Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
John,

Ziet er weer super uit. het gedeelte rond de waterdam is erg mooi, wat mooie bomen en struiken langs de kant en het is helemaal af.

gr. Henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Hallo allemaal,

zojuist het pakketje van Jaap Vriend binnengekregen:



Nu is het aan mij om er iets moois van te maken :-)

Brian,

Bij Jaap kost 2.5 en 4.5mm vezel omgerekend ?7.50 per 100gr. De "Polak vezel" kost ongeveer ?14,- per 100gr :?

Groetjes, John

PS: Jaap, bedankt voor de snelle levering :thumbup:
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Hallo John,

Die pakketjes komen me bekent voor, heb ze ook thuis staan.
Mooi spul om mee te werken.

Je moet alleen rekening houden met die felle kleuren, dat dat wat minder fel gaat worden na verloop van tijd.
Komt niet door UV licht, weet niet waarom, maar dit is mijn ervaring.

gr Einte
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Mooie aanwinsten John, veel plezier ermee :thumbup:.
Dat Polak vezel ook niet de goedkoopste is, klopt. Maar ze hebben wel een aantal mooie producten.

Ik kwam gisteren trouwens een klein artikeltje in een RailHobby tegen, van een Belgisch bedrijfje genaamd Joefix. Die zouden sceneryspullen tegen hele mooie prijzen verkopen. Op de site (www.joefix-studio.be) staat bij producten een prijslijst. De grasvezels staan daar echter niet in :S.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Goede middag John,

Zo jij komt de pinksterdagen wel door. Ben benieuwd hoe het gaat met jouw grasapparaat als jij nou goed oefent kun je het mij voordoen hoe het moet :D Succes met de verdere bouw ziet er in ieder geval tot nu toe al super uit.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Hoi John,

Mooi ruim assortimentje van Jaap heb je daar ;)
Weet niet hoe je de kleurtjes ga bevestigen maar ik heb een tijdje terug eens de methodes van Karst uitgeprobeerd, voorstrijk/turf o.a. en is me prima bevallen om mee te werken en zeer zeker ook het eindresultaat. Karst heeft alleen een angstaanjagend schiet apparaat voor de vezels, daar gaat zoveel stroom door heen dat als ie bezig knippert het licht bij de buren in huis :D maar met de gewone mepper kom je ook een eind heen.

Mvg Ron
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Hoi Ron,

Wat voor een apparaat heeft Karts dan? Ik vind zijn grasveld helemaal te gek. Ik hoop dat ik dat ook met mijn Flockstar van Heki voor elkaar krijg. Wat ik mij afvraag is hoe de vezels door het theezeefje gaan. Bij mij zijn de gaatjes veel groter en schieten de vezels echt in de lijm.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi Martin,

ben hier ook wel benieuwd naar.

Citaat van: Einte op zaterdag 18 mei 2013, 12:25:24

Je moet alleen rekening houden met die felle kleuren, dat dat wat minder fel gaat worden na verloop van tijd.
Komt niet door UV licht, weet niet waarom, maar dit is mijn ervaring.


Hoi Einte,

op zich denk ik niets mis mee, mij lijkt dat stof op den duur een groter zal zijn :?

Citaat van: C-Brian op zaterdag 18 mei 2013, 12:35:05

Dat Polak vezel ook niet de goedkoopste is, klopt. Maar ze hebben wel een aantal mooie producten.


Hoi Brian,

dat ziet er inderdaad goed uit, misschien in de toekomst?
Bedankt voor de link :thumbup:

Citaat van: ron van den broek op zaterdag 18 mei 2013, 17:54:18

Weet niet hoe je de kleurtjes ga bevestigen maar ik heb een tijdje terug eens de methodes van Karst uitgeprobeerd, voorstrijk/turf o.a. en is me prima bevallen om mee te werken en zeer zeker ook het eindresultaat. Karst heeft alleen een angstaanjagend schiet apparaat voor de vezels, daar gaat zoveel stroom door heen dat als ie bezig knippert het licht bij de buren in huis :D maar met de gewone mepper kom je ook een eind heen.


