Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

dummy locs

Gestart door Remie maandag 12 januari 2009, 14:44:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dummy locs
Remie
gast

dummy locs
Ik ben eigenlijk wel benieuwt of er ook dummy locs zijn van  een plan V of een piko mat'54 Of een andere ns loc bijvoorbeeld. Hoeveel kosten  dummy meestal?
Re: dummy locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: dummy locs
Märklin doet niet aan dummies, helaas. Volgens mij heeft Roco in het verleden wel dummies uitgebracht (o.a. van de 2200) maar daar kan ik me in vergissen. Van de Plan V bestaat evenmin een dummy. Dat betekent dat je ze zelf moet maken door de motor eruit te slopen, en daarmee weet je ook meteen wat ze kosten: de gewone prijs ;-)

Ik heb zelf een dummy 1139 gemaakt door het anker en één van de tussentandwielen eruit te halen bij een oude loc die er motorisch geen zin meer in had.
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Acido op maandag 12 januari 2009, 14:59:57
Volgens mij heeft Roco in het verleden wel dummies uitgebracht (o.a. van de 2200) maar daar kan ik me in vergissen.
Klopt, ik heb er een (2200) thuis.
Re: dummy locs
rorail
gast

Re: dummy locs
Roco heeft inderdaad in een ver verleden een dummy gemaakt van een 2200. Zo kon je goedkoop in dubbeltractie rijden.
Verder heb ik ook een gele V100 als 3-rail dummy van Roco; wel met sleper voor de frontseinen!

Groet,
Ronald

Oeps, Eric-Paul was me voor op de 2200.
Re: dummy locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: dummy locs
Citaat van: Acido op maandag 12 januari 2009, 14:59:57
Märklin doet niet aan dummies, helaas.

Das niet helemaal correct gesteld. Märklin heeft wel degelijk een dummie SBB Re 460 in haar programma en ook dummy Amerikaanse F7 units zijn niet onbekent.
Maar veel zijn het er inderdaad niet dun gezaaid dus  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: dummy locs
joostboudewijns
gast

Re: dummy locs
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 januari 2009, 15:38:25
Märklin heeft wel degelijk een dummie SBB Re 460 in haar programma

Laat ik die toevallig net gekocht hebben:




Gr Joost
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: dummy locs
Citaat van: rorail op maandag 12 januari 2009, 15:03:52
Oeps, Eric-Paul was me voor op de 2200.
Dus al twee dummies op het forum ... van de 2200 wel te verstaan.  :mrgreen:
Re: dummy locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: dummy locs
Citaat van: joostboudewijns op maandag 12 januari 2009, 15:41:42
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 januari 2009, 15:38:25
Märklin heeft wel degelijk een dummie SBB Re 460 in haar programma

Laat ik die toevallig net gekocht hebben:

Gr Joost

Dat is in een set klopt maar er is ook een losse rode SBB Re 460 als dummie te koop weet zo het catnummer niet uit het hoofd

Mvg, Johan
Re: dummy locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 januari 2009, 15:38:25
Citaat van: Acido op maandag 12 januari 2009, 14:59:57
Märklin doet niet aan dummies, helaas.

Das niet helemaal correct gesteld. Märklin heeft wel degelijk een dummie SBB Re 460 in haar programma en ook dummy Amerikaanse F7 units zijn niet onbekent.
Maar veel zijn het er inderdaad niet dun gezaaid dus  :mrgreen:

Mvg, Johan

Je hebt gelijk, dat van die Amerikaanse locs was ik even vergeten :-P Al zijn dat eigenlijk een soort sets.
Dat van die Re 460 verrast me een beetje, het is niet iets voor Märklin om van een dergelijke loc een dummy uit te brengen, tenzij ze in het grootbedrijf altijd of bijna altijd in dubbeltractie rijden.
Re: dummy locs
joostboudewijns
gast

Re: dummy locs
Johan bedoel je de 460 079-7 SBB ChemOil?

Ik dacht dat dat een speciale uitgave was van een winkel?
Verder vind je een 460 dummy ook in de 34631.

Gr Joost
Re: dummy locs
Victor
gast

Re: dummy locs
Citaat van: Acido op maandag 12 januari 2009, 15:47:54
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 januari 2009, 15:38:25
Citaat van: Acido op maandag 12 januari 2009, 14:59:57
Märklin doet niet aan dummies, helaas.

