Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ervaringen Roco Krokodil?

Gestart door ArtMan woensdag 14 januari 2009, 22:55:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen Roco Krokodil?
Ik heb veel interesse in een krokodil en twijfel hevig tussen een Marklin of Roco exemplaar.

Roco maakt 2 uitvoeringen onder de nummers: 69849 en 69533 (volgens hun laatste catalogus)

Helaas zijn die Marklins wel erg duur  :( en vallen eigenlik boven mijn budget.

Hier en daar worden ook el oudere types te koop aan geboden maar ook die zijn flink aan de prijs.

Wat zijn jullie ervaringen met dit model? Is het een beetje kwaliteit?

alvast dank voor jullie reacties.
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
De Roco krokodil en de Marklin krokodil zijn allebei goede locs.

Ik geloof niet trouwens dat Marklin momenteel deze loc uit voorraad kan leveren.

De beste krokodil is volgens mij de Marklin versie met de oude grote sinusmotor deze is stil en supersterk.

Al kan je op Houten voor rond de 300 euro wel deze loc nog vinden en de versie met de soft drive sinusmotor kan je daar ook vinden voor rond de 300 euro, deze heeft ook nog een fluit.

Oudere Roco krokodillen moet je zeker niet kopen. Want die kunnen nog een decoder hebben met dipswitches en die decoder is 1 grote troep. Dat hebben we op de club bij iemand gezien.
Pas toen er met veel moeite een nieuwe decoder werd ingezet kreeg die loc eindelijk betere rijeigenschappen.





Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Arthur,

Bij een vriendje van me rijdt een Roco 69533. Super model en veel goedkoper als zijn M* broertje. Links en rechts te koop voor rond ?230 nieuw.

De M* uitvoering vind je overigens op Ebay voor rond de ?275.

Gr, Ben.
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Hou er ook rekening mee dat Roco per 1 januari zijn prijzen fors heeft verhoogd tot soms wel 10%.

Of Marklin zijn prijzen per 1 februari gaat verhogen is mij niet bekend.

Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: Davy op donderdag 15 januari 2009, 19:19:25
Hou er ook rekening mee dat Roco per 1 januari zijn prijzen fors heeft verhoogd tot soms wel 10%.
Ik weet dat je er een sport van maakt ieder hier te attenderen op Roco prijsverhogingen maar genoemde prijs van de Roco 69533 is al incl. de 1 januari verhoging. :lol:

Gr, Ben.
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Ik heb een jaar geleden via MP de Marklin 3756.10 gekocht voor ? 180.-- 8), Loc loopt als een zonnetje zo mooi.

Mvg Gert
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: Davy op donderdag 15 januari 2009, 19:19:25
Hou er ook rekening mee dat Roco per 1 januari zijn prijzen fors heeft verhoogd tot soms wel 10%.

Of Marklin zijn prijzen per 1 februari gaat verhogen is mij niet bekend.



laten we hopen van niet zeg :(, M* is al duur genoeg 8)

Mvg Gert
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Hallo,

Er is nog een verschil tussen de Roco en de Märklin Krokodil:
De Roco geeft een lok weer uit de eerste serie van deze prachtige loks; de Märklin is er eentje uit de 2e serie.
Het verschil zit hem in de manier van aandrijving (bij de echte, dan) vergelijk ze maar eens.
Ik heb van beide een model en rijden prachtig. Mijn Roco-model is nog een oude (43941). Deze heb ik enige tij geleden van een nieuwe motor voorzien en een ESU decoder en rijdt nu erg mooi. De Märklin versie is over het algemeen wel iets duurder, dat klopt.

Citaat van: Davy op woensdag 14 januari 2009, 23:51:32
De Roco krokodil en de Marklin krokodil zijn allebei goede locs.

Oudere Roco krokodillen moet je zeker niet kopen. Want die kunnen nog een decoder hebben met dipswitches en die decoder is 1 grote troep. Dat hebben we op de club bij iemand gezien.
Pas toen er met veel moeite een nieuwe decoder werd ingezet kreeg die loc eindelijk betere rijeigenschappen.


Als je er een nieuwe decoder erin zet, heb je daar geen last meer van. Zo'n fraaie lok verdient gewoon een nieuwe decoder, oud of niet. Veel moeite???? Nou, dat valt ook nog wel mee.

Groetjes

Harry Stipkes

Krokodillen verzamelaar
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Hi allemaal,

Zojuist via marktplaats een Marklin krokodil gekocht #39560 voor net over de 200?

Zaterdag ga ik hem halen  :D

Weten jullie wat voor soort decoder hier in zit? Of kan ik hem beter vervangen door een nieuwere?


Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Hallo,

Lok heeft nog de gewone sinus-motor. Decoder lekker laten zitten. Ik heb deze lok ook en deze rijdt heel mooi. Er zit namelijk een speciale decoder in voor de motor. Gefeliciteerd met je aankoop. Veel plezier ermee.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: ArtMan op donderdag 15 januari 2009, 20:56:25

Weten jullie wat voor soort decoder hier in zit? Of kan ik hem beter vervangen door een nieuwere?

Zoals Harry al zegt, beter kun je niet krijgen. En voor die prijs mag je je handjes dicht knijpen 8) Je hebt een topmodel met de beste motor die Märklin ooit heeft gemaakt!

