Citaat van: degeluidsman op maandag 12 januari 2009, 20:36:07
Ik heb 2 Roco 2200 in dubbeltractie omdat ik niet aan een dummy kon komen.
Voor mij zouden er meer loc's in dummy uitvoeringen mogen komen, heefd iemand een idee wat de prijs verschillen waren, en of het dus loont om een dummy te kopen.
Peter
De productiekosten zijn in ieder geval niet veel lager. Het zal er meestal toch op neerkomen dat een bestaand gemotoriseerd model als uitgangspunt wordt genomen en dat alleen het motortje en nog wat onderdelen worden weggelaten en dat zijn de kosten niet. De ontwikkelkosten drukken op een dummy even hard als op het oorspronkelijk model. Soms moeten er zelfs wat aanpassingen worden bedacht en dat kost ook weer geld.
Als een dummy bijna even duur is als een gemotoriseerd exemplaar, dan zullen niet veel mensen een dummy kopen.
Fabrikanten brengen alleen een dummy tegen een serieus lagere prijs uit als ze daarmee verwachten extra exemplaren te zullen slijten. Ik denk dat ze inschatten dat nogal wat mensen een dummy zullen kopen in plaats van een gemotoriseerd model en dat schiet niet op.
In Europa zie je vooral dummies als onderdeel van een set met een gemotoriseerd model. Dan kan de dummy niet in plaats van een gemotoriseerd model worden ingekocht.
In de VS zie je het vaker. Daar is het ook gebruikelijker dat er met 3 of 4 locs wordt gereden. Vier gemotoriseerde modellen tegelijk laten rijden is niet handig. Een dummy lost dan een praktisch probleem op en wordt niet zozeer gekocht vanwege een veel lagere prijs.
En wat betreft feitelijke prijzen? Roco bracht de 2200 in 1977 voor 70 gulden uit, de dummy moest 50 gulden kosten (advertentieprijzen). Een groot succes is dat kennelijk niet geweest, want Roco heeft nooit meer dummies van de 2200 uitgebracht, terwijl dat toch een model is waarbij dat erg voor de hand ligt. Reed ook in vierspan of aan twee kanten van een passagierstrein, hetgeen ook niet heel praktisch is met twee gemotoriseerde modellen. Een dubbele 2200 (één dummy) zou eigenlijk geen gek idee zijn gelet op de komst van de Artitec plan E rijtuigen.
Verder herrinner ik me dummies van de DKM 2400 met een soortgelijk prijsverschil.
Heeft Märklin niet ooit een dubbele motorpost uitgebracht?
ps Dat is een goede Wilfried.