Hallo allemaal,
ik wil jullie eerst allemaal een gezond en gelukkig 2011 toewensen en laat het een net zo succesvol modelbouw jaar worden als 2009 en 2010
Gisteren was eigenlijk het moment om even terug te kijken naar het afgelopen jaar maar ben ik er helaas niet aan toe gekomen, dus bij deze alsnog
Zo'n 3 jaar geleden ben ik begonnen met het realiseren van mijn grote droom: het bouwen van een eigen grote modelbaan. Het eerste jaar, 2008, heeft volledig in het teken gestaan van het geschikt maken van de ruimte. Er werd vloerverwarming aangebracht en een tegelvloer gelegd, nieuwe electriciteits- en Internetleidingen werden geïnstalleerd. Afgeronde hoeken werden gemaakt en alles werd daarna bezet. Vervolgens kwam er een systeemplafond in met spots en luidsprekers voor het maken van een dag/nachtschakeling met onweers- en regengeluiden.
In 2009 kon dan eindelijk gestart worden met de bouw. Alle werkzaamheden vanaf dat moment zijn in dit Topic vastgelegd en met behulp van dit forum en metname Peter en Huub is de baan al gegroeid tot wat die nu is. Zo'n 50 treinen staan opgesteld en 20 treinen hebben gelijktijdig hun rondjes gedraaid. Hoog in het vaandel stond betrouwbaarheid en ik ben blij met het nivo wat we nu bereikt hebben. Iedere keer als de treinen weer zonder problemen hun rondjes draaien geniet ik met volle teugen
Hoe nu verder:
voorlopig eerst nog het meest vervelende werk nl bekabelen. Boosters moeten nog aangesloten worden met de mogelijkheid tot op afstand resetten. Alle terugmeldcontacten van de schaduwstations van nivo 1 en 3 moeten nog uitgebreid worden met de diodetruck. Eergisteren ben ik al begonnen met het solderen van de diodes:
Wat een kle.. werk.
Daarnaast ben ik afwisselend ook aan het experimenteren met Koploper wat veel leuker is. Het schaduwstation van nivo 2 leent er zich goed voor om meer mogelijkheden te ontdekken en met de hulp van Arjan zal dit helemaal goed komen
Zodra deze werkzaamheden voltooid zijn gaan we ons concentreren op wisselaansturing mbv servo's en het maken van slanke bogen in C-rails. Daarna staat dan eidelijk het baanplan van het zichtbare gedeelte op het programma en zullen er knopen doorgehakt moeten worden.
Het beloofd dus weer een interessant modelspoorjaar te worden en via dit topic blijf ik jullie op de hoogte te houden. Daarnaast maak ik natuurlijk graag gebruik van al jullie kennis en ervaringen
Groetjes en nogmaals allemaal bedankt voor jullie hulp en reacties, John