Hoi Ron,

hij moet wel echt een power-apparaat hebben om die vezels zo mooi rechtop te krijgen 8o

Vanmiddag een eerste probeersel gemaakt. Begonnen met 2.5mm vezel en daaroverheen plaatselijk verschillende lagen 4.5mm. Vervolgens nog wat "wildgras" en vlokken en zie hier het resultaat:



Op zich niet slecht voor een eerste probeersel maar ik ben nog lang niet tevreden. En al zeker niet na het zien van die foto's van Karst.....

Morgen verder met een nieuw stukje gras, hopelijk baart ook bij mij oefening kunst :)

Groetjes en allemaal een fijn weekend, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Dat ziet er zeker goed uit John :thumbup:.
Om het te fixeren kan je spuitlijm (van de action) gebruiken. Zo kun je ook in lagen gaan werken, voor wildgras bijvoorbeeld. Gewoon een standaard graslaag en vervolgens op sommige plekken nog wat eroverheen strooien, fixeren met spuitlijm en misschien dat nog eens herhalen. Ook fineturf e.d. kan je ermee fixeren.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Even John's mooie draadje vervuilen.
Citaat van: oosterom op zaterdag 18 mei 2013, 19:57:14
Wat voor een apparaat heeft Karts dan? Ik vind zijn grasveld helemaal te gek. Ik

Karst gebruikt een eigen gemaakte versie, zie ook in dit draadje bij de buren: Electrostatisch begrassen. Hier kan je wat tips vinden.

Het proefstukkie van John ziet er niet zo heel gek uit. Netjes toch voor de eerste keer.  :thumbup:

Groeten Ronald.
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Spuitlijm gruiken om te fixeren zou ik niet doen, die van de Action blijft plakkerig.
Alles wat er dan later opvalt, stof bijvoorbeeld, gaat er dan aan vast zitten.
Fixeren kan beter of niet of desnoods met haarlak.
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi.  Heel goed topic over dat gras,grasmasters, matjes enzovoort ! Oefening baart kunst,toch ? Het gaat zeker mooi worden. Hier heb ik straks ook op mijn baan veel aan.  Wat is het toch prachtig dat dit soort forums ( Fora?) bestaan! Bye, Arthur
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi John,

Ziet er niet verkeerd uit, ik blijf er toch bij dat met mijn Flockstar de vezels rechter opstaan, ik wil niet vervelend doen hoor. Maar bij mijn oefenstukje in mijn draadje kun je dat zien. En wat betreft stof kun je toch stofzuigen als de vezels vastzitten maakt het niet uit.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
John, je moet ook niet tevreden zijn maar nou niet aldoor naar die foto's van Karst blijven kijken om daar in de buurt te komen want dan ben je nog wel een paar oefeningen verder.
Het draadje van Karst over zijn begrasser is ook al geplaatst zie ik, prima...
Maar waar heb je nu de vezels ingeplakt? Oordeel zelf ook eens als het na een dag goed droog is en je het gezogen hebt, ziet toch anders dan nu.
Druk je mepper ook een beetje plat dat bevordert het resultaat tijdens strooien ook, met plat bedoel ik het zeefje hè :P
Enne.... vezels hoeven niet direkt mooi recht op hoor......tenminste als ik 8 meter uit m'n raam kijk staat er zo'n dijk waar het IJsselmeer achter ligt en daar staat het gras echt niet mooi recht op hoor. ;)

@Martin

De Flockstar zegt me niets maar snap wat je bedoel (hoop ik). Ik heb ook 1 of ander Engels apparaat met beker en grotere gaten en werkt prima, al een paar keer een opdondertje gehad van dat ding...weet het-sukkel-, en dat bleef ik een aantal minuten voelen ook in mijn arm. Maar op kleinere of krappe plekjes kan ik er soms met de theezeef/mepper beter bij en de gaatjes zijn dan wel kleiner maar het gaat even goed vooral ook als je de nat in nat methode toepas.