Das niet helemaal correct gesteld. Märklin heeft wel degelijk een dummie SBB Re 460 in haar programma en ook dummy Amerikaanse F7 units zijn niet onbekent.
Maar veel zijn het er inderdaad niet dun gezaaid dus  :mrgreen:

Mvg, Johan
Al zijn dat eigenlijk een soort sets.

Daar heb je gelijk in. Het is uiterst onrealistisch zijn om Amerikaanse diesels zonder 'helpers' te laten rijden (doe ik wel...:mrgreen:). In werkelijkheid reden en rijden er in de VS zelden treinen getrokken door één locomotief. (dieselelektrische locomotief dan wel) Corrigeer me als ik fout zit maar volgens mij is er van elke F7 wel een dummy uitvoering gemaakt. Ook van bijna alle Alco's zijn dummy's (als dat de correcte term is, want er zit in die modellen wel een motor maar geen decoder 8)) gemaakt.


mvg,

Victor
Re: dummy locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: dummy locs
Citaat van: joostboudewijns op maandag 12 januari 2009, 15:50:38
Johan bedoel je de 460 079-7 SBB ChemOil?

Gr Joost

Nee nee nee maar hebbus, zoek even op de Märklin site naar het nummer 40300, die bedoel ik met licht zonder aandrijving, een echte losse dummy dus! Loknummer is SBB Re 460 030

Mvg, Johan
Re: dummy locs
joostboudewijns
gast

Re: dummy locs
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 januari 2009, 16:05:50
Nee nee nee maar hebbus, zoek even op de Märklin site naar het nummer 40300, die bedoel ik met licht zonder aandrijving, een echte losse dummy dus! Loknummer is SBB Re 460 030

Mvg, Johan

Aha dit is hem. Die kende ik niet, is ook van voor mijn tijd.

Gr Joost
Re: dummy locs
Remie
gast

Re: dummy locs
Ik hoor het al, dat wordt dus geen dubbele hondekop! Om de motor er uit te halen vind ik er zonde van mn geld :(
Re: dummy locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Remie op maandag 12 januari 2009, 18:54:43
Ik hoor het al, dat wordt dus geen dubbele hondekop! Om de motor er uit te halen vind ik er zonde van mn geld :(

Da's op zich niet nodig als de beide decoders een beetje gelijk zijn afgesteld. Als je ze hetzelfde adres geeft kun je zo in dubbeltractie rijden. Ik heb op die manier twee Roco 2400-en aan elkaar geknoopt en het werkt perfect. De dubbele trekkracht krijg je er dan gratis bij ;-)
Re: dummy locs
Remie
gast

Re: dummy locs
Dat is ook weer zo! 8)
Re: dummy locs
ron van den broek
gast

Re: dummy locs
Ho;;and Rail heeft in het verleden een 2400 als dummy uitgebracht, heb er 1 in de vitrine staan.

Mvg Ron
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
Maerklin heeft een paar jaar terug een dubbeltractie van de NMBS uitgegeven.
hiervan was slechts één lok gemotoriseerd.

Dennis
Re: dummy locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: dummy locs
Ik heb 2 Roco 2200 in dubbeltractie omdat ik niet aan een dummy kon komen.

Voor mij zouden er meer loc's in dummy uitvoeringen mogen komen, heefd iemand een idee wat de prijs verschillen waren, en of het dus loont om een dummy te kopen.

Peter
Re: dummy locs
joostboudewijns
gast

Re: dummy locs
Roco maakt meerdere dummie's o.a een Re 460 en een ÖBB 1044 die ik hier heb staan.

Gr Joost
Re: dummy locs
Davy
gast

Re: dummy locs
Ze hebben een aantal jaren geleden ook een duitse rode elok in dubbeltractie uitgebracht.

Re: dummy locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Davy op maandag 12 januari 2009, 20:41:31
Ze hebben een aantal jaren geleden ook een duitse rode elok in dubbeltractie uitgebracht.



Ja, dat waren 2 V100's. 1 had DB cargo opschriften. :P
volgens mij uit 2001...?!
Re: dummy locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: dummy locs
Citaat van: DJ Ronald op dinsdag 13 januari 2009, 15:39:00
Citaat van: Davy op maandag 12 januari 2009, 20:41:31
Ze hebben een aantal jaren geleden ook een duitse rode elok in dubbeltractie uitgebracht.



Ja, dat waren 2 V100's. 1 had DB cargo opschriften. :P
volgens mij uit 2001...?!

