Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)

mooi gezicht , al die boosters en trafo's  :shock: :shock: 8)

zoals ik ook al vaker heb gezecht op dit forum vind ik dit zelf persoonlijk de mooiste fase :D
van updaten zoals deze kan ik echt genieten :mrgreen:

Gr,
Matthijs 
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Citaat van: Tilly op donderdag 23 december 2010, 07:24:27
Citaat van: de Hoeve op woensdag 22 december 2010, 21:43:38

Heb je het al eens geprobeerd om ze in één klap allemaal aan te zetten? of heb je al verschillede schakelgroepen?


gelijktijdig inschakelen is geen probleem maar misschien dat ik dit in de toekomst nog op ga delen.


Zag ik deze week bij jullie in het dorp de straatverlichting heeeeel even dimmen? :mrgreen:

Keep up the good work!

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Citaat van: matthijs popken op donderdag 23 december 2010, 09:23:49

mooi gezicht , al die boosters en trafo's  :shock: :shock: 8)

zoals ik ook al vaker heb gezecht op dit forum vind ik dit zelf persoonlijk de mooiste fase :D
van updaten zoals deze kan ik echt genieten :mrgreen:

Gr,
Matthijs 
Vind je spaghettiwerk (draden) ook intersant ? :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Goedeavond,

weer bedankt voor de leuke reacties en Arie, het kriebelt inderdaad.

Vandaag heeft de eerste trein in handbediening over het nieuwe traject gereden, perfect :D
Echter heb ik weer een probleem met de boosters. Heb nu 2 nieuwe boosters aangesloten waarmee het totaal komt op 11. Bij inschakelen van booster 10 schakeld booster 11 ook in en visa versa. Hetzelfde probleem wat ik enkele maanden geleden ook gehad heb :?

Daarnaast nog een ander fenomeen tegengekomen. Booster A staat ingeschakeld en booster B staat uitgeschakeld. Zodra er een trein rijdt van boosterkring A naar B schakeld booster B automatisch in :? In het verleden is mij dit nog nooit opgevallen. Kan iemand met AJ boosters hier op het forum dit eens voor mij testen? Het lijkt mij stug dat ik dit probleem alleen heb.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
   


Dit is allemaal zo ontzettend indrukwekkend :D :D :D !!! Mijn complimenten en natuurlijk veel bouwplezier.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hallo John,

Heb gehoord dat ze bij ons op het werk de gasturbine van Siemens gaan upgraden zodat er meer stroom opwek kan worden, misschien heeft dit wel te maken met jou krachtcentrale mijn hemel wat een enorm paneel. En dan te bedenken dat je nog niet klaar bent. Ook weet ik nu wat mij te wachten staat als ik ga beginnen. Blijf je volgen en succes met het oplossen van de problemen die zich maar steeds weer voor doen. In elk geval krijg je genoeg hulp op ons forum hier.

Fred vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hoi John,

Dat ziet er knap gemaakt uit,
ik heb nu 1 travo 60 VA en dan zie ik er nu een heleboel.
Gaaf hoor!
Maar uhm john, heb je je eigen bij Nuon/Essent of iets al aangemeld als grootgebruiker?

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
ha die john

mooi gemaakt zeg de kracht centrale ik moet ook nog zo een paneel module maken maar waar ik het allemaal moet laten weet ik nog niet.
verder las ik in de cobouw dat er bij jouw in buurt een nieuw hoogspannings trace aangelecht zal worden nu weet ik waarom :mrgreen: :mrgreen:
o is het bij jou ook zo erg om recht hout te vinden bij de bouwmarkt ik zoek me ook altijd rot er naar mijn ervaaring is dat bij ons de gamma het rechtste hout heeft.

bouwse verder een fijne kerst dagen

groetjes bas
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
heey john,

wat ik me steeds afvraag als ik naar jou baan kijk. weet je heel zeker dat er geen modelclub stiekem aan jou baan werkt??.
want het gaat in een moordend tempo voor zo'n joekel van een baan. ook de netheid waar alles mee gebeurd is niet normaal:D.

ik wens je enorm veel suc6 met de verdere bouw van je baan.

btw waarom heb je niet overwogen om krachtstroom naar je treinkamer te leiden dan weet je zeker dat je altijd genoeg hebt:P

mvg max
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-12: De treinen rijden weer automatisch)
Goedemiddag,

allemaal weer bedankt voor jullie leuke reacties :lol:

Tijdens het inschakelen van de trafo's knipperen ook even de ledjes op de boosters die dus "aangestuurd worden" door de korte inschakelstroom van de trafo's. Ik ga aankomende week de trafo's in groepen indelen en aansluiten zodat ze ook in groepen ingeschakeld kunnen worden. Misschien ga ik toch de tip van Einte ter harte nemen en werkschakelaars inbouwen.

