Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Even nog over die BigBoy; Ik ga ook zo'n ding kopen, als ik dan vast zit in de sneeuw kan hij mij lostrekken :D

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Ik voel ook wel wat voor een bigboy.. maar op een baan met alleen tijdperk 2-4 duits materiaal... hmmmm

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Hallo Koen,
Citaat van: pennystoxx op woensdag 12 januari 2011, 08:16:06
Ik voel ook wel wat voor een bigboy.. maar op een baan met alleen tijdperk 2-4 duits materiaal... hmmmm

de BR 96 komt wel dichtbij.

Gr,
Matthijs :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Citaat van: pennystoxx op woensdag 12 januari 2011, 08:16:06
maar op een baan met alleen tijdperk 2-4 duits materiaal... hmmmm

Kwam er ook niet af en toe stiekem een TGV of ICE laag over vliegen?

Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
ik had het over mijn eigen baan .. lol

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Ach natuurlijk! Ik vond tijdperk 4 ook al veel te nieuw voor John!

Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Wat een krachtpatser, die GroteJongen :!:
Maar het geluid van vier zwoegende dubbelwerkende clilinders is echt een lachertje... :)
Die fabriek op wielen verdient een goede sounddecoder.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Citaat van: pennystoxx op woensdag 12 januari 2011, 08:16:06
Ik voel ook wel wat voor een bigboy.. maar op een baan met alleen tijdperk 2-4 duits materiaal... hmmmm

gr koen

Hallo Koen,

Is dat nou zo erg???? Of ben jij er eentje, die geen plaats heeft voor zo'n krachtpatser??
Ik heb een baan naar SBB voorbeeld, jaren 50 vorige eeuw. Ook daar past een Big Boy totaaaaaaaal niet thuis, maar ik heb er wel een. Gewoon, een prachtige lok. en zo heb ik wel meer loks, die er eigenlijk niet thuis horen. (o.a. ook een DRG 06 van Brawa en een DRG 53 Mallet) Ik houd nou eenmaal van grote loks.
Het is jouw baan, en je laat er rijden wat jij wilt.
Dat is mijn mening.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
eens
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Hey John,

Heb je de inboedelverzekering al eens flink opgeplust?   :D
Schitterend project!

Groet,
Paul
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Citaat van: matthijs popken op woensdag 12 januari 2011, 14:53:37
Hallo Koen,
Citaat van: pennystoxx op woensdag 12 januari 2011, 08:16:06
Ik voel ook wel wat voor een bigboy.. maar op een baan met alleen tijdperk 2-4 duits materiaal... hmmmm

de BR 96 komt wel dichtbij.

Gr,
Matthijs :D
Hoi Matthijs,

Ik voel nog iets meer voor de BR 53, die in werkelijkheid alleen als tekening is geweest. Rijdt bij mij vaak met 50 kolenwagons.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Hallo Bert,

Is dat het maximuum 50 wagons?

grt. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Hoi Gunter,

Nee, maar meer wagons heb ik op dit moment niet. Mijn containertrein is ongeveer van dezelfde lengte (6 meter). Hier zet ik meestal een Blue Tiger voor.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 8-1-2011: Filmpje keerbedrijf SB nivo 2)
Hallo Bert,

Als de bouw zo ver is wil ik het met twee BR. 96 gaan proberen, weet niet of deze twee tegen een Big Boy op kan.
Want dat is pas echt geweld!!!

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo allemaal,

voor degene die niet weten hoe een BR53 er uit ziet :wink:



Ook deze lok trekt zo'n sleep zonder moeite rond :D

Vanmorgen had ik ook nog een ander probleem. Een sectie waar geen rijdend materieel op stond werd als zijnde "bezet" gemeld. Toen ik de railzen nakeek zag ik dat er zich vuil tussen genesteld had :? Het is niet goed te zien maar hier een foto. Het gaat om de achterste railstaaf:



Na verwijderen van het vuil was het probleem verholpen. Ook dit fenomeen zou kunnen leiden tot zgn spookmeldingen.
Nu kan ik mij nog herrineren dit ooit eens ergens gelezen te hebben. Dit probleem werd opgelost (voorkomen) door lijm of iets dergelijks in de betreffende opening aan te brengen. Is er iemand hier op het forum die dit probleem herkent en opgelost heeft? Welke lijm of kit zou hier het beste voor geschikt zijn?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo John,

Ik maak met een dremel de ruimte tussen de railstaven iets groter, daarna heb ik geen spookmeldingen meer gehad  :D.