V100 is diesel.
Davy heeft het over een Elok en bedoeld de  marklin 37432 uit 1999

Jullie dragen allemaal setjes met dubbeltractie aan waar een dummy bij zit. Losse dummy's zoals de door mij genoemde Re 460 zie je bij Märklin weinig.

Mvg, Johan
Re: dummy locs
rorail
gast

Re: dummy locs
Citaat van: Eric-Paul op maandag 12 januari 2009, 15:42:47
Citaat van: rorail op maandag 12 januari 2009, 15:03:52
Oeps, Eric-Paul was me voor op de 2200.
Dus al twee dummies op het forum ... van de 2200 wel te verstaan.  :mrgreen:
Deze dus (de bruine is de dummy, de geel-grijze de gemotoriseerde).


Overigens stammen deze nog uit de tijd dat Roco geen 3rail modellen maakte; mijn gemotoriseerde exemplaar werd destijds door de toenmalige firma Van Arkel Mourits uit Oud Beijerland zelf omgebouwd en zo verkocht.

Groet,
Ronald
Re: dummy locs
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: dummy locs
Hier een voorbeeld van een treinstel met een dummy die dit jaar uitkomt
blokkendoos   
           
aanvulling blokkendoos

Zou als complete set in het echt uit 3 motorwagens bestaan hebben
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
Citaat van: degeluidsman op maandag 12 januari 2009, 20:36:07
Ik heb 2 Roco 2200 in dubbeltractie omdat ik niet aan een dummy kon komen.

Voor mij zouden er meer loc's in dummy uitvoeringen mogen komen, heefd iemand een idee wat de prijs verschillen waren, en of het dus loont om een dummy te kopen.

Peter

De productiekosten zijn in ieder geval niet veel lager. Het zal er meestal toch op neerkomen dat een bestaand gemotoriseerd model als uitgangspunt wordt genomen en dat alleen het motortje en nog wat onderdelen worden weggelaten en dat zijn de kosten niet. De ontwikkelkosten drukken op een dummy even hard als op het oorspronkelijk model. Soms moeten er zelfs wat aanpassingen worden bedacht en dat kost ook weer geld.

Als een dummy bijna even duur is als een gemotoriseerd exemplaar, dan zullen niet veel mensen een dummy kopen.
Fabrikanten brengen alleen een dummy tegen een serieus lagere prijs uit als ze daarmee verwachten extra exemplaren te zullen slijten. Ik denk dat ze inschatten dat nogal wat mensen een dummy zullen kopen in plaats van een gemotoriseerd model en dat schiet niet op.
In Europa zie je vooral dummies als onderdeel van een set met een gemotoriseerd model. Dan kan de dummy niet in plaats van een gemotoriseerd model worden ingekocht.
In de VS zie je het vaker. Daar is het ook gebruikelijker dat er met 3 of 4 locs wordt gereden. Vier gemotoriseerde modellen tegelijk laten rijden is niet handig. Een dummy lost dan een praktisch probleem op en wordt niet zozeer gekocht vanwege een veel lagere prijs.

En wat betreft feitelijke prijzen? Roco bracht de 2200 in 1977 voor 70 gulden uit, de dummy moest 50 gulden kosten (advertentieprijzen). Een groot succes is dat kennelijk niet geweest, want Roco heeft nooit meer dummies van de 2200 uitgebracht, terwijl dat toch een model is waarbij dat erg voor de hand ligt. Reed ook in vierspan of aan twee kanten van een passagierstrein, hetgeen ook niet heel praktisch is met twee gemotoriseerde modellen. Een dubbele 2200 (één dummy) zou eigenlijk geen gek idee zijn gelet op de komst van de Artitec plan E rijtuigen.
Verder herrinner ik me dummies van de DKM 2400 met een soortgelijk prijsverschil.
Heeft Märklin niet ooit een dubbele motorpost uitgebracht?

ps Dat is een goede Wilfried.  :D
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
hoi henkv

marklin had een dubbele motorpost uitgebracht
ik heb hem staan


gerard5663
Re: dummy locs
Aad
gast

Re: dummy locs
Ik heb enkele dummy's in mijn collectie.
De meeste zelf zo gemaakt.

