Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi John,

Ik word er akelig van hou enorm precies en perfectionistisch jij dit bouwt. Werkelijk waar  prachtig. Schitterend weer.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Dag John.

Dat ziet er wéér verdomde strak uit, kerel!

Toch had ik i.p.v. die stripjes een Flamco-rail
toegepast. Vele malen sterker t.a.v. doorbuigen
en absorbeert beter trillingen . . . .
Deze zijn er tenslotte voor gemaakt om met
m8 en m10 stevige constructies te maken.
Er zijn diverse hulpstukken en adapters die
eenvoudig zijn toe te passen en bijzonder
solide zijn.

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi Erik,

het systeem waar jij het over hebt heeft één nadeel: Het is strontduur en de kosten rijzen nu al de pan uit :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Dag John.

Dat is waar. Ik heb het zelf wel naar alle
tevredenheid toegepast. Echt lange lengtes
heb je in feite niet nodig: ik heb afvalstukken
van de bouw kunnen gebruiken.
Vrijwel alle kabelgoten en luchtkanalen worden
ermee opgehangen: even vooraf buurten bij een
grote bouw en voor een kratje bier op vrijdagmiddag
ben je klaar!
(Voor alle critici onder ons: het waren
wel degelijk allemaal afvalstukken!)


Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Citaat van: Tilly op zaterdag 11 december 2010, 19:55:00
Ik had dit al eens getest en dit had het nadeel dat loks stil komen te staan op de wisselstraat als het schaduwstation vol is :?

Een stopverbod instellen zal dit probleem verhelpen ;)

Maar het ziet er wederom vakkundig gebouwd uit, m'n complimenten!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
het ziet er zoals gebruikelijk op dit draadje heel goed uit en netjes ook nog!

ik was wel verrast dat je in het bovenblad zaagt om de spiraal ruimte te geven. is het niet de bedoeling om de spiraal te laten eindigen op het bovenblad?

als dat niet uitkomt, dan zou ik verwachten dat de sporen aan de 'achterkant' doorstijgen tot op bovenblad niveau (dus de spiraal zonder de laatste bocht). je kunt dan het bovenblad bijna helemaal dicht maken. en hierdoor krijg je veel ruimte beschikbaar.

succes er mee!
Hessel
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Ha die John,

Dat ziet er weer netjes gemaakt uit hoor!
Knap dat je het zo strak voor elkaar krijgt.
ik blijf je volgen!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hallo John,

Wat een geweldige update weer. Zoals eerder gevraagd ga je dus klimspiraal 1 naar 2, 2 naar 3 en dan 3 naar 1 neem ik aan.

Ruim je trouwens elke keer je treinen op? Want nu je er met zo'n 40(?) rijdt zul je daar wel een uurtje of twee mee zoet zijn schat ik zo in...

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi John,

Vertrouwde bouwkwaliteit... 8)

Jammer dat je railsen op waren, maar je hebt nog werk zat te verrichten zo te lezen. Je hebt al een kapitaal aan materiaal verwerkt en nog maar te zwijgen over het aantal bouwuren. Maar het is een voorbeeld voor velen.

Hopelijk komen je railsen snel binnen en kan je je aansluitingen maken en weer gaan testen..... :lol:

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Citaat van: rscosworth op zaterdag 11 december 2010, 21:31:43
Citaat van: Tilly op zaterdag 11 december 2010, 19:55:00
Ik had dit al eens getest en dit had het nadeel dat loks stil komen te staan op de wisselstraat als het schaduwstation vol is :?

Een stopverbod instellen zal dit probleem verhelpen ;)


Richard,

het voorgaande blok is 4m lang dus komt dit de "doorstroming" niet ten goede :?

Citaat van: de Hoeve op zaterdag 11 december 2010, 21:42:30

ik was wel verrast dat je in het bovenblad zaagt om de spiraal ruimte te geven. is het niet de bedoeling om de spiraal te laten eindigen op het bovenblad?

als dat niet uitkomt, dan zou ik verwachten dat de sporen aan de 'achterkant' doorstijgen tot op bovenblad niveau (dus de spiraal zonder de laatste bocht). je kunt dan het bovenblad bijna helemaal dicht maken. en hierdoor krijg je veel ruimte beschikbaar.


Hoi Hessel,

de dichte platen die je ziet dienen ter bescherming van het schaduwstation en als basis voor het zichtbare gedeelte. De klimovaal moet dus boven deze platen uitkomen.

Citaat van: Dennis1984 op zondag 12 december 2010, 00:01:59

Zoals eerder gevraagd ga je dus klimspiraal 1 naar 2, 2 naar 3 en dan 3 naar 1 neem ik aan.

Ruim je trouwens elke keer je treinen op? Want nu je er met zo'n 40(?) rijdt zul je daar wel een uurtje of twee mee zoet zijn schat ik zo in...


Dennis,

de komende 2 weken zul je aan de hand van foto's gaan zien dat dit schaduwstation aangesloten wordt op het huidige hoofdtraject. Ik zou zeggen: blijf het volgen :D

De treinen staan opgesteld in de andere schaduwstations, hier kan ook gewoon gereden mee worden :D Alle werkzaamheden worden zoveel mogelijk buiten uitgevoerd om stof tegen te gaan maar er volledig aan ontkomen is helaas onmogelijk :(

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hallo John,

Mooie update  :shock:  ziet er weer mooi uit.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Tilly,

Hoe hou jij je baan eigenlijks schoon? Met de hand lijkt mij dit onbegonnen werk :lol:

Of heb je een schoonmaaktrein rijden? :)

Had ik de ruimte, en het geld maar om zoiets te bouwen :jaloezie: :lol:

Komt hopelijk ooit wel
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Jou railsleverancier zal we blij zijn met deze order nog nét in dit jaar. Kan hij het jaar toch nog met winst afsluiten. hahaha.

Groetjes,

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Citaat van: wijbe op zondag 12 december 2010, 12:13:59

Hoe hou jij je baan eigenlijks schoon? Met de hand lijkt mij dit onbegonnen werk :lol:

Of heb je een schoonmaaktrein rijden? :)


Wijde, met de ouderwetse stofzuiger :?

Citaat van: RoWi op zondag 12 december 2010, 12:51:07

Jou railsleverancier zal we blij zijn met deze order nog nét in dit jaar. Kan hij het jaar toch nog met winst afsluiten.


Ha, ha, Roy,

ik heb een nieuwe gevonden, de oude was door z'n voorraad heen :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hallo John,

Zoals altijd ziet de bouw er schitterend uit.
Blijf je draadje met veel belangstelling volgen.
Veel succes met de verdere bouw.

Hans. De Krokodil
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Mercy Hans :D

De railzen zijn helaas nog niet binnen maar dit betekent niet dat het werk stil ligt :D Vanmorgen de voorbereidingen getroffen voor de bouw van de laatste wending. Hier is het zichtbare gedeelte gepland waar ik nog niet helemaal uit ben. Zodoende wordt alles demontabel opgebouwd zodat wijzigingen in de toekomst makkelijk mogelijk zijn.

Deze laatste wending komt als het ware bovenop de draadeindes te staan. Eerst heb ik houtjes gemaakt die precies op de draadeinden passen. De gaten zijn erin gemaakt met een bovenfrees omdat bij boren het hout helemaal kapot sprong. Hier eerst een foto:



Vervolgens dit houtje gemonteerd en opgevuld met stukjes hout om tot een hoogte te komen die net boven de draadeinden uitkomt. Daarna alles met houtlijm ingesmeerd en samengeklemd:



Daarna de plaat voor het traject erop gelegd, hier eerst een foto ?van onderen?:



Van boven ziet het er dan zo uit:



Het lijkt erop dat de bouten nu buiten het traject komen daarom hier nog een foto waarop te zien is dat dit niet zo is:



Weer een flink stuk verder dus, nu is het wachten op de railzen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Het blijft een zeer indrukwekkend stukje baan. Jammer dat je werk nu stilligt omdat je op de rails moet wachten.

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi Mathijs,

het ligt echt nog niet stil, er zijn nog genoeg andere dingen te doen. Ook zijn de voorbereidingen voor de aansluiting op de hoofdbaan al in volle gang :D Jammer dat ik de komende 3 dagen geen tijd meer heb :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi John,


goed idee met je laatste plaat aansluiting !!!  :lol:

Weer bijgeleerd,

tot later


Steven
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Citaat van: Tilly op maandag 13 december 2010, 12:48:46
Hoi Mathijs,

het ligt echt nog niet stil, er zijn nog genoeg andere dingen te doen. Ook zijn de voorbereidingen voor de aansluiting op de hoofdbaan al in volle gang :D Jammer dat ik de komende 3 dagen geen tijd meer heb :(

Groetjes, John
Teveel te doen in te weinig tijd, een dilemma wat meer mensen hebben.

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi John,

Je bouw ziet er weer perfect uit ook vooral de details zoals die aluminium strips waar je keurig schroefdraad in getapt hebt om zo door te bouwen zonder dat de draadeind er onderuit steekt en er geen moer onder hoeft.

Dit soort details zouden er meer over moeten nemen.

Klasse!!!!

Groet  Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-12: bouw klimovaal gebied G)
Hallo John,

Mooie oplossing zo de bovenkant. Gaat je hout zo niet bollen? Ik bedoel met vocht e.d..
Heb je dan niet met de bovenfrees dat de onderkant het hout wegspringt? Ga je ook nog een rand erlangs maken of komt hierop de scenery?
Ach zo maar een paar vragen  :lol:

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hallo allemaal,

Afgelopen week zijn de railzen binnengekomen en konden we gisteren weer verder met bouwen. Alle lipjes van de railzen weer doorgeslepen en daar waar nodig terugmeld- en voedingskabels gesoldeerd. De platen voor het traject gezaagd en gemonteerd. Vervolgens konden de railzen gelegd worden en dat ziet er dan zo uit:



Zoals eerder gemeld is de laatste anderhalve wending volledig demontabel gebouwd omdat ik er nog niet zeker van ben hoe het zichtbare gedeelte eruit komt te zien.

Daarna moest deze spiraal en het onderliggende schaduwstation aangesloten worden op het huidige testtraject. Ik heb ervoor gekozen om een inhaalspoor op te nemen in het voorlopige hoofdtraject zodat ik in Koploper hier mee kan gaan stoeien. Tevens wil ik deze wissels gaan gebruiken om te testen met servo motoren. Hier een foto:



Dan hier nog een foto waarop te zien is hoe de koppeling tot het bestaande testtraject uitgevoerd is. Niet geheel natuurgetrouw maar dit is nu ook niet van belang:



Om te voorkomen dat er rijdend materieel omlaag kan donderen is ook dit gehele testtraject voorzien van een papieren vangrail. Hier nog een foto gezien vanaf de andere kant:



Aankomende week staat nu in het teken van aansluiten, persoonlijk mijn minst favoriete onderdeel :?

Afgelopen week ook nog enkele Märklin trafo?s 60052 gekocht, hier de link naar deze advertentie:

Märklin trafo?s 60052

Deze trafo?s zijn spiksplinternieuw met alles erop en eraan en worden geleverd in de orginele verpakking dus niet uit een startset! Binnen 5 dagen geleverd, helemaal top dus :D :D

Citaat van: M.user op vrijdag 17 december 2010, 21:05:38

Je bouw ziet er weer perfect uit ook vooral de details zoals die aluminium strips waar je keurig schroefdraad in getapt hebt om zo door te bouwen zonder dat de draadeind er onderuit steekt en er geen moer onder hoeft.


Hoi Ronald,

Bedankt voor het compliment maar de strips zijn van ijzer en niet van aluminium :wink:

Citaat van: Varekamp op vrijdag 17 december 2010, 22:22:35

Mooie oplossing zo de bovenkant. Gaat je hout zo niet bollen? Ik bedoel met vocht e.d..
Heb je dan niet met de bovenfrees dat de onderkant het hout wegspringt? Ga je ook nog een rand erlangs maken of komt hierop de scenery?


Hoi Ronald, hier de antwoorden:

De ruimte is dmv vloerverwarming goed verwarmt dus van bollen is geen sprake :D Het grootste probleem is het vinden van rechte platen bij de bouwmarkt, wat een bras tegenwoordig :(

Met de bovenfrees heb je minder last van uitsplintering dan met boren. Dit geldt voor zowel de boven- als de onderkant.

Hoe het met de scenery moet weet ik niet, zover is het echter nog lang niet.

Dit was het dan weer voor nu, vanmiddag lekker met de kids naar het bos :D

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi John,

Helemaal toppie weer, wat een meters zeg :-) Je treinen zijn dalijk 15 minuten onderweg voor een heel rondje ofzo. Die trafo's heb je mooi goedkoop geregeld ja. En dan te bedenken dat ze nieuw in NL 109 euro kosten  :(

Succes,

Groeten,
Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi John,

Het is weer topie.
Vind het zo ook wel mooi, die spitsing naar links en rechts is dit nu het idee waar je het tijdens de gastendag over had.
Het verbinden van al je sporen.
En een goedkope trafo, altijd makkelijk als je over de grens kan lezen en praten.
Ben benieuwd hoe je devinitieve bovenbaan ontwerp eruit gaat zien.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Dag John,

Fijn dat de railzen binnen zijn, nu kun je weer verder bouwen.

Het aansluiten vind ik altijd leuk werk en zeker het uittesten hiervan, jou kennende gaat dat weer 100% lukken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hee John,

Het ziet er echt heel gaaf uit zo!
Echt knap gedaan hoor, elke keer dat zo netjes doen.
Dan de 10 tallen meters niet te vergeten en dan nog alles met bezetmelders.
Daar gaat nog heel wat werk en tijd in zitten zo.

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)

lekker bezig tilly.  :lol:
ziet er weer strak uit.  8)



groet,
Matthijs  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Even een vraagje over die trafo's, zijn dat trafo's met de gekende rode gele en bruine aansluitingen of zijn het trafo's voor het 2 polige stekkertje?
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
KLIK voor foto

met 2 polig stekkertje dus. 8)

gr,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Zoals ik al ergens anders zei; Ik hou wel van die compacte baantjes. :D

geweldig.

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
John,

Geweldig! Ik kan niet wachten op een filmpje met alles werkend en rijdend!

Even een vraag trouwens... gaat die 60052 transformator uit het assortiment van Märklin? Want ze hebben blijkbaar een nieuw systeem bedacht met de nieuwe MFX booster. En zou hij nog genoeg verkrijgbaar zijn denken jullie?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi Dennis,

volgens mij gaan deze trafo's inderdaad uit het programma. De nieuwe startsets zijn al uitgevoerd met zo'n nieuw apparaat wat je rechtstreeks in het stopcontact steekt. Ik heb hier op het forum al eens iets over gelezen maar kon het helaas niet vinden :?

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi alleen,

Is dit niet de ESU versie Booster+trafo??

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi John,

Ziet er weer gelikt uit als ik het zo mag zeggen. Blijf het zelf toch maar allemaal perfect vinden hoe je het voor elkaar krijgt. Ik heb zelf op het moment niet zoveel tijd om met mijn ontwerp verder te gaan bovendien is het gedeelte wat ik al had ontworpen verdwenen doordat mijn harde schijf de geest gegeven heeft en ja stom ik had dus geen backup gemaakt. Maar we beginnen dus gewoon weer van voor af aan. Ik blijf je uiteraard volgen en ben dus ook benieuwd op je eerste filmpje van de laatste uitbreidingen.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hoi John,

Ziet er goed uit. En goede oplossing die papieren vangrail. Ga ik ook proberen  :D.

Succes verder. Stefan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Ha die John.
Dat zijn weer heel wat meters rails erbij!
De tijdelijke "fly-over" maakt je baan nu echt tot één geheel.
Het rijden wordt natuurlijk steeds leuker maar ook ingewikkelder.

Veel plezier met de kids in het (sneeuw)bos en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-12: Klimovaal en testtraject gereed!)
Hallo John, allemachtig alleen al het schoonhouden van de rails is een dagtaak.

Ik vind het er gelikt uitzien maar ik ben bijna het overzicht kwijt wat nou waar heen gaat.

Ik moet steeds terug naar je baanplan om te kijken waar wat ook alweer zit.

Ook vraag ik me steeds meer af hoeveel of hoe weinig er straks nog te zien is van al dat werk.

Ik ben dus heel erg nieuwschierig naar je scenery.

Heb je al bij benadering een idee wanneer je daar aan kunt beginnen?

Succes met aansluiten,

Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hallo allemaal,

weer bedankt voor jullie reacties :D

Gijs,

zelf ben ik het af en toe ook kwijt :mrgreen: maar in principe is het vrij gemakkelijk. Alle 3 de schaduwstations worden nu als het ware in serie gezet. Momenteel geef ik de prioriteit aan het bouwen maar zodra de treinen rijden zal ik dit eens verder toelichten.

Het laatste schaduwstation heeft natuurlijk ook stroom nodig en daarom had ik de vorige week al enkele nieuwe trafo's gekocht. De boosters waren al enkele weken bij AlbertJan in bestelling en kwamen gisteren binnen. Inmiddels zijn deze nieuwe aanwinsten al op hun plaats aangebracht en krijgt de krachtcentrale langzaam zijn uiteindelijke vorm. Hier een foto:



Er is nog ruimte voor 5 trafo's die op een later tijdstip aangeschaft worden, het budget is nl op :( In het midden zit het printje nog gemonteerd voor aansturing vanuit DDW. Dit wil ik zo laten en als het ware als backup gebruiken mocht de Tamscentrale het onverhoopt begeven.

De nieuwe boosters zijn al aangesloten aan de trafo's en de relais voor de boosters op afstand te resetten zijn al aangebracht. Er moet echter nog ontzettend veel gebeuren: dataleidingen, draden voor resetknoppen en leds, voedingsleidingen van boosters naar halogeenlampen en van de lampen naar de betreffende baanvakken, enz. De vakantie van aankomende week is als het ware al volgeboekt.

Dit was het dan weer voor nu, moet ons Jasper gaan halen bij de Judo.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Zeer strak gebouwde kracht centralle  :D :D

Jij kunt zo bij Marklin gaan werken  :lol: :lol:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hoi John,

Dit is echt indrukwekkend. :shock:
Ben je al grootafnemer bij de Nuon. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Beste John,

Inderdaad, kan me alleen bij de vorige reactie aansluiten. De centrale in de Eemshaven is er niets bij.

Heb je wel eens overwogen een grote transformator te bouwen? Wat is je afweging geweest dit niet te doen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Zij  dat niet wat overdreven veel boosters?????? ik tel er 18 en ze leveren toch max 4A per stuk, dus dat komt neer op 72 Ampere :shock: :shock: :shock:

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
4A is wat ze kunnen leveren, maar in werkelijkheid loopt er alleen de stroom die de treinen vragen.

de 72A waar je het over hebt, is de secundaire stroom van de trafo's. dus primair (de kant van het stopcontakt) is ongeveer 7A. Dat is niet veel voor een 230 groep.

ik vraag me wel af of je veiligheid in de meterkast er uit vliegt als je alle trafo's tegelijk aanschakelt. de oplossing is dan ook niet moeilijk: in groepen inschakelen.

groeten,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 22 december 2010, 19:58:12

Heb je wel eens overwogen een grote transformator te bouwen? Wat is je afweging geweest dit niet te doen?


Dennis,

mijn belangrijkste reden is veiligheid! Heb hier 3 kids rondlopen dus.... Daarnaast is het budget natuurlijk ook bepalend.

Citaat van: Janvis op woensdag 22 december 2010, 21:00:34

Zij  dat niet wat overdreven veel boosters?????? ik tel er 18 en ze leveren toch max 4A per stuk, dus dat komt neer op 72 Ampere :shock: :shock: :shock:


Jan,

in combinatie met de Märklin trafo's leveren ze 3A per stuk. Hoogstwaarschijnlijk heb ik ze niet allemaal nodig maar nu kon ik ze nog krijgen en de ruimte was ervoor gereserveerd :D Ik geef er de voorkeur aan om met allemaal dezelfde boosters te werken en om niet in de toekomst problemen te krijgen door gedwongen te moeten werken met verschillende. Ook heb ik liever wat overcapaciteit. Het bezoek van AlbertJan een half jaar geleden heeft mij met de neus op de feiten gedrukt: een goede voeding is essentieel voor een goede werking van de baan.

Citaat van: de Hoeve op woensdag 22 december 2010, 21:18:49

de 72A waar je het over hebt, is de secundaire stroom van de trafo's. dus primair (de kant van het stopcontakt) is ongeveer 7A. Dat is niet veel voor een 230 groep.

ik vraag me wel af of je veiligheid in de meterkast er uit vliegt als je alle trafo's tegelijk aanschakelt. de oplossing is dan ook niet moeilijk: in groepen inschakelen.


Hessel,

geen zorgen, er is een groep van 16A gereserveerd voor alleen de baan. Daarnaast heb ik nog een groep ter beschikking voor de ruimteverlichting, geluidsinstallatie, beeldschermen en computers. Een goede voorbereiding is het halve werk :wink:

Groetjes en allemaal weer bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
ik maak me om jou al lang geen zorgen meer  :lol: het gaat prima zou ik zo zeggen.

de inschakelstroom van transformators is dermate groot, dat de 'stoppen' wel eens kunnen afschakelen. en de inschakelstroom van jouw batterij zou wel eens rond de 50A kunnen liggen!

heb je het al eens geprobeerd om ze in één klap allemaal aan te zetten? of heb je al verschillede schakelgroepen?

groeten,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hoi John,

Het lijkt me ook redelijk veel, maar wel een heel mooi gezicht, al die trafo's en boosters.
Was 1 hele grote ringkerntrafo niet veel goedkoper geweest?
Er zijn ringkerntrafo's met meerdere secondaire wikkelingen, dus ook 15 of 20 van elk 16 Volt, 7 Ampere, wordt dan 1440 VA.

Hoeveel treinen wil je daadwerkelijk tegelijkertijd laten rijden? Ik gebruik momenteel 1 keer 6021 met 1 52VA trafo, die soms wel 5 lange treinen met verlichting trekt en het geheel wordt nog niet echt warm. Er staan vaak ongeveer ruim 20 treinen op de baan.

Je kunt met 15 boosters dus wel 75 treinen tegelijk laten rijden. De treinen, die stilstaan hoef je niet mee te tellen, want die trekken vrijwel geen stroom.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Hallo John,

Wat een grote centrale, wanneer ga je zonnecellen op je dak plaatsen voor de stroom afname, of ga je een 10 mtr. hoge windmolen plaatsen en je eigen stroom opwekken.

Het is echt indrukwekkend, al die trafo's met boosters.

Werkse volgende week als je vakantie hebt.
Je hebt nog werk zat en weet je al wat de bovenste laag, wat daar op komt.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Citaat van: de Hoeve op woensdag 22 december 2010, 21:43:38

de inschakelstroom van transformators is dermate groot, dat de 'stoppen' wel eens kunnen afschakelen. en de inschakelstroom van jouw batterij zou wel eens rond de 50A kunnen liggen!

heb je het al eens geprobeerd om ze in één klap allemaal aan te zetten? of heb je al verschillede schakelgroepen?


Hoi Hessel,

gelijktijdig inschakelen is geen probleem maar misschien dat ik dit in de toekomst nog op ga delen.

Citaat van: treinbert op woensdag 22 december 2010, 21:46:58

Was 1 hele grote ringkerntrafo niet veel goedkoper geweest?
Er zijn ringkerntrafo's met meerdere secondaire wikkelingen, dus ook 15 of 20 van elk 16 Volt, 7 Ampere, wordt dan 1440 VA.

Hoeveel treinen wil je daadwerkelijk tegelijkertijd laten rijden? Ik gebruik momenteel 1 keer 6021 met 1 52VA trafo, die soms wel 5 lange treinen met verlichting trekt en het geheel wordt nog niet echt warm. Er staan vaak ongeveer ruim 20 treinen op de baan.

Je kunt met 15 boosters dus wel 75 treinen tegelijk laten rijden. De treinen, die stilstaan hoef je niet mee te tellen, want die trekken vrijwel geen stroom.


Hoi Bert,

één grote trafo was denk ik wel goekoper geweest maar die techniek beheers ik niet en zoals ik al eerder zij staat veiligheid bij mij bovenaan.

Ik schat dat er straks in een dienstregeling zo'n 30 treinen gelijktijdig rijden. Door de grootte van de baan kan het probleem echter zijn dat dat er soms 2 treinen in een bepaalde stroomkring rijden en soms 5. Om problemen met voeding te voorkomen is het aantal boosters aangepast aan de slechtste situatie. Daarnaast zullen door de grootte van de baan de verliezen(kabels/rails) groter zijn dan bij een kleine baan.

Voor de hoofdbaan waren tot nu toe 9 boosters echt nodig! Daar bovenop komt nu nog dit laatste schaduwstation(10), het schaduwstation in EF wat nog aangesloten moet worden(11), een groot station in het zichtbare gedeelte(12), een draaischijf met lokwerkplaats(13) en 2 zijlijnen met stations(14 en 15). 18 zal ik er dus hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben maar je weet maar nooit :wink:

Citaat van: Günther op woensdag 22 december 2010, 22:27:04
Hallo John,

Wat een grote centrale, wanneer ga je zonnecellen op je dak plaatsen voor de stroom afname, of ga je een 10 mtr. hoge windmolen plaatsen en je eigen stroom opwekken.


:lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-12: Krachtcentrale uitgebreid)
Weer keurig gemonteerd John, succes met aansluiten van het nieuwe gedeelte, krijg je onderhand niet de kriebels om iets in het zicht te brengen?

vr gr Arie