Als je de rode isolators gebruikt van Marklin?? deze hebben een opstaand randje die hoort eigenlijk aan de bovenkant te zitten en zorgt ervoor dat de ruimte tussen de railstaven iets groter is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
bekend probleem. is het niet handiger om gewone isolatie rail-lassen er aan te zetten? ze zijn er van alle merken, maar ik denk dat de fleischmann versie het beste past.

het probleem wordt ook veroorzaakt doordat de snede niet vlak is, maar gekarteld. als je ze glad slijpt/vijlt, zou het probleem ook wel eens sterk kunnen verminderen, maar ik denk niet dat je de garantie hebt dat het nooit meer gebeurt.

en stofvrij werken helpt natuurlijk ook, maar dat is met een baan in opbouw haast onmogelijk.

groeten,
Hessel
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo Tilly, het word tijd voor een Lux Rail reinigings set......... :(

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo John,

Dat ziet er allemaal netjes uit hoor:)
Goed gemaakt!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Afslijpen zoals Peter al zei, lijkt mij de beste oplossing.

Maar....vuil (stof) geleidt toch niet ?, of het moet ijzervijlsel zijn !

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: v200marklin op zaterdag 15 januari 2011, 15:40:00
Maar....vuil (stof) geleidt toch niet ?
meestal niet nee , olierestjes wel :wink:

Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 13:46:32
Na verwijderen van het vuil was het probleem verholpen. Ook dit fenomeen zou kunnen leiden tot zgn spookmeldingen.
Nu kan ik mij nog herrineren dit ooit eens ergens gelezen te hebben. Dit probleem werd opgelost (voorkomen) door lijm of iets dergelijks in de betreffende opening aan te brengen. Is er iemand hier op het forum die dit probleem herkent en opgelost heeft? Welke lijm of kit zou hier het beste voor geschikt zijn?
in princiepe moet dat werken , weet alleen ook niet met wat voor lijm.

Gr,
Matthijs :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Als je de kopse kanten wil isoleren is een laagje lak misschien een oplossing.

Groeten Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John,

Ik gebruik gewoon een heel klein stukje plastic, wat ik tussen de railstaven schuif en afknip ron de railstaaf. Op de vaste delen gebruik ik inderdaad zoals gemeld de Fleischmann isolatoren.

Leuk filmpje met de BR53 met condenstender. Voor mijn sleep zit een BR53 met standaard tender.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 15 januari 2011, 14:45:46

Ik maak met een dremel de ruimte tussen de railstaven iets groter, daarna heb ik geen spookmeldingen meer gehad  :D.

Als je de rode isolators gebruikt van Marklin?? deze hebben een opstaand randje die hoort eigenlijk aan de bovenkant te zitten en zorgt ervoor dat de ruimte tussen de railstaven iets groter is.


Peter,

je geloofd het misschien niet maar hier is de Dremel door gegaan. Ook de isolatoren zitten goed dus met het lipje naar boven.

Citaat van: de Hoeve op zaterdag 15 januari 2011, 14:46:02

het probleem wordt ook veroorzaakt doordat de snede niet vlak is, maar gekarteld. als je ze glad slijpt/vijlt, zou het probleem ook wel eens sterk kunnen verminderen, maar ik denk niet dat je de garantie hebt dat het nooit meer gebeurt.


Hessel,

zoals ik hierboven schreef is de railstaaf behandelt met een Dremel en is dus niet gekarteld. Dat wat je ziet is een ophoping van stof, olie maar hopelijk toch geen ijzervijlsel :? Nu zou je inderdaad zeggen dat alleen stof en olie toch geen stroom geleiden :?

Citaat van: Gijs op zaterdag 15 januari 2011, 14:57:03

Hallo Tilly, het word tijd voor een Lux Rail reinigings set......... :(


Gijs,

je hebt gelijk maar dat kreng is zo verdomd duur :(

Heeft iemand ooit eens geprobeerd de railstaven te bewerken met lijm of lak zoals Mathijs en Robin aangeven?

Citaat van: treinbert op zaterdag 15 januari 2011, 16:17:42

Op de vaste delen gebruik ik inderdaad zoals gemeld de Fleischmann isolatoren.


