Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welk programma???

Gestart door eggy1991 dinsdag 13 januari 2009, 19:43:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk programma???
eggy1991
gast

Welk programma???
Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een simpel programma liefst engels of nederladns waarmee ik mijn modelbaan automatisch kan aansturen.

Normaal gesproken verdeel je je baan in blokken(blokrijden), helaas is dit niet meer mogelijk. kwam ik op een idee om alles op een bepaalde tijd te laten rijden, het zal ongetwijfeld zo zijn dat de trein nooit op hetzelfde punt stop maar dat wil ik best corrigeren.

Met koploper kan je een heleboel op tijd doen, alleen het rijden niet. En volgens Paul haagsma zal dat ook niet komen.

Nu heb ik dus hier een topic gestart, ik hoop dat er sugesties zijn die niet al te veel geld en werk kosten.

Mvg
Egbert Sipma
Re: Welk programma???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welk programma???
Hallo Egbert,

allereerst welkom hier,

Mag ik je vragen  wat nu de bedoeling is, ook rijden op tijd vraagt treinvolging, dit zit uiteraard in de meeste software programma's, maar dit werkt eigenlijk altijd met terugmeldingen, als ik jouw reactie lees is het inbouwen van terugmeldingen het probleem. Feitelijk is het automatisch rijden een kwestie van een logische volgorde van wisselstanden en terugmeldingen, een trein zeg maar 60 seconden een vrije baan opsturen met een onbekende snelheid en uitrijtijd zal naar mijn mening niet lijden tot het gewenste resultaat. Overigens kan je dit soort tijdacties instellen met zgn. macro's, die zelf ingesteld kunnen worden. Programma's die macro's ondersteunen zijn pctwin van Ronald Helder en Windigital FS, enige basic programmeerkennis is wel vereist.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Welk programma???
dikken
gast

Re: Welk programma???
misschien is dit iets voor u: http://users.telenet.be/loccommander
Re: Welk programma???
eggy1991
gast

Re: Welk programma???
ik kan het nu nog even niet testen, maar werkt die pctwin ook met het central station. Sorry trouwens dat ik dat was vergeten te vermelden.

Mvg,
Egbert
Re: Welk programma???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welk programma???
Hallo Egbert,

nee dat werkt niet met het Central Station (1), alleen koploper, railroad & co, windigipet werken hiermee,

www.pahasoft.nl
www.freiwald.com
www.windigipet.de

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Welk programma???
eggy1991
gast

Re: Welk programma???
Citaat van: wissels op dinsdag 13 januari 2009, 21:31:40
Hallo Egbert,

nee dat werkt niet met het Central Station (1), alleen koploper, railroad & co, windigipet werken hiermee,

www.pahasoft.nl
www.freiwald.com
www.windigipet.de

met vriendelijke groet,

Walter
En welke van deze ondersteunen macro's  :?
Re: Welk programma???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welk programma???
Hallo Egbert,

geen van deze 3 programma's hebben echter een zelf programmeerbare macro, dat je nog zoveel seconden door kan rijden,

Maar hoe zit het nu met evt. inbouwen terugmeldingen in jouw baan?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Welk programma???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk programma???
Er zijn ook normale en kleine, vertikaal te installeren, magneetschakelaars, die je als terugmelder kunt gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Welk programma???
eggy1991
gast

Re: Welk programma???
dat word een probleem, het kost sowieso geld, maar ook moet ik enkele rails weer losbreken omdat er verhogingen van hout en plamuur tussen de rails zit.

maar zoals ik begrepen heb moet je dus 2 decoders hebben per blok.

en als ik een voorbeeld tekening laat zien hieronder kan iemand dan aangeven hoe ik eventueel de baan moet onderverdelen.......



Gr,
Egbert
Re: Welk programma???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welk programma???
Hallo Egbert,

ziet eruit als een koploperscherm, je hebt minimaal 4 blokken nodig voor dit baanontwerp, liefst met 3 terugmeldingen per blok wegens 2 richtings verkeer., zodat je bij ieder sein een stopmelding hebt.  Als voorbeeld heb ik een kleine testbaan gebouwd, waaruit je veel info kan terughalen.

met vriendelijke groet,

Walter

http://media.3rail.nl/workshops/koploper-workshop.htm
Re: Welk programma???
pahasoft
gast

Re: Welk programma???
Walter,

Waarom je Egbert door verwijst naar een Koploper workshop is mij niet duidelijk. Als iemand niet zijn baan van terugmelders wil voorzien dan kan ik nu al zeggen (en dat weet Egbert ook) dat Koploper dan niet het geschikte programma is.

Egbert wil het liefste een macro hebben waarin je tijdgebonden locs kan laten rijden, wissels en seinen kan zetten. Dit allemaal zonder terugmelding in de baan. Zijn verzoek aan mij was of ik dit gemis ook even in Koploper wilde bouwen. Daar het zo afwijkend is van wat Koploper doet heb ik hier negatief op geantwoord en hem geadviseerd een ander programma te gaan zoeken.

Mvg,
Paul.
Re: Welk programma???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welk programma???
Hallo Paul,

vandaar mijn vraag richting Egbert, of juist het inbouwen van de terugmeldingen het probleem geeft, daar had jij al antwoord op, maar ik helaas nog niet.

Ook voor halfautomatisch verkeer zijn terugmeldingen nodig om een trein te kunnen volgen, en op tijd te kunnen laten rijden. Anders kom je echt uit op stroomloze stukken bediend door seinen (cq relais) en juist dan krijg je meer het idee van een blok gestuurde baan, wat dan eigenlijk weer niks met tijdsturing te maken krijgt.

Een tussenvorm vinden is niet echt makkelijk, wel kan je denken aan wisselstraatbesturingen, wisselstraten beschermen tegen ongewensd schakelen, en door andere treinen inrijden beperken met stroomloze stukken, zodat je ook handmatig kan rijden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Welk programma???
treinstein
gast

Re: Welk programma???
Egbert,

Als je electronische "lichtsluizen" gebruikt als signaal naar de terugmelders hoef je de rails niet open te breken! :idea: Er zijn ook bedrijven die deze special voor de modeltrein maken. 8)

Jan.
Re: Welk programma???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk programma???
Beste Egbert,

Die vertikale magneetschakelaars eisen alleen een boorgat tussen de biels.

Misschien helpt dit topic je wel op weg: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9641.0

Groet, Anne W
Re:Welk programma???
eggy1991
gast

Re:Welk programma???
die lichtzluisen ga ik meteen uitproberen, 4 kleine gaatjes is voldoende.

Heb hier een link van de toic waar dit verder in uitgelegd staat.

BEDANKT :!:,
Egbert