Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation

Gestart door treinsmurf zondag 11 januari 2009, 21:54:21

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: huub op woensdag 04 februari 2009, 02:18:52
als een bout te lang zonder hem te gebruiken heet staat te zijn en zeker veel te heet, zijn punten al gauw naar de haaien.
Oei, dan zal dat het wel zijn :cry: :oops:

Ik heb hem eens een nachtje aan laten staan...... Stom he?
Zal eens kijken of ik een nieuwe punt kan bestellen bij conrad
Zal even puzzelen worden denk ik
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ook ik ga aan mijn 1e ombouw beginnen (volgende week) en heb dus ook een soldeerstation nodig. Kent iemand de Weller WHS 40 D? Er zitten 2 soldeerpunten bij van 2,0mm en 3,5mm dik. Daar moet ik dan nog dunnere bij kopen voor het solderen van de draden.

De WS-serie (of voorloper) heb ik vroeger op school al gebruikt maar dat is inmiddels 23 jaar geleden :shock:.

Gr,
Peter
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo Peter,

Dit is een hobby toestel van Weller. Natuurlijk wat prijsgunstiger. Naar mijn mening nog steeds Weller kwaliteit. Misschien wel niet voor 20 jaar zoals de pro versies in de hobby sfeer. Misschien dat er ook iets minder lang onderdelen van verkrijgbaar zullen zijn. Er zullen voor de rest nog factoren zijn die het prijsverschil rechtvaardigen. Ik vergelijk het zo een beetje met een boormachine van Bosch waar je een groene hobby versie hebt en een professionele blauwe. De groene heeft kunststof tandwielen en lagers, terwijl de blauwe in metalen uitvoering zijn.

Waarom wil je de D versie? Testen in Elektor hebben aangewezen dat de analoog regelbare stations even degelijk en nauwkeurig zijn.

Een punt van 0,5 à 0,8mm moet geschikt zijn om heel fijn te solderen. Je schrijft dat je een fijne punt wil voor draad te solderen. Draad en draad is 2. Normaal zal je 2mm2 niet met een zelfde punt solderen als AWG24.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik zou ook haast zeggen probeer die punten eerst maar eens uit.
kleinere punten heb je wel nodig om b.v. 0603-componenten te solderen.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Eerlijk gezegd had ik de analoge versie niet eens gezien dus ben nog even op zoek gegaan.
Met een prijs van 82 euro voor de analoge en 115 euro voor de digitale versie denk ik dat het één van deze twee wordt.

Alvast bedankt,
Peter