Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Soldeerstation conrad

Gestart door Schienenbus woensdag 14 januari 2009, 22:24:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soldeerstation conrad
Lid sinds: 2008

offline
Soldeerstation conrad
Momenteel bezit ik een soldeerstation de HQ-SOLDER_30 waar ik niet zo tevreden over ben. Het solderen gaat niet zo goed. Het lijkt wel alsof de stift te snel afkoelt als ik m aan het te solderen object hou


Op het werk hebben we een WTCP-S (lijkt op deze)

Met dit station beleef ik meer plezier met solderen en gaat het mij ook goed af.

Bij Conrad komt eenaanbieding op 21-1 van een soldeerstation ERSA RDS 80 heeft iemand ervaring met dit station? of gaat deze weer tegenvallen?


Ik ben niet iemand die 8 uur per dag soldeert maar het verschil tussen de Weller en de HQ is voor mij wel goed merkbaar
Re: Soldeerstation conrad
Die in de aanbieding komt is dat dezelfde als waar marklin en viesmann hun merkteken opzetten?

Die heeft mijn kameraad namelijk, best aardig ding alleen hij wordt maar moeizaam warm, oude solderingen zacht maken lukte erg slecht.

groet, Bram
Re: Soldeerstation conrad
Lid sinds: 2008

offline
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: Schienenbus op woensdag 14 januari 2009, 22:24:22
Momenteel bezit ik een soldeerstation de HQ-SOLDER_30 waar ik niet zo tevreden over ben. Het solderen gaat niet zo goed. Het lijkt wel alsof de stift te snel afkoelt als ik m aan het te solderen object hou

Op het werk hebben we een WTCP-S
Met dit station beleef ik meer plezier met solderen en gaat het mij ook goed af.

Bij Conrad komt eenaanbieding op 21-1 van een soldeerstation ERSA RDS 80 heeft iemand ervaring met dit station? of gaat deze weer tegenvallen?

Ik ben niet iemand die 8 uur per dag soldeert maar het verschil tussen de Weller en de HQ is voor mij wel goed merkbaar


de warmte-overdracht is afhankelijk van de dikt en de lengte van de punt, zeg maar de afstand tussen soldeervlak van de punt en het verwarmingselement.

er zijn meestal korte en lange stiften (punten) als je grote hoeveelheden metalen moet verwarmen moet je daar rekening mee houden.

En die _30 in de modelnaam, is dat het vermogen ?
een WTCP is 50 Watt en de modernere Wellers 75 Watt.
een flink verschil, kan ook (mede) hier aan liggen.

grv Huub
Re: Soldeerstation conrad
buckfast_beekeeper
gast

Re: Soldeerstation conrad
Indien je toch de Weller zou nemen, wat ik zonder twijfel zou doen, neem dan de regelbare versie. Werkt goed met loodhoudend soldeer en met loodvrij. Een vast ingestelde temperatuur is minder handig. Je hebt dan ook geen controle led zodat je ziet dat de bout warm is. Een stiftje van ongeveer 1mm in schroevendraaier model, is zeer bruikbaar. Neem dan een niet te lang type.

Persoonlijk zou ik dan ook de 80W versie nemen. Slechts 4? duurder als het 50W type. Een niet geregelde kost 50? minder. Toch zou ik voor het geregelde exemplaar gaan. Normaal is dit een investering waar je 20 jaar geniet moet van hebben. Die van mij houdt het in alle geval al zo lang uit. De laatste dagen zijn er toch al 1024 diodes mee gesoldeerd en nog wat ander spul natuurlijk.

edit: url gerepareerd
Re: Soldeerstation conrad
Blausee-Mitholz
gast

Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: buckfast_beekeeper op woensdag 14 januari 2009, 23:11:13Een stiftje van ongeveer 1mm in schroevendraaier model, is zeer bruikbaar. Neem dan een niet te lang type.

Bij Weller zijn verschillende tips verkrijgbaar in verschillende afmetingen. Bij mijn WS51 heb ik 4 verschillende tips bij gekocht van 0.4mm oplopend tot 3.2mm.
De tip van 0.4 is bijzonder handig bij draadjes solderen aan decoders zelf en SMD ledjes
Voor gewoon draad solderen bij decoder inbouw pak ik een tip van 1 mm.
De tip van 3.2 mm komt in stelling bij solderen aan de ringleiding onder de baan.
Dat allemaal met één soldeerstation  8)

Mvg, Johan
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: huub op woensdag 14 januari 2009, 22:44:21

En die _30 in de modelnaam, is dat het vermogen ?

Waar de 30 voor staat weet ik niet, het is een 48W soldeerstation wolgens de beschrijving
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: 111 op woensdag 14 januari 2009, 22:29:06
Die in de aanbieding komt is dat dezelfde als waar marklin en viesmann hun merkteken opzetten?

Die heeft mijn kameraad namelijk, best aardig ding alleen hij wordt maar moeizaam warm, oude solderingen zacht maken lukte erg slecht.

groet, Bram

Hm dus niet echt een aanrader  :(
Re: Soldeerstation conrad
Lid sinds: 2008

offline
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: Schienenbus op donderdag 15 januari 2009, 13:46:10
Citaat van: huub op woensdag 14 januari 2009, 22:44:21

En die _30 in de modelnaam, is dat het vermogen ?

Waar de 30 voor staat weet ik niet, het is een 48W soldeerstation wolgens de beschrijving

dat is toch voldoende voor een heleboel klussen. misschien dan toch een te dunne/lange stift.
de warmte-overdracht tussen element en stift is erg belangrijk en de temperatuurregeling moet wel correct en snel werken. dat kan ik niet beoordelen van hier (en daar kan je ook niks aan veranderen).
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: huub op donderdag 15 januari 2009, 16:23:45


dat is toch voldoende voor een heleboel klussen. misschien dan toch een te dunne/lange stift.
de warmte-overdracht tussen element en stift is erg belangrijk en de temperatuurregeling moet wel correct en snel werken. dat kan ik niet beoordelen van hier (en daar kan je ook niks aan veranderen).


Ergens zal er een verschil in moeten zitten. Of zou de prijs van een weller gewoon voor de naam zijn.

Ik denk dat ik toch maar even wacht en een weller ga kopen. weer een miskoop zou ook jammer zijn
Re: Soldeerstation conrad
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Soldeerstation conrad
Als bij mij het koperen stifje zwart uitslaat, door de hitte, haal ik er een polijst papiertje overheen zodat het koper weer zichtbaar is.
Dan doet hij het weer prima.


                                                                     Arie
Re: Soldeerstation conrad
Lid sinds: 2008

offline
Re: Soldeerstation conrad
Citaat van: trein op vrijdag 16 januari 2009, 22:05:33
Als bij mij het koperen stifje zwart uitslaat, door de hitte, haal ik er een polijst papiertje overheen zodat het koper weer zichtbaar is.
Dan doet hij het weer prima.


                                                                     Arie

Het vreet wel snel in, maar je kan blijven vijlen of schuren tot dat ie echt te kort is.

Bij de Weller punten mag dat niet want die hebben een extra laagje over het koper.
is dat eenmaal kapot, dan is het einde in zicht en verstandig een nieuwe te nemen.
maar in de hobbysfeer duurt het erg lang voordat het zover is, mits fatsoenlijk behandeld.

je moet een bout ook niet nodeloos lang aan laten staan, daar krijgt een Weller-punt ook een tik van mee en pakt er geen tin meer op. kan je er niet meer mee solderen. er is wel spul om dit euvel te verhelpen.