Bert,

kun je eens een close-upje maken van railstaven die geïsoleerd zijn met Fleischmann isolatoren?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 19:45:34
... Dat wat je ziet is een ophoping van stof, olie maar hopelijk toch geen ijzervijlsel :? Nu zou je inderdaad zeggen dat alleen stof en olie toch geen stroom geleiden :?


Hoi John,
Stof geleidt geen stroom, maar olie met vuil wel (gering). Misschien is dat in combinatie met de 'diodetruuk' (halve spanning plus een beetje extra) voldoende om de bezetmelder te activeren?

Gr,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John,

Ook een erg mooie loc die BR53. 8)
Ik zag in het filmpje dat je al wat met scenery bezig bent geweest, er stonden wat bomen op de baan. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 13:46:32

Nu kan ik mij nog herrineren dit ooit eens ergens gelezen te hebben. Dit probleem werd opgelost (voorkomen) door lijm of iets dergelijks in de betreffende opening aan te brengen. Is er iemand hier op het forum die dit probleem herkent en opgelost heeft? Welke lijm of kit zou hier het beste voor geschikt zijn?


Ik lijm een stukje styreen in m'n scheidingen (k-flexrail) met secondelijm en als het hard is snij ik het overtollige weg. Even een streek bruine verf er langs en je ziet er niets meer van. De plastic isolaties vind ik niks.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 15 januari 2011, 19:53:50
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 19:45:34
... Dat wat je ziet is een ophoping van stof, olie maar hopelijk toch geen ijzervijlsel :? Nu zou je inderdaad zeggen dat alleen stof en olie toch geen stroom geleiden :?


Hoi John,
Stof geleidt geen stroom, maar olie wel. Misschien is dat in combinatie met de 'diodetruuk' (halve spanning plus een beetje extra) voldoende om de bezetmelder te activeren?


Rob,

bij deze secties is de diodetruck nog niet ingebouwd.

Citaat van: Spoorman op zaterdag 15 januari 2011, 19:57:25

Ik lijm een stukje styreen in m'n scheidingen (k-flexrail) met secondelijm en als het hard is snij ik het overtollige weg. Even een streek bruine verf er langs en je ziet er niets meer van. De plastic isolaties vind ik niks.


Ben,

bij de achterste sproren van het schaduwstation zal het ivm bereikbaarheid moeilijk worden om dit zo aan te passen.

Citaat van: Lokkie op zaterdag 15 januari 2011, 19:54:19

Ik zag in het filmpje dat je al wat met scenery bezig bent geweest, er stonden wat bomen op de baan. :mrgreen:


René.

de vrouw is er ook heel trots op :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo John,

over het isoleren van spoorstaven is ook al eens een draadje over geweest,
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10140.0

de voordelen zijn dat er zo geen vuil tussen de scheiding kan komen en dat de spoorstaven toch stevig met elkaar zijn verbonden. dit laatste heeft vooral betrekking op bochten van flexrail. maar dat gebruik jij geloof ik niet.

ze zien er zo uit:

ze zijn van kunststof en je kunt ze ook korter knippen als dat nodig is.

groeten,
Hessel
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John,
Ik had mijn post ook al wat aan gepast; olie geleidt natuurlijk niet of zeer weinig. Het gaat om de combinatie met 'vuil' waardoor dat er goed tussen blijft plakken. Goed om dit weer hier te lezen, voordat ik alles heb ingebouwd  :o
Succes,
Rob.

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hessel,

bedankt voor de link en de foto :D Maar zijn deze ook bruikbaar bij C-rails?

Rob,

ik baal er ook wel van dat ik dit probleem pas nu tegen kom. Achteraf iets aanpassen lukt nl niet altijd :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
John, jij hebt dus nog steeds de valse meldingen. ik vraag me af hoe jij door die railstaaf-scheiding die verbinding maakt toch een melding kunt krijgen. is die tegenoverliggende railstaaf dan verbonden met de bruine draad? of staan daar dan wel treinen op?

ik heb sterk het gevoel dat jouw melders te gevoelig zijn. het kan mischien komen doordat jij zo'n grote baan hebt.

de melders kunnen volgens mij ongevoeliger gemaakt worden, terwijl ze nog wel heel betrouwbaar werken. misschien dat er iemand je kan helpen om hier mee te experimenteren. want ik denk dat je er nu nog iets aan kunt doen.

