Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

HEKI wildgras

Gestart door vandomm dinsdag 17 oktober 2006, 22:04:51

HEKI wildgras
vandomm
gast

HEKI wildgras
Ben net begonnen aan de scenery op de baan. Heb op proef een setje HEKI wildgras gekocht . Ziet er goed uit , maar er zitten veel losse vezeltjes bij en er komen er steeds meer bij . Mijn vraag is : wat doe ik met deze losse vezeltjes   ? Kan ik die nog gebruiken ?
Zo ja , hoe ?

Bij voorbaat mijn dank.
Re: HEKI wildgras
JanPieter
gast

je kunt ze best gebruiken, alleen zeef ze eerst en gebruik ze op een ander stuk, lijkt mij!
mvg Jan-Pieter

Ns tijdperk V

Er zijn speciale strooibussen op de markt waarmee (als je het losse "gras" opvangt) je het gras een statich maakt .
als je dat dan stooit gaat het gras mooi rechtopstaan en kan je duc bergen mooi begrazen o.i.d.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Om van alle "losse" grassen af te komen, kun je de grasmat ter plaatse het snelt bewerken met de stofzuiger.
Steek dan in het mondstuk wel even een panty (uiteraard een oude van je vrouw, vriendin, moeder, of zus), waarmee je het losse gras opvangt.

Dat kun je dan in de strooibussen weer hergebruiken.

Wanneer de gezogen grasmat wat kaal is geworden, gewoon nog een keer inlijmen en instrooien.

John
Speciale Gast

Of in de Busch Statisch maak ding doen! (ik ben de naam kwijt maar dat wisten jullie al!)

Groetjes,

Robbert
JanPieter
gast

de gras master bedoel je?
ja, die is zeker handig, en kun je ook gewoon huren.
Speciale Gast

Ohw... huren? Waar kan ik hem huren?

Groetjes,

Robbert!

P.s. Kom online!
Speciale Gast

ik snap er helemaal niks van?

Groetjes,

Robbert
JanPieter
gast

nee? oke, doe ik het nog een keer,nu ben ik wat fitter  :shock:
in amersfoort kun je ze volgens mj huren, maar ik weet zeker dat je ze kan huren in zwolle.
hebbieemnouw>
Dag JanPieter,

Bedoel je dat de Noch GrasMaster te huur is bij Wit Technohobby? Weet je wat het kost, bijvoorbeeld per weekend?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
JanPieter
gast

het is redelijk duur hoor, de precieze prijzen weet ik niet.ik weet ook niet helemaal zeker of er bij jou in de buurt iets is, maar iets van 15 euro per dag ofzo.
mvg Jan-Pieter
Speciale Gast

das nog altijd beter dan ? 120! je kunt ook een andere kopen van ? 50,- of zelf maken, met de vliegenmepper :lol:

Groetjes,

robbert
JanPieter
gast

goed idee! met zon elketrische mepper bedoel je zeker???
ga ik proberen hah!
Speciale Gast

Jep! die bedoel ik! als je dan iets fout doet dat je dan een optater krijgt... dan leer je snel hoor :lol:

Groetjes,

Robbert
JanPieter
gast

haha, ja dat zal wel, er staat dan heel veel SPANNING op je  :lol:
Dag Marklincollega's,

Ik heb een tijdje terug een electrische vliegenmepper proberen te 'pimpen' (Zie een ander draadje) en heb ermee getest, maar het werkt nauwelijks. Vandaar dat ik dit draadje volg.

Met vriendelijke groet,

Tom
Speciale Gast

Volgens mij is Heki gras Statisch gemaakt en toen in bij me kaar in een doos gestopt? of heb ik dit fout?

Groetjes,

Robbert
Geachte Marklincollega's,

Ik heb inmiddels veel mooie foto's gezien van modelbanen waarop Heki Decovlies wildgras is gebruikt.

Ik heb vervolgens zitten zoeken naar leveranciers, maar het lijkt erop dat niemand het in het assortiment heeft.

Vandaar de vraag: waar is Heki Decovlies wildgras verkrijgbaar?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
biels
gast

Citaat van: Robbert op vrijdag 27 oktober 2006, 20:29:49
Volgens mij is Heki gras Statisch gemaakt en toen in bij me kaar in een doos gestopt? of heb ik dit fout?

Groetjes,

Robbert

ja dat heb je fout,het apparaat maakt het statisch.

wim
obicham
gast

Citaat van: Tom op vrijdag 27 oktober 2006, 08:34:21
Dag Marklincollega's,

Ik heb een tijdje terug een electrische vliegenmepper proberen te 'pimpen' (Zie een ander draadje) en heb ermee getest, maar het werkt nauwelijks. Vandaar dat ik dit draadje volg.

Met vriendelijke groet,

Tom

Tom , ergens moet er dan toch iets niet helemaal goed zijn gegaan.
zie ook de foto`s in deze link

Speciale Gast

Zeker gelukt!!!! Toch hou ik het bij die van ?50,-

Groetjes,

Robbert
Dag Obicham,

Ik laat de 'gepimpte' vliegenmepper voor wat ie is en ga proberen om dat Heki Decovlies wildgras te pakken te krijgen in de hoop om me teleurstellingen en geknoei te besparen.

Een leuke 'handleiding' om het wildgras te leggen heb ik al wel gevonden: Klik hier

Nu nog een leverancier.

Met vriendelijke groet,

Tom
Geachte Marklincollega's,

Ff een update van dit draadje:
Heki Decovlies wildgras is verkrijgbaar (Ook online te bestellen) bij de firma Wentink te Apeldoorn.

Met vriendelijke groet,

Tom
Varekamp
gast

Hoi Marklinleden,

Over het gras statisch maken gesproken: Ik heb als proef gedaan een leeg flesje spa blauw of AA drank schoonspoelen en drogen en daarna gaatjes in de dop geboord en Anita grasdecor erin duim op de dop en flink schudden en daarin werd het ook statisch. Na het drogen het gras weer opzuigen zoals boven beschreven. Gaf een goed resultaat.

Wellicht kan Rolf even met zijn nieuwe grasmaaier erover :lol:

Groet Ronald
CiteerGeplaatst door: Varekamp  geplaatst op: woensdag 15 augustus 2007, 23:54:34 
Voeg citaat toe 
Hoi Marklinleden,

Over het gras statisch maken gesproken: Ik heb als proef gedaan een leeg flesje spa blauw of AA drank schoonspoelen en drogen en daarna gaatjes in de dop geboord en Anita grasdecor erin duim op de dop en flink schudden en daarin werd het ook statisch. Na het drogen het gras weer opzuigen zoals boven beschreven. Gaf een goed resultaat.

Wellicht kan Rolf even met zijn nieuwe grasmaaier erover

Groet Ronald

Ronald heb je hier ook foto's van?

ik heb het gedaan met een oude afwasmiddelfles en ik ben ook niet
ontevreden over het resultaat.
ik heb er alleen nog geen tijd voor gehad om er foto's van te maken

Groeten Martin
Je kan het ook zo doen

bas
RenevKl
gast

Om het gras statisch te maken heb ik er vandaag zelf een gemaakt volgens http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan.html

Ik heb wat getest en bij mij werkt het prima, de kosten 1,60 voor de Action vliegenmepper en 1,60 voor een Blokker theezeefje. Was dus het proberen waard.

Rene
br212
gast

Citaat van: RenevKl op dinsdag 16 oktober 2007, 14:58:07
Om het gras statisch te maken heb ik er vandaag zelf een gemaakt volgens http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan.html

De manier met een plastic fles en stofzuiger zoals daar ook beschreven ( http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/gras-en-ballast.html ) bevalt mij ook prima. Gaat sneller en met langere vezels ook goed te gebruiken.

een hele trotse papa van tygo en jamie

goeie tips
groet robert

wel eens aan een ballon en een wollen doek gedacht........ :idea:
OmeLaurus
gast

Janus, verklaar je nader..
Hoe had je dat in gedachten met die ballon?
Dag OmeLaurus,

Janus doelt waarschijnlijk op een natuurkundeproefje waarbij de ballon met statische electriciteit wordt geladen als je er met wol overheen wrijft.
Klik hier voor de uitleg.
Ik zou overigens niet weten hoe je dit verschijnsel toe zou kunnen passen op de modelbaan, maar wellicht heeft Janus daar ideeën over.

Met vriendelijke groet,

Tom
Henk K
gast

Maar moeten we de vezeltjes nu tegen de wollen doek wrijven of tegen de ballon? ;)
OmeLaurus
gast

Hihihi.. de vezeltjes IN de ballon, opblazen, wrijven en de ballon laten schieten  :D

Het is heel simpel eigenlijk, je maakt de ballon statisch met de wollen doek haalt vervolgens de ballon over het gestrooide stuk en alle losse vezels worden verzameld op de ballon en krijgen gelijk een lading waardoor ze bij hergebruik ook weer beter "plakken' en recht staan :lol:

@omeLaurus die kon ik nog niet wel een idee voor op een verjaardag :lol:
jan1200
gast

Geachte Marklincollega's
Ja, ik gebruik ook de methode ballon/petfles flink statisch maken met de trui en over het uitgestrooide gras gaan.. resultaat perfekt en kost geen euries :mrgreen: :D !!
Groet Jan