Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Koen,

Hier staat het e.e.a. aan gebruikers ervaring: http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?t=1496&highlight=rfid

Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
of wellicht vmware esxi (ook gratis).. heb je wel een ietwat krachtige pc voor nodig (64bit) en multiple serial cards

koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
@truko .. thanks .. ik lees niet zo snel of het ook functioneel geintegreerd is .. dus of je met de informatie die eruit komt wat kan in de rocrail logica  (dus checken of je plaatje nog klopt) ... weet jij dat ?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:48:36
@truko .. thanks .. ik lees niet zo snel of het ook functioneel geintegreerd is .. dus of je met de informatie die eruit komt wat kan in de rocrail logica  (dus checken of je plaatje nog klopt) ... weet jij dat ?

gr koen

Hoi Koen,

Nee, dat is mij niet bekend, 'k zou zeggen stuur een email naar het Rocrail forum in het RFID topic.

Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: sn00zerman op maandag 23 augustus 2010, 21:41:01
Is er een mogelijkheid om DDW meerdere keren op één PC op te starten ? (telkens op een andere (virtuele) poort laten luisteren, alsook verbinden met een andere fysieke poort)
Zodoende kan alles op één PC :-)
Nee, dat is programma afhankelijk.

Citeer- Alle "wilde" verhalen die ik over Koploper hoor, geen verdere ontwikkeling enz ... (wie kan garanderen dat het bij windows 8 nog zal werken ?)
Met Koploper kun je nog jaren vooruit. Of dat in de toekomst ook nog zal werken met ?Windows 8? kan helaas geen antwoord op gegeven worden.

Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:37:55
Even algemeen : deze manier van automatiseren vertrouwd er de hele tijd op dat de juiste volgorde van zaken plaats vindt..
Als je ergens onverwacht een trein van de rails haalt is het besturingsprogramma de trein kwijt. Wat dan ?.

CiteerHeeft iemand dit wel eens onderzocht.. het geeft in ieder geval wat check and balance .. just an idea ..
Kijk nu eens naar het plaatje en met name het overgave(blok).
Het ene programma stuurt een trein in het overgaveblok en geeft vervolgens aan het andere programma door welke lok (en treintype) zich daar bevindt. Het andere programma neemt dit over en zal vervolgens deze trein verder aansturen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:44:36
of wellicht vmware esxi (ook gratis).. heb je wel een ietwat krachtige pc voor nodig (64bit) en multiple serial cards

koen
Hoi Koen,

VMWare ESXi draait uitstekend met verschillende systemen, maar of DDW en/of MRDirect hier mee omgaan weet ik niet, want VMWare bootst een computer na, maar heeft dan geen stabiele timing, omdat het niet bekend is, wanneer en hoeveel CPU de betreffende computer krijgt.

Ik wil daaron ook RocRail niet virtueel draaien.

Verder draai ik ESXi 4.0 al lange tijd met goed resultaat op een speciale ACER machine met Quad-core en 6 Gb aan RAM. Deze machine heeft SATA-disken en een eSATA aansluting. Ik draai mijn Ubuntu-server op deze machine met al mijn files in RAID (mirroring). Wel heb ik een enkele keerm dat Windows 7 op deze configuratie crashed. Linux in diverse varianten draait goed (ik heb SUSE, CentOS, Debian en Ubuntu draaien parallel). Het OS (ESXi) staat op een USB-stick.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)

Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:37:55
Even algemeen : deze manier van automatiseren vertrouwd er de hele tijd op dat de juiste volgorde van zaken plaats vindt..
Als je ergens onverwacht een trein van de rails haalt is het besturingsprogramma de trein kwijt. Wat dan ?.

ja precies .. wat dan.. dan klopt je volgorde niet meer .. er moet op de een of andere manier terugkoppeling zijn

CiteerHeeft iemand dit wel eens onderzocht.. het geeft in ieder geval wat check and balance .. just an idea ..
Kijk nu eens naar het plaatje en met name het overgave(blok).
Het ene programma stuurt een trein in het overgaveblok en geeft vervolgens aan het andere programma door welke lok (en treintype) zich daar bevindt. Het andere programma neemt dit over en zal vervolgens deze trein verder aansturen.

ja .. mits alles nog in de juiste volgorde loopt en op de plek is waar de computer het verwacht... van wat ik van john begreep is een trein dus zo nu en dan op een andere plek dan de computer verwacht (een blok te ver ofzo) omdat er ergens (b.v. door missen commando) een volgorde probleem ontstaat

Mvg,
Peter
[/quote]
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: treinbert op maandag 23 augustus 2010, 22:02:52
Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:44:36
of wellicht vmware esxi (ook gratis).. heb je wel een ietwat krachtige pc voor nodig (64bit) en multiple serial cards

koen
Hoi Koen,

VMWare ESXi draait uitstekend met verschillende systemen, maar of DDW en/of MRDirect hier mee omgaan weet ik niet, want VMWare bootst een computer na, maar heeft dan geen stabiele timing, omdat het niet bekend is, wanneer en hoeveel CPU de betreffende computer krijgt.

Ik wil daaron ook RocRail niet virtueel draaien.

Verder draai ik ESXi 4.0 al lange tijd met goed resultaat op een speciale ACER machine met Quad-core en 6 Gb aan RAM. Deze machine heeft SATA-disken en een eSATA aansluting. Ik draai mijn Ubuntu-server op deze machine met al mijn files in RAID (mirroring). Wel heb ik een enkele keerm dat Windows 7 op deze configuratie crashed. Linux in diverse varianten draait goed (ik heb SUSE, CentOS, Debian en Ubuntu draaien parallel). Het OS (ESXi) staat op een USB-stick.

Groet,
Bert

@Bert, thanks, ik heb totop heden geen problemen gehad  met mijn vmware esxi machine..dual core / 8gb ram / red hat en windows xp en vista
Het is maar een idee om met enkelvoudige hardware redelijk goedkoop wat verschillende pcs te simuleren zodat je zou kunnen bereiken wat wellicht een gewenste volgende stap is in dit verhaal ... meer dan 1 controle programma en de boel opsplitsen omdat het kennelijk te groot wordt .. als er 20-40 locs rondrijden heb je ook redelijk wat terugmeldingen uit al die 2/3 bezetmelders / blok
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:37:55
Zo is het b.v. mogelijk om via RFID tags  die uitgelezen worden als een trein een bepaald punt passeerd te weten dat trein-x daadwerkelijk in blok-y is ..  Littfinski heeft daar bijvoorbeeld hardware voor.. nou zal je niet elke bezetmelder/ blok daarmee uitrusten maar wellicht op 2 plekken ofzo 
Je programma moet dit ondersteunen en kijk ook eens naar het kostenplaatje van de hardware. Ik denk dat je je eerst eens flink achter de oren gaat krassen.

Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 22:36:32
Het is maar een idee om met enkelvoudige hardware redelijk goedkoop wat verschillende pcs te simuleren zodat je zou kunnen bereiken wat wellicht een gewenste volgende stap is in dit verhaal ... meer dan 1 controle programma en de boel opsplitsen omdat het kennelijk te groot wordt .. als er 20-40 locs rondrijden heb je ook redelijk wat terugmeldingen uit al die 2/3 bezetmelders / blok.
Let wel, je kunt vele loks/treinen op de baan laten rond rijden, maar hoeveel loks/treinen rijden tegelijkertijd op een baan. Dat valt best mee voor een doorsnee baan.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak op maandag 23 augustus 2010, 22:47:00
Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 21:37:55
Zo is het b.v. mogelijk om via RFID tags  die uitgelezen worden als een trein een bepaald punt passeerd te weten dat trein-x daadwerkelijk in blok-y is ..  Littfinski heeft daar bijvoorbeeld hardware voor.. nou zal je niet elke bezetmelder/ blok daarmee uitrusten maar wellicht op 2 plekken ofzo 
Je programma moet dit ondersteunen en kijk ook eens naar het kostenplaatje van de hardware. Ik denk dat je je eerst eens flink achter de oren gaat krassen.

>> dat was de vraag die ik niet zo snel terug kan lezen in de rocrail thread.. wordt het functioneel ondersteund.. maar anders is dat vast wel te krassen door een slimme knakker daar.. kosten 4/trein en 90/leespunt en interface kasje van 140 ofzo.. tja op het geheel .. 

Citaat van: pennystoxx op maandag 23 augustus 2010, 22:36:32
Het is maar een idee om met enkelvoudige hardware redelijk goedkoop wat verschillende pcs te simuleren zodat je zou kunnen bereiken wat wellicht een gewenste volgende stap is in dit verhaal ... meer dan 1 controle programma en de boel opsplitsen omdat het kennelijk te groot wordt .. als er 20-40 locs rondrijden heb je ook redelijk wat terugmeldingen uit al die 2/3 bezetmelders / blok.
Let wel, je kunt vele loks/treinen op de baan laten rond rijden, maar hoeveel loks/treinen rijden tegelijkertijd op een baan. Dat valt best mee voor een doorsnee baan.

>> John is aardig wat van plan wat dat betreft .. de vraag is of hij nu tegen grenzen aan loopt ?


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citeer>> John is aardig wat van plan wat dat betreft .. de vraag is of hij nu tegen grenzen aan loopt ?
John heeft nu al een groot aantal treinen op zijn baan staan, maar hoeveel rijden er tegelijkertijd ?.

Het beste is om zo efficiënt mogelijk met de lok/wissel/schakel/servo stuurcommando?s om te gaan. Hiermee kun je behoorlijk aan tijd winnen.
Enige voorbeelden.
Afremmen van max. naar min. snelheid kost een aantal rijstappen (opdrachten), evenzo van min naar 0. Maar in een schaduwstation kun je een trein meteen laten stoppen (1 opdracht nodig n.l. rijstap nul). Dat ziet toch niemand.

Bij standaard wisseldecoders wordt gewerkt met een default schakeltijd van 250 mS. Indien je een wisseldecoder neemt waarbij de schakeltijd in de decoder ingesteld kan worden kun je de schakeltijd in het programma aanzienlijk terugbrengen. Voorbeelden zijn o.a. de SwitchPilot van ESU of WD10 van Kuehn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
dcc decoders in de loc ipv mm decoders ......    die zijn 25% sneller .. toch...
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo allemaal,

er wordt weer volop gebrainstormt zie ik, kan het niet allemaal volgen maar vindt het prachtig om te lezen. Allemaal bedankt voor de info en links.

Even enkele reacties van mij kant:

Citaat van: Freak op maandag 23 augustus 2010, 23:08:49

John heeft nu al een groot aantal treinen op zijn baan staan, maar hoeveel rijden er tegelijkertijd ?.


Er staan nu 45 treinen op de baan en het aantal rijdende ligt zo tussen de 14 en 19.

Citaat van: Freak op maandag 23 augustus 2010, 23:08:49

Het beste is om zo efficiënt mogelijk met de lok/wissel/schakel/servo stuurcommando?s om te gaan. Hiermee kun je behoorlijk aan tijd winnen.
Enige voorbeelden.
Afremmen van max. naar min. snelheid kost een aantal rijstappen (opdrachten), evenzo van min naar 0. Maar in een schaduwstation kun je een trein meteen laten stoppen (1 opdracht nodig n.l. rijstap nul). Dat ziet toch niemand.


Peter,

voor mij geen optie, ik zie het en vindt dit niet mooi. Daarnaast lijkt mij dit ook niet bevordelijk voor het materieel.

Gisteren weer een probleem gekend. Op hetzelfde moment op 2 verschillende plaatsen van de baan 2 treinen die bleven rijden zonder te stoppen en niet meer vervolgd werden door Koploper. Ze reden vervolgens ook een foutief opstelspoor op en botsten op een andere trein met gelukkig geen schade. Koploper had de treinen ook NIET de opdracht gegeven om te stoppen, in het lokoverzicht was nog een ingestelde snelheid te zien van 60km/uur :? Dit duidt op een terugmeldingsprobleem maar ik verdenk niet de HSI88 en terugmeldmodules daar dit bij weinig rijdende treinen (tot 10) perfect werkt.
De afgelopen dagen heb ik mij geconcentreerd op het remproces(logfile) en zal nu de focus gaan leggen op de terugmelding. Met zoveel treinen gaat het allemaal zo snel dat alles tegelijk niet te volgen is :?

Zowel dit incident als het fenomeen dat een lok af en toe niet begint te rijden(terwijl de lampjes wel branden) duidt volgens mij niet op een lokdecoder probleem maar op iets anders, DDW?

Ik heb nu voor mijzelf besloten om eerst mrdirect te gaan proberen, eens kijken of we dan ook deze problemen hebben. Gaan voor een netwerk of ander treinbesturingsprogramma kan altijd nog.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van MrDirect. In mijn testen met DDW gebeurt het ongeveer eens op de paar duizend keer dat een wissel niet schakelt. Ik heb nog geen tijd gehad om zelf met MrDirect te spelen. Ik zal mijn test programma dan ook moeten aanpassen om dat protocol te spreken terwijl ik al een paar dagen kwijt was met SRCP.

Een andere optie voor mij is om zelf een SRCP server(tje) te schrijven die alles delegeert naar een microcontroller. Dat is eigenlijk wat hier een aantal posts boven al stond (de MGV101 van rocrail), al is het geen SRCP en draait de server ook nog eens op de microcontroller.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 08:25:20

Citaat van: Freak op maandag 23 augustus 2010, 23:08:49

Het beste is om zo efficiënt mogelijk met de lok/wissel/schakel/servo stuurcommando’s om te gaan. Hiermee kun je behoorlijk aan tijd winnen.
Enige voorbeelden.
Afremmen van max. naar min. snelheid kost een aantal rijstappen (opdrachten), evenzo van min naar 0. Maar in een schaduwstation kun je een trein meteen laten stoppen (1 opdracht nodig n.l. rijstap nul). Dat ziet toch niemand.


Peter,

voor mij geen optie, ik zie het en vindt dit niet mooi. Daarnaast lijkt mij dit ook niet bevordelijk voor het materieel.


Het remgedrag uitzetten waardoor de lok direct van min naar 0 gaat is niet schadelijk. Er is altijd nog de decoder remvertraging aanwezig en/of een eventueel vliegwiel. Netjes remmen en optrekken in een schaduwstation en blokken uit zicht is niet nodig zolang je minimum bloksnelheid of per treintype maar niet te hoog is. Maar ik snap wel dat je het leuk vindt om er naar te kijken.

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 08:25:20

Gisteren weer een probleem gekend. Op hetzelfde moment op 2 verschillende plaatsen van de baan 2 treinen die bleven rijden zonder te stoppen en niet meer vervolgd werden door Koploper. Ze reden vervolgens ook een foutief opstelspoor op en botsten op een andere trein met gelukkig geen schade


Toch moet je dit probleem kunnen traceren in de logging van Koploper (bezetmeldingen). M.i. 99,9% zeker dat een bezetmelding niet doorkomt. Heb hier ook last van gehad en een onstoordiode op de ingangen is de oplossing.

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 08:25:20

........ het fenomeen dat een lok af en toe niet begint te rijden(terwijl de lampjes wel branden) duidt volgens mij niet op een lokdecoder probleem maar op iets anders, DDW?


Als zich dit voordoet: even de twee spoorstaven met een stukje metaal aantikken en doorverbinden, de lok zal dan vrijwel zeker gaan rijden. Zo ja: contactprobleem wiel/spoorstaaf. De diodetruuk is de oplossing.

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 08:25:20

Ik heb nu voor mijzelf besloten om eerst mrdirect te gaan proberen, eens kijken of we dan ook deze problemen hebben.


Het is het proberen waard, trial en error en het kost niks. Maar het zou me verbazen als dit de oplossing is van je problemen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Henk K op dinsdag 24 augustus 2010, 08:47:14

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van MrDirect. In mijn testen met DDW gebeurt het ongeveer eens op de paar duizend keer dat een wissel niet schakelt.


Hoi Henk,

met wissels heb ik dit ook heel af en toe, maar nu ging het om een fout in de terugmelding en zover ik weet gaat dit geheel buiten DDW om.

Ben,

wat bedoel je nu precies met een ontstoordiode op de ingangen? Heb je een tekening om verwarring te voorkomen?

Voor het niet starten van de lok geef je als oplossing de diodetruck(die ik in de toekomst zowiezo nog ga toepassen). Maar hoe verklaar je dan dat de lampen van de lok gewoon branden? Als er een massapobleem zou zijn dan zouden deze het toch ook niet moeten doen?

Nu valt mij ook in dat er soms problemen zijn met het ijken van de loks. Het ijkproces stopt af en toe te vroeg omdat de lok ergens stopt of niet automatisch keert. Ook constateer ik dan dat de terugmeldingen van het ijktraject in Koploper niet binnenkomen. Staat tijdens het ijken Koploper in een aparte modus of iets dergelijks?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33
wat bedoel je nu precies met een ontstoordiode op de ingangen? Heb je een tekening om verwarring te voorkomen?

Een 1N4148 ertussen: http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_895.pdf

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33Maar hoe verklaar je dan dat de lampen van de lok gewoon branden? Als er een massapobleem zou zijn dan zouden deze het toch ook niet moeten doen?

Daar zit de verwarring, lampen branden maar de lok rijdt niet. Probeer het maar uit als het zich voor doet. Ik kan het hier simuleren bij sommige punten op de baan.

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33

Ook constateer ik dan dat de terugmeldingen van het ijktraject in Koploper niet binnenkomen. Staat tijdens het ijken Koploper in een aparte modus of iets dergelijks?


Volgens mij niet. Bij het ijkproces wacht Koploper op een bezetmelding en dan volgt actie.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33
wat bedoel je nu precies met een ontstoordiode op de ingangen? Heb je een tekening om verwarring te voorkomen?
Zie je eigen bericht:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg410514#msg410514

CiteerIk heb nu voor mijzelf besloten om eerst mrdirect te gaan proberen, eens kijken of we dan ook deze problemen hebben.
Dat zal niet je probleem oplossen. Het ontlast dan wel de PC maar lost niet het probleem op de trage overdrachtsnelheid van centrale naar decoders. Dat blijft nog steeds de zwakste schakel.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak op dinsdag 24 augustus 2010, 17:26:48
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33
wat bedoel je nu precies met een ontstoordiode op de ingangen? Heb je een tekening om verwarring te voorkomen?
Zie je eigen bericht:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg410514#msg410514

CiteerIk heb nu voor mijzelf besloten om eerst mrdirect te gaan proberen, eens kijken of we dan ook deze problemen hebben.
Dat zal niet je probleem oplossen. Het ontlast dan wel de PC maar lost niet het probleem op de trage overdrachtsnelheid van centrale naar decoders. Dat blijft nog steeds de zwakste schakel.

Mvg,
Peter

De oplossing kan toch zijn met meerdere centrales te werken, zoals men al gezegd heeft.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: bolkoppie op dinsdag 24 augustus 2010, 12:54:36
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33Maar hoe verklaar je dan dat de lampen van de lok gewoon branden? Als er een massapobleem zou zijn dan zouden deze het toch ook niet moeten doen?

Daar zit de verwarring, lampen branden maar de lok rijdt niet. Probeer het maar uit als het zich voor doet. Ik kan het hier simuleren bij sommige punten op de baan.


Hoi Ben,

zodra dit nog eens gebeurd zal ik dit eens testen, bedankt voor de tip :D

Citaat van: minitreintje op dinsdag 24 augustus 2010, 17:39:44
Citaat van: Freak op dinsdag 24 augustus 2010, 17:26:48
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 11:39:33
wat bedoel je nu precies met een ontstoordiode op de ingangen? Heb je een tekening om verwarring te voorkomen?
Zie je eigen bericht:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg410514#msg410514


Peter,

ik heb voor de duidelijkheid dit plaatje nog eens geplaatst:



Ik meende zelf al gek te worden :mrgreen: maar gelukkig toch niet, het wordt er nl allemaal niet makkelijker op.

De link die Ben geplaatst heeft slaat op de S88 modules zonder optocouplers. Bij dat schema zit een diode geplaatst in de terugmeldleiding. In het schema hierboven zit deze niet(kijk naar de blauwe draad). Dus nu automatisch mijn vraag: heeft deze diode ook zin als er gebruik gemaakt wordt van terugmeldmodules met optocouplers of niet?

Citaat van: minitreintje op dinsdag 24 augustus 2010, 17:39:44

De oplossing kan toch zijn met meerdere centrales te werken, zoals men al gezegd heeft.


Mrdirect lost het probleem hoogstwaarschijnlijk niet op maar ik kan er dan wel over meepraten :wink: Na Mrdirect ga ik voor een netwerkoplossing 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 21:43:21
Bij dat schema zit een diode geplaatst in de terugmeldleiding. In het schema hierboven zit deze niet(kijk naar de blauwe draad). Dus nu automatisch mijn vraag: heeft deze diode ook zin als er gebruik gemaakt wordt van terugmeldmodules met optocouplers of niet?
De diode in de blauwe aansluiting heeft bij jouw terugmeld modules geen zin.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Peter,

wat een geruststelling :lol:

Groetjes en bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo allemaal,

even een korte update.

Citaat van: bolkoppie op dinsdag 24 augustus 2010, 09:14:46

Citaat van: Tilly op dinsdag 24 augustus 2010, 08:25:20

........ het fenomeen dat een lok af en toe niet begint te rijden(terwijl de lampjes wel branden) duidt volgens mij niet op een lokdecoder probleem maar op iets anders, DDW?


Als zich dit voordoet: even de twee spoorstaven met een stukje metaal aantikken en doorverbinden, de lok zal dan vrijwel zeker gaan rijden. Zo ja: contactprobleem wiel/spoorstaaf. De diodetruuk is de oplossing.

Gr, Ben.

Zojuist deed zich opnieuw dit fenomeen voor en het voorstel van Ben geprobeerd, maar helaas. Ik moet echt de stop/go functie bedienen om de lok weer te laten rijden :?
Bijna op hetzelfde moment ook een trein gehad die het foutieve spoor inreed. De lokfile in Koploper met wisselsopdrachten had ik meelopen en de juiste opdracht voor het schakelen van de wissel heb ik niet terug kunnen vinden :?

Als Huub binnenkort eens tijd heeft dan gaan we mrdirect eens testen, wie weet.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Spijtig. Je hebt dan ieder geval geen contact problemen.

Kun je niet een centrale lenen van iemand en eens gaan testen of daarmee de problemen over zijn. Ben je ieder geval weer wat wijzer in dit vervelende probleem.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op zaterdag 28 augustus 2010, 10:49:11
Zojuist deed zich opnieuw dit fenomeen voor en het voorstel van Ben geprobeerd, maar helaas. Ik moet echt de stop/go functie bedienen om de lok weer te laten rijden :?
De volgende keer de lok eens aan sleperzijde even oppakken en vervolgens weer neerzetten.

CiteerBijna op hetzelfde moment ook een trein gehad die het foutieve spoor inreed. De lokfile in Koploper met wisselsopdrachten had ik meelopen en de juiste opdracht voor het schakelen van de wissel heb ik niet terug kunnen vinden :?
Je hebt de juiste opdracht nog kunnen vinden, vraag is of deze wel verzonden is.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak op zaterdag 28 augustus 2010, 20:20:18

Citaat van: Tilly op zaterdag 28 augustus 2010, 10:49:11
Zojuist deed zich opnieuw dit fenomeen voor en het voorstel van Ben geprobeerd, maar helaas. Ik moet echt de stop/go functie bedienen om de lok weer te laten rijden :?
De volgende keer de lok eens aan sleperzijde even oppakken en vervolgens weer neerzetten.


Peter,

heb ik geprobeerd zonder resultaat :?

Citaat van: Freak op zaterdag 28 augustus 2010, 20:20:18

CiteerBijna op hetzelfde moment ook een trein gehad die het foutieve spoor inreed. De lokfile in Koploper met wisselsopdrachten had ik meelopen en de juiste opdracht voor het schakelen van de wissel heb ik niet terug kunnen vinden :?
Je hebt de juiste opdracht nog kunnen vinden, vraag is of deze wel verzonden is.


Peter, ik heb de juiste opdracht dus NIET kunnen vinden :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John
Citaat van: Tilly op zaterdag 28 augustus 2010, 21:26:35
heb ik geprobeerd zonder resultaat :?
Geef de lok eens een ander adres om een eventeuel timingprobleem van DDW uit te sluiten.

Citeerik heb de juiste opdracht dus NIET kunnen vinden :?
Dan krijg je de volgende vraag: wordt door Koploper wel een (wissel)opdracht gegeven gezien de grote van de baan en dus de vele opdrachten.
Heel voorzicht: als Koploper, om welke reden dan ook, een opdracht niet verzendt zul je meteen het gevolg daarvan merken.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak op zaterdag 28 augustus 2010, 21:44:16
Hallo John
Citaat van: Tilly op zaterdag 28 augustus 2010, 21:26:35
heb ik geprobeerd zonder resultaat :?
Geef de lok eens een ander adres om een eventeuel timingprobleem van DDW uit te sluiten.


Peter,

dit gebeurd bij verschillende loks. In het laatste geval ging het om een lok met een ESU 61600 mfx decoder.

Citaat van: Freak op zaterdag 28 augustus 2010, 21:44:16

Dan krijg je de volgende vraag: wordt door Koploper wel een (wissel)opdracht gegeven gezien de grote van de baan en dus de vele opdrachten.
Heel voorzicht: als Koploper, om welke reden dan ook, een opdracht niet verzendt zul je meteen het gevolg daarvan merken.


Ja, dat is dus inderdaad de vraag :? Het gevolg was in ieder geval een botsing :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
wel eens geprobeerd om tijdens de inrijperiode koploper aan te passen door spookmelding en onterechtstilstaande locs te laten melden ? Je kan deze tijden aanpassen en tevens een Noodstop aktiveren bij beide akties.Van zodra er dan wat misgaat stoppen al je treinen en kan je onmiddelijk in de loggings kijken wat je ziet.
Als de lichtjes van een loc branden dan wil dat niet altijd zeggen dat hij voldoende power krijgt.Dat opheffen de loc niet laat starten is logisch : je centrale stuurt niet continue het commando uit.Enkel veranderingen worden verstuurd.De loc heeft dan zijn commando's gemist.Als je dan stop/start ingeeft dan worden deze opnieuw verstuurd op de baan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi John,

Wel jammer, dat je nu door die technische akkefietjes niet verder kunt bouwen. Ik mis die mooie foto updates. Hoop dat je snel weer verder kunt met het volgende schaduwstation enzo. Stel je eens voor hoe al die ongebruikte wissels die in de kast liggen zich nu voelen 8).

Succes met het opvoeren van de bedrijfszekerheid.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: bellejt op zondag 29 augustus 2010, 01:40:33
Dat opheffen de loc niet laat starten is logisch : je centrale stuurt niet continue het commando uit.Enkel veranderingen worden verstuurd.De loc heeft dan zijn commando's gemist.
Lokcommando?s worden altijd door de centrale herhaald (sequence) verstuurd. Veranderd een lokcommando, dan zal deze als eerste verstuurd worden, hierna wordt het oude commando voor deze lok vervangen door de nieuwe en gaat de centrale weer verder met de het herhaald uitzenden van de lokcommando?s.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op zondag 29 augustus 2010, 00:01:12
dit gebeurd bij verschillende loks. In het laatste geval ging het om een lok met een ESU 61600 mfx decoder.
En in de Koploper-logging, zie je daar dat de lokcommando?s wel door Koploper verzonden worden ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Het is jouw ook niet gegunt lijkt het wel, ik hoop dat je de problemen snel onder de knie hebt.

Ik lees jou draadje altijd met veel belangstelling mee maar kan weinig betekenen in dit soort problemen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: bellejt op zondag 29 augustus 2010, 01:40:33

wel eens geprobeerd om tijdens de inrijperiode koploper aan te passen door spookmelding en onterechtstilstaande locs te laten melden ? Je kan deze tijden aanpassen en tevens een Noodstop aktiveren bij beide akties.Van zodra er dan wat misgaat stoppen al je treinen en kan je onmiddelijk in de loggings kijken wat je ziet.


Hoi Johnny,

deze optie wordt ook gebruikt maar ik laat de noodstop niet inkomen. Dit moet ik misschien eens proberen, eens kijken of het dan makkelijker is om iets terug te vinden.

Citaat van: daanknoben op zondag 29 augustus 2010, 10:27:12

Wel jammer, dat je nu door die technische akkefietjes niet verder kunt bouwen. Ik mis die mooie foto updates. Hoop dat je snel weer verder kunt met het volgende schaduwstation enzo. Stel je eens voor hoe al die ongebruikte wissels die in de kast liggen zich nu voelen 8).


Daan,

helemaal mee eens maar het oplossen van dit soort problemen is ook wel een uitdaging. De treinen rijden en dat is toch het belangrijkste :D

Citaat van: Freak op zondag 29 augustus 2010, 11:24:59
Citaat van: Tilly op zondag 29 augustus 2010, 00:01:12

dit gebeurd bij verschillende loks. In het laatste geval ging het om een lok met een ESU 61600 mfx decoder.
En in de Koploper-logging, zie je daar dat de lokcommando’s wel door Koploper verzonden worden ?.


Peter,

het lastige is dat er maar heel af en toe iets fout gaat en het is dan iedere keer iets anders. Dan schakelt er een wissel niet en dan wordt er een lok niet aangestuurd en van spookmeldingen heb ik momenteel geen last meer. Als ik te veel zaken gelijktijdig laat loggen dan is het monniken werk om iets terug te vinden. Als ik bv alleen de wissels log dan gaat er net iets anders mis.

Citaat van: degeluidsman op zondag 29 augustus 2010, 21:45:52

Het is jouw ook niet gegunt lijkt het wel, ik hoop dat je de problemen snel onder de knie hebt.


Hoi Peter,

het is allemaal echt geen ramp allemaal. Vandaag heeft alles weer zonder problemen gereden en heb ik kunnen genieten. Tussendoor weer enkele wagens en loks erbij gezet en fijnafstellingen uitgevoerd. Ook de (tweede) oude PC al voorbereid met een tweede compoort en getest. Aankomend weekend eens kijken of we mrdirect aan de praat kunnen krijgen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op maandag 30 augustus 2010, 00:05:54
Ook de (tweede) oude PC al voorbereid met een tweede compoort en getest. Aankomend weekend eens kijken of we mrdirect aan de praat kunnen krijgen.
Had je met Huub al iets afgesproken ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Peter,

we hadden iets afgesproken maar door miscommunicatie is dit niet helemaal goed gegaan. We moeten nog een nieuwe afspraak inplannen.

Trouwens nog een vraagje: om de "oude" PC te testen heb ik DDW geïnstalleerd. Nu wilde ik dezelfde versie laden als op de andere nl 0.78. Deze is echter niet beschikbaar, weet jij hier iets meer van?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op maandag 30 augustus 2010, 00:16:32
Trouwens nog een vraagje: om de "oude" PC te testen heb ik DDW geïnstalleerd. Nu wilde ik dezelfde versie laden als op de andere nl 0.78. Deze is echter niet beschikbaar, weet jij hier iets meer van?
Heb wel de 0.79 voor je.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo John,

Kijk eens in je mailbox.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi John,

Misschien heb je het gelezen maar ik ben om gezondheids reden gestopt met onze hobby,
Ik heb nog een Tams centrale liggen als je die wilt proberen kun je hem lenen en later evt overnemen.
Ik heb sinds ik hem in gebruik heb geen terugmeld problemen meer gehad.

Mvg Aart
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi Aart,

spijtig om te horen dat je zo ligt te sukkelen met je gezondheid.

Ik wil graag op je aanbod ingaan en zal je een PB sturen.

Groetjes en alvast harstikke bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Tilly,

Het heeft mij gewoon een uur gekost na het kijken van dit draadje om mijn mond weer dicht te krijgen.

Gewoon geweldig netjes afgewerkt, En ik als kabel freak kan hier alleen maar op .................. ( ?? = niet geschikt voor jeugdige kijkers)

Geweldig!!! deze blijf ik zeker volgen.

Gr Davy
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: 7700serie op dinsdag 31 augustus 2010, 20:41:34
En ik als kabel freak kan hier alleen maar op .................. ( ?? = niet geschikt voor jeugdige kijkers)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

LOL
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Davy,

bedankt voor het compliment :D

Ik heb gisteren trouwens de Tams centrale van Aart gekocht, eens kijken of we hiermee de problemen kunnen oplossen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi John,

Ik hoop voor je dat het lukt.
Succes.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op dinsdag 31 augustus 2010, 22:20:02
Ik heb gisteren trouwens de Tams centrale van Aart gekocht, eens kijken of we hiermee de problemen kunnen oplossen.

Groetjes, John

Dag John,

Daar heb je een mooie aankoop mee gedaan, Aart is zeer netjes op zijn spullen en deze centralle was bijna nieuw  :D.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hey die John,

Ik ben benieuwd hoe je ervaringen met een echte centrale zijn in plaats van met DDW. Ik blijf het volgen. Hopelijk snel weer voortgang.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Tilly op dinsdag 31 augustus 2010, 22:20:02
Ik heb gisteren trouwens de Tams centrale van Aart gekocht, eens kijken of we hiermee de problemen kunnen oplossen.
Je kunt naast de Tams centrale je HSI-88 blijven gebruiken. Je gebruikt de centrale net als DDW alleen voor het aansturen van je locomotieven en wissels.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste ervaringen met de Tams centrale)
Citaat van: Freak op woensdag 01 september 2010, 23:01:36
Citaat van: Tilly op dinsdag 31 augustus 2010, 22:20:02
Ik heb gisteren trouwens de Tams centrale van Aart gekocht, eens kijken of we hiermee de problemen kunnen oplossen.
Je kunt naast de Tams centrale je HSI-88 blijven gebruiken. Je gebruikt de centrale net als DDW alleen voor het aansturen van je locomotieven en wissels.


Peter,

dat is inderdaad de bedoeling :D

Gisteren kwam de centrale binnen. Perfect verpakt, in de orginele verpakking met boekjes kabels en installatie CD. Aart, harstikke bedankt voor de snelle en goed service :D

Na het vluchtig doorlezen van de gebruikershandleiding vandaag aan de slag gegaan. De eerste stap is het aansluiten van één booster (booster 1), een lok op het ijktraject laten rijden en de wissels schakelen.

In de Tams de boosterinstelling op "DCC" gezet, de lokaansturing op "Motorola" en de wissels op "DCC". Vervolgens de AJ booster aangesloten op pin 2 en 5. Voor de duidelijkheid hier een overzicht van de 5 aansluitpunten:

1: kortsluit terugmelding
2: massa
3: nvt
4: booster in/uit
5: data

Vervolgens de "Go" toets op de Tams bediend en de booster geset. De led op de booster bleef branden dus dat zag er al goed uit.
Lok op de baan gezet, het adres ingetoetst en ja hoor, hij rijdt :D :D
Toen waren de wissels aan de beurt. Wissel 1, niks. Wissel 2 niks. Wissel 3 niks. Wissel 4 niks. Wissel 5 ok :D Wissel 6, 7, 8, enz, ze doen het allemaal behalve dus de eerste 4. Alle wissels deden het eergisteren nog via DDW/Koploper dus ik verwacht geen hardware probleem. In de Tams staan ze allemaal ingesteld op DCC dus daar kan het probleem ook niet liggen. Iemand een idee?

Zodra dit probleem opgelost is gaan we de centrale koppelen aan de PC. Nu kun je de Tams aansluiten op een compoort of via USB. Welke werkt het beste? Iemand ervaringen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste ervaringen met de Tams centrale)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op vrijdag 03 september 2010, 19:40:10
Toen waren de wissels aan de beurt. Wissel 1, niks. Wissel 2 niks. Wissel 3 niks. Wissel 4 niks. Wissel 5 ok :D Wissel 6, 7, 8, enz, ze doen het allemaal behalve dus de eerste 4.
Je zou de eerste decoder eens een keer opnieuw kunnen programmeren om zeker te weten dat deze op de juiste adressen (1 t/m 4) staat ingesteld.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste ervaringen met de Tams centrale)
Peter,

zo juist geprobeerd maar deze decoder blijft dan in programmeermodus staan :? Hij pakt adres 1 tot 4 om niet. Decoder geprogrammeerd naar decoder 7, geen enkel probleem. Opnieuw geprobeerd op adres 1 maar niks. Op zich geen probleem maar het is wel vreemd :?

Ben momenteel de loks aan het programmeren, heerlijk die eenvoud :D

Groetjes, John