Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)

Gestart door Roy donderdag 15 januari 2009, 16:55:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Na jaren uit de modelbouwwereld te zijn geweest, ben ik nu weer terug. Imiddels is mijn baanplan zo goed als af (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11335.0).

Omdat ik later heel graag het station "zetten-andelst" van tillymodels wil gaan bouwen en plaatsen, wilde ik graag wat kit(s) van hun maken, om wat ervaring te krijgen. Ik hem inmiddels al zeker 15 jaar ofzo geen bouwpakket meer aangeraakt. En ik heb nog nooit een model gemaakt, wat je zelf moet schilderen e.d. (heb vroeger alleen faller/pola/vollmer kits gekocht, en zonder schilderen in elkaar geplakt).

Van de kerstman (uuhh, -vrouw in dit geval) heb ik 2 kits gekregen van Tilly. 1 van een garagebox, en 1 van de slagerij. De garagebox is een heel eind klaar, alleen zat er bij de kit geen loopdeur voor in de garage. Deze is inmiddels door de medewerkers van Tilly netjes nagestuurd. Deze moet ik nog even spuiten, en dan alles inelkaar plakken. (en natuurlijk hier op het forum plaatsen!)

Van de bouw van de slagerij wil ik een compleet verslag plaatsen. Ik ben nog aan het twijfelen, of ik het een slagerij laat, of dat ik er straks een cafetaria van maak. In principe is dit exact hetzelfde, alleen het reclamebord op het gebouw moet anders worden. Aangezien de opschriften van de reclamebak er niet bijzitten, moet ik dus toch al zelf maken. Ik kan dus tot op het laatst beslissen, wat ik doe.

Op het doosje staat mooi een foto van een voorbeeld, van hoe de kit te bouwen is:



Na het openen van het doosje, krijg je alle onderdelen in resin te zien. Op zich zien ze er goed uit. Jammergenoeg zit er wel af en toe wat poreuziteit in het gietwerk. Deze gaatjes zullen straks dus geplamuurd moeten worden.


Eerst moet van alle delen het gietbalkje verwijderd worden. Het handigst gaat dit, door met een scherp hobbymes net langs het model te snijden (ca 3 keer). Daarna kun je je het balkje voorzichtig ervanaf breken.


Daarna moeten alle onderdelen netjes afgewerkt worden. Hoe netter je nu werkt, hoe mooier en strakker het model straks wordt. De rechte stukken van de muren heb ik afgewerkt, door met het onderdeel over schuurpapier te schuren, wat netjes vlak op tafel ligt (ik gebruik hiervoor korrel 240). Dit is een hele handige manier hiervoor. Let er wel op, dat sommige zijkanten van muren straks in het zicht blijven. Hierin zit dus ook een licht baksteenmotief. DIT VIJL/SCHUUR JE ER ERG MAKKELIJK VANAF!. Bij de garage is me dit nl al gebeurd.  :oops: Dit is bijna nietmeer te herstellen hierna. Na het verwijderen van alle vliesjes e.d. heb ik alle vlakjes geschuurd met korrel 800 schuurpapier. Het beste gaat dit, door een stukje schuurpapier om een plat of driehoekig vijltje te vouwen.

Werk erg precies. Ook in de hoeken tussen kozijn en metselwerk zit nog wel eens een bolletje resin, wat daar niet thuishoort.

Voor op het balkon zitten er 3 hekwerkjes bij. Aangezien deze helemaal vol zitten met gietvliesjes, en er ook vele luchtbelletjes inzaten (waardoor ze erg snel breken met afwerken), had ik besloten om nieuwe hekjes te maken. Toevallig had ik nog wat evergreen-stripjes liggen. Deze heb ik hiervoor genomen in 2 maten. (de grofste voor de staanders). Jammergenoeg is evergreen wat flexibeler, waardoor de hekjes niet uit zichzelf mooi recht blijven. Straks met monteren op het balkon, moet dit allemaal goedkomen.

Hier een foto van de hekjes. Recht een foto van de hekjes, zoals ze bij de kit zitten. Tegen de tijd dat ik dat helemaal afgewerkt had, was het alweer opnieuw tijd voor kerstmis denk ik!


En dan nog een foto van het grotere hek. Deze had ik wel al gedeeltelijk afgewerkt, maar nadat ie nogeens doorbrak, heb ik hem aan de kant gesmeten gelegd.



Updates volgen tzt weer.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Beetje enorm ernstig grote foto's...
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
...is opgelost...
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Leuk, ik heb hier nog een boederij staan, ik kijk even hoe jij dit gaat doen, dan zal ik ook eens aan de slag gaan !

Robbert.
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hier weer even een update. Ben inmiddels aan het plakken gegaan, en alle delen die voor het spuiten gemonteerd moeten zijn, zitten in elkaar.