Mvg Ron
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Citaat van: ronaldk op zaterdag 18 mei 2013, 20:25:06
Karst gebruikt een eigen gemaakte versie, zie ook in dit draadje bij de buren: Electrostatisch begrassen. Hier kan je wat tips vinden.

Het proefstukkie van John ziet er niet zo heel gek uit. Netjes toch voor de eerste keer.  :thumbup:

Groeten Ronald.

Het ziet er voor een eerste keer niet echt slecht uit. Maar ik denk dat John hetzelfde ervaart als ik toen ik begon met een standaard mepper. Het is wel mooi, maar net niet HET.

Ik ben toen de weg van opvoeren van het ding gegaan. Kon dat doen omdat ik wel iets van electronica af weet ;) Uiteindelijk lijkt het alleen nog in de verte op een mepper.... :P

Maar om te laten zien wat het verschil is, kijk maar eens hier wat een verschil er is tussen een mepper met waarschijnlijk nog geen duizend vold en een Noch 2.0 stok met 15.000 Volt ( net als mijn apparaat )...

Ik raad John aan zich een Noch 2.0 kado te doen. Zeker vanwege grote vlakten die hij moet gaan begrassen. Een theezeefje werkt, maar duurt eeuwen voordat je een beetje resultaat hebt. Ik doe met mijn monster-mepper maximaal 1 module van 120 x 30 cm, 60% gras een hele avond....

Het is wellicht een niet supergoedkope oplossing, maar 'verdient' zich in resultaat en snelheid zeer snel terug !

Grtzz & suc6,

Karst

P.S. Niet met spuitlijm aan de slag gaan... geeft een boel rommel en plakkerij en... als je perongeluk eens een voorwerp op je gras zet, heb je een 'mooie' afdruk die je niet meer weg krijgt. ( ervaring hier ;) )
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi Karst,

Ik heb jouw draadje bij de "buren" bekeken en dat is erg mooi. Mijn flockstar lijkt op de grasmaster van Noch.
Ik heb jouw lijstje van grasvezels uitgeprint en ga een voorraadje aanleggen dan heb ik voor ik zover ben een aardig voorraadje.

Hoi John,

Wellicht kunnen we een dag afspreken dat we samen gaan oefenen om gras te maken, ik hoor het wel van je als je het wat vind.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Yep,

De Flockmaster is zeker ook een goed apparaat. In de duitse pers kwam deze er altijd beter uit dan de Noch 1.0.

Mede ook omdat deze een externe voeding heeft. Dit in tegenstelling tot de Noch, die op een 9v batterijtje werkt. Overigens is de Noch 1.0 prima te gebruiken op een 12v gestabiliseerde voeding... ;)

Grtzz,

Karst
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (17-05-2013)
Citaat van: ron van den broek op zaterdag 18 mei 2013, 21:08:45

Maar waar heb je nu de vezels ingeplakt? Oordeel zelf ook eens als het na een dag goed droog is en je het gezogen hebt, ziet toch anders dan nu.
Druk je mepper ook een beetje plat dat bevordert het resultaat tijdens strooien ook, met plat bedoel ik het zeefje hè :P
Enne.... vezels hoeven niet direkt mooi recht op hoor......tenminste als ik 8 meter uit m'n raam kijk staat er zo'n dijk waar het IJsselmeer achter ligt en daar staat het gras echt niet mooi recht op hoor. ;)


Hoi Ron,

de eerste laag vezels is geplakt op onverdunde houtlijm, de volgende lagen zijn met spuitlijm aangebracht.

Het zeefje ga ik nu "platter" maken, bedankt voor de tip. En ja, ik wil wel hebben dat ze rechtop staan :P

Citaat van: oosterom op zaterdag 18 mei 2013, 21:27:39

Wellicht kunnen we een dag afspreken dat we samen gaan oefenen om gras te maken, ik hoor het wel van je als je het wat vind.


Hoi Martin,

dit gaan we doen. Ik zal je een PB sturen.


Citaat van: karst.drenth op zaterdag 18 mei 2013, 21:12:11

Het ziet er voor een eerste keer niet echt slecht uit. Maar ik denk dat John hetzelfde ervaart als ik toen ik begon met een standaard mepper. Het is wel mooi, maar net niet HET.

Niet met spuitlijm aan de slag gaan... geeft een boel rommel en plakkerij en... als je perongeluk eens een voorwerp op je gras zet, heb je een 'mooie' afdruk die je niet meer weg krijgt. ( ervaring hier ;) )


Hoi Karst,

het is het inderdaad net niet.

Ik zie lees dat je complete studies uitgevoerd hebt betreffende het begrassen, vandaar die prachtige resultaten B)

Toch enkele vragen:

je zegt dat het beter is om niet met spuitlijm aan de slag te gaan en in een topic van jouw lees ik dat je "Alabastine Voorstrijk Latex Concentraat Transparant Binnen" gebruikt. Lijm je nu alle vezels en lagen met dit spul?

Kun je me ook het artnr geven van de Woodland turf die je gebruikt?

En tot slot: ik heb gelezen dat het beter is de vezels ietwat te bevochtigen met bv een plantenspuit. Hoe doe je dit dan? Doe je de vezels eerst droog uiteen leggen en besproeïen?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi John,

Het is dit spul zie er zo geen bestelnummer bij staan  :?

Voorstrijk: Ja in principe. Alleen bij het maken van polletjes ( 4.5 en 6.0 ) mik ik er ongeveereen kwart witte houtlijm door.

Nog even het procede:


  • Bruin schilderen met latex muurverf
  • Met voorstrijk de de te begrassen plek egaal ! insmeren
  • Bruin zaagsel strooisel, b.v. Heki, instrooien
  • Hier en daar Woodland fine turf instrooien
  • Half tot een uurtje laten drogen
  • Besproeien met ontspannen water
  • Indruppelen met ontspannen voorstrijk ( als met ballasten )
  • Goed laten drogen, zeker een nacht
  • Met een penseel voorstrijk ( en eventueel nu al een beetje houtlijm ) 'vlekken' tamponeren, dat is redelijk dekkend met hier en daar open plekken
  • Mix maken van van verschillende kleurtjes 2mm vezels
  • 2mm vezels er in schieten
  • Redelijk laten drogen ( uur of 4 - 6 )
  • Af stofzuigen door de mond ca 1 cm boven de vezels te houden, vezels her te gebruiken als je ze opvangt ;)
  • Met een penseel voorstrijk en een beetje houtlijm weer 'vlekken' tamponeren, dat is minder  dekkend met hier en daar open plekken, ook op de 2mm onderlaag
  • Mix maken van van verschillende kleurtjes 4-5 mm vezels, of verschillende kleurtjes na elkaar in de Grassmaster ( werkt mooier vind ik )
  • 4-5mm vezels er in schieten
  • Redelijk laten drogen ( uur of 4 - 6 )
  • Af stofzuigen door de mond ca 1 cm boven de vezels te houden, vezels her te gebruiken als je ze opvangt ;)
  • Met een penseel voorstrijk en een beetje houtlijm weer 'vlekken' tamponeren, dat is hier en daar dotjes lijm om polletjes te maken
  • Mix maken van van verschillende kleurtjes 6 mm vezels, of verschillende kleurtjes na elkaar in de Grassmaster ( werkt mooier vind ik )
  • 6mm vezels er in schieten
  • Goed laten drogen, minimaal een nacht, beter een volle dag
  • Af stofzuigen door de mond voorzichtig op de graslaag te laten steunen, vezels her te gebruiken als je ze opvangt ;)

Het laatste kun je nog een keer herhalen na een dag. De vezels zitten dan zo goed vast, dat ze best stevig stofzuigen verdragen. Hierdoor verwijder je zo goed als alle liggende, niet gelijmde vezels en krijg je de mooie struktuur zoals op mijn foto's.

Vervolgens kun je met Blatterflor, Wildgras etc. aan de slag om bosjes en struikjes te maken. Hiervoor gebruik ik wel spuitlijn. Maar neem daartoe een velletje A4 papier met een gaatje ter grootte van het te lijmen vlakje in het midden.

Oh... en bevochtigen hoeft niet. Ideale luchtvochtigheid is rond de 50-60%. Wat ik wel altijd doe, is de vezels in een ZIP-lock zak van ca. 1 Liter overbrengen. Dan kun je de klompjes er makkelijker uithalen en.. als dat niet werkt, de klompjes in een ( oud(erwetsche) ) koffiemolen gooien en zo de klompjes verwijderen.

En.. het mixen van de verschillende vezels, doe ik in de bekende bakjes van de chinees ;) En let daarbij op, dat het mengsel niet te homogeen wordt.

Grtzz,

Karst
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
Hoi Karst,

harstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord, dit geeft genoeg stof tot nadenken.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: eerste groen probeersel (18-05-2013)
John.

Als je direct nadat je "gezaaid" hebt met de stofzuiger er vlak boven gaat en dan met draaiende bewegingen zal je zien wat er nog niet rechtop staat dan toch verticaal gaat staan  ;)

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: opnieuw gras gezaaid (19-05-2013)
Hoi Alex, Harald, en anderen,

zojuist nog eens gras gezaaid en alle tips zoveel mogelijk meegenomen. Ik heb het vooralsnog alleen bij gras gehouden om eerst te kijken hoever we hiermee kunnen komen. Dit is er als resultaat uitgekomen:



Dit stukje gras is gemaakt met de graslegger en vezels van Jaap in de lengtes 2.5 en 4.5mm en in de kleuren beige en groen. Ik moet wel zeggen dat het lastig vast te leggen is op foto en dat het in werkelijkheid er (nog) beter uitziet. Op zich dus geen slecht resultaat maar je ziet wel dat de vezels niet zo mooi rechtop staan als bij Karst.

Ook nog even een foto gemaakt buiten in de zon:



Het zelfde beeld maar wat glimmen die vezels toch? Gelukkig is dit bij de eerste foto die bij kunstlicht genomen is niet te zien.

Zo, nu lekker met een pintje de zon in :)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: opnieuw gras gezaaid (19-05-2013)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: opnieuw gras gezaaid (19-05-2013)
Mooi stukje gras John,

Aan Karst zijn antwoord te lezen komt er nog wel wat bij kijken om zo,n natuurgetrouw beeld te maken, jou kennende ga je dit helemaal uitpluizen en ik lees lekker mee  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tilly?s modelbaanproject: opnieuw gras gezaaid (19-05-2013)
Zag heden in een modelbaan winkel in Herzogenrath dat Noch zelfs 12 mm lange vezels heeft uitgebracht, ben helaas het nummer vergeten op te schrijven, maar weet zeker dat je dit op de website van ze kan vinden.

Vind ze persoonlijk te lang aangezien het bijna om een meter lange grasspriet gaat.

groeten
Marcel (mjv_train)
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Hoi Marcel,

Noch (maar ook andere) heeft inderdaad grasvezels die 12mm lang zijn. De artikelnrs zijn 07110 t/m 07116:

Klikklak

Deze lijken mij wel mooi maar daar moet je geen voetbalvelden mee aanleggen :D
Ik ben eigenlijk aan het wachten op de uitlevering van de Noch Grassmaster 2.0 (60135). Hij staat als zoekopdracht ingesteld op Ebay.de maar tot heden wordt deze aldaar nog niet aangeboden.

Afgelopen week nauwelijks tijd gehad voor de hobby maar vandaag weer enkele rotsen "gestort". Ik gebruik hiervoor de Woodland scenics Rockmoulds met de artnrs C1233, C1234, C1239, C1243 en C1244. Onder de naam Noch zijn ze ook leverbaar maar dan worden er andere artikelnummers gebruikt.

Het nadeel van deze mallen is dat ze uit hun eigen niet blijven staan zodra je er gips in gaat gieten. Nu kun je die mallen allemaal met losse blokjes hout of zo recht laten liggen maar dit bleef behelpen. Om het mijzelf wat makkelijker te maken heb ik uit een Tempex plaat van 3cm dik de vorm van de mallen gehaald zodat deze tijdens het gips gieten fijn blijft liggen. Deze Tempexplaat is vervolgens met constructie lijm op een multiplexplaatje gelijmd om het enigsinds stevigheid te geven. Zo ziet dit er dan uit:



Mallen erin leggen:



Gips erin gieten:



En klaar:



Morgen weer wat rotsen "inmetselen" ;)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Hoi John,

Dat heb je mooi gemaakt om de mallen in te zetten, het is inderdaad een nadeel dat ze niet blijven staan.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Hoi John,

Dat is een mooie en handige oplossing :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Hallo John,

Zo leren we elke keer weer wat van jou, ik zat met hetzelde probleem, ondersteunen met houtjes e.d. maar ook ik was hier niet op gekomen, geweldig, bedankt voor het delen en de foto's.

Groetjes, Herman (de iris)
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe rotsen gegoten (27-05-2013)
Hallo  John

Ik gebruik deze ook
Alleen bij de C1234 breek 1 rots bij mij regelmatig doormidden
Logisch aangezien deze een naad heeft aan de gietzijde die zeer dun is
Misschien hebben andere gebruikers hetzelfde probleem
Als tip wil ik aan ieder meegeven om net na het gieten er een gipsgaasje overheen te leggen om breuk te voorkomen
Dit doe ik ook bij de steunberen van de Anitadecor-mallen

groet

john
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
Hoi John,

ik heb inderdaad hetzelfde probleem met die betreffende rotsmal, bedankt voor de tip :thumbup:

Gisteren en vandaag enkele rotsen geplaatst en stukken landschap verder afgesmeerd met gips. Hier eerst een foto vanop afstand:



De rotspartij en het landschap achter het achterste brugje heeft verder vorm gekregen. Ik moet wel oppassen dat het niet teveel van hetzelfde gaat worden :?
Aan de voorzijde van deze rotsen bevindt zich een uitneembaar gedeelte wat nodig is om de bereikbaarheid van het verdekte inhaalspoor te kunnen waarborgen.
Hier eerst een foto zonder dit uitneembaar gedeelte zodat de achterliggende verdekte sporen zichtbaar zijn:



Het uitneembaar gedeelte:



En geplaatst:



Dit was een lastige klus, niet helemaal perfect maar eventuele onvolkomenheden worden straks met groen verstopt :D

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
John,

Dat ziet er weer netjes uit.
In da filmke wat ik je morgen meebreng zijn ook wat van dit soort landschappen te zien.
Heb je weer stof tot nadenken en inspiratie op doen  :)

Groetjes Harry
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
Hallo John,

Wow, wat is dat mooi gedaan.
Heb er altijd vertrouwen in gehouden dat er dit uit zou komen.
Nu straks nog een kleurtje over en je zal zien dat het goed staat.
Mijn complement. :thumbup: :thumbup:

vr.gr. Gunther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
Is dit gedeelte alleen maar landschap? Geen weggetje of karrenspoor?
FCS ? Misschien ertussendoor?
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
Hoi Arthur,

dit gedeelte wordt voornamelijk landschap maar er komt wel een ruïne te staan en er zal nog een riviertje en een pad (dus geen FCS) aangelegd worden. Het zit allemaal in mijn hoofd en hoeft alleen nog maar gebouwd te worden :D

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (30-05-2013)
 :) Hallo ,

Ik zie dat je ook met de mallen van Woodland werkt ... ik ben hier zeer tevreden over . Ik merk ook dat je een mooi riooluitgang hebt , van waar heb je deze ?  :?

Groeten Freddy
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Hoi Freddy,

die Woodland mallen werken inderdaad heel fijn. Je moet er alleen op letten dat dezelfde rotsen niet repeterend terug komen.

Die riool uitgang is een eigen bouwsel. Kijk maar eens hier: Klikklak

Dan ook maar gelijk een kleiene update. Vanmiddag weer wat rotsen en landschap geschilderd waarvan hier akte ;)





Morgen weer verder.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Hallo John,

Begint er mooi uit te zien,

Succes er mee, hoop dat je de naad weg kan werken van die luiken.

Gr Einte
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Word steeds fraaier John, bedankt voor je uitleg tot nu toe.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Erg mooi, ziet er erg degelijk en goed gebouwd uit.
En ook zo netjes!

Groet,
Maarten
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Ik denk dat ik mij ook maar eens van mallen aan ga schaffen om rotsblokken in te kunnen gieten want het resultaat is erg fraai, ben reuze benieuwd hoe alles er uit gaat zien als er wat groen is aangebracht. Was het niet mooi geweest om een mooi bergpaatje aan te leggen waar wat jagers of andere wandelaars lopen? Aan de andere kant is een mooi bos met wat grasstukken natuurlijk ook wel mooi, maar dat gras moet ook weer gemaaid kunnen worden dus zal een een maaier bij moeten kunnen komen op de 1 of andere manier  :?. Zo zie je maar weer dat het mee valt een zo realistisch mogelijk landschap op te bouwen  :D

groeten jw
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Hi John,

Bij mij ligt het hobby gebeuren "zomers" een beetje stil maar als ik dit zo zie wil ik zo weer aan de slag.
Heel mooi.

groet
Harald
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
 :) Ik heb ook een groot gedeelte met rotswand te maken dmv van de mallen ... zie hier het eerste resultaat ...



Hier ben ik best tevreden mee ... volg de rest maar op mijn topic ...  ;)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg793970#msg793970


Groeten Freddy


Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
hallo John,

Effe spitten waar ik gebleven was. :help: :help: en ga zoeken naar ......

Groet Wim.
Re: Tilly?s modelbaanproject: weer een stukje verder (05-06-2013)
Hallo John,

Heb zojuist een hele lamme rechter klauw door het scroolen met de muisknop opgelopen. ;) :) Maar had het er wel voor over.
Wat een kennis doe je steeds weer opnieuw op geweldig.
Schitterende kleuren op zowel de steunmuren en de rotsen komt zeker natuurlijk getrouw over. :thumbup:

Ik blijf maar steeds bij je zelf gemaakte dubbelsporige spoorbrug kijken heel mooi echt een blikvanger. ook de bovenleiding met de tunnelingang strak en goed gelukt.
Wel heb ik voor me zelf wel mijn twijfels of ik de bovenzijde van de modelbaan wel zo gedaan had.
Nu vindt ik dat er weinig rails ligt alles is enkelspoor oke het is een berg landschap maar je hebt zoveel mooi rijdend materiaal.

Misschien straks met de aankleding dat het weer vol genoeg is maar een foto vertekend natuurlijk ook, dan lijkt het juist groter of kleiner te zijn de oppervlakte op zich.
Jou topic laat wel veel naslag werk over voor mij althans zeker als het om inspiratie gaat. ;)

Zorg dat het zo blijft en laat ons verder genieten van je mooie update's succes.

Groet Wim.
Re: Tilly?s modelbaanproject: bouw Noch brugje 67024 (14-06-2013)
Heren,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Citaat van: Wim N op maandag 10 juni 2013, 18:04:43

Wel heb ik voor me zelf wel mijn twijfels of ik de bovenzijde van de modelbaan wel zo gedaan had.
Nu vindt ik dat er weinig rails ligt alles is enkelspoor oke het is een berg landschap maar je hebt zoveel mooi rijdend materiaal.