Vanmorgen hebben de eerste treinen automatisch het nieuwe schaduwstation bereden. In Koploper moet nog het nodige aangepast worden maar het ziet er allemaal goed uit. De wissels en terugmeldingen werken perfect :D

Toch wil ik nog even terugkomen op het volgende:

Citaat van: Tilly op donderdag 23 december 2010, 22:41:29

Booster A staat ingeschakeld en booster B staat uitgeschakeld. Zodra er een trein rijdt van boosterkring A naar B schakeld booster B automatisch in :? In het verleden is mij dit nog nooit opgevallen. Kan iemand met AJ boosters hier op het forum dit eens voor mij testen? Het lijkt mij stug dat ik dit probleem alleen heb.


Ik zou het fijn vinden als iemand hier op het forum dit voor mij kan testen en hier antwoord op kan geven.

Groetjes en allemaal nog een fijne 2e kerstdag, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hallo John,

Je krachtcentrale ziet er weer toppie uit :lol:.

Je baan wordt met iedere update weer groter en mooier.

Hoe heb je de treinen in je schaduwstations aangestuurd in koploper, als er een trein binnenrijd vertekt dan de andere?

Veel succes in de vakantie met bouwen, we wachten in spanning op je volgende update.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hoi Piwie,

de treinen vertrekken momenteel via Koploper op basis van "kans" het schaduwstation. Dit staat volledig los van treinen die eventueel het schaduwstation inrijden. Of het via Koploper mogelijk is om dit afhankelijk te maken van treinen die het schaduwstation inrijden weet ik niet.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met pendelverkeer op basis van "variabele routes". Dit gaat nog niet helemaal goed maar iedere keer komen we wel een stapje verder :D Zodra dit feilloos werkt wordt het denk ik weer eens tijd voor een filmpje.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo allemaal,

vandaag zijn Willie(Wakkie) en zijn buurman Frans op bezoek geweest. Samen zijn we aan het experimeteren geweest met Koploper en het is ons gelukt om het schaduwsation van nivo 2 in grote lijnen functioneel te krijgen. Hiermee bedoelen we het afwisselend rijden van getrokken treinen en pendeltreinen. Hier eerst een foto ter verduidelijking:



Het is de bedoeling dat getrokken treinen vanaf blok 198 via blok 196 opgesteld worden in de blokken 186 t/m 194. Vandaar uit moeten deze treinen om de beurt via blok 179, 180 en 195 naar blok 197 en verder terug naar boven rijden.
Keertreinen daarintegen die binnenkomen via blok 198 moeten via blok 195 en 180 naar kopsporen 181 t/m 185 rijden en zich daar opstellen. Vervolgens moeten deze treinstellen via 180 en 195 naar blok 197 en verder terug naar boven rijden.

Dit bleek nog een hele uitdaging maar op nog wat fijnafstellingen na is dit toch gelukt :D Het is geweldig leuk om uit te zoeken hoe dit allemaal geprogrammerd moet worden in Koploper. Alles is momenteel trouwens gemaakt via variabele routes.

Morgen weer verder, er valt nog genoeg te ontdekken/verbeteren.

Willie en Frans, bedankt voor de gezelligheid en hulp :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hoi John,

Dat ziet er weer knap ingewikkeld uit.
Goed dat het gelukt is!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

Je tekening van Koploper ziet er net zo strak uit als je werkzaamheden, super.
man wat een blokken heb jij in je Koploper zitten.
Ik ga nog een paar kleine zaken aanpassen aan de baan en dan ga ik vervolgens alle wisselstraten vastleggen in koploper en de loc's ijken.

Succes met het opdelen van de trafo's e.d.

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

Het is weer kei gaaf allemaal.
Nu begrijp ik pas wat je met al die doodlopen de sporen moest.
Pendeltreinen dat is pas goed, als het werk heb je er eigenlijk geen omkijken naar.

Ik hoop dat de spookmeldingen nu ook tot het verleden behoren.
Succes met de verdere bouw van je baan.
Ik kijk er elke dag weer naar de updates uit.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

inderdaad zijn de variabele route's hiervoor de geijkte optie, het wordt echter lastiger als een 7e of 8e keertrein aankomt en alle doodlopende sporen zijn vol, maar de doorgaande sporen hebben nog ruimte?  :D

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hoi John,
Die spookmeldingen waar komen die vandaan? Ik lees het vaker bij massadetectie, het schijnt vaak bijvoorbeeld aan de seriele poort van bijvoorbeeld een IB te liggen?
Ik ben benieuwd. Peter G van modelspoorgroep Venlo adviseerde mij met Loconet en stroomdetectie te gaan werken aangezien je dan geen spookmeldingen meer hebt.

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Citaat van: jakeman op woensdag 29 december 2010, 02:30:41
Hoi John,
Die spookmeldingen waar komen die vandaan? Ik lees het vaker bij massadetectie, het schijnt vaak bijvoorbeeld aan de seriele poort van bijvoorbeeld een IB te liggen?
Ik ben benieuwd. Peter G van modelspoorgroep Venlo adviseerde mij met Loconet en stroomdetectie te gaan werken aangezien je dan geen spookmeldingen meer hebt.

Groeten Jake

Hallo Jake,

jouw oplossing is een oplossing voor een specifiek probleem van de IB.  Het advies zal dan ook gegeven zijn door een gelijkstroomrijder vermoed ik.  Ik denk dat juist 1 van de grote voordelen van Marklin de 3e rail is waardoor je deze rail voor de massadetectie kan gebruken. Op mijn baan zie ik nooit spookmeldingen meer, die niet een duidelijke oorzaak hebben als iets wat op de rails gevallen is, of een wissel die niet omgegaan is.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Goedemorgen en allemaal weer bedankt voor jullie reacties :D

Citaat van: wissels op woensdag 29 december 2010, 00:18:04

inderdaad zijn de variabele route's hiervoor de geijkte optie, het wordt echter lastiger als een 7e of 8e keertrein aankomt en alle doodlopende sporen zijn vol, maar de doorgaande sporen hebben nog ruimte?  :D


Ha ha Walter, dit wordt inderdaad een nog grotere uitdaging 8)

Jake,

betreffende spookmeldingen:

Een term die vaak voorkomt maar allerlei oorzaken kan hebben. Tijdens het bezoek van Willie en Frans is er één spookmelding gekomen. Een lok met eerste wagon ging naar spoor 3 en de andere wagons ging naar spoor 2. Het lijkt er dus op dat tijdens het rijden over de wisselstraat een wissel gezet is :? Ergens zit er dus nog een programmeerfout.

De terugmeldingen werken zo goed als feilloos maar af en toe krijg ik (alleen) bij terugmeldmodule 5 of 6 een onterechte terugmelding(spookmelding) binnen en ik weet nog niet waar dit aan ligt :?

Het is echt een must om de hardware op orde te hebben, dan alleen is het spelen met Koploper een echt feest :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

Wat een pracht van een baan heb jij toch, om van te dromen zo mooi.
Ik volg je draadje al een tijdje en ben zelf ook (weer) aangestoken met het trein-virus.
(Je heb van mij een pb-tje).
Succes met bouwen.

Groet Ron.(RoCoMaDu)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Citaat van: Tilly op woensdag 29 december 2010, 09:50:11
Ha ha Walter, dit wordt inderdaad een nog grotere uitdaging 8)

John,

da's niet zo heel moeilijk hoor, ik heb zelf een dergelijke constructie ook voor wanneer mijn bovenste schaduwstation vol is.
Truc is een aantal logische acties te definiëren en met AND / OR functies af te testen. Als je dan bovendien twee variabele routes definieert, één voor als er sporen vrij zijn en één waneer alles bezet is, werkt het prima.

Als je wil kan ik er wel eens een opzetje voor maken. Stuur me dan een kopie van je koploper database per pb.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hoi Arjan,

voor een doorgewinterde Koploper als jij :wink: stelt het misschien niet zoveel voor maar op dit gebied ben ik echt nog een beginneling. Dit onderdeel vind ik wel één van het leukste van onze hobby en er valt gelukkig dan ook nog veel te ontdekken :D
Gisteren pas voor het eerst kennisgemaakt met het pendelrijden en het definiëren van logische akties zal dan wel de volgende stap zijn. Ik wil dit echter eerst zelf allemaal proberen want op die manier leer je het programma echt kennen. In ieder geval hartelijk dank voor het aanbod en mocht ik er niet aan uit komen dan weet ik je te vinden :lol:

Toch nog een ander vraagje:

De sporen 188, 189 en 190 zijn 4m lang en wil ik dinamisch maken. Dit moet toch mogelijk zijn in deze layout of niet?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Citaat van: Tilly op woensdag 29 december 2010, 11:05:05

De sporen 188, 189 en 190 zijn 4m lang en wil ik dinamisch maken. Dit moet toch mogelijk zijn in deze layout of niet?