volgens mij kan het eenvoudig door een weerstandje bij je melders in te solderen, maar ik ben er niet zeker van.

succes!

groeten, Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
CiteerMaar zijn deze ook bruikbaar bij C-rails?


voor 2 euro weet je het en kun je er 20 proberen, of je kunt ze vast wel even lenen in de buurt. ze kosten echt niks.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 15 januari 2011, 20:26:47
John, jij hebt dus nog steeds de valse meldingen. ik vraag me af hoe jij door die railstaaf-scheiding die verbinding maakt toch een melding kunt krijgen. is die tegenoverliggende railstaaf dan verbonden met de bruine draad? of staan daar dan wel treinen op?

ik heb sterk het gevoel dat jouw melders te gevoelig zijn. het kan mischien komen doordat jij zo'n grote baan hebt.

de melders kunnen volgens mij ongevoeliger gemaakt worden, terwijl ze nog wel heel betrouwbaar werken. misschien dat er iemand je kan helpen om hier mee te experimenteren. want ik denk dat je er nu nog iets aan kunt doen.

volgens mij kan het eenvoudig door een weerstandje bij je melders in te solderen, maar ik ben er niet zeker van.


Hessel,

ik wil hier geen verkeerd beeld schetsen want de terugmelding werkt voor 99% perfect. De treinen draaien momenteel al 1.5uur hun rondjes zonder ook maar één hapering of spookmelding. Mijn streven is echter 100% en wil gewoon elk (mogelijk) probleem tackelen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John, ik snap het wel hoor!

het moet 100% goed werken, en ik denk dat dat ook haalbaar is.

maar als je baan in vol bedrijf is, wordt het nog moeilijker om storingen op te lossen en zijn de gevolgen vaak groter. we hopen allemaal dat jouw project met vlag en wimpel gaat slagen!

Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 19:45:34
Citaat van: treinbert op zaterdag 15 januari 2011, 16:17:42

Op de vaste delen gebruik ik inderdaad zoals gemeld de Fleischmann isolatoren.


Bert,

kun je eens een close-upje maken van railstaven die geïsoleerd zijn met Fleischmann isolatoren?

Groetjes, John
John,

Ik zal kijken of ik er morgen even een foto van kan maken.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Beste John,

Ik rij met K-rails en als ik ter plaatse van de melder iets te ruim met de dunne "ballast" lijm omga, dan is er een verbinding tussen de natte ballast (kan zowel de aarde als de middenleider zijn) en de melder staaf, geeft hetzelfde effect.

Leerpunt: zorgvuldig zijn.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hi John,

Hier enkele foto's van de lassen.

In de baan geschilderd:

Ook is door de verf alles volledig ingevuld en kan er later geen vuil meer tussen ophopen.

In de baan, maar nog niet geschilderd en ingestrooid:


Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 15 januari 2011, 20:26:47
de melders kunnen volgens mij ongevoeliger gemaakt worden, terwijl ze nog wel heel betrouwbaar werken. misschien dat er iemand je kan helpen om hier mee te experimenteren. want ik denk dat je er nu nog iets aan kunt doen.
John maakt gebruik van massadetectie m.b.v. optocouplers.

Citaat van: Tilly op zaterdag 15 januari 2011, 13:46:32
[/URL]
De spoorstaven zitten te dicht bij elkaar. Zoals eerder aangegeven met een dremel de kopse kanten bewerken.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
hi john.. ik heb nog wel een voegen krabbertje voor je...

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
John,

Lekker filmpje, ga ik ook nog doen een Ae 8/8 van de bls met een containertrein
van een wagentje of 25. Ik hoop dat je de technische problemen kunt
oplossen. Ik blijf je draad volgen.

Groeten Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
John ik gebruik net zoals Hessel, Fleischmann railstaafisoleerders. Ik vind dat deze zeer makkelijk in gebruik zijn en als je het geheel 'weathered' zie je er ook niets van. Het nadeel van verlijmen etc., vind ik toch wel het permanente karakter. Met de isoleerders kun je in no-time een sectie veranderen.
Een setje van 12 stuks kun je bij conrad kopen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=214586
Succes en ik bewonder je stijl van bouwen.