Hoi Wim,

misschien heb je wel gelijk maar ik kan nog alle kanten, er zijn nog vierkantemeters genoeg voor bebouwing ;)

Vandaag weer even wat tijd gehad voor te knutselen. Laatst Noch lasercut brugje 67024 H0 aangeschaft en dit vandaag maar eens in elkaar gezet. Eerst maar eens kijken wat er allemaal in de doos zit:



Niet veel maar wat opvalt zijn de kleine (lucht) gaatje inde bruggenhoofden, hier een close-up:



Toch wel slordig :?

Na een uurtje snijden en plakken is dit het resultaat:



Een mooi brugje dat er ook qua kleur best wel mooi uitziet. Alleen ben ik nog niet overtuigd van de stevigheid. Het brugje weegt geen drol en is met een beetje kracht compleet te vervormen. We zullen zien hoe het zich straks houdt als er een BR96 over dendert :D

Hopelijk de volgende week weer wat tijd zodat ik jullie kan laten zien waar het ingebouwd gaat worden.

Groetjes en allemaal een fijn weekend, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: bouw Noch brugje 67024 (14-06-2013)
Hoi John,

Ik vind hem er mooi uitzien, jij hebt mij er al een keer op gewezen op de Noch bruggen en we hebben ze gewoon op voorraad in de winkel liggen 8o, ik vind ze echter wel prijzig. Ik denk dat deze brug wel mooi in jouw landschap past, een fijn knutsel weekend.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: bouw Noch brugje 67024 (14-06-2013)
Hallo John,

Mooi bruggetje, het lijkt me sterk dat er een trein door heen zakt :)

vr.gr. Gunther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Crail aangepast voor Noch brugje 67024(15-06-2013)
Hoi Martin,

ze zijn inderdaad wel wat aan de dure kant maar dit model leek mij het beste passen op de plaats waar een brugje noodzakelijk is ;)

Hoi Gunther,

de lok zal er zeker niet doorheen zakken maar als ik dit bruggetje vergelijk met de eerder aangeschafte Hack- en Leutkebrug dan is deze toch een stuk zwakker :?

Vandaag komende uit de nachtdienst toch nog even tijd kunnen maken voor het aanpassen van enkele rails. Noodzakelijk omdat een C-rail op dit brugje er totaal niet uitziet. Oordeel zelf:



Nu herrinnerde ik mij een tip van Jac (WacoJaco), hier de link naar zijn topic:

Klikklak

Deze oplossing van Jac is niet alleen goedkoper dan het gebruik van overgangsrails maar ook is er straks door bochtenwerk geen ruimte voor.
Hier een kort verslag hoe ik dit aangepakt heb:

Eerst twee uiteinden van een al vernachelde C-rail afgeslepen:



Vervolgens de uiteinden van de K-rail (artnr 2209) verwijderd:



En de eindstukjes op de K-rails geschoven:



Door de korte lengte van deze eindstukjes lukt het net om de lipjes van de middenleider van de C-rail aan de metalen plaat van de middenleider van de K-rail te solderen. Natuurlijk nadat de zwarte verf op de plaats van het solderen eerst verwijderd is:



Door dit soldeerpunt zit het geheel ook goed vast aan elkaar dus verder lijmen is niet nodig. Ook de massaverbinding met de railstaaf van de K-rail komt automatisch tot stand door de contactjes waarmee normaal de railstaaf van de C-rail vast zit al zal ik hier straks bij de inbouw voor de zekerheid een extra massa punt aan leggen.

Het eindresultaat ziet er dan zo uit:



Al veel beter al moet er straks wel nog wat "hout" naast de rails aangebracht gaan worden. Eens kijken of het lukt om aankomende week deze brug in te bouwen.

Jac,

nogmaals hartelijk dank voor de tip :thumbup:

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: C-rail aangepast voor Noch brugje 67024(15-06-2013)
Netjes gedaan. :thumbup:
Tilly?s modelbaanproject: C-rail aangepast voor Noch brugje 67024(15-06-2013)
Hallo John,

Ik vind het een fantastiese oplossing.

vr.gr. Gunther.