Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

nieuwe start sinds 1985

Gestart door Johan_VH dinsdag 13 januari 2009, 20:02:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe start sinds 1985
Johan_VH
gast

nieuwe start sinds 1985
Hallo,

ik ga opnieuw starten met een modelbaan, wat geleden is sinds 1985. Ondertussen is er blijkbaar het een en ander veranderd! Ik bezit dus -uiteraard- een heleboel M-rails, 3 oude Locs (de oudste is van 1971) en een oude trafo. De afgelopen maand heb ik een 2dehands loc bijgekocht (wel nog analoog) en wat C-rails.
Ik wil echter overstappen op digitaal, maar heb nu een paar vraagjes waar ik niet direct een antwoord op weet.
M'n keuze is al min of meer gevallen op Tillig Elite rails en het systeem van ESU.
Eerste vraag: kan ik m'n oude M-rails nog in het schaduwstation blijven gebruiken, of is dit echt af te raden?
Tweede vraag: ik heb een passie voor de zwitserse spoorwegen, dus ga m'n oude locs niet onmiddellijk willen ombouwen, die nieuwere tweedehandse wel (een RE 4/4 IV). Welke decoder heb ik nu nodig? De 61600 of de 61601? Kan een foto van de binnenkant van de loc helpen om die vraag te beantwoorden?
Derde vraag: ik zie bij ESU geen afremmodules, kan ik die van M gewoon gebruiken?
Vierde vraag: kan ik later nog een soundmodule mee inbouwen, of moet ik die ineens mee aankopen? (wat het geheel ineens een pak duurder maakt natuurlijk, dus ik wacht liever wat)
Vijfde vraag: kennen jullie een goede site waarin heel het digitale gebeuren (aansluitingen, remmodules, seinen, wissels, en weet ik wat meer) duidelijk in wordt uitgelegd? Of een boek? (mag ook duitstalig zijn)

Alvast bedankt voor de info, ik gok erop dat ik jullie in de toekomst nog zal gaan lastigvallen...

Johan
Re: nieuwe start sinds 1985
Citaat van: Johan_VH op dinsdag 13 januari 2009, 20:02:02
M'n keuze is al min of meer gevallen op Tillig Elite rails en het systeem van ESU.
Johan, weet je dat dit ook inhoudt dat je zelf puntcontacten moet verzorgen? Nogal een stap om na jaren van beperkte modelspooractiviteit een dergelijk plan op te vatten. Met het systeem van ESU (ik neem aan dat je de ECoS gebruikt) is niets mis (heb ik zelf ook 8)).

Citaat van: Johan_VH op dinsdag 13 januari 2009, 20:02:02
Vijfde vraag: kennen jullie een goede site waarin heel het digitale gebeuren (aansluitingen, remmodules, seinen, wissels, en weet ik wat meer) duidelijk in wordt uitgelegd? Of een boek? (mag ook duitstalig zijn)
Wat dacht je van dit forum: je hebt het al gevonden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groet,
Ronald
Re: nieuwe start sinds 1985
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: nieuwe start sinds 1985
En voordat je aan remmodules begint, je ook even afvragen of je met de pc, of een ander systeem, wilt gaan rijden, dan zijn die namelijk niet nodig, wel weer terug melders.

Groet, Anne W
Re: nieuwe start sinds 1985
Kijk, dat met die pc en remmodules wist ik dus al niet...
Vandaar dat ik ergens een volledig overzicht zoek van de mogelijkheden. Ik heb wel het tijdschrift 'Digitale Modellbahn schritt für schritt' van Eisenbahn Journal, maar da's ook al gedateerd : het is van 2005 en gaat over 'marklin systems' als laatste nieuw produkt, en naar ik begrepen heb is dit al niet meer te koop?

Ik heb trouwens nog geen Ecos, het ging me vooral om de modules om m'n trein te digitaliseren. Ik las dat mfx 128 stappen of zo heeft, en de Ecos maar 28, dus ik ging ervan uit dat je een veel vloeiender bewegingsverloop kan krijgen met de CS2 van marklin? of ben ik helemaal mis?

Wat betreft de rails: ik ben waarschijnlijk wat naiëf omdat ik het nog nooit gedaan heb, maar ik dacht: een rail, daar de puntcontacten doordrukken, leggen en verven en 'einschottern' maar? Ik was van plan bij Conrad een probeersetje samen te stellen (rail, puntcontacten, railbedding en steenslag) om uit te testen hoe vlot dat gaat.

Momenteel heb ik dus enkel nog maar een lege kelder, en bij m'n ouders in de garage een af te breken baan tegen de muur...
Re: nieuwe start sinds 1985
ondertussen al een pagina gevonden waarmee ik volgens mij al een heel eind op weg kom:

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal

(en jawel, gevonden op dit forum!)

nog iemand input over m'n m-rails? Kan ik ze in het schaduwstation behouden, of kan ik er beter een speelbaan voor m'n kinderen van maken?

