Na jaren uit de modelbouwwereld te zijn geweest, ben ik nu weer terug. Imiddels is mijn baanplan zo goed als af (zie
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11335.0).
Omdat ik later heel graag het station "zetten-andelst" van tillymodels wil gaan bouwen en plaatsen, wilde ik graag wat kit(s) van hun maken, om wat ervaring te krijgen. Ik hem inmiddels al zeker 15 jaar ofzo geen bouwpakket meer aangeraakt. En ik heb nog nooit een model gemaakt, wat je zelf moet schilderen e.d. (heb vroeger alleen faller/pola/vollmer kits gekocht, en zonder schilderen in elkaar geplakt).
Van de kerstman (uuhh, -vrouw in dit geval) heb ik 2 kits gekregen van Tilly. 1 van een garagebox, en 1 van de slagerij. De garagebox is een heel eind klaar, alleen zat er bij de kit geen loopdeur voor in de garage. Deze is inmiddels door de medewerkers van Tilly netjes nagestuurd. Deze moet ik nog even spuiten, en dan alles inelkaar plakken. (en natuurlijk hier op het forum plaatsen!)
Van de bouw van de slagerij wil ik een compleet verslag plaatsen. Ik ben nog aan het twijfelen, of ik het een slagerij laat, of dat ik er straks een cafetaria van maak. In principe is dit exact hetzelfde, alleen het reclamebord op het gebouw moet anders worden. Aangezien de opschriften van de reclamebak er niet bijzitten, moet ik dus toch al zelf maken. Ik kan dus tot op het laatst beslissen, wat ik doe.
Op het doosje staat mooi een foto van een voorbeeld, van hoe de kit te bouwen is:
Na het openen van het doosje, krijg je alle onderdelen in resin te zien. Op zich zien ze er goed uit. Jammergenoeg zit er wel af en toe wat poreuziteit in het gietwerk. Deze gaatjes zullen straks dus geplamuurd moeten worden.
Eerst moet van alle delen het gietbalkje verwijderd worden. Het handigst gaat dit, door met een scherp hobbymes net langs het model te snijden (ca 3 keer). Daarna kun je je het balkje voorzichtig ervanaf breken.
Daarna moeten alle onderdelen netjes afgewerkt worden. Hoe netter je nu werkt, hoe mooier en strakker het model straks wordt. De rechte stukken van de muren heb ik afgewerkt, door met het onderdeel over schuurpapier te schuren, wat netjes vlak op tafel ligt (ik gebruik hiervoor korrel 240). Dit is een hele handige manier hiervoor. Let er wel op, dat sommige zijkanten van muren straks in het zicht blijven. Hierin zit dus ook een licht baksteenmotief. DIT VIJL/SCHUUR JE ER ERG MAKKELIJK VANAF!. Bij de garage is me dit nl al gebeurd.

Dit is bijna nietmeer te herstellen hierna. Na het verwijderen van alle vliesjes e.d. heb ik alle vlakjes geschuurd met korrel 800 schuurpapier. Het beste gaat dit, door een stukje schuurpapier om een plat of driehoekig vijltje te vouwen.
Werk erg precies. Ook in de hoeken tussen kozijn en metselwerk zit nog wel eens een bolletje resin, wat daar niet thuishoort.
Voor op het balkon zitten er 3 hekwerkjes bij. Aangezien deze helemaal vol zitten met gietvliesjes, en er ook vele luchtbelletjes inzaten (waardoor ze erg snel breken met afwerken), had ik besloten om nieuwe hekjes te maken. Toevallig had ik nog wat evergreen-stripjes liggen. Deze heb ik hiervoor genomen in 2 maten. (de grofste voor de staanders). Jammergenoeg is evergreen wat flexibeler, waardoor de hekjes niet uit zichzelf mooi recht blijven. Straks met monteren op het balkon, moet dit allemaal goedkomen.
Hier een foto van de hekjes. Recht een foto van de hekjes, zoals ze bij de kit zitten. Tegen de tijd dat ik dat helemaal afgewerkt had, was het alweer opnieuw tijd voor kerstmis denk ik!
En dan nog een foto van het grotere hek. Deze had ik wel al gedeeltelijk afgewerkt, maar nadat ie nogeens doorbrak, heb ik hem aan de kant gesmeten gelegd.
Updates volgen tzt weer.
Roy