Hallo allemaal,
gelukkig zijn er weer veel reacties losgemaakt

en Willem
Ziet er bijzonder strak uit, enneh, Gefeliciteerd he! 
Bezoek is het huis uit dus we hebben even de tijd om te reageren

hallo is het niet verstandig om nu test te rijden
voor dat je aan de rest begint?
voor de rest ziet het er goed uit
mvg frank
Frank,
Ik wil eerst de spiraal aan de andere zijde maken en pas dan testen. Alles is nu afgedekt, de PC is niet geïnstalleerd en het materieel is ingepakt. Kost allemaal veel tijd om dit bij iedere stap opnieuw uit te voeren. Trouwens alles is nu getest met losse wagens en een multimeter.
Ziet er weer mooi uit, maar je vergeet iets 
Die plakband kan nu wel goed blijven zitten, maar uit ervaring op mijn werk, gaat het toch weer los zitten.
En er zaten al gaatjes in voor schroeven zag ik, ik zou er toch wel 2 of 3 schroefjes in draaien, nu kun je er nog makkelijk bij.
Einte,
Het is misschien inderdaad verstandig om deze maar gelijk te schroeven, het kost alleen wat tijd en je neemt geen risico. Bedankt voor de opmerking.
gewoon een plastic plaatje onder die draadjes schroeven is mss beter.Kost niets en zal zeker niet loslaten.Zo'n plaatje van walters ofzo van 0.5 of 1 mm dik.Na zo'n mooi resultaat ga je dat toch niet ontsieren door simpele tape (die toch loslaat na een tijd).
Bellejt,
Hoe bedoel je precies? Heb je een foto?
Maar wat nu als je de moeren moet gaan bijstellen op één niveau en de andere niveaus hetzelfde blijven, heb je dan niet een probleem met die latjes, die volgens mij aan de spiraalwendingen vastzitten?
Mvg,
Martin
Martin,
Hier heb je wel een punt maar ik verwacht niet dat er nog afgesteld moet worden en als dat al zo is dan gaat het hoogstens om 1 ? 2mm.
Maar ik ben nou wel benieuwd waar al die bossen draden gaan eindigen. Ik ben er zelf nog niet uit of het beter is decoders en bezetmelders centraal, aan de rand (zoals jij bij je schaduwstation) of zo dicht mogelijk bij de bron te plaatsen.
Tot nu toe heb je getoond alles meer dan doordacht te hebben dus ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jij dit gaat oplossen?
Arjan,
heb ervoor gekozen om de decoders niet central te plaatsen omdat het anders bij zo?n baan gigantisch veel kabels kost. Door ze in serie langs de baan te plaatsen zijn ze bovendieng goed bereikbaar en is een storing makkelijker te traceren.
Nog een vraagje n.a.v. je opmerking over de pantografen. Als die omhoog staan ga je waarschijnlijk met bovenleiding rijden? Leg je die dan ook aan in de verdekte delen zoals deze spiraal?
In alle verdekte sporen ga ik rijden met de pantograaf omhoog zonder bovenleiding en net zoals Phil al schrijft:
Heeft digitaal toch geen zin meer dacht ik zo?
Bovenleiding is hier enkel decoratief dus zonder nut in de spiraal.
Nog even snel een foto gemaakt zodat jullie zien dat er genoeg ruimte is.

Het had wel iets minder gemogen maar zo is er geen enkel risico, nog een voordeel van grote boogstralen en extra rechte railzen: meer ruimte en toch een steigingspercentage van maximaal 3%.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties en ik hoop niet dat ik iemand vergeten ben.
Langs deze weg wil ik ook nog Willie(Wakkie) bedanken voor het plaatsen van de al meer dan 150 foto?s op de server.
Groetjes, John