Jazeker, dat kan. Je zult wel je melders dan aan moeten passen.

Elke spoor krijgt een meldsectie direct na de wisselstraat. Een raillengte volstaat. Alle secties aan elkaar knopen en naar één bezetmelder.

En elk spoor krijgt een stopmelder, zo dicht mogelijk tegen de uitrijsstraat aan. Een raillengte volstaat. Ook die sectie's knoop je aan elkaar en gaan naar één melder.

De rail per spoor tussen de secties is niet bewaakt!

Je definieert per spoor 2 blokken, totaal 6 dus. Het geheel wordt dan geregeld door 2 melders. Volg verder even de helpfile in Koploper, het wijst zich van zelf. En stel weer vragen als je hulp nodig hebt.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Mercy Ben,

morgen eens wat gaan proberen.

Vandaag besteed ik mijn tijd aan de kids, gisteren ook al de hele dag in "mijn hok" gezeten :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

Slaap jij nog wel eens je gaat zo hard  :D :D

Fijn dat het allemaal werkt zoals je gehoopt had, iedere keer kom je weer een stukje verder :P


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-12: Programmeren schaduwstation)
Hallo John,

Wat een giga project,als ik je vorderingen zo zie gaat het wel goed komen.
Maar voorlopig bouw werk genoeg,zie ik.
Wens je veel plezier met de verdere bouw.
Heb je al een idee voor het landschap en thema?

Grt Johan

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Hallo allemaal,

ik wil jullie eerst allemaal een gezond en gelukkig 2011 toewensen en laat het een net zo succesvol modelbouw jaar worden als 2009 en 2010 :D

Gisteren was eigenlijk het moment om even terug te kijken naar het afgelopen jaar maar ben ik er helaas niet aan toe gekomen, dus bij deze alsnog :wink:

Zo'n 3 jaar geleden ben ik begonnen met het realiseren van mijn grote droom: het bouwen van een eigen grote modelbaan. Het eerste jaar, 2008, heeft volledig in het teken gestaan van het geschikt maken van de ruimte. Er werd vloerverwarming aangebracht en een tegelvloer gelegd, nieuwe electriciteits- en Internetleidingen werden geïnstalleerd. Afgeronde hoeken werden gemaakt en alles werd daarna bezet. Vervolgens kwam er een systeemplafond in met spots en luidsprekers voor het maken van een dag/nachtschakeling met onweers- en regengeluiden.

In 2009 kon dan eindelijk gestart worden met de bouw. Alle werkzaamheden vanaf dat moment zijn in dit Topic vastgelegd en met behulp van dit forum en metname Peter en Huub is de baan al gegroeid tot wat die nu is. Zo'n 50 treinen staan opgesteld en 20 treinen hebben gelijktijdig hun rondjes gedraaid. Hoog in het vaandel stond betrouwbaarheid en ik ben blij met het nivo wat we nu bereikt hebben. Iedere keer als de treinen weer zonder problemen hun rondjes draaien geniet ik met volle teugen :D

Hoe nu verder:

voorlopig eerst nog het meest vervelende werk nl bekabelen. Boosters moeten nog aangesloten worden met de mogelijkheid tot op afstand resetten. Alle terugmeldcontacten van de schaduwstations van nivo 1 en 3 moeten nog uitgebreid worden met de diodetruck. Eergisteren ben ik al begonnen met het solderen van de diodes:



Wat een kle.. werk.

Daarnaast ben ik afwisselend ook aan het experimenteren met Koploper wat veel leuker is. Het schaduwstation van nivo 2 leent er zich goed voor om meer mogelijkheden te ontdekken en met de hulp van Arjan zal dit helemaal goed komen :D

Zodra deze werkzaamheden voltooid zijn gaan we ons concentreren op wisselaansturing mbv servo's en het maken van slanke bogen in C-rails. Daarna staat dan eidelijk het baanplan van het zichtbare gedeelte op het programma en zullen er knopen doorgehakt moeten worden.

Het beloofd dus weer een interessant modelspoorjaar te worden en via dit topic blijf ik jullie op de hoogte te houden. Daarnaast maak ik natuurlijk graag gebruik van al jullie kennis en ervaringen :wink:

Groetjes en nogmaals allemaal bedankt voor jullie hulp en reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Ben blij dat de cursus "How to build a professional train track" ook in 2011 gewoon doorgaat 8)

John en familie, de beste wensen en gezondheid, ik blijf een trouwe kijkfan :D

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Hoi John,

Ook de beste wensen voor 2011.

Mocht je nog inspiratie en ideeën op willen doen dan heb ik nog wel zo'n hoeveelheid leesvoer voor je  :lol:

Ik blijf je mega project uiteraard volgen.

Groeten

Ron

p.s. De BR 03 en de BR 12 heb ik weer eens laten rijden. Ze klagen over te weinig meters  :mrgreen:


Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
hallo John,

Ook voor jou en je familie een goed en gezond 2011.
Ik hoop dat ik dit jaar ook kan beginnen met mijn baan via de pc aan te sturen.

Groet en ook ik blijf deze baan volgen.
Ron.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Hallo John,

Ook jij de beste wensen natuurlijk :)
Wat een leuk verslagje,
dat vind ik persoonlijk lekker duidelijk dan weet ik tenminste wat je hebt gedaan.
En dat is ook een hoop werk geweest zo te zien en te lezen.
Maar alles ziet er ook heel netjes uit. Dus succes met je minder leuke werkje!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Wordt vast mooi dat kle.. werk van je  :lol:

Bekabeling e.d staan bij mij ook niet echt hoog op de verlanglijst hoor John.

Shit happens  :P

Moet wel gebeuren...geef mij maar scenery  8)

SUCCES !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Hoi John,

Allereerst de beste wensen voor 2011.

Je hebt zo toch in een betrekkelijk korte tijd gigantisch veel voor elkaar gekregen. Petje af.

Het lijkt met toch vooral een enorme klus om dat koploper programma foutloos op zo'n enorme baan te laten lopen.

Dat met die diode truc ga ik denk ook maar toepassen is een prima idee.

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-01-2011)
Goedemorgen,

en weer bedankt voor jullie reacties :D

Citaat van: Ron21 op zaterdag 01 januari 2011, 19:24:29

p.s. De BR 03 en de BR 12 heb ik weer eens laten rijden. Ze klagen over te weinig meters  :mrgreen:


Ron,

ik zou zeggen: laat maar komen :lol:

Ronald,

alle treinen rijden maar 1 kant op en op basis van "kans" draait alles zijn rondjes. Het programmeren hiervan viel trouwens wel mee. Nu ben ik samen met Arjan bezig geweest om het schaduwstation van nivo 2 geschikt te maken voor 2 richtingsbedrijf en hier komt dus wel wat meer bij kijken. Ook heeft hij mij kennis laten maken met logische akties en nu zie je pas wat Koploper allemaal in zijn mars heeft :shock:

Het is geweldig om hiermee te spelen en veel leuker dan het trekken en aansluiten van draden :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hallo allemaal,

afgelopen dagen aan het spelen geweest met Koploper en voor het eerst een dubbeltractie getest. Hier een kort filmpje:



Het middelste doorijspoor van de schaduwstations van nivo 1 en 3 zijn nu ingericht voor het opstellen van lange zware goederentreinen met een lengte van ongeveer 5m. Mbv variabele routes in Koploper zoeken deze treinen automatisch het voor hun gereserveerde spoor op. Geweldig hoe Koploper dit allemaal doet en het is op zich niet zo moeilijk maar je moet het gewoon even weten(met dank aan Arjan) :D

Heb nog een "overzichtsfilmpje" gemaakt maar dat lukt mij vandaag niet meer dus dat houden jullie van mij tegoed.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hallo John,

Geweldig dat het is gelukt.
En dat je apart lang treinen kunt laten rijden.
Het lijkt wel als of het de echte spoorwegen zijn.

blijf je met genoegen volgen, je bent altijd vol verassingen.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Binnen kort denk ik dat het 4 dubbele tractie gaat worden  :mrgreen:

Anders moet je een paar mensen dan uitnodigen die een Big Boy hebben (zo'n trein in H0 is +- 50 cm x4 = 200 cm trein + wagons) dat is feest  :lol: :lol: :lol:


groeten minitreintje/Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Citaat van: Günther op donderdag 06 januari 2011, 15:53:09

Het lijkt wel als of het de echte spoorwegen zijn.


Héhé echt niet, het is beter!  :D

Geen vastgevroren wissels, geen blaadjes op de rails, en ook geen gestreste medewerker die wissels verkeerd zet maar een programma dit dit regelt!

Zou Tilly geen functie bij prorail kunnen krijgen? Eerst heel NL in Koploper invoeren en gaan met die banaan!

Ga zo door John, vol bewondering volg ik dit topic.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hoi Michiel,

Dan heb je het wel over NS directeur Tilly. :mrgreen: :lol:

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
John,

Leuk die kolen wagentjes 46030, na mijn bezoek aan jou heb ik ook het virus.

de 3e set is onderweg  8)

gr.

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Heel mooi filmpje John; zover is het hier nog lang niet :shock: En Ron bedankt: nu weet ik gelijk het artikelnummer van die kolenwagentjes; die staan ook op mijn verlanglijstje 8)

Groeten,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Geweldig, die twee zware locomotieven met zo'n lange trein.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Citaat van: Tilly op donderdag 23 december 2010, 22:41:29
Daarnaast nog een ander fenomeen tegengekomen. Booster A staat ingeschakeld en booster B staat uitgeschakeld. Zodra er een trein rijdt van boosterkring A naar B schakeld booster B automatisch in :? In het verleden is mij dit nog nooit opgevallen. Kan iemand met AJ boosters hier op het forum dit eens voor mij testen? Het lijkt mij stug dat ik dit probleem alleen heb.
Doordat er even contact (sleper) gemaakt wordt tussen beide uitgangen komt er ook over het relais van de ?andere? booster even een spanning te staan waardoor deze ingeschakeld wordt.

Mvg,
Peter

P.s. Heb je in de loop van de (volgende) week tijd ?.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
mooi filmpje  8)

Gr,
Matthijs :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hallo allemaal,

wat een reacties :shock: en dat voor een fimpje van 30sec  :D Wat moet dat dit weekend niet worden als ik een filmpje van 5min ga uploaden :lol:

Het is inderdaad wel stoer, 2 van die fantastische loks met 3 sets kolenwagens 8)

Citaat van: Freak op donderdag 06 januari 2011, 19:24:00
Citaat van: Tilly op donderdag 23 december 2010, 22:41:29
Daarnaast nog een ander fenomeen tegengekomen. Booster A staat ingeschakeld en booster B staat uitgeschakeld. Zodra er een trein rijdt van boosterkring A naar B schakeld booster B automatisch in :? In het verleden is mij dit nog nooit opgevallen. Kan iemand met AJ boosters hier op het forum dit eens voor mij testen? Het lijkt mij stug dat ik dit probleem alleen heb.
Doordat er even contact (sleper) gemaakt wordt tussen beide uitgangen komt er ook over het relais van de ?andere? booster even een spanning te staan waardoor deze ingeschakeld wordt.


Peter,

kan ik dit simpel oplossen?

PS: ik stuur je een PB

Vanavond lekker wezen Grieken maar daarvoor even naar de Gamma geweest. Daar hadden ze een stofzuigertje van 700W in de aanbieding:



Een Lux reinigingsset zit er momenteel niet aan maar dit ging nog net:  ?8,99 - 10% :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hoi John,

Wat een hele fraaie dubbeltractie van de BR96. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hallo John,

Geweldig filmpje van die twee br 96 in voorspan (dubbeltractie kan niet bij stoomlocs). Het lijkt me geweldig om met zulke lange treinen te kunnen rijden. Ook leuk dat je zo enthousiast bent over Koploper. Zelf ben ik ook al een aantal jaren een heel enthousiaste Koplopergebruiker. Met name de mogelijkheden met de dynamische schaduwstations zijn fenomenaal.

Heel veel succes met de verdere bouw van je baan.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Citaat van: mozzi54 op vrijdag 07 januari 2011, 12:36:21
Geweldig filmpje van die twee br 96 in voorspan (dubbeltractie kan niet bij stoomlocs).
Dubbeltractie (treinschakeling) kon in de latere tijdperken wél met stoomlocs.
B.v. de latere series van de DB 23 waren toegerust om in dubbeltractie of in trek- duwtreinen te rijden.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 6-1-2011: Kort filmpje dubbeltractie BR96)
Hallo Aldert,

Ik ben het niet met je eens Aldert, waar haal je die wijsheid vandaan.
Zelfs de tramwegen in Nederland deden dit in het begin van de vorige eeuw al.

vr.gr. Günther.