Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation

Gestart door treinsmurf zondag 11 januari 2009, 21:54:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hoi,

Wie weet een goed soldeerstation welke ook nog een beetje betaalbaar is?
Ik wil er zowel normale componenten als SMD mee kunnen solderen. Dient dus 48Watt en temperatuur regelbaar te zijn.
Heeft iemand ervaring met de Digitale Marklin 70910?
Iemand ervaring met een Analoge Velleman 48W 100-450 gr.Celcius instelbaar?
Iemand ervaring met de Analoge  ZD-99 48W van Conrad?

Treinsmurf
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
hoi treinsmurf

ik heb hem staan de Marklin 70910 maar nog niet gebruikt

gerard
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hoi Gerard,

De marklin 70910 ziet er erg gelikt uit, jammer dat je hem nog niet gebruikt hebt.
Ben reuze nieuwschierig naar de ervaringen hiermee. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met het kleine soldeerwerk, aangezien ik er ook SMD wil mee kunnen solderen.
Had tot vandaag een analoge van een paar tientjes, maar deze begaf het ineens. (na ongeveer 2 jaar dienst gedaan te hebben). Op zich was er niks mis mee, heb er lekker mee gesoldeerd. Ik twijfel nu of ik nog zo'n goedkope zal aanschaffen of de duurdere Marklin.

Treinsmurf
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
hoi treinsmurf

ik zou zeggen kom hem een keer proberen


gerard
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Er is al eerder over gesproken op dit forum, maar de  goede soldeerapparatuur komt van Weller. Een exemplaar waar je de temperatuur traploos van kan regelen.

Voor kleine of grote onderdelen: kies de juiste soldeerstift. enkele verschillende types in bezit te hebben is raadzaam.

De stiften van Weller gaan in de hobbysfeer ontzettend lang mee.

ik gebruik deze apparatuur dagelijks op mijn werk; professioneel dus.
en thuis heb ik ook de beschikking over Weller spullen.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Weller is de beste maar ook erg duur.
Als je veel soldeert is Weller de beste keus.
Ersa is ook goed.
Erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik gebruik de Marklin 70910.
Ben er zeer tevreden over, maar soldeer er geen smd mee.
De prijs viel ook mee, gekocht voor 65 euro nieuw.

René
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Uiteraard moet ik huub bijtreden. Weller is top. Al zowat 20 jaar in gebruik zonder problemen. Meestal gebruik ik constant een 1mm stift van het schroevendraaier type.

Misschien is dit een betaalbaar alternatief. Kost zowat de helft van een  Weller. Ik heb zelf een 50W. Deze is momenteel echter maar 4? goedkoper en dus in verhouding duurder.

Analoog regelbaar is net zo goed als een digitaal type.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
hoi trein smurf
heb zelf ervaring met een Analoge Velleman 48W 100-450 gr.Celcius instelbaar en doet ze werk goed
heb die gekocht bij brekelmansmodelbouw in rosmalen
hij staat altijd in houten op de beurs
Groet Dennis
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik heb goede ervaringen met dit analoog geregelde station van 59 euro:
http://www.baco-army-goods.nl/product_695.html




Ze hebben ook een digitaal geregelde uitvoering voor 69 euro:
http://www.baco-army-goods.nl/product_448.html

Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ben weliswaar weg van weller, maar ruim 200 Euri's vind ik toch wel een aanslag op je knip.
Dus toch maar voor goedkoop gegaan, en een basetech van conrad besteld (is volgens mij gelijkwaardig aan de Velleman).
Deze heb ik gehad en 2 jaar plezier van gehad. (Vind ik toch niet slecht voor 2 tientjes). :lol:
En ach, al doet hij het weer maar 2 jaar, ik kan er meer als 10 verslijten wil ik aan het bedrag van de weller komen). 8)  Uitgaande van een nieuwe in de 2 jaar, ben ik 20 jaar verder voordat ik misschien twijfel of ik toch maar een weller had moeten kopen.   :?

Treinsmurf

Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Veel plezier met de aankoop, in de toekomst zal blijken of het een goede keus was.
Groet,
Erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hier een  link naar Soldeerstation.

Link-1




Edit Johan: linkjes ingekort
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
hoi treinsmurf

en die van viessmann 7822 adviesprijs 97.90
losse stiften diverse per stuk 4

gerard5663
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik heb dus helemaal geen soldeerstation.
Voor mijn priegelwerk (dus electronica en zo) gebruik ik een potlood-soldeerbout (12v, 6W) van nog geen tientje (Conrad) en een oude gelijkstroomtrafo (racebaan, 12v, 0,5A).
Dit werkt bij mij prima.

Als alternatieve trafo gebruik ik ook wel eens een Temsi-treintrafo (12V, 2A, regelbaar), maar deze is eigenlijk in gebruik voor de 12v-dremel.

John
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik heb een gewone Weller soldeerbout. Geen station dus werkt perfect!

Gr Joost
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Een gewonde? met pleisters?  :D :D

Koen
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: KNed op woensdag 14 januari 2009, 09:46:59
Een gewonde? met pleisters?  :D :D

Koen

Zouden zo maar eens blaren kunnen zijn.:D :D :mrgreen:

groet Rob
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: joostboudewijns op dinsdag 13 januari 2009, 18:11:42
Ik heb een gewonde Weller soldeerbout. Geen station dus werkt perfect!

Gr Joost

Alle onderdelen zijn normaal apart verkrijgbaar. Bij je soldeerstation is normaal een exploded view met onderdelen.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: buckfast_beekeeper op woensdag 14 januari 2009, 13:07:40
Citaat van: joostboudewijns op dinsdag 13 januari 2009, 18:11:42
Ik heb een gewonde Weller soldeerbout. Geen station dus werkt perfect!

Gr Joost

Alle onderdelen zijn normaal apart verkrijgbaar. Bij je soldeerstation is normaal een exploded view met onderdelen.

En dan krijg je een gewonde Weller, het is helemaal duidelijk :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, er gaat niets boven een Weller maar dat was al wel duidelijk

Mvg, Johan
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Nu, ben zeer tevreden.

Weliswaar geen weller van boven de 200, maar een factor 10 goedkopere Basetech ZD-99 van Conrad.  :lol:
Vandaag uitgeprobeert, en een lekker zoldeerstation.  :D

De punt is ook perfekt. Zowel bruikbaar voor het kleinere SMD werk (1206 Led's) als de normale componentjes.

Temperatuur is ook instelbaar van 150 tot 450 graden. 



Treinsmurf
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Voor het "kleine"werk gebruik ik een 12 volt soldeerboutje, koste 4 gulden 32 jaar geleden!!!
Maar ik ga nu ook kijken voor een iets beter soldeerstation.



                                                                                               Arie
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Zoek de tien verschillen met die van Viessmann of Märklin: Zoek deze via ebay.de: Lötstation LS 50

Groeten, Paