Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: wijbe op zondag 31 juli 2011, 22:52:43

Hoor graag waarom je overstapt. Ik wou het ook proberen maar begreep geen '%^&^%' van de blokken hoe die in verbinding met elkaar staan. :(


Hoi Wijbe, Dennis, Daan,

de overweging is er omdat ik graag de baan aan wil gaan sturen met een tablet.

Bert,

mijn blokken bestaan uit 2 melders(volledige detectie). Is het wel mogelijk om in Rocrail het remmen verlaat te starten?

Citaat van: Freak op zondag 31 juli 2011, 23:52:43

Kijk eens naar de Acer Iconia Tab W500 Windows 7 tablet.


Hoi Peter,

dat is een mooie maar om die alleen maar aan te schaffen voor het aansturen van treinen?

Citaat van: Pierre op maandag 01 augustus 2011, 11:25:00

Ik weet dat Kris (Snoozerman) rocrail gebruikt op zijn baan en er erg tevreden over is.

Hij kan je zeker alle nodige info geven over het programma.


Hoi Pierre,

ik had via PB al contact gezocht met Kris :)

Kris,

bedankt voor dit uitgebreide antwoord :thumbup:

Persoonlijk vind ik het programmeren nu niet echt makkelijker dan Koploper maar dat kan inderdaad een kwestie zijn van gewenning. Ook het tekenen van het baanplan is behoorlijk omslachtig. Kan men hier geen gedeeltes verplaatsen of deleten? Ook het programmeren van sensors ed kost nogal wat tijd :?

Maar goed, alle begin is moeilijk. Ik ga er mij nog eerst verder in verdiepen alvorens een definitieve beslissing te nemen. Nu eerst de verjaardag van Nicole vieren :)


Groetjes en allemaal nog een fijne middag, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Veel succes met de al da niet switch
ik zou echter wel de database van koploper en koploper bewaren  :D want met zon baan  :D
tegen dat je dat allemaal in Rocrail hebt gestoken zo kun je blijven rijden terwijl je even geen zin hebt om Rocrail te configureren
wat je ook doet veel plezier ermee en ik blijf dit zeker en vast volgen  :D

Groeten Tim
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo John,

Fijn dat jij rocrail wil gaan proberen, ik ken het programma niet maar jou uitgebreide verslagen zie ik graag tegemoed.

Zelf ben ik nog steeds tevreden met koploper en begin er steeds meer van te begrijpen, je blijft steeds nieuwe dingen ontdekken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ik gebruik TrainController en dat werkt super.. ook grafisch superieur tov die andere pakketten m.i. .. en je kan er ook met mobile devices mee werken..
oh ja.. het is niet gratis

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op maandag 01 augustus 2011, 14:45:46
mijn blokken bestaan uit 2 melders(volledige detectie). Is het wel mogelijk om in Rocrail het remmen verlaat te starten?
Hoi John,

Het is wel mogelijk maar niet triviaal, want RocRail is in principe daar niet voor ontworpen. Je kunt 2 soorten melders met 1 melder aansturen, b.v. enter2route, enter2in, enter2pre en pre2in. Hierdoor kun je wel meerdere akties activeren.

Roc Rail gaat voornamelijk uit van de eigenschappen van de decoders en stuurt deze rechtstreeks aan met 4 vaste stappen, n.l. V_Max, V_Mid, V_Min en Stop. Ook kun je per lok een V_Step en Massa aangeven. Je kunt de treinen indelen in de groepen, die je zelf het beste uitkomt.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Tim,

die bewaar en gebruik ik nog zeker :)

Peter,

Koploper is zeker een fantastisch programma en het werkt bij mij feilloos. Ik zal ook niet zomaar overstappen, Rocrail zal zich eerst moeten bewijzen ;)

Koen,

de prijs is de drempel :?

Bert,

bedankt voor de info, over een paar dagen kan ik je hopelijk zeggen of deze oplossing me bevalt. Jammer dat Rocrail het "leren remmen" niet heeft :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ik gebruik zelf (nog) geen computer besturing.
Ik heb gelezen dat koploper niet verder wordt onwikkeld, alleen bugfixes wordem gedaan. Nieuwe platformen gaan niet meer ondersteund worden. De source is/wordt niet vrijgegeven.
Als dit zo blijft wordt koploper een aflopende zaak, die door de huidige tablet ontwikkelingen alleen maar kan worden versneld.
Lijkt mij alleen maar verstandig om te onderzoeken wat de alternatieven zijn.

Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?

interesant :cool:
hoe duur is Rocrail ? en waar verkopen ze Rocrail ?
ben schieuwnierig :mrgreen:

Groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 02 augustus 2011, 11:42:49

interesant :cool:
hoe duur is Rocrail ? en waar verkopen ze Rocrail ?
ben schieuwnierig :mrgreen:

Groet,
Matthijs
Rocrail is gratis te downloaden  :D
http://wiki.rocrail.net/doku.php
Link van de pagina staat downloads naar gelang je OS
Groeten Tim
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op dinsdag 02 augustus 2011, 07:23:11
Bert,

bedankt voor de info, over een paar dagen kan ik je hopelijk zeggen of deze oplossing me bevalt. Jammer dat Rocrail het "leren remmen" niet heeft :?