Re: nieuwe start sinds 1985
Johan,

Velen op dit forum zijn nog altijd verknocht aan de M-rail. In diverse draadjes op dit forum kom je de bewijzen daarvan tegen. De M-rail is niet afgeschreven, zo blijkt, en wordt in vele gevallen gebruikt in een schaduwstation of zelfs voor de volledige modelbaan. :P

Groet,
Ronald
Die zelf met k-rails is begonnen en daar nu nog mee werkt.
Re: nieuwe start sinds 1985
treinstein
gast

Re: nieuwe start sinds 1985
Johan,

Als het de bedoeling is dat je Marklin treinen braaf binnen de spoorstaven blijven fietsen dan zou ik geen enkel ander merk rails kiezen voor dat doel. :shock: Dus ook Tillig rails niet. :? M-rails is nu spotgoedkoop in vergelijking met C-rails maar je moet dan wel vaker ontsporingen ?op de koop toe? nemen. :wink: Tweedehands M-rail is namelijk niet bepaald meer ?recht? te noemen. Met C-rail heb je daar ?geen last? van, want een verbogen C-rail is een gebroken C-rail richting prullenbak. :(

Wist je dat er ook centrales bestaan welke reeds ingebouwde besturing hebben? Zoals de Raptor(heb ik zelf 8) 8)), Viessmann Commander(ik ben echter te oud om deze beloofde functionaliteit bij mijn leven nog te mogen aanschouwen, maar mischien heb jij nog wel tientallen jaren voor de boeg :roll: ) en de CS2(moet je dan wel dit jaar kopen, volgend jaar kan het, Marklin kennende, al weer uit de handel zijn :evil: ).

Voor je oude loks is in principe maar één type decoder geschikt; de goedkoopste. :idea: Als (her)beginneling, met alle respect, is het moeilijk om oude loks met hieper-de-hiepe decoders de beoogde rijperfectie te behalen. Dat sommige van de goedkoopste decoders van zichzelf niet kunnen afremmen is geen probleem, als je een Raptor koopt tenminste of een andere centrale welke optrek&afrem gedrag kan simuleren. 8)

Veel plezier met je (her)hobby. Je kunt er behoorlijk oud mee worden! :mrgreen:

Jan.
Re: nieuwe start sinds 1985
dus best toch gewone K-rails van Märklin nemen.

Het is wel fijn om te horen dat ik de M-rails nog in het digitaal tijdperk kan blijven gebruiken, ze zijn in elk geval niet krom, want ze zijn allen vastgevezen sinds begin de jaren 80 :-) Maar ik vrees wel dat ze verroest zullen zijn... Dat zal schuren worden.

Is het misschien een goed idee om K-rails te nemen in het zichtbaar bereik, in de tunnels die niet goed bereikbaar zijn C-rails, en in het schaduwstation, dat ik in elk geval wél goed bereikbaar ga maken M-rails?

Dat van die Raptor ga ik eens opzoeken. Daar heb ik nog maar 1 keer iets over gelezen en heb ik niet echt aandacht aan besteed omdat ik dacht dat het iets heel exotisch was.
Re: nieuwe start sinds 1985
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: nieuwe start sinds 1985
Beste Jan,

Het zou best kunnen dat de Viessmann Commander op jouw baan zou kunnen werken, maar voor zover ik weet niet echt op een goed geautomatiseerde baan, ik heb in het verleden een afspraak gemaakt met Rook om eens een keer naar de Commander te komen kijken op een testbaan, maar Rook heeft gezinsuitbreiding gehad geloof ik en is al een tijde "stil".

Beste Johan,

Drie uitgebreide "lees" topics:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3326.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4952.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9641.0

Nee, exotisch niet, gewoon een Hollands product, bij de "buren" hebben ze het soms wel eens over een prehistorisch dier.

Overigens, waarom C-rails in de tunnels?

Groet, Anne W
Re: nieuwe start sinds 1985
Johan,

Kijk ook eens hier en hier. Een beetje basiskennis opdoen kan geen kwaad voordat je je op een keuze van een centrale stort.

Gr, Ben.
Re: nieuwe start sinds 1985
Dankjewel voor de links! Ik zal me morgen op 't werk niet vervelen  :lol:

De C-rails in de tunnels:
ik had gelezen dat de c-rails bedrijfszekerder zijn qua storingen dan k-rails, en aangezien een tunnel meestal niet goed bereikbaar is, had ik dat plan in m'n hoofd.

Re: nieuwe start sinds 1985
Als starter kan je het beste de K-rails en C-rails gebruiken. Je oude oude m-rails kan je blijven gebruiken. Maar maak deze wel eerst heel goed schoon.

Digitaal rijden is nu eenmaal wat gevoeliger voor vuile rails dan analoog.

Re: nieuwe start sinds 1985
digi-jacques
gast

Re: nieuwe start sinds 1985
Citaat van: Davy op woensdag 14 januari 2009, 23:41:04
Als starter kan je het beste de K-rails en C-rails gebruiken. Je oude oude m-rails kan je blijven gebruiken. Maar maak deze wel eerst heel goed schoon.

Digitaal rijden is nu eenmaal wat gevoeliger voor vuile rails dan analoog.



en niet schuren, trekt uiteindelijk meer vuil aan wat zich op den duur moeilijker laat verwijderen....