Mvgr,
Ernst
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Idd John ik heb die Fleischmann railasjes ook bij conrad besteld die ga ik gebruiken in de K-rails sectie!
Succes ben erg benieuwd  groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Bert,

bedankt voor het plaatsen van deze duidelijke foto :D

Ernst,

bedankt voor de link maar ?3.69 per 12 stuks :shock: Ik schat zo'n 50 setjes nodig te hebben en dan nog het werk van inbouwen :( Hier moet ik eerst nog een paar nachtjes over slapen..............

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
john, gewoon ff de dremel er nog een keer indrukken op het moment dat je een probleem hebt ergens.. zo vaak is dit toch niet voorgekomen .. wellicht met een iets dikker slijp blad erin cq een hard borsteltje ofzo om vuil te verwijderen..

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Citaat van: Perk op maandag 17 januari 2011, 01:39:11
Een setje van 12 stuks kun je bij conrad kopen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=214586
Hoi Ernst,

Ik heb het gevoel, dat Conrad wel erg duur is met deze spullen. Ik heb ze meestal voor een stuk minder gekocht.
Het zijn wel de beste isolatielassen voor k-rails.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi Bert,

ik vond op Ebay.de wel de raillassen met artnr 6403 en deze kosten ?2.75. De 6433 worden momenteel niet aangeboden.

Voor het zichtbare gedeelte zijn deze raillassen alleen al voor het zicht een mooie optie. De rest van de baan ga ik niet meer veranderen, teveel werk en te hoge kosten. Dan kan ik inderdaad beter investeren in een goede schoonmaaktrein.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John,

Je zal ben ik bang dit probleem niet oplossen met een schoonmaak trein.
Ik herken ook je probleem en voor mij was het afdoende de rails ff wat ruimer te maken en ik heb met een lijmpistool de rails vast gezet bij de melder.

Ter verduidelijking ik heb K-rails en wat ik heb ingebed had geen problemen, ligt vast maar in mijn schaduw station had ik het wel en door temperatuur wisselingen, vuil etc. wil het wel eens werken gaan.
Ik weet dus niet iets van C rail af dus of de rails staaf hier ook kan "werken" of dat ie gewoon muurvast zit.

Ik zou toch zeker juist in je schaduwstations kijken of daar nog wat aan te doen valt alhoewel als ik je goed begrijp dit een probleem geeft. Gevoelsmatig zou ik dan kiezen voor de oplossing van Ben met het styreen, er zijn zoveel diktes en breedtes in te verkrijgen. Als je dit er tussen weet te schuiven met
een druppie lijm of toch nog even de dremel.

Een optie voor een goedkopere schoonmaak trein is een Dapol, heb 'm nu een jaartje en zuigt perfect, vol gas zuigt ie zelfs de bielzen eruit. :D

Wordt wikken en wegen John, zal zo blijven maar er komt toch altijd weer een bevredigende oplossing.
Leuk filmpje trouwens.... :wink:

Mvg Ron :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi Ron,

bedankt voor je reactie en ik ben blij om te horen dat ik niet de enigste ben die dit probleem erkent. Nou ja probleem, het is nu 1x voorgekomen waarbij ik met 100% zekerheid kan zeggen dat vervuiling tussen de railstaven een onterechte bezetmelding gaf.

Alle secties zijn bij mij ingeslepen mbv een dremel. Op 3 maart 2009 had ik immers al deze foto geplaatst:



Ik ging ervan uit daarmee dit probleem voorgoed opgelost te hebben :?

Op dit moment heb ik niet het vermoeden dat railstaven door de tijd "verschuiven". De opening groter maken doe ik liever niet want daarmee wordt hoogstwaarschijnlijk de slijtage aan de wielen vergroot :?

Misschien moeten we ermee leren leven dat een werking van 100% een utopie is.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi John,

Als ik op deze foto kijk dan heb je al een aardige sleuf zo en moet je inderdaad niet meer breder gaan.
En het zal nog wel eens ergens op je baan een keer voorkomen tenminste als ik bij mezelf kijk.
Gelukkig blijft het incidenteel.

Vervelend is het voor je als het net weer een plek betreft waar je niet of nauwelijks bij kan. Als het dit soort vervuiling is op een rot plek dan of de stofzuiger met de lange stang of als er toch niks bijzonders staat en dat lijkt me stug in een schaduw station denk ik dat ik er gewoon een compressor met lange lans even op los laat, als dan het vuil maar weg is.

Als laatste John, een werking van konstant 100% blijft een utopie maar idealen moet je ten alle tijden houden. 8)

Mvg Ron :)