Op verzoek van John een beschrijving van de bevindingen van vanmorgen:
Zoals verwacht bleek er wat voedingsrimpel op de uitgang van de booster te verschijnen bij het rijden met 5 - 6 treinen.
Niet vreemd; het eerste bouwsel booster was gebouwd ter test en gebaseerd op de lichtere trafo's (2x 32VA).
Omdat de kortsluitstroom van de booster to 6 Ampere kan oplopen, moest eerst de brugcel vervangen worden; men dient geen componenten op hun tenen te laten lopen.
Er zit nu een 35 Ampere exemplaar in; die gaat niet zo gauw stuk.
En gelijk hebben we de capaciteit van de bufferelco's verdubbeld.
De keuze van 16 Volt trafo's kan wel maar dan is de capaciteit van de elco's erg belangrijk.
Beste keuze is eigenlijk een (ringkern)trafo van 2x 18 Volt; dan treedt dit probleem veel minder snel op.
Wel is er dan veel meer warmteontwikkeling in de eindtransistoren te verwachten; een niet te onderschatten factor.
Direct na opstarten van het geheel - koude toestand - reden de treinen niet zonder af en toe een hikje zal ik maar zeggen. Na de ingreep leek alles al beter te werken, maar dat moet John morgen of zo nogmaals bekijken.
Verdere bestudering van het uitgangssignaal van de booster (direct op de print gemeten) leverde het volgende op:
De booster is wel gevoelig voor stroomverbruik; bij 5 of 6 treinen zakt de negatieve uitgangsspanning tot bij de -15 Volt, met uitschieters in de 'verboden zone'.
Dit is nou precies waar de overbelastingsdetectie naar kijkt: hoe de toestand van het negatieve signaal is.
Ten overvloede: de positieve helft heeft er een stuk(je) minder last van.
Je vraagt je dan af of het verbruik voor de negatieve helft hoger is dan de positieve, of dat er gewoon een verschil in de eindtrap van de booster zit.
Verder is het hele signaal onder invloed van het stroomverbruik, en bij 5 of 6 treinen vind ik het al veel impact hebben.
Eens bedenken of en wat we er aan kunnen doen. Heb wel een paar ideeën.....
We willen niet direct van deze booster af stappen daar hij echt wel voordelen heeft.
Je hoeft n.l. geen sleperwippen te installeren; uitgangen mogen gerust parallel geschakeld worden - is al een hele belangrijke. Ook erg belangrijk is dat je hem voor een habbekrats kan bouwen; geen dure en/of moeilijke componenten.
Verder een verrassing voor John: de booster schakelt zelf de baanspanning uit als het signaal uit de computer weg valt.
Deze functie had ik nog toegevoegd tijdens het bouwen van het test-exemplaar; e.e.a. draait tenslotte onder windows.....
Buiten dit verhaal nog het volgende:
Plotseling hadden we een trein die maar kruipend het opstelspoor verliet, terwijl Koploper een veel hogere snelheid aangaf.
Zoals ik het bekeken heb, denk ik dat Koploper eenmalig de gewenste snelheid voor een trein doorstuurt (naar DDW) en dat pas opnieuw doet als de snelheid veranderen moet.
(Ja ja ik weet het, ik moet het SRCP-protocol bestuderen)
Er is dan hier mis-communicatie geweest tussen beide programma's: of Koploper heeft het niet goed uitgestuurd of DDW heeft het niet goed ontvangen.
Dan dit nog:
ERREG INDRUKWEKKEND hoe snel John het werken met Koploper (zover) al onder de knie heeft gekregen, zeker met zo'n groot en complex schaduwstation
PETJE AF !
grv Huub