3x 2200 van Roco
1x Sprinter van Fleischmann
1x Koploper van Lima


Het is mogelijk dus  :)

Groetjes,

Aad
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
Ja, ik heb heel lang een dummy ACTS 1200 van Lima gehad. Kwestie van twee tandwieltjes eruit vissen. Ik ken ook iemand die de Mätrix ACTS 1200 heeft gedummyficeerd (3 keer woordwaarde). Maar ja, dan heb je wel een hele zware dummy om mee te torsen.
Re: dummy locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: dummy locs
Ik houd niet zo van dummy's. Ik rij dubbeltractie met twee motoren gevarieerd met één of twee decoders. Zelfs tussenlok is van tractie voorzien  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: dummy locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: dummy locs

Dit is een mooie set, wel jammer dat hij alleen in gelijkstroom uitkomt.

Peter
Re:dummy locs
flori2703
gast

Re:dummy locs
zij hebben ook een dummy loc gemaakt :)
Re:dummy locs
Rockerbox
gast

Re:dummy locs
Roco heeft op dit moment een prachtige NS 2200 set met 1 aangedreven lok en 1 dummy voor 3rail
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/212/pr/doppeltraktion-diesellokomotive-serie-2200-dernbspns.html
Nu nog even wachten op de verwarmingswagen en de klompentrein plan E van Artitec en ik heb een mooi setje voor de lijn Zwolle - Enschede 8)

Ride On

Rino
Re:dummy locs
ns-lok
gast

Re:dummy locs
CiteerRoco heeft op dit moment een prachtige NS 2200 set met 1 aangedreven lok en 1 dummy voor 3rail

ik heb deze set net gekocht in assen!
het was de enige ns set die er nog stond, en er ging 40 % van de prijs af dus heb ik hem maar mee genomen 8)
modellen zien er mooi en gedetailleerd uit.
de dummy is eventueel makkelijk om te bouwen naar gemotoriseerd model.

setje is zijn geld wel waard naar mijn mening :lol:

groeten renzo
Re:dummy locs
Rockerbox
gast

Re:dummy locs
Ik heb eens berekend wat het motorriseren van een dummie kost, Plus Minus ?90,-
Voor mijn set...... laat maar :(

Ride On

Rino
Re:dummy locs
bord
gast

Re:dummy locs
kun je voor een hondekop dummy niet gewoon de reserve onderdelen van piko kopen die je nodig hebt en dan in mekaar zetten?
Re: dummy locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 13 januari 2009, 23:06:07
Ik houd niet zo van dummy's. Ik rij dubbeltractie met twee motoren gevarieerd met één of twee decoders. Zelfs tussenlok is van tractie voorzien  :mrgreen:

Mvg, Johan

Johan,

Hoe heb je deze dan afgeregeld? Want even iets sneller of langzamer en de wagens ertussen vliegen uit de rails.

En heb je foto's? :D
Re: dummy locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: dummy locs
Citaat van: Joost_B op maandag 12 januari 2009, 20:41:15
Roco maakt meerdere dummie's o.a een Re 460 en een ÖBB 1044 die ik hier heb staan.

Gr Joost

Klopt, de ÖBB 1044 is de 68444 in 3-rail en die heb ik ook.  :D
Re: dummy locs
StamHe
gast

Re: dummy locs
Een oude (gesuperde?) Lima koploper (drietje) aan de Marklinmodellen hangen...
Uiteraard als dummy.
Kostenbesparend!
Re: dummy locs
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: dummy locs
En van de ns6400 en 1100 sets, zijn er toch ook 1 dummy? (bij de 6400 zit hier denk ik het geluid in verwerkt)?

Roy
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: dummy locs
Van de 6400 set is er inderdaad 1 dummy, maar volgens mij moeten ze gekoppeld blijven rijden.

Die 1100en zijn beide gemotoriseerd.
Re: dummy locs
Mr. Marklin
gast

Re: dummy locs
Inderdaad de 6400 set moet perse gekoppeld blijven rijden.
Zit echter weel een schitterend geluid in.

Groet,
Arie
Re: dummy locs
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: dummy locs
Het is maar wat de 1 schitterend vind. Het geluid is namelijk 'nep', en niet het echte rijgeluid van de NS64/6500.
Re: dummy locs
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: dummy locs
'k Overweeg ook nog steeds om de 6400 dubbelset te kopen..

Alleen wat me tegen staat is dat er maar in 1 lok geluid zit. Sommige zeggen dat je niet hoort dat het geluid maar uit 1 lok komt.

Maar vandaag heb ik 2 loks van de reeks 77 ontvangen, beide met geluid.. Zeker als het geluid niet 100% synchroon loopt kan je goed horen dat beide loks een eigen speaker hebben... Dat klinkt echt geweldig! Dit geluidseffect kun je dus niet bereiken met de 6400 dubbelset.