Citaat van: Appermont1991 op Vandaag om 01:54:04Jammer dat je bepaalde dingen moet ervoor afbreken maar dit komt zowieso terug inorde!
Hoi Kenny, zeker weten maar ik kan in ieder geval mijzelf en jullie het advies geven om railaansluitingen en raillasjes zo min mogelijk te plaatsen op gedeeltes waar je moeilijk bij kunt.
Citaat van: wimpietje op Vandaag om 02:51:54Dat is altijd balen; bij mij lag de oorzaak aan te lange utp- kabels; dit door de manier waarop ik ze gelegd had. Alles vervangen door UTP-S kabels en tot nu alles goed 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Hoi Wim, interessante opmerking. Je zult dadelijk zien dat dit onderwerp niet voorbij komt. Ik gebruik op advies van Littfinsky FTP cat5E kabels. Van de HSI88 naar de eerste module zit 2m en dan vervolgens tussen iedere module 1m. Met 9 modules komt zo'n string dan op 10m maar hoe anders? Bij een centrale opstelling krijg je heel lange kabels tussen de sectie en de module en dat geeft mss nog wel veel meer problemen.
Citaat van: Degeluidsman op Vandaag om 08:31:44Ik zag in de rode cirkel dat je het stripje van de B aansluiting onder de puko staaf liet doorlopen, ik heb in aanloop bij mijn eigenbaan daar een paar keer problemen mee gehad
De oorzaak was dat bij het doorslijpen van het stripje het kunststof popnageltje noem ik het maar even ( aan de linkerkant van de puko-staaf ) door de warmte van het slijpen iets smelt waardoor het striptje als je de rails omdraait iets naar beneden boog en op de puko-staaf terecht kwam.
Dit geeft dus een kortsluiting in de baanspanning, ik heb het stripje dus ook aan de andere kant doorgeslepen zodat er niets meer onder de puko-staaf doorloopt.
Hoi Peter, dat leek ook hier het geval maar ik had geen kortsluiting
Citaat van: Degeluidsman op Vandaag om 08:31:44Wat betreft jou spookmeldingen lijkt het erop dat de kabel die naar de twee laatste modules loopt signalen oppakt, ik zou die kabel in eerste instanties vervangen en via ( als het kan ) een andere route laten lopen.
Geprobeerd maar gaf geen resultaat.
Citaat van: Degeluidsman op Vandaag om 08:31:44Als laatste staat mij nog iets bij dat je aan het einde van de string nog een afsluit-weerstand kunt plaatsen, de electronica mannen hier op het forum kunnen hier wellicht iets over vertellen.
Deze ken ik niet maar als iemand dit zou kunnen toelichten.....
Ik zal nu een korte samenvatting geven van wat we geprobeerd hebben en zo ben ik begonnen:
Ik ben bezig met het bouwen van een grote Marklin H0 modelbaan. Die wordt aangestuurd met een Tams MC in combinatie met het programma Koploper. De terugmelding loopt via een HSI-88 van Littfinsky waaraan 25 RM-88-N-Opto modules aangesloten zijn. Ik heb echter een probleem met terugmelding H18:06 die aangesloten zit op de 9e module en laatste module van de middelste string. Deze ingang komt nl ongewild (het spoor is niet belegd) pulserend binnen met tussenposes van zo'n 10s. In normaal bedrijf werkt deze gewoon maar zodra alles stop staan dan gebeurd dit. Ik heb deze module incl netwerkkabel al eens uitgewisseld maar zonder resultaat. Zodra ik deze uitgang vervang met een andere, bv H18:08, dan verschuift het probleem dus je zou zeggen dat het dan in deze sectie moet zitten maar hier kan ik geen probleem vinden. Ik blijf het ook raar vinden dat deze ingang met dezelfde tussenpose iedere keer hoog wordt. Zou je me hiermee kunnen helpen? (het klinkt alsof je tegen een mens praat

)
1e advies: Railsectie reinigen + isolatie checkResultaat: is gebeurd, zie de foto's hierboven, de meldingen blijven komen
2e advies: 10kΩ pull-down weerstand plaatsen 
Resultaat: de meldingen blijven komen. Tevens blijft deze ingang nu hoog staan
3e advies: Pull down weerstand verwijderen en één gemeenschappelijk referentiepunt creëren door de baanmassa te verbinden met de massa van de referentiespanning:
Dit had ik zo al gemaakt wat ook te zien is op de schematische tekening
4e advies: Koppel de voeding van de referentiespanning direct met een korte kabel aan module 18Resultaat: maakt geen verschil, de meldingen blijven komen. Tussendoor ook meldingen van H9.03 en H24.03. Allemaal meldingen van de laatste module in een string
5e advies: verwijder de diodetruck en test opnieuwResultaat: maakt geen verschil, de meldingen blijven komen
6e advies: massa referentie koppelen aan baanmassa via diodes:
Resultaat: meldingen leken minder te worden dus dit heb ik laten zitten
7e advies: condensator tussen die twee massa's:
Resultaat: maakt geen verschil, de meldingen blijven komen
8e advies: Kleine condensator per probleemingang i.p.v. weerstand
Resultaat: maakt geen verschil, de meldingen blijven komen
9e advies: voeg extra belasting toe op de sectie en plaats een weerstand over de rails van die sectie
Resultaat: met diverse weerstanden getest maar ingang blijft hoog of komt niet
10e advies: weerstand in SERIE met de optocoupler-ingang verhogen
Resultaat: trein wordt niet gedetecteerd en er verschijnen meldingen op andere secties van module 18
11e advies: Pull-up (10k) plaatsen tussen ref en ingang van alleen de sectie(s) die meldingen geeft
Resultaat: trein wordt gedetecteerd en er verschijnen geen meldingen meer op ingang H18.06. Eureka moment?
Vooralsnog laat ik het zo zitten en voor de duidelijkheid hier nog een schematische tekening:

Nogmaals, dit is een korte samenvatting van heel wat uurtjes testen en ik heb geprobeerd dit zo duidelijk mogelijk weer te geven.
Volgens GPT waren dit de 3 oorzaken van de spookmeldingen:
1. zwevende ingangen
2. ruis van boosters
3. lange S88 lijnen
En je hebt nu de juiste oplossing gevonden: → ingangen definiëren met pull-upsIk ben er nog niet helemaal gerust op maar gisteren heb ik geen spookmeldingen meer gezien op ingang H18.06 dus voor nu ziet het er goed uit.
Gr John