Hoofdgebouw


Achterbouw


Dakdelen


Aanbouw zijkant


b]Om alle naden tussen de onderelen straks helemaal weg te kunnen werken, heb ik hier steeds een v-vorimige groef gevijlt. Later ga ik dit plamuren en schuren, zodat er straks na het spuiten niets meer van te zien was. Ik heb gisteren in houten eens goed de voorbeelden van Tilly bekeken, en het viel me op, dat bij hun wel de lelijke naden te zien zijn. [/b]


Na gaan we beginnen met plamuren, en dan schuren.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hoi Roy,

Ja huizen van Resin is weer eens wat anders dan een bouwdoos van Faller.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de modellen van Tilly Models na het schilderen en weatheren
zien ze er geweldig uit.
Ja je moet wat aandacht schenken aan de afwerking en hier en daar een kleine korektie doorvoeren maar dat alles weegt niet op tegen het tevreden gevoel als het model klaar is
en staat te pronken op je baan.

Gr. Bert :)
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Even een korte update. Alle spullen zijn (eindelijk) geplamuurd, geschuurd, gevijlt en opnieuw geplamuurd. Alle naden zijn weggewerkt, en de bakstenen zijn doorgetrokken. (wat een gepriegel zeg!!!).

Morgen even alles ontvetten, en dan op naar de grondverf.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hoi Roy,

Je weet het pas op met de verf  :wink: verder veel succes ik blijf je
volgen (het topicje dan wel te verstaan)

Groetjes Bert :)
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Zeer mooie modellen inderdaad en fijn om te bouwen.
je bent des te trotser als het je gelukt is.

Hier wat inspiratie  :)

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=354&Itemid=81

Was ook gelijk mijn eerste Tilly model.
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Zo zeg, dat is een mooie start. maar meteen de grootste kit van tilly genomen om te beginnen? Ziet er puik uit, vooral dat daklood.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Zo, weer eens even een update. Omdat ik wat problemen had/heb met mijn airbrush, en met enkele andere dingen bezig ben, duurt dit allemaal wat langer. Ondertussen is het airbrushwerk gedaan, en ook het schilderwerk is bijna klaar. (de beschadiging in het geel kwam helaas door de afplaktape). Daarna voegen met een wetwash. Daarna kan het plakken beginnen.







Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Een heel leuk en mooi draadje Roy, dit ga ik zeker te weten volgen.

Mathijs
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Wow roy, wel pietepeuter werk zeg, die vleeswaren verfen! :shock:
Maar t ziet er top uit  8) Kan ik alvast een kilo spar-ribs bestellen? :lol:

groeten en succes met de bouw  :)
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hee Roy, ziet er gaaf uit. Je zou toch zo een onsje worst gaan halen.

Groet,
Ronald
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Dat ziet er goed uit Roy.

Ik hoop dat je slagerij op tijd is voor het BBQ serzoen.

Peter
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hey,

de slagerij is omgedoopt tot cafetaria/frieterie. Zien jullie de frikandellen niet liggen dan???  :D

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Citaat van: Big-Roy op woensdag 11 maart 2009, 17:20:54
Hey,

de slagerij is omgedoopt tot cafetaria/frieterie. Zien jullie de frikandellen niet liggen dan???  :D

Roy

Roy, frikandellen kun je ook bij de slager kopen.
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
o ja. hahahaha. Maar het wordt dus een cafetaria.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
1Frietje met alstublieft 8)
Nou ik ben benieuwd Roy nu het een cafetaria wordt komt er dan later ook hangjeugd? :lol:

Mathijs
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hoi Roy,

De Toonbank ziet er geweldig uit de details zijn schitterend aangebracht, je ziet duidelijk het
verschil in de diversen producten.
Je probleem met de airbrush is op de foto's niet te zien hoor mijn complimenten.

Groetjes Bert :)
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Bert,

idd zie je het niet, maar het is er wel degelijk. (de details zijn natuurlijk met een borstel gedaan, niet met de "luchtborstel".

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Hoi Roy,

Ziet er netjes uit tot nu toe.
Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen.

Groeten,
Ton.
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Eindelijk, hij is klaar!!!!!!!!!! Zie hier de foto´s:









Volgende maand in dortmund ga ik snel op zoek naar wat preisertjes/nochjes voor in de cafetaria. Dit is wel erg kaal zo. Ik vind hem erg goed gelukt. Alleen de wetwash blijf ik lastig vinden. Er blijft altijd een was achter op de stenen zelf. Als je gaat opdeppen, dep je meteen alles weer weg, zodat de voegen ook weer leeg zijn. Gisteren bij de weatherdag vond ik dat ook al lastig.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Nou Roy, de weatherdag heeft je goed geholpen, want het ziet er nu goed uit hoor 8) :wink:

Mathijs
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models
Mathijs,

nou, de slagerij was al bijna klaar, vóór de weatherdag hoor. Heb vandaag alleen het daklood nog aangebracht.