Mvg, Johan
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Ooohhh gaaf. Dan heb ik echt een lot uit de loterij  :D

Ik blijf met m´n handen lekker van het binnenwerk af  :)
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
net een oude als nieuwe analoge Roco 43941 (1987-1995 AC) krokodil gekocht voor 80,- (ze gaan tot max. 100-120)......wat een detaillering en half metaal (zijn de nieuwere wel mooier. kan bijna niet), schakelt wel electronisch om, maar heeft een echte wisselstroommotor volgens mij (zie de reacties hierna!!) . Rijdt absoluut perfect (ook kruipend langzaam) over oude m-rails en soepel door alle wissels en heel stil. Wat een machine! Had gelezen dat hij kan ontsporen, maar dat komt omdat je twee setjes trapjes hebt: voor de vitrine en om te rijden. Als je hem nog kunt vinden en je rijdt analoog: een absolute aanrader!   
zoals wel bekend: voor alle roco krokodillen zie: http://www.bahn.hfkern.de/Roco/SBB_Ce68.html

(voor foto's zie verderop)
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
mooie krok voor 80 eurotjes
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Mooie Krokodil Jodokus,

Ik heb er zelf ook eentje, digitaal omgebouwd een aantal jaren geleden. Wat de motor betreft:
Citaat van: Jodokus op maandag 09 januari 2017, 20:15:30
net een oude als nieuwe analoge Roco 43941  maar heeft een echte wisselstroommotor volgens mij.
Heeft zoals gebruikelijk bij Roco een gelijkstroommotor zie http://modellbahnmarkt24.de/Roco-Ersatzteile/ROCO-87704-Platine-Kpl-F-43940-43941::33709.html
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: Jodokus op maandag 09 januari 2017, 20:15:30
En NIET ombouwen naar digitaal  ;)

Ik bezit eenzelfde exemplaar met de set 43982. Heb de lok door een goede reparateur laten ombouwen in AC-dig met een ESU LokPilot V4. Ik kan je zeggen: als een zonnetje  en geen seconde spijt (de reparateur wel: die kwam voor onverwachte verrassingen maar het is hem gelukt).

Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Ok, dan zit er dus een gelijkrichter in?
Werden er helemaal nooit wisselstroommotoren gebruikt door andere merken naast Märklin en Primex?

en bij deze de fotootjes van mijn exemplaar.
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Marklin Hamo (voor 2 rail) heeft AC-motor.
HAG 3-rail (oude) exemplaren hebben een AC motor, 2-rail versies hebben een DC-motor.
Swimo, Friho, Buco, HRF, HUI en nog een aantal andere kleinproducenten hebben 3-rail versies uitgebracht met een AC-motor, maar stopten in hun 2-rail versies DC-motoren.

Zelfs de oude Fleischmann Re 4/4-II (vroeger gezien als Meistermodell) had een 3-rail versie warin een DC-motor zit met een AC-FRU bouwsteentje. En die rijdt op analoog 3-rail wisselstroom als een zonnetje.
Het enige andere verschil tussen de 2-rail en de 3-rail versie is de as-afstand tussen de wielen.

Zelfde geldt voor twee Roco's in mijn bezit (De 4/4 en Be 4/6). Die zijn in AC- en DC versies uitgebracht (benaming door fabrikant, voor de scherpslijpers onder ons), maar bevatten alle DC-motoren met of zonder ombouw-elektronica, en met of zonder aangepaste wielafstand.
Ook Lima heeft 3-rail versies op de markt gebracht (vlak voor de fabriek sloot), en ook daarin zitten DC-motoren.
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Ja Jodokus, dat schreef Dick (Brund55) ook al. ROCO heeft nooit wisselstroommotoren ingebouwd maar altijd gelijkstroommotoren (dus met gelijkrichters).

Dat doet Märklin trouwens de laatste jaren ook steeds meer en meer (en maar goed ook maar daar zullen de meningen wel over verschillen ...... ).

Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: Has-bls op maandag 09 januari 2017, 20:50:55
Ik bezit eenzelfde exemplaar met de set 43982. Heb de lok door een goede reparateur laten ombouwen in AC-dig.

Dag Henk,

Je bedoelde waarschijnlijk 3-rail digitaal  >:-D (Geintje)
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Jaja Dick altijd weer die puntcontacten  :D :D :D :D
Re: Ervaringen Roco Krokodil?
Citaat van: Has-bls op maandag 09 januari 2017, 21:38:13
Dat doet Märklin trouwens de laatste jaren ook steeds meer en meer (en maar goed ook maar daar zullen de meningen wel over verschillen ...... ).

Volgens mij bouwt Märklin al minstens 20 jaar alleen nog zuivere gelijkstroommotoren in. Voorheen nog weleens door de veldspoel uit de oude motor te vervangen door een permanent magneet, tegenwoordig vaak een middenmotor net als de rest.

In het oude Hamo-tijdperk hadden de gelijkstroomloks soms een gewone veldspoelmotor (AC en DC) met twee diodes in plaats van een omschakelrelais. Zo was het kennelijk geregeld bij de Krokodil, maar later nog steeds bij de Motorpost.
Of de veldspoel werd vervangen door een permanent magneet en dan werd het een zuivere gelijkstroommotor. Dat was bijvoorbeeld al het geval met de Hamo 1219 die ongeveer gelijk met de Krokodil verscheen. Waarom Märklin voor het een of het ander koos is mij onduidelijk.