Hallo allemaal,
Opnieuw allemaal bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: 111 op donderdag 04 maart 2010, 19:59:47
HEREN LET OP!!
Mocht Tilly in de toekomst loks aanbieden hier op het forum, Niet intrappen!! Die dingen hebben veel te veel kilometers gemaakt!
Onder de 1000km is toch ?in nieuwstaat??
Maar goed, hier weer een nieuwe update.
De afgelopen week maar weinig slaap gehad, enkele avonden tot in de nachtelijke uurtjes aan de baan gewerkt. Oeps, nu heb ik jullie verklapt waar ik de tijd vandaan haal
Om het mijzelf makkelijk te maken en om fouten tijdens installatiewerkzaamheden te voorkomen, heb ik net zoals bij de bouw van het eerste schaduwstation, eerst weer een exelfile gemaakt die er als volgt uitziet:
Deze tekening heeft voor mij ontzettend veel waarde. In de eerste plaats is het een perfect hulpmiddel bij het aansluiten van de wissels en terugmeldingen en in de tweede plaats is het een mooi hulpmiddel voor het programmeren in Koploper. Alle noodzakelijke gegevens die nodig zijn staan er namelijk op zoals wisselnummers, terugmeld-contacten en bloknummers. Mochten er mensen zijn die deze file graag willen hebben, stuur een PB of e-mail naar thieljoh[at]gmail.com en het wordt geregeld.
De blauwe FTP-kabels die de S88 modules van nivo 1 met elkaar verbinden (linker streng HSI-88) zijn inmiddels vervangen door groene. De S88 modules van nivo 3 zijn daarna mbv oranje FTP kabels(middelste streng HSI-88) met elkaar verbonden. Hier een foto waarop het gebruik van diverse kleuren zichtbaar is:
Door gebruik te maken van verschillende kleuren wordt (hopelijk) de kans op het maken van fouten kleiner en het zoeken naar storingen makkelijker.
Toen kwam weer één van de leukste werkjes van onze hobby aan bod, spelen met Koploper. Deze keer heb ik het iets anders aangepakt dan bij de bouw van het schaduwstation van nivo 1. Toendertijd zijn de loks, wissels en terugmeldingen getest mbv het testprogramma in Koploper(linker venster op onderstaande print). Nadeel hiervan is dat je ieder component apart moet testen wat dus veel tijd kost. Nu heb ik eerst de blokken aangemaakt, het baanplan getekend en mbv een rijdende lok alles getest. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van het lok-rijwindow(rechter venster op onderstaande print).
Deze methode werkt veel sneller en makkelijker mits je natuurlijk alles zorgvuldig aangesloten hebt
Nu eerst naar het baanplan in Koploper, hier zit namelijk nog een verhaal achter. Toen ik zo?n 9 maanden geleden gestart ben met Koploper, stond de PC voor het schaduwstation en stond ik dus met het gezicht naar het schaduwstation toe. Nu het commandocentrum klaar is zit ik niet met het gezicht maar met de rug naar het schaduwstation toe. Het baanplan op het scherm stond dus in spiegelbeeld met de werkelijkheid. Dit is nu gecorrigeerd en gelijk aangepast aan het nieuwe beeldformaat. Het eerste baanplan was namelijk getekend op een oude 19? beeldbuis (4 : 3) terwijl ik nu de beschikking heb over een 22? monitor (16 : 9). Het baanplan is ook getekend in een ander tabblad wat het allemaal wat overzichtelijker houdt, hier een schermprint:
Het testen kon vervolgens beginnen, een lok op de rails geplaatst en dus mbv het rijwindow vanuit Koploper aangestuurd:
De lok rustig zijn rondjes laten rijden en eerst de wissels getest. Ze werkten direct allemaal perfect
Heb hier en daar wel de blauwe wisseldraden moeten omwisselen omdat de stand van de wissel niet overeen kwam met die in koploper.
Daarna is er een begin gemaakt met het inlezen van de terugmeld contacten. Deze zijn op het baanplan gevisualiseerd (ronde bolletjes) en je ziet nu direct of deze goed binnenkomen. Op ééntje na was dit ook het geval, de bezetmelding van één wisselstraat blijft nog onbedoeld ?hoog? staan dus dit dient nog verder uitgezocht te worden. Noemenswaardig is ook dat de problemen met het inlezen van de HSI-88(zie post #557) tijdens het opstarten opgelost lijken te zijn, met dank aan Paul Haagsma.
De komende week wil ik de terugmeldingen en voedingen van de sporen in de klimovalen nog aansluiten en worden de voedingen van het schaduwstation van nivo 1 nog opgesplitst in 2 boosterkringen. Een werkje van enkele uren wat ik maar steeds heb uitgesteld. Zodra deze werkzaamheden gereed zijn, kunnen we beginnen met het opvoeren van het aantal rijdende treinen en gaat het dus steeds leuker worden.
Zo, dat was het dan weer voor nu. Een heel verhaal maar mochten er desondanks nog vragen zijn dan hoor ik die graag.
Groetjes, John