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Oké. nou dan is het alsnog goed gelukt :lol:
En volgens mij vondt je de weatherdag wel leuk (afgaand op de foto's :wink:)

Mathijs
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
KEU-RIG Roy, dat ziet er perfect uit. Bij een cafetaria denk ik echter aan een bakwand (een rits frituurbakken naast elkaar) met een afzuigkap erboven. En dit afzuigpak vraagt een pijp die volgens de voorschriften behoorlijk hoog moet uisteken. Die mis ik nog in het plaatje. Wel heb je de koelunit al op het platte dakje staan om de vriezer en het koelmeubel te koelen.

Als het met de rest van jouw bouwsels ook zo gaat krijg je vast een prachtige baan. 8)

Groet,
Ronald
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Ha die Roy!
Nou, je cafetaria is niet alleen een pracht van een bouwpakket, na het bouwen en het weatheren is dit werkelijk een schitterend model geworden! 8)
En die "cement" sluier over de stenen na het invoegen, dat komt in het echt ook heel veel voor en dat hebben ze ook liever niet.
Dat was ook mijn probleem op de weatherdag, voegen mooi gevuld met waas over de stenen of geen waas maar ook geen mooie voegen! :(
Ik ga daar nog eens extra op oefenen, zal wellicht nog wel mooier kunnen en, op afstand van 1,20 (toch?) zie je van dit soort details toch geen missertjes meer! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hoi Roy,

tof gebouwd, die cafetaria.
Vooral die snacks zullen wel lastig te schilderen zijn zeg! :o
Maarja, wel cool  8)

groeten
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
idd, de frituur zelf staat er nog niet in. Wellicht vind ik hier nog een keer iets voor. (maar ja, wie ziet zoiets straks nog?)

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Ha die Roy,

In één woord een super geslaagd model geworden, die waas over je steentjes
ik zou me daar maar niet druk om maken.
Mocht je zeggen ik heb er geen plaats voor ik hou mij aanbevolen.

Groetjes Bert :)
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
hahahahahahahahahahaha, altijd lollig, die bert.....

Dit is pas het 1e echte mooie model wat ik in bezit heb. De rest stamt nog uit mijn erg jeugdige tijd. (en dus wat teveel lijmvlekken, en alles ongeschilderd.)

Als jij op je baan geen plaats hebt voor wat van die geweatherde voorbeelden van gisteren, hou ik me ook aanbevolen!

[edit: De opdruk op de gele bak is trouwens zelf ontworpen en geprint op "decal-papier". Werkt best handig, al valt het netjes aanbrengen van een decal niet altijd mee.....]

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
erg mooi model geworden
knap werk
zijn erg mooie modellen maar vind ze zelf inderdaad erg lastig om te bouwen
door dit verslag denk ik dat dat beter gaat lukken  :lol:
bedankt
groet robert
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hoi Roy,

Dat is een heel mooi model geworden. 8)

Gr.
René
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Heey Roy,

Erg netjes gebouwd en is dit nou de snackbar van Draadstaal? :lol: :lol:
Petje af het ziet er erg mooi uit en zal zeker niet misstaan op je baan. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hallo Roy,

Heel mooi model geworden. Ziet er echt gelikt uit. Vraagje: "Welke lijm heb je gebruikt? Merk en soort.

Groet,
Piet van Trigt
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Ik gebruik de industrielijm van olba products. (is eigenlijk gewoon secondenlijm).

Olba zit hier in de buurt, en ze staan ook vaker in houten.

Lijm niet aanbrengen, rechtstreeks uit het flesje, maar eerst een druppel ergens op doen, en dan met een naald of sateprikker een beetje lijm op het onderdeel doen. Zo doe je er nooit teveel op. (en van secondenlijm heb je maar heel weinig nodig!!!)

Roy
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Bedankt!
Re: Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Roy,

dit ziet er heel mooi uit.

Groetjes, John
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Net gebouwtje hoor. Ik heb alleen nog nooit een frituur gezien met zijn voorraad in de vitrine voor het raam. Maar goed, alles is mogelijk toch.
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hallo Roy,

Ondanks wat corne_mo aangaf over de frituur voor het raam wat misschein wel een schoonmaak beurt mna sluitingstijd even voor het raam is neergezet. :

Ziet het er netjes uit zeker het plekje waar de stuclaag van de muur is verwijderd is zeker goed gelukt.

Groet Wim.
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hoezo voor het raam? Tussen de toonbank en het raam zit nog voldoende ruimte voor de klanten hoor. De frituur zelf staat er nog nieteens in.

Roy
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
OK, het lijkt net of ie pal voor het raam staat. Wat preisertjes zullen dit gezichtsbedrog wel op gaan lossen denk ik. :-)
Re:Bouw slagerij Tilly-Models(=klaar!!!)
Hallo Roy,

Ik vind dat je het perfect gemaakt heb. Zeker een aanwinst voor op de baan!  :D

groet Ronald