Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Citaat van: Tilly op dinsdag 03 augustus 2010, 19:10:05
Citaat van: pennystoxx op dinsdag 03 augustus 2010, 13:57:58

denk dat tilly op vakantie is .. of ze hebben hem zonder internet in die kamer opgesloten en mag er niet uit voordat die baan klaar is


Koen,

klopt allebei :lol: :lol: De vorige week zijn we inderdaad een weekje weg geweest maar deze week riep de plicht alweer.

Op de baan gebeurd er inderdaad momenteel weinig. Ik ben me suf aan het piekeren betreffende het baanplan van het zichtbare gedeelte. Ik heb genoeg literatuur om op terug te vallen(met dank ook aan enkele forumleden :D), hieronder een klein overzicht:

Daarnaast staan er ook nog Märklin Magazins en Insiders ter beschikking maar het lukt mij maar niet om een plan te maken waar ik tevreden mee ben. Het puzzelen gaat dus nog eventjes door.

Groetjes, John

Rustig door puzzelen John, ik weet zeker dat je dan iets heel moois uitbroed, succes, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
john, kan je eens een ruwe schets maken van het gehele zichtbare deel van de hele baan .. dus de hoofdlijnen...  wat plan je waar.. wara is je parade track .. rangeet rerrrein.. loc depot ... zij station .. hoofdstation etc

kunnen we ff meedenken

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
excuses voor de typos want ik zit tegelijk een cursus te doen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Gewoon een beetje uitleggen zoals Einte voorstelt is haast niet mogelijk met die afmetingen hahahaha.
Enigzins iets in het hoofd/papier hebben is wel handig :)

Groetjes

Mark
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
John,

Zo maar een paar ideeen. Ik denk dat het ook belangrijk is eens te proberen te omschrijven wat je hoofdthema is, en dan verder te borduren. Welke landstreek spreekt je het meest aan (of, waar komt je meeste rollend materieel vandaan), dat bepaald al voor een groot deel je landschap en je aankleding. Ik begrijp dat je het geheel niet wilt overvullen, heel verstandig. Je hebt vast wel eens een baan gezien van Josef Brandl, is die stijl iets voor je???? Maar, met jouw ruimte zou je denk ik prima een tweesporige hoofdbaan kunnen maken, met minimaal één nevenbaan. Dus, een 'trennungsbahnhof' en misschien nog een haltestelle of een eindstationnetje voor de nevenbaan. Een kopstation voor je hoofdbaan kan vast ook, da's eigenlijk een bijzindere utvoeringn van je station aan de hoofdbaan, met lekker veel lokbewegingen, als je dat wilt automatiseren kun je je lol nog wel op :-) Gezien je periode en je loks is een BW denk ik ook onoverkomelijk. Wil je nog wat industrie??? Wel leuk voor je goedrenvervoer. Houtkap, steengroeve of kleiwinning of zo langs je nevenbaan (aan het eind???). De mogelijkheden zijn bijna oneindig, maar waar de meesten van ons moeten proberen zich te beperken in het aantal thema's is dat denk ik met jouw ruimte juist het tegenovergestelde probleem, nog steeds niet te veel, maar wel meerdere thema's die bij elkaar passen..... Lekker veel bladen lezen en je orienteren...... leuk toch?

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties :D

Walter,

ik zit precies in het stadium wat jij beschrijft :? Alleen maar vragen :?

Koen,

ik zal eens kijken of ik deze week iets kan presenteren wat als "praatprent" kan dienen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
John, ik denk erover om een  railspiralen (mede) als schaduw station te gebruiken wat dus zou betekenen dat treinen op een helling naar boven tot stilstand kunnen komen (als het blokken zijn kan dat sowieso gebeuren) . Wat is jou ervaring met het vanuit stilstand vertrekken in geval van een wat langere trein op een helling.
Met gewone locs , met hoog vermogen motor locs en met de soft sinus aangedreven locs.. komen ze allemaal gewoon vlekkeloos op gang ?
Mijn hellingen worden gebouwd met 2221 en 2231 rails dus die zijn ietwat steiler.

thanks koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Koen,

bij mij geen enkel probleem maar met een kleinere radius zou dit wel eens anders kunnen zijn. Een idee is misschien ook om net zoals bij mij enkele rechte stukken rails in te bouwen en deze in te richten als stopsectie.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
hoi john, paar vragen .. zag niet direct de antwoorden in het forum ..   

1) wat zijn die rechthoekige blokjes die ik om de zoveel meter tussen je rails zie liggen ?

2) waarom zet je de boosters allemaal op een rijtje bij elkaar terwijl ik zou verwachten dat je ze dichtbij de aan te sluiten baan delen zou plaatsen om stroom verlies zoveel mogelijk te beperken.. het rs232 lf signaal er naartoe mag best een flinke afstand overbruggen .. ?

3) sinds je met koploper > ddw > boosters rijdt aangesloten op de rs232 poort en de  terugmelding via je parallel poort vraag ik me af hoe je de handbediening doet ? Heb je op de e.o.a. manier een draaiknop aangesloten  ?

4) hoe zet je de rails vast ? Ik was vroeger met van die kleine marklin schroeven aan het prutsen maar dat was maar niks .

5)  heb je ooit overwogen om met een rinkern trafo 1 hele dikke voeding te maken die in 1 keer al je boosters gaat voeden op 16v.. waarom 1 marklin trafo / booster ?

6) weet je of je onbeperkt parallel boosters achter 1 rs232 touwtje kan zetten ?

7) ben je van plan je rails te gaan ballasten in het zichtbare deel ?

voor zover .. vast bedankt .. wacht ook in spanning op je schemas ..

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
4) Oplossing zie 1)  8)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hallo John,

Even voor wat betreft het thema:
Ik geef je maar een ideetje maar ik denk, dat een (middel)groot station de hoofdmoot zal moeten worden, gezien de lengte van je schaduwstations, en dus de treinen, die je kunt laten rijden. Het station zou aangevuld kunnen worden met een aantal opstelsporen (goederentreinen). Ik denk, dat een onderhoudsplaats ook wel op zijn plaats is. Het tijdperk, waarin je dit plaatst, laat ik aan jou over.
Hopelijk kun je er iets mee.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Koen,

je houdt mij goed aan het werk :mrgreen:

Hier de antwoorden:

1) Zoals Daan al aangeeft liggen de railzen met deze grijze polystyreenblokjes gefixeerd. De railzen in het niet zichtbare gedeelte liggen dus gewoon los. Bij problemen kan ik ze nu vrij eenvoudig losmaken :wink:

2) De boosters zou je inderdaad ook kunnen verdelen onder de baan maar centraal bij elkaar opgesteld is toch makkelijker. Je hebt nl kabels vanaf de trafo naar de boosters, kabels voor het rs232 signaal, kabels naar de halogeenlampen(beveiliging) en kabels naar de externe resetknoppen. Al met al heb je dus minder kabels nodig als je ze centraal opsteld. Eventueel verlies kun je voorkomen door de ringleiding dik genoeg te nemen(2.5mm2).

3) Ik heb geen enkele draaiknop of centrale. Handbediening gaat alleen via Koploper dus met de muis.

4) Zoals ik eerder schreef liggen de railzen van het niet-zichtbare gedeelte los. In het zichtbare gedeelte ga ik als ondervloer kurk gebruiken, de railzen ga ik hierop hoogstwaarschijnlijk vastzetten met dubbelzijde plakband maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

5) Ik heb een ringkerntrafo overwogen maar heb in deze gekozen voor veiligheid. Hier lopen immers nog 3 kleine kinderen rond.

6) Hoeveel boosters er rechtstreeks op de RS232 uitgang aangesloten kunnen worden weet ik niet maar ik ben nu bezig met het aansluiten van nog 4 boosters waarmee het totaal uitkomt op 9. De eerste resultaten zien er goed uit en ik hoop dan ook over enkele dagen hierover een update te brengen.

7) Hoe de railzen ingebed gaan worden weet ik nog niet maar het streven is wel om het zo realistisch mogelijk te gaan maken.

Citaat van: Kroko14253 op donderdag 05 augustus 2010, 19:18:29

Even voor wat betreft het thema:
Ik geef je maar een ideetje maar ik denk, dat een (middel)groot station de hoofdmoot zal moeten worden, gezien de lengte van je schaduwstations, en dus de treinen, die je kunt laten rijden. Het station zou aangevuld kunnen worden met een aantal opstelsporen (goederentreinen). Ik denk, dat een onderhoudsplaats ook wel op zijn plaats is. Het tijdperk, waarin je dit plaatst, laat ik aan jou over.
Hopelijk kun je er iets mee.


Harry,

bedankt voor de tip, zoiets moet het gaan worden. Ik ga binnenkort een "high level schema" schema maken (met dank aan Koen) en zal dit tegen die tijd hier plaatsen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Ok great ! Ik zal je ff laten klussen nu.. gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)

Citaat van: Tilly op dinsdag 03 augustus 2010, 23:09:59
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties :D

Walter,

ik zit precies in het stadium wat jij beschrijft :? Alleen maar vragen :?

Koen,

ik zal eens kijken of ik deze week iets kan presenteren wat als "praatprent" kan dienen.

Groetjes, John

Hey John, ik geloof dat Walter behoorlijk gelijk heeft en je lijstje aan doelstellingen eerdergenoemd is al prima.  Bedenk: Het landschap bestond al voor de spoorweg en de (stedelijke) bebouwing. Wel belangrijk te realiseren als je een (redelijk) realistische baan wilt aanleggen met het oog op scenery vs ontwerp. Waar lopen de grachten, waterwegen, de spoordijken, heuvels, bergen, hoe hoog ligt de oude stad, het kasteel etc etc  Einte heeft ergens ook wel gelijk; probeer dingen uit en je ideeen passen zich steeds weer aan, en jouw kennende ben je niet snel tevreden dus gun jezelf wat tijd. Bedenk eens welke gebouwen je prachtig vind om te zien. Waar ben je graag als was je zelf een preisertje in je miniatuurlandschap? Dat zou dan mooi zijn te realiseren.

Succes  :D

Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hoi,

Michel heeft hier enkele mooie ideetjes aan de hand gedaan. Als je zo'n spiraal onder een berg gaat verwerken en dan op de top een Kasteel of bergruïne....zal mooi staan.
Het zichtbare gedeelte moet iets weergeven, dat je mooi vind, een fraaie plaats, waar je graag bent of zou willen zijn. Begin daar eens mee: verzamelen van gebouwen, die je mooi vindt, landschap dat je mooi vindt enz. En probeer dat te verenigen in het zichtbare deel van je baan.
Het landschap was erzeker eerder als de sporweg. Echter, ik heb al gemerkt, dat ik eerst het baanlichaam voor de Bernina-Bahn moest opzetten (de basis, bedoel ik dan) en dan het landschap erom heen maken.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
hallo john,

ik wil ook even een berichtje typen,hopelijk kom je er snel uit.hoe en wat het gaat worden,en dat je leuke foto's kan toonen van je vorderingen.


groeten en succes:

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hoi John,

Wat je scenery betreft, kun je zeker een stad maken ipv een dorp.
Wellicht eentje met een (vervallen) stadsmuur en historisch (vakwerkhuizen) centrum is wel een erg leuk thema. Het aanbod daarin is ook zeer ruim.

Groeten,
Ton.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
John, toch nog even een reactie op een antwoord van je om mijn vraag #3:

Ik citeer: "3) Ik heb geen enkele draaiknop of centrale. Handbediening gaat alleen via Koploper dus met de muis."

Ik kan me niet voorstellen dat er geen behoefte is of komt aan een handregelaar waarmee je gewoon naast een rangeer terrein ofzo gaat staan om wat te rangeren ..

Ik heb mezelf dat wel als eis gesteld.  Ik wil e.e.a. ver door automatiseren via pc en direct drive (ik denk ddw) maar ik wil dus ook een (liefst wireless) handbediening hebben met gewoon een draaiknop erop.

Ik ben nog ff aan het puzzelen wat daarvoor de eenvoudigste oplossing is zodanig dat je de volledige functionaliteit van je pc besturing hebt en tegelijk ter plekke kan handregelen.

Natuurlijk kan je een centrale toevoegen (cs2 / ecos / ib / etc etc) en de daarbij behorende regelaar nemen (b.v. een mobile station etc) maar eigenlijk wil ik die hele centrale niet hebben. Zelfs niet een IB-COM als het niet echt nodig is.

Iemand een idee ? Is er iets op de markt dat je aan je pc kan knopen en waarme je dus remote het besturings programma op je pc aanstuurt ? Moet draaiknop hebben en je moet loc kunnen kiezen en functie doen ...

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
ff googlen en ik denk dat LocoNet het antwoord op mijn eigen voorgaande vraag is ..  nu nog ff kijken of er een pc-loconet iface is ..

koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hallo koen,

Bij Koploper in combinatie DDW kun je een handregelaar maken m.b.v. schakelaars aangesloten op een terugmeld module. Niet draadloos.
Wil je ook draadloos dan zijn er mogelijkheden maar dan wel via een (dure) centrale zoals b.v. met een IB van Uhlenbrock en Digitrax, zie als voorbeeld:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20201.msg408562#msg408562

Citaat van: pennystoxx op donderdag 05 augustus 2010, 23:03:21
ff googlen en ik denk dat LocoNet het antwoord op mijn eigen voorgaande vraag is ..  nu nog ff kijken of er een pc-loconet iface is ..
Volgens mij is het verstandiger om je eerst eens te verdiepen in LocoNet en wat je zoal nodig hebt om je baan handmatig (eventueel wireless) en automatisch te laten rijden met een besturingsprogramma zoals Rocrail of Koploper.


EDIT:
Zie Koploperhandleiding pagina 332 en verder
Handregelaar op gamepoort Pc of
Handregelaar op 4 of 5 bezetmeldpunten


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Thanks!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)


Dit vind ik een schitterende baan.. Heel veel oog voor detail. En voor zoiets heb jij volgens mij ruimte genoeg... 8)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Jeroen,

Waar heb je deze baan opgeduikeld? De baan ziet er erg mooi uit en behoorlijk ruim opgezet.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hallo Bert,

Citaat van: treinbert op vrijdag 06 augustus 2010, 22:35:18
Waar heb je deze baan opgeduikeld? De baan ziet er erg mooi uit en behoorlijk ruim opgezet.
Ik ben dan wel niet Jeroen, maar hier is de site.
http://www.grozinger.de/homepage/Homepage/Modellbau/modellbauer.htm

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Hoi Peter,

Hartelijk dank. De website ziet er verder ook erg goed uit.
Veel informatie over periode 1.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Citaat van: Freak op vrijdag 06 augustus 2010, 22:52:24
Hallo Bert,

Citaat van: treinbert op vrijdag 06 augustus 2010, 22:35:18
Waar heb je deze baan opgeduikeld? De baan ziet er erg mooi uit en behoorlijk ruim opgezet.
Ik ben dan wel niet Jeroen, maar hier is de site.
http://www.grozinger.de/homepage/Homepage/Modellbau/modellbauer.htm

Mvg,
Peter

Dat is hem helemaal Peter  8)

@Bert.

Ondanks dat ik bergen super in een baan vindt, is dit ook een hele mooie baan.. Helaas heb ik hier zelf niet de ruimte voor. :(
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Jeroen,

bedankt voor het plaatsen van de foto en Peter bedankt voor de link. Wat een prachtige baan!! Ik denk dat je hier precies kunt zien wat Ton(Yeoman), Harry(Kroko14253) en Michel(Hoogovens) bedoelen :wink: Een uitgekiende baan die perfect in balans is met het landschap. Daarnaast is de uitvoering grandioos! Ik heb zelf nog nooit geen scenery gemaakt dus dit blijft denk ik voor mij een utopi :?

Citaat van: pennystoxx op donderdag 05 augustus 2010, 22:31:18
John, toch nog even een reactie op een antwoord van je om mijn vraag #3:

Ik citeer: "3) Ik heb geen enkele draaiknop of centrale. Handbediening gaat alleen via Koploper dus met de muis."

Ik kan me niet voorstellen dat er geen behoefte is of komt aan een handregelaar waarmee je gewoon naast een rangeer terrein ofzo gaat staan om wat te rangeren ..


Koen,

die behoefte zal zeker komen maar gedurende de bouw is die er nauwelijks. Ik ben nu zo'n 20 maanden bezig en het zal nog zeker een jaar duren voordat het zover is. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het alleen maar interessant is om zo lang mogelijk te wachten en pas dan een keuze te maken zodra het echt nodig is. Alles bolt nu op een simpel schakelingetje zonder centrale waarmee je nog alle kanten op kunt8) Voor de terugmelding is dan wel al de keus gemaakt voor een HSI88 maar dat is het dan ook.
Daarnaast moet je ook financieële kant in ogenschouw houden, niet alleen zakt meestal de prijs van centrales maar bij de bouw van zo'n grote baan lopen ook andere kosten behoorlijk op. Om jullie hierin enigsinds inzicht te geven, hier een klein overzicht:

80m houten balkjes van 70 x 43mm tbv plinten en onderbouw
40m panlatten
20m houten latjes van 35 x 12mm voor het dragen van de kabelgoten

45m2 13mm Trespa volkern voor de kasten
3m2 25mm Trespa volkern voor het buro

15 platen 18mm multiplex van 2440 x 1220 tbv onderbouw en schaduwstations
9 platen 9mm multiplex van 2440 x 1220 tbv de klimspiralen en koppelen 18mm multiplexplaten
6 platen 4mm multiplex van 2440 x 1220 tbv vangrails en koppelen 9mm multiplexplaten

100m draadeind van M10
1000 ringen M10
1000 moeren M10
100 koppelstukken M10

200 boutjes M5 x 30mm tbv de volkernkasten
200 boutjes M4 x 30mm tbv het koppelen van de 18mm multiplexplaten
200 ringetjes M4 tbv het koppelen van de 18mm multiplexplaten
200 moertjes M4 tbv het koppelen van de 18mm multiplexplaten

400 parkers van 4.8 x 13mm tbv de kabelgoten
200 parkers van 2.9 x 13mm tbv de kabelhouders

200 schroeven van 5 x 70mm tbv de onderbouw
400 schroeven van 3.5 x 40mm tbv de onderbouw

1kg spijkertjes van 1.5 x 25mm tbv de vangrails

80 m2 polystyreen 6mm dik
10 tubes montagekit tbv het lijmen van de polystyreen
3L houtlijm

Dit is het verbruik van materialen tot nu toe en we zijn nog lang niet klaar. En hier wordt nog niet gesproken over rails, kabels, boosters, trafo's, wisseldecoders, terugmeldmodules, lokdecoders voor ombouw en ga zo maar door....... Ergens zul je dus ook keuzes moeten maken en de mijne is geweest om voorlopig nog geen centrale te kopen(met dank aan Huub en Peter) :D

Maar goed, vandaag hoop ik alle 9 AJ boosters aangesloten te krijgen en zodra dit gelukt is krijgen jullie weer een update.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Dat een grote lijst met verbruikte materialen, die heb je toch niet bij de gamma gekocht  :D :D.

Er gaat altijd meer inzitten dan je denkt, een doos schoeven zit er zo in.

Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Woow je bent een echte grootverbruiker John  :P

Veel succes met de verdere aanleg !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 augustus 2010, 07:45:26
Jeroen,

bedankt voor het plaatsen van de foto en Peter bedankt voor de link. Wat een prachtige baan!! Ik denk dat je hier precies kunt zien wat Ton(Yeoman), Harry(Kroko14253) en Michel(Hoogovens) bedoelen :wink: Een uitgekiende baan die perfect in balans is met het landschap. Daarnaast is de uitvoering grandioos! Ik heb zelf nog nooit geen scenery gemaakt dus dit blijft denk ik voor mij een utopi :?

Graag gedaan.

Zoals ik zelf al aangaf vind ik dit ook een geweldige baan.

Citaat van: Tilly op zaterdag 07 augustus 2010, 07:45:26
Maar goed, vandaag hoop ik alle 9 AJ boosters aangesloten te krijgen en zodra dit gelukt is krijgen jullie weer een update.

Groetjes, John

Wat gebruik jij nu precies allemaal voor schakelingen/decoders?
Mijn Booster is als het goed is vanmiddag klaar.
NU sta ik op het punt dat ik moet bepalen welke wisseldecoders en tmu's moet gaan bestellen. Er is nog redelijk veel keuze.


Re:Tilly?s modelbaanproject (Thema)
Citaat van: jeroen30 op zaterdag 07 augustus 2010, 09:54:14

Wat gebruik jij nu precies allemaal voor schakelingen/decoders?
Mijn Booster is als het goed is vanmiddag klaar.
NU sta ik op het punt dat ik moet bepalen welke wisseldecoders en tmu's moet gaan bestellen. Er is nog redelijk veel keuze.


Jeroen,

als je naar pagina 1 gaat dan zie je een inhoudsopgave. Achter de link "systeemstructuur" vindt je de antwoorden. Huubs booster is inmiddels wel vervangen door die van AlbertJan maar ook daarover vindt je een link :wink:

Heb zojuist alle boosters aangesloten en kom zodadelijk met een verslag, even verhuizen naar een andere PC :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hier zijn we weer.

Alle 10 trafo's en 9 boosters zijn nu aangesloten, hier eerst een foto:



1 trafo voor de voeding van de HSI88 en wisseldecoders.
1 trafo en booster voor de digitale voeding van de wisseldecoders en terugmeldmodules.
8 trafo's met 8 boosters voor de voeding van de hoofdbaan die nu onderverdeeld is in 8 stroomkringen.

Hier nog een foto vanuit een andere hoek: :D



Ook zijn alle resetrelais en leds van het bedieningspaneel aangesloten. De bovenste rij knopjes en ledjes zijn nu gereed. Zwarte knopjes 1 t/m 9 voor het resetten van elke afzonderlijke booster en het rode knopje nr 10 voor het gelijktijdig resetten van de boosters. Dit werkt allemaal perfect :D

Iedere led is aangesloten op de uitgangsspanning van de booster zodat nu ook makkelijk zichtbaar is of een booster uitgeschakeld is of niet. Ook dit is ideaal, een echte aanrader!
Heb wat geëxperimenteerd met voorschakelweerstanden en heb gekozen voor 1500 Ohm's. De leds branden nu iets minder vel maar zoals op onderstaande foto te zien is dit geen enkel probleem.



Het ledje boven het rode knopje zit aangesloten op de trafo die zorgt voor de voeding van de relais zodat direct afgelezen kan worden of deze ingeschakeld staat. Hier nog een foto genomen vanaf de achterzijde:



Ziet er toch netjes uit of niet?

Vervolgens alle treinen laten rijden en het zag er goed. Alle "veiligheidshalogeenlampen" blijven nu uit wat aangeeft dat er geen sprake meer is van te weinig vermogen :D
Helaas wel af en toe onverklaarbare spookmeldingen en verschillende loks die niet gaan rijden terwijl Koploper volgens het scherm wel de opdracht verstuurd heeft :?
Zoals eerder vermeld hangen alle boosters rechtstreeks aan de RS232 uitgang. Op advies van Peter heb ik wel de weerstandjes van de schakeling uit post 1740 vervangen door 10k Ohm's. Zouden 9 boosters dan toch teveel van het goede zijn?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Ziet er netjes uit John kan helaas je niet helpen met je probleem maar ik kan er alleen maar uit leren.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi John,

Geweldig mooi weer wat je hebt gemaakt. Wat een power zul je hebben op je baan. Kijk maar uit, dalijk komt Oxxio langs voor goedkopere stroom 8)

Ben erg onder de indruk.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi John,

Ik kijk mijn ogen uit. :shock: Dit is geen hobby meer... Maar pure wetenschap.  :shock:
Echt... briljant.

Mvg
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi John,

Dit ziet er weer super strak uit. 8)
Prachtig :!:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Alles verzorgd tot in de puntjes............ SUPER!

Vr. groet, Patrick
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Dit ziet er weer super uit, de power centralle is top in de puntjes verzorgt net als de rest wat jou bouwd overgens.

Fijn dat de relayschakeling nu goed werkt, weer een zorg minder.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
hallo john,

wouw seg wat is dat indrukwekend,is zeer mooi gemaakt allemaal.nu hopen dat je de spookmelding(en) vlug vind,en dan lekker genieten van je treinen.

verder wens ik je veel succes;

groeten

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Een woord indrukwekkend  :shock: :shock:

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties.

Na het verwijderen van de eindafschakeling bij de wisselaandrijvingen heb ik geen enkele wisselweigering meer gehad. Tot vandaag :( Het is vanmiddag 2x voorgekomen dat een wissel niet geschakeld heeft. Voor mij toch wel een bevestiging dat het niet meer helemaal goed zit met de communicatie. Ik zal Peter eens mailen, hij zal hier weer wel een oplossing voor hebben :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi John,

Even terug naar het plan voor de centrale tafel: is het geen idee om een bergketen te maken, kronkelend over het midden van de tafel? Je zou dan aan 2 kanten een ander thema kunnen doen. Je hebt er de plaats voor, weet ik uit ervaring, en het is ook geweldig omdat je dan echt om de keten heen kunt lopen ;-)! 't Is maar een suggestie.

Greetz,
William
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Als je twijfeld aan het rs232 signaal zou je hier met een 2 tal transistoren een klijne voorversterker voor kunnen maken. Verder ziet het er wel erg profesioneel uit hoor, complimenten.
Met hoeveel treinen ga wel niet rijden?? 9 boosters á 4 ampere is wel een hoop stroom (36 Ampére)

Groeten Jan Willem
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Jan-Willem,

heb je een schematje voor me? Zo technisch ben ik nu ook niet :?

Vandaag hebben 17 treinen gelijktijdig gereden. Als de baan klaar is zullen het er zo'n 30 zijn 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: William027 op zaterdag 07 augustus 2010, 18:24:13

Even terug naar het plan voor de centrale tafel: is het geen idee om een bergketen te maken, kronkelend over het midden van de tafel? Je zou dan aan 2 kanten een ander thema kunnen doen. Je hebt er de plaats voor, weet ik uit ervaring, en het is ook geweldig omdat je dan echt om de keten heen kunt lopen ;-)! 't Is maar een suggestie.


Lijkt mij een goed idee :D maar nu eerst de technische problemen oplossen :?

Groetjes en bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 augustus 2010, 18:17:54
Tot vandaag :( Het is vanmiddag 2x voorgekomen dat een wissel niet geschakeld heeft. Voor mij toch wel een bevestiging dat het niet meer helemaal goed zit met de communicatie.
En de treinen, blijven deze wel goed rijden ?. Zo ja dan ligt het volgens mij meer aan de (wissel)booster dan aan de communicatie.

Zou het n.l. aan de communicatie (RS232-schakeling) liggen dan zou je dat ook aan de rijdende treinen moeten merken.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Peter,

die blijven nu wel goed rijden. Spookmeldingen blijven wel regelmatig komen. Toen net zelfs toen er geen treinen reden? Kan het niet zo zijn dat de communicatie af en toe "hikt"?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 augustus 2010, 19:32:31
Kan het niet zo zijn dat de communicatie af en toe "hikt"?
Dan moet je dat ook in het rijgedrag van de treinen merken, immers alle boosters krijgen hetzelfde signaal.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Mmmm, vreemd :? Het is dan wel heel toevallig dat ik nu wissel en terugmeldstoringen(spookmeldingen) krijg. De booster die hiervoor zorgt was al aangesloten, hier heb ik niets meer aangedaan :?

Groetjes, John

PS: moet er nu mee kappen, ik heb ook nog een gezinnetje :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 augustus 2010, 19:41:33
Mmmm, vreemd :? Het is dan wel heel toevallig dat ik nu wissel en terugmeldstoringen(spookmeldingen) krijg. De booster die hiervoor zorgt was al aangesloten, hier heb ik niets meer aangedaan :?
Wissel bij gelegenheid eens de booster met een andere.

CiteerPS: moet er nu mee kappen, ik heb ook nog een gezinnetje :mrgreen:
Maar wel eerst aan je gezinnetje denken.

Mvg,
Peter