Groetjes, John
Hoi John,

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Het leren remmen heeft namelijk als groot nadeel, dat als je veel treinen laat rondrijden en er dus ook veel treinen moeten afremmen, er heel veel signalen naar de baan moeten gaan om al die veranderingen in aansturingen van de treinen aan te passen. Bij RocRail hoeft alleen op het moment, dat er een verandering is een aanpassing naar de centrale gestuurd te worden, want de decoder bepaalt verder de toestand van de lok en niet het programma.

Bij Railz is dat opgelost door meerdere computers de baan te laten besturen, maar die versie van Koploper is nooit vrijgegeven.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: TimT op dinsdag 02 augustus 2011, 11:47:47
Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 02 augustus 2011, 11:42:49

interesant :cool:
hoe duur is Rocrail ? en waar verkopen ze Rocrail ?
ben schieuwnierig :mrgreen:

Groet,
Matthijs
Rocrail is gratis te downloaden  :D
http://wiki.rocrail.net/doku.php
Link van de pagina staat downloads naar gelang je OS
Groeten Tim

wat leuk om te horen lezen :biggrin: :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: pab op dinsdag 02 augustus 2011, 09:42:59

Ik gebruik zelf (nog) geen computer besturing.
Ik heb gelezen dat koploper niet verder wordt onwikkeld, alleen bugfixes wordem gedaan. Nieuwe platformen gaan niet meer ondersteund worden. De source is/wordt niet vrijgegeven.
Als dit zo blijft wordt koploper een aflopende zaak, die door de huidige tablet ontwikkelingen alleen maar kan worden versneld.
Lijkt mij alleen maar verstandig om te onderzoeken wat de alternatieven zijn.


Hoi Piet,

beter had ik het niet kunnen verwoorden :thumbup:

Citaat van: Electronica Freak op dinsdag 02 augustus 2011, 11:42:49

interesant :cool:
hoe duur is Rocrail ? en waar verkopen ze Rocrail ?
ben schieuwnierig :mrgreen:


Hoi Mathijs,

de prijs van Rocrail maakt het interessant :D

Citaat van: treinbert op dinsdag 02 augustus 2011, 14:05:48

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Het leren remmen heeft namelijk als groot nadeel, dat als je veel treinen laat rondrijden en er dus ook veel treinen moeten afremmen, er heel veel signalen naar de baan moeten gaan om al die veranderingen in aansturingen van de treinen aan te passen. Bij RocRail hoeft alleen op het moment, dat er een verandering is een aanpassing naar de centrale gestuurd te worden, want de decoder bepaalt verder de toestand van de lok en niet het programma.

Bij Railz is dat opgelost door meerdere computers de baan te laten besturen, maar die versie van Koploper is nooit vrijgegeven.


Hoi Bert,

het "leren remmen" door Koploper werkt bij mijn combinatie van PC met de Tamscentrale perfect! Er staan nu zo'n 60 treinen op de baan waarvan er tot zo'n 22 gelijktijdig rijden en dat zonder problemen!
Om nog even terug op Rocrail: ik heb allemaal blokken met 2 melders en pas volledige massadetectie toe. De eerste melder(sectie) zorgt voor het afremmen en de tweede sectie zorgt ervoor dat de treinen stoppen. Nu heb ik blokken van 2m maar ook van 4m en Koploper regelt het vervolgens zelf. Hoe kan ik dit nu met Rocrail enigsinds goed laten functioneren?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op dinsdag 02 augustus 2011, 20:15:07
Om nog even terug op Rocrail: ik heb allemaal blokken met 2 melders en pas volledige massadetectie toe. De eerste melder(sectie) zorgt voor het afremmen en de tweede sectie zorgt ervoor dat de treinen stoppen. Nu heb ik blokken van 2m maar ook van 4m en Koploper regelt het vervolgens zelf. Hoe kan ik dit nu met Rocrail enigsinds goed laten functioneren?

Groetjes, John
Hoi John,

Alles hangt er af, waar je de scheiding tussen de twee delen van de blokken hebt gelegd. Op het punt, waar de scheiding zit, zal de lok van zijn huidige snelheid naar nul teruglopen afhankelijk van de instelling van de decoder. Het is dus erg afhankelijk van de snelheid, die de lok op het moment van afremmen heeft.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hoi Bert,

bedankt voor je snelle antwoord :thumbup:

Dit stuk is toch wel zeer belangrijk voor me en daarom nog een vraag.

Al mijn stopsecties(tweede melder/sectie) liggen op het laatste stukje van het blok en zijn zo'n 2 tot 3 rail lengtes lang. Even een voorbeeld om goed duidelijk te maken hoe Rocrail werkt:

Blok is 4m lang en de max snelheid van het blok is begrenst op 100km/u. Blok bestaat uit 2 secties, inrij- en stopsectie. Lok komt blok binnengereden en moet stoppen. Bij het inrijden in dit blok remt de trein af naar een (gem) snelheid die je kunt definiëren in Rocral, laten we zeggen 50km/u. De lok blijft deze snelheid aanhouden tot aan de stopsectie en remt in de stopsectie af naar nul?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Tilly,


Inderdaad, zo werkt het, en dat werkt bij mij in elk geval prima. (ik heb dat "leren remmen" in Koploper nooit goed begrepen)
Maar ik ga er zowieso eens een boompje over opzetten in het RocRail forum.

Wel kan je eventueel nog een action koppelen aan je binnenkomst-blok, zodat na x-aantal seconden/milliseconden, de snelheid van
die loc die op dat moment dat blok in rijdt, nog een lagere snelheid krijgt, zodat hij bevoorbeeld tegen het einde van het blok bevoorbeeld
maar 25 km/u meer rijdt. (als je een actie maakt op een blok/event, en de LocID niet invult, dan geldt die actie voor iedere loc die
dat blok/event triggert)


succes,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Als ik dit lees geef mij dan toch maar koploper en geen rocrail.
In de midden remsectie kan je je loc laten afremmen tot 1 kilometer, zodat hij bij de stopsectie, bij het overschrijden met een as hij gelijk stilstaat.
Dan komt je voertuig niet verder dan 2 mm over de las.
Dit zie ik rocrail nog niet doe, dus je kan 1 raillengte verder al je sein want de lok zal het sein nooit passeren, omdat hij te hard rijd.

vr.gr. Günther
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: treinbert op maandag 01 augustus 2011, 23:50:45
Roc Rail gaat voornamelijk uit van de eigenschappen van de decoders en stuurt deze rechtstreeks aan met 4 vaste stappen, n.l. V_Max, V_Mid, V_Min en Stop. Ook kun je per lok een V_Step en Massa aangeven. Je kunt de treinen indelen in de groepen, die je zelf het beste uitkomt.

Kan je wel per lok of loktype die V_Max, V_Mid en V_Min definieren?
Ikzelf ben met een (DCC) baan met volledige detectie bezig, met dus per blok 3 melders. Dan zou ik dus bij ingangsmelder van V_Max of V_Mid naar V_Min kunnen en die snelheid moet voor de eindmelder bereikt zijn.

Ik moet zeggen, dit is dan wel een flink nadeel tov Koploper, dat qua snelheden veel flexibeler is... ook ik heb de keuze nog niet gemaakt, wil voorlopig beide pakketten proberen (om en om, kijken wat beter bevalt)
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op dinsdag 02 augustus 2011, 21:45:54

Blok is 4m lang en de max snelheid van het blok is begrenst op 100km/u. Blok bestaat uit 2 secties, inrij- en stopsectie. Lok komt blok binnengereden en moet stoppen. Bij het inrijden in dit blok remt de trein af naar een (gem) snelheid die je kunt definiëren in Rocral, laten we zeggen 50km/u. De lok blijft deze snelheid aanhouden tot aan de stopsectie en remt in de stopsectie af naar nul?


Dit is, met name in het zicht, een weinig elegante toepassing. In het 4 mtr lange blok gaat de lok ruim 3,5 mtr op minimum snelheid rijden immers je werkt maar met 2 melders. Ik weet overigens waarom je dit zo toegepast hebt, we hebben daarover eerder gediscussieerd dus dat hoeven we niet opnieuw te doen. ;)

Citaat van: javanree op woensdag 03 augustus 2011, 11:24:33
Citaat van: treinbert op maandag 01 augustus 2011, 23:50:45
Roc Rail gaat voornamelijk uit van de eigenschappen van de decoders en stuurt deze rechtstreeks aan met 4 vaste stappen, n.l. V_Max, V_Mid, V_Min en Stop. Ook kun je per lok een V_Step en Massa aangeven. Je kunt de treinen indelen in de groepen, die je zelf het beste uitkomt.

Kan je wel per lok of loktype die V_Max, V_Mid en V_Min definieren?
Ikzelf ben met een (DCC) baan met volledige detectie bezig, met dus per blok 3 melders. Dan zou ik dus bij ingangsmelder van V_Max of V_Mid naar V_Min kunnen en die snelheid moet voor de eindmelder bereikt zijn.

Ik moet zeggen, dit is dan wel een flink nadeel tov Koploper, dat qua snelheden veel flexibeler is... ook ik heb de keuze nog niet gemaakt, wil voorlopig beide pakketten proberen (om en om, kijken wat beter bevalt)

Jan-Albert: Koploper doet feitelijk niets anders: er wordt slechts netjes geremd als V_min bereikt is voordat de stopmelder getriggerd wordt. Rocrail is hierin niet in het nadeel.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
dat leren remmen in koplper is een geweldige uitvinding. Ik zal het proberen uit te leggen zoals ik het heb ervaren.

Stel je hebt een blok van 4 meter, ende laatste 2 railsen is de stopmelder. Het sein staat op rood dus de trein moet op de stopmelder ook daadwerkelijk stoppen. De trein rijd het blok in en remt af naar de gemiddelde snelheid (als je rijd met geijkte snelheid kan je extact de gewenste snelheid ingeven wat ik een erg groot voordeel vind) Nu gaat koploper proberen de trein zo laat mogelijk te laten remmen naar minimum snelheid om op de stopmelder mooi tot stilstand te kunnen komen. Als nu de trein te vroeg op zijn minimum snelheid komt zal de trein dus te lang met de minimum snelheid moeten blijven rijden,  koploper zal dus de volgende keer in dat blok later beginnen met remmen naar minimum snelheid. Dit doet koploper net zo lang totdat de trein niet langer dan X aantal seconden op minimum snelheid hoefd te rijden tot hij op de stopmelder is aangekomen.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit erg goed werkt, wel moet je alle instelling juist hebben ingevoerd anders gebeuren en rare dingen waardoor je het niet zult begrijpen. Zo kan je tijd dat een trein maximaal op minimum snelheid rijd instellen en heeft dus invloed op het leren remmen.

Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat koploper een geweldig programma is en dat het gezien de prijs van 0 euro het beste programma is. Uiteraard  is het voor sommigen een nadeel dat de cs2 niet word ondersteund en zal daarom een reden kunnen zijn voor een ander programma.
Ook is koploper grafisch gezien niet bepaalt het mooiste programma en zouden er zommige dingen makkelijker ingesteld moeten kunnen worden. Oftewel het kost veel meer tijd om het programma goed te leren kennen.
Maar als je koploper 1 keer goed kent kun je er vrijwel alles mee doen.

Maar uiteraard ben ook ik met goede argumenten best over te halen om mijn nieuwe baan met een ander systeem te gaan besturen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hoi Jan,

je hebt gelijk, Koploper is een fantastisch programma en met name het "leren remmen" is geweldig.

Het probleem is echter dat ik in de toekomst mijn baan aan wil gaan sturen met een tablet en dat is zover ik weet met Koploper niet mogelijk. Binnenkort start de bouw van het zichtbare gedeelte en dan komen de routes en dienstregelingen in beeld. Het kost ontzettend veel tijd om dit allemaal te programmeren dus als ik over wil stappen is dit het moment. Kijkende naar de prijs is Rocrail daarin een goede optie ;)

Groetjes en allemaal bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ok, dus Koploper kan "leren remmen", en RocRail niet.
Maar hoe zit dat eigenlijk met de andere (ook commerciele) programma's?

Kan iTrain, RR&Co enzo leren remmen?
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
John kun je de besturing van je Koploper pc niet overnemen op een tablet?
Het hoeft toch niet perse het trein besturings programma te zijn dat externe input ondersteunt.

Moeten we niet een apart draadje gaan maken met een vergelijking van de meest gebruikte besturings programma's en alle voor/nadelen ?Ik zie op het forum opeens een soort wildgroei over diverse software.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ondanks dat het geen echte tablet applicatie is kun je via een wireless network en enkele software zoals VNC de computer emuleren op de ipad en als zodanig koploper blijven gebruiken.

Ik gebruik dit oa om "onze" software te viewen.

Groeten
Marcel

Ps
Ik hou het voorlopig bij koploper is al meer dan genoeg voor mij
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Beste Egmaf,

Ik denk dat Rocrail een uitzondering is door de remming te laten doen door de decoder, de andere programma's regelen de remming zelf, zoals je in mijn filmpjes kunt zien ook het "programma wat in een centrale zit".

De methode kan overigens wel eens verschillend zijn, minimaal twee melders of één melder met opgave van de lengtes van het blok.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: kazango op woensdag 03 augustus 2011, 20:46:11
Maar volgens mij zijn er tablets die onder windows werken. Je kan dan eventueel door/met een PC koploper blijven draaien. Je PC is dan gewoon het doorgeefluik voor je tablet.

Als je bijvoorbeeld team viewer gebruikt of RDC of een ander programma kun je met je tablet de pc bedienen, of met een laptop etc. Kan op iedere tablet ook de ipad of niet windows platform. Werkt heel mooi en zelfs op afstand. Ik zit regelmatig op school, in mijn pc thuis te neuzen
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Of VNC (www.realvnc.com) viewer .. als remote access naar je pc.. draait op van alles en nogwat

zie b.v. :  https://market.android.com/details?id=com.realvnc.viewer.android

de besturung hou je gewoon op je pc en je gaat er lokaal of remote naartoe vanuit diverse soorten devices

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hoi Koen,

je bent nogal vroeg bezig :D

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Ik zal tzt eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om zoals jullie aangegeven hebben Koploper te gaan besturen met een tablet. Toch wil ik Rocrail eens verder onder de loep nemen maar:

Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 23:33:01

Ik denk dat Rocrail een uitzondering is door de remming te laten doen door de decoder, de andere programma's regelen de remming zelf, zoals je in mijn filmpjes kunt zien ook het "programma wat in een centrale zit".


Dit kan toch niet waar zijn? Zit er geen massasimulatie in Rocrail? Ik ben nl niet van plan om alle loks open te maken en de decoderinstellingen te veranderen.

Helaas moet ik nu naar het werk maar ben wel heel benieuwd naar het antwoord hierop.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
John,


Ik neem dit issue eens op met Rob Versluis.
Wat die tabletPC toestanden betreft, In theorie zou dit een prima oplossing zijn, maar
ik ben initiëel zo begonnen en kan je zeggen dat de praktijk toch anders is. Je PC heeft al gauw 1280 x 1024 resolutie (of hoger), en zo'n tablet
meestal maar 1024 x 600 ofzo.
Zo'n dingen zijn op een tablet meestal dus niet leesbaar, en er komt veel scrollwerk bij te pas, omdat je nooit je hele PC-scherm ziet
op je tablet. Ook de refresh laat soms de wensen over. Om nog maar te zwijgen over rechtermuistoetsklik op een tablet :-)

Maar, zoals gezegd, ik neem die rem-problematiek op in het RocRail forum.


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ondertussen bij Rob geïnformeerd. Blijkbaar is dit een discussie die al meermaals gevoerd is op het Koploper forum.
Ik kan alvast vertellen dat "leren remmen" er niet zit aan te komen in RocRail !
Blijkbaar is er toch veel verloop van Koploper naar RocRail, en heeft nog niemand het echt gemist, éénmaal je het concept
van RocRail door hebt. (die optrek/afrem-vertraging kan je ook met REG/CV-waardes aanpassen in de loc).
Blijkbaar zou MRGV (Model Rail Groep Veendam) ook van Koploper naar RocRail zijn overgestapt, en heeft men dit "leren remmen"
tot op heden nog niet gemist.

Aangezien je je zichtbare deel van je baan nog moet leggen, zou je enkele bezetmelders meer kunnen aansluiten ?
(en in het schaduwstation speelt het volgens mij niet echt een rol hoe treinen daar afremmen, dat krijg je wel met actions onder controle)

Rob heeft wel gelijk dat het bij een groot aantal rijdende treinen (zoals op jou en mijn baan), het weleens mis kan gaan
met dit leren remmen, doordat je centrale gewoon de overvloed aan commando's niet verwerkt krijgt !



groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: sn00zerman op donderdag 04 augustus 2011, 15:38:55

Rob heeft wel gelijk dat het bij een groot aantal rijdende treinen (zoals op jou en mijn baan), het weleens mis kan gaan met dit leren remmen, doordat je centrale gewoon de overvloed aan commando's niet verwerkt krijgt !


Zeg maar tegen Rob dat dit onzin is. Een trein leert remmen en als het remgedrag eenmaal aangeleerd is gebeurt er niets meer in dit proces.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Spoorman op donderdag 04 augustus 2011, 16:02:29
Citaat van: sn00zerman op donderdag 04 augustus 2011, 15:38:55
Rob heeft wel gelijk dat het bij een groot aantal rijdende treinen (zoals op jou en mijn baan), het weleens mis kan gaan met dit leren remmen, doordat je centrale gewoon de overvloed aan commando's niet verwerkt krijgt !
Zeg maar tegen Rob dat dit onzin is. Een trein leert remmen en als het remgedrag eenmaal aangeleerd is gebeurt er niets meer in dit proces.
Gr, Ben.

Dit klopt natuurlijk ook niet wat je daar zegt Ben.

Als je het remmen van een trein door koploper (of welke centrale software dan ook) laat sturen dan worden er gedurende die remweg diverse commandos naar die lok gestuurd waarbij ie steeds een decoder stapppie langzamer moet gaan rijden met een bepaald interval ertussen (het geleerde remprocess dus icm mass vertraging etc) ... dus dat zijn vele commandos.    

Als je een deel van dit hele process door de decoder in de lok laat doen dan zijn dat dus minder commandos vanuit de software  naar die lok toe..   .

en als doorlooptijd / tijdig geven van die commandos een issue zou zijn in een bepaalde installatie .. dan kan dat dus potentieel een probleem zijn

mvg koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: sn00zerman op donderdag 04 augustus 2011, 15:38:55

Ik kan alvast vertellen dat "leren remmen" er niet zit aan te komen in RocRail !
Blijkbaar is er toch veel verloop van Koploper naar RocRail, en heeft nog niemand het echt gemist, éénmaal je het concept
van RocRail door hebt. (die optrek/afrem-vertraging kan je ook met REG/CV-waardes aanpassen in de loc).


Hoi Kris,

het concept van Rocrail is dus dat het optrekken/afremmen gebeurd door de decoder van de lok? Het "leren remmen" zal er niet komen maar komt er wel één of andere "massa regeling"?

Citaat van: sn00zerman op donderdag 04 augustus 2011, 15:38:55

Aangezien je je zichtbare deel van je baan nog moet leggen, zou je enkele bezetmelders meer kunnen aansluiten ?
(en in het schaduwstation speelt het volgens mij niet echt een rol hoe treinen daar afremmen, dat krijg je wel met actions onder controle)


Klopt maar kost dus wel extra terugmeldmodules :?

Citaat van: sn00zerman op donderdag 04 augustus 2011, 15:38:55

Rob heeft wel gelijk dat het bij een groot aantal rijdende treinen (zoals op jou en mijn baan), het weleens mis kan gaan
met dit leren remmen, doordat je centrale gewoon de overvloed aan commando's niet verwerkt krijgt !


Met DDW heb ik inderdaad dit probleem gehad (CPU load van 80-90%). Sinds de aanschaf van de Tams werkt het 100%(CPU load ligt tussen de 50 en 55%).

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
goed in aanmerking nemen dat als je een programma hebt dat de locdecoder het afremmen/optrekken laat regelen dat je allemaal locs moet hebben die dit ondersteunen.Aangaande het leren remmen in koploper kan ik enkel zeggen dat als er 3 maal goed geremd is koploper enkel nog opnieuw leert remmen als het 2 X mis zou zijn gegaan.Zo heb ik het althans begrepen.Als Paul zou meelezen mag hij mij hier gerust verbeteren.Als er op je baan 45 treinen zouden staan dan moet je rekenen dat er toch amper een 10tal tegelijk zal rijden.De anderen staan dan meestal in een schaduwstation en krijgen dus geen commando's.ik heb een schaduwstation van 13 blokken en momenteel 18 treinen rijden.Het max aantal rijdende treinen komt zelden boven 8. Als ik het forceer dan rijden er 10.Mijn computer is een P4  2 GHZ met 1 GB geheugen.Ik kom zelden boven de 40 % gebruik uit.Mijn centrale is een ECOS2 en ik heb nog de oude S88 bus.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op donderdag 04 augustus 2011, 18:05:32
Met DDW heb ik inderdaad dit probleem gehad (CPU load van 80-90%). Sinds de aanschaf van de Tams werkt het 100%(CPU load ligt tussen de 50 en 55%).
Verbaasd me niets. De PC verwerkt alleen de instructies naar commando?s (opdrachten) voor de centrale, en de centrale verwerkt deze commando?s naar signalen die op de rails geplaatst worden. Dus twee apparaten die zijn eigen dingen doen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Peter,

dit verbaasd mij ook niet meer want dit hebben we hier in het verleden besproken ;) Het was meer bedoelt als reactie op de opmerking van Kris en Rob.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: 3railkoen op donderdag 04 augustus 2011, 17:23:36

Dit klopt natuurlijk ook niet wat je daar zegt Ben.


Koen, ik doel op het leren remmen. :)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
ok
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
De bottleneck van vele commando's sturen, zit hem ook niet in de PC of centrale, maar in het protocol.
- Kijk eens na hoe lang een motorola commando is in milliseconden ...
  (voor een loc is dit 26 microseconden voor korte pulsen en 182 microseconden voor lange pulsen)
  Als we uit gaan van 24 bits (7 bits adres (max. 127 adressen) + 7 bits snelheid (max. 127 stappen) + 1 bit richting + 8 bits functies (max. 8 functies))
  en een gemiddelde bit-lengte nemen van 156 microseconden (lange tijd - korte tijd), en dit vermenigvuldigen met 24 bits,
  kom je op een tijd van 3744 microseconden, er van uitgaande dat er evenveel nullen als enen in het commando zitten.
  Gemakkelijkheidshalve ronden we dit af naar boven, en nemen we 4000 microseconden voor verdere berekeningen.
  (er moeten namelijk ook "pauzes" zitten tussen de loc commandos)
  Dan komen we op een refresh van 25 locs per seconde. (wisselcommandos en dergelijken niet meegerekend, en doordat treinen rijden en onderhevig zijn aan
  opvangen van storingen, komt een commando ook meestal niet van de eerste keer aan, daarom dat het meermaals na mekaar volgens een queue systeem wordt
  gestuurd)
 
Dus, als je de remfunctie van koploper gebruikt, kan het tot één seconde duren, alvorens een loc z'n volgende commando krijgt.
(er van uitgaande dat je met 25 treinen rijdt)
1 seconde lijkt weinig, maar is in wezen véél te véél (kijk eens hoe ver een loc rijdt op gemiddelde snelheid, op één seconde),
ik voorspel dan ook dat als je met meer dan 10 locs gaat rijden, je met dit systeem vroeg of laat in de problemen komt.
(ikzelf kan, als m'n baan klaar is, makkelijk met 15 à 20 locs tegelijk rijden)
Als je dan ook nog eens tussendoor wat wil rangeren, en veel seinen en wissel commando's "tussendoor" moeten, functies schakelen enz ..., d
an MOET het gewoon een keer fout lopen.
Voor grote layouts is Koploper echter niet geschikt, tenzij je je baan op meerdere PC's aansluit (zoals bij Railz), en zodoende je commando's verdeelt
over je baan, maarja, eigenlijk heb je dan het effect van meerdere kleinere banen naast mekaar ...


groeten,
Kris

Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hey Kris,

Ik wil je niet aanvallen hoor  ;), maar is dit niet wat onzin want je zegt?? Want bij iedere andere systeem moeten toch ook alle opdrachten verzonden worden, en aangezien het protocol de tijden bepaalt van van alle bitjes valt er toch weinig te winnen.
En dat leren remmen kost in princiepe geen tijd van het protocol. Koploper kijkt gewoon naar hoe lang een trijn met gemiddelde snelheid heeft gereden en bepaalt dan wanneer hij moet gaan remmen.
Nu ik dit aan het typen ben begind er bij mij wel een klijn lichtje te branden, als je de instellingen van de decoder gebruikt voor het afremmen dan hoefd de centrale maar 1 keer de gewenste decoderstap uit te sturen en de decoder regeld dan zelf naar die decoderstap toe. Dus in die zin scheelt het een hoop decoderstappen uitzenden van de centrale. Maar van de andere kant is het niet realistisch dat een trein zonder wagons net zo traag optrekt dan een trein met een lange sleep.
Dus dat vind ik wel een probleem om de optrek en afremvertraging van de decoder te gaan gebruiken. Als je de centrale laat bepalen hoe er word geremd dan kan je in iedere afzonderlijke situatie anders remmen en dan maakt het wel een stuk realistiser.
En als je darop verder gaat borduren kan je dus ook zeggen dat een trein met een lange sleep veel eerder moet beginnen met remmen dan een losse loc. En dat zijn nou net de dingen die een programma op de pc kan regelen en de decoder zelf niet.
Het enige nadeel blijfd dan dat wanneer je met heel veel treinen rijd er heel erg veel opdrachten verzonden moeten worden, en ja dat kost helaas veel tijd.

Groeten jw
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Janvis op vrijdag 05 augustus 2011, 12:03:28

Het enige nadeel blijfd dan dat wanneer je met heel veel treinen rijd er heel erg veel opdrachten verzonden moeten worden, en ja dat kost helaas veel tijd.


En ook dat is maar relatief. Nog nergens heb ik kunnen lezen dat een programma als Koploper moeite heeft met het tegelijkertijd besturen van 15+ treinen.

Ik heb een beetje het idee dat in dit topic verklaringen van problemen gezocht worden die er niet zijn. ;)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Het probleem zit hem niet in het leren remmen hé, daar wordt de rekenkracht van de PC voor gebruikt,
het is inderdaad dat ALLE decoderstapjes moeten worden doorgestuurd.

Is er hier uberhaupt wel iemand momenteel die een werkende layout heeft en continue met meer dan 15 treinen rijdt ?

Bij Railz in Rotterdam wel, maar daar gebruiken ze toch ook meerdere PC's hé. (en dus meerdere centrales)
Wat zou daar anders de reden kunnen zijn dat men meerdere PC's gebruikt ?
- huidige PC's zijn heus wel snel genoeg, daar kan het probleem niet zijn.
- op één PC kan je ook heus wel 9 of meer schermen aansluiten zonder problemen.
Ik zie alleen maar voordelen voor het gebruik van één PC, zelfs voor zo'n layout, en kan als enige reden verzinnen dat
het om de "load/data" wat te verdelen over diverse centrales, om de reactie-tijd van treinen zo kort mogelijk te houden.

Wat dat leren remmen betreft in Koploper trouwens, moet hij als de loc alleen rijdt zonder rijtuigen, toch ook gewoon opnieuw
leren remmen ? Dus wat dat betreft zit er niet echt "voordeel" in Koploper.
Misschien moet ik maar eens een mailtje sturen richting die modelspoorgroep veendam, want die zijn van koploper naar RocRail
overgestapt, en missen het "leren remmen" hoegenaamd niet ...

"Problemen" zijn er momenteel niet, maar ik vind het nogal "grof" om zomaar te stellen dat Rob "onzin" verkoopt met z'n stelling
over "teveel data", zonder dit argument onderbouwt te zien ...


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
kris,


Ik hoop dat je niet op mij doeld met je laatste allinia, want ik kom in mijn eigen post al terug op die zin, alleen geef ik daar ook meteen weer komentaar op amdat ik het afremmen en optrekken liever laat regelen door de pc dan door de decoder en daar geef ik toch ook mijn argumenten voor.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om ergens kwaad bloed te zetten hoor, ik vind het gewoon interesand om me te mengen in deze discussie omdat het mij ook aangaat als koploper gebruiker.
Voor de rest even goede vrienden hoop ik toch  :oops:

groeten jw
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
:-)

Jan, je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, zeker niet :-)
Ik vind zo'n discussies altijd wel interessant, iedereen leert er meestal wel wat van.
(en ja hoor, even goeie vrienden, zelfs bereid om samen een pint te paken, haha)

Ik was vroeger ook een Koploper gebruiker, maar ik ben nooit verder gekomen dan een testbaan om wat leren om te gaan met het digitale aspect van onze modelspoorhobby. Dat "leren remmen" en het aansturen van elke decoderstap door Koploper zelf, heb ik eigenlijk nooit gebruikt dus.
De hoofdreden waarom ik het Koploper parcour heb verlaten, was hoofzakelijk omdat wij thuis met héél ons PC-park overgestapt zijn op Ubuntu Linux, GEEN windows meer voor ons dus. (nou ja, één PC'tje voor m'n CNC machientje, omdat het echt niet anders kon, maar op de overige 11 staat heus geen windows meer)
Sinds de overstap naar linux, is het er thuis allemaal wat relaxter aan toe gegaan. Ik zit overdag al genoeg tussen de windows machines (ik werk in "den IT") Maar soit, da's een heel ander verhaal :-)
Iedereen heeft uiteraard andere smaken en voorkeuren (gelukkig maar, anders kochten we allemaal hetzelfde locje bij Marklin, en vielen we allemaal op dezelfde vrouw), maar ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat ik die keuzes nog geen moment heb beklaagd.
Anderzijds is dit geen garantie dat ik bij deze keuze blijf. Ik ben niet zo'n twijfelaar als het op omschakelen aan komt.
Ik ben de voorbije 6 jaar 3x van energie leverancier verandert, en zelfs 4x van internet/telefonie-provider :-)
(om maar aan te geven dat ...)

Ik blijf dit topic zowieso al met de nodige argus-ogen volgen, want wat John daar aan't bouwen is, altijd zéér weloverwogen, nauwkeurig,
en tot het kleinste detail "af" ... Daarom ben ik vooralsnog alleen maar nieuwsgieriger geworden naar John z'n motivatie en ideeën
omtrend deze eventuele overstap :-)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 05 augustus 2011, 14:04:38

"Problemen" zijn er momenteel niet, maar ik vind het nogal "grof" om zomaar te stellen dat Rob "onzin" verkoopt met z'n stelling over "teveel data", zonder dit argument onderbouwt te zien ...


Jij bent een mooie kerel haha. Nu moet ik iets onderbouwen?

Ik beweer helemaal niets. Jij (en Rob) beweren iets over Koploper, de hoeveelheid treinen die tegelijkerheid kunnen rijden, je goochelt wat met milliseconden vanuit een theoretisch benadering en zegt dus dat de boel gaat vastlopen bij 15+ treinen.

Ik heb geen ervaring hierin. Bij mij reden max. 7 treinen van de 20 opgestelde, meer konden mijn baan en mijn oren niet verdragen. Maar ik heb nog nergens gelezen waar of bij welk aantal de beperking ligt.

Misschien kan John er iets zinnigs over zeggen?

Zijn overwegingen om te switchen zijn overigens niet ingegeven door de beperkingen van Koploper maar vanuit een draadloze wens.

Verder blijf ik dit ook volgen. Altijd goed om de ervaringen van anderen te zien.

Keep up the good work. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 augustus 2011, 18:39:55
...
Jij bent een mooie kerel
...

Dat zegt mijn vrouw ook altijd  B)
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Kris, Heeft ze dan haar roze bril op ?
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 05 augustus 2011, 09:23:43
- Kijk eens na hoe lang een motorola commando is in milliseconden ...
 (voor een loc is dit 26 microseconden voor korte pulsen en 182 microseconden voor lange pulsen)
 Als we uit gaan van 24 bits (7 bits adres (max. 127 adressen) + 7 bits snelheid (max. 127 stappen) + 1 bit richting + 8 bits functies (max. 8 functies))
 en een gemiddelde bit-lengte nemen van 156 microseconden (lange tijd - korte tijd), en dit vermenigvuldigen met 24 bits,
 kom je op een tijd van 3744 microseconden, er van uitgaande dat er evenveel nullen als enen in het commando zitten.
Over welk protocol spreek hier hier ?. In ider geval niet over het MM-protocol (2x 9 trits). En aan de tijden te zien ook niet over het MFX-protocol (0= 100 uS en 1 = 50 +50 uS). Lees er diverse boeken op na.

Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 augustus 2011, 18:39:55
Zijn overwegingen om te switchen zijn overigens niet ingegeven door de beperkingen van Koploper maar vanuit een draadloze wens.
Uit de vragen die John hier stelt maak ik dit ook op.


Even uit een ander draadje gepikt:
CiteerOm je een idee bij het MM protocol te geven. Een wisselcommando duurt 4,25 mS (2 bytes+ pause). Een lokcommando duurt 8,50 mS (2 bytes+ pause). Terugmeldingen worden ingelezen tijdens het versturen van een lok/wisselcommando en wel in de tijd dat het signaal niet veranderd en de processor (centrale) dus even niets te doen heeft.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Voor wie het nog nooit gezien heeft:
MFX-(lok)commando's:




Een stukje uitgetrokken.



Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo allemaal,

eerst even nog een reactie op deze opmerking van Kris

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 05 augustus 2011, 14:04:38

Is er hier uberhaupt wel iemand momenteel die een werkende layout heeft en continue met meer dan 15 treinen rijdt ?


Nogmaals: Yep, en dat met Koploper in combinatie met de Tams. Hier het bewijs:



Zojuist hebben tot 20 treinen gelijktijdig gereden. Het record staat op 22 :D

Citaat van: Freak op vrijdag 05 augustus 2011, 19:29:47


Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 augustus 2011, 18:39:55

Zijn overwegingen om te switchen zijn overigens niet ingegeven door de beperkingen van Koploper maar vanuit een draadloze wens.

Uit de vragen die John hier stelt maak ik dit ook op.


Dit is inderaad de overweging :)

Groetjes en weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
hhhmmm, lijkt op de AEX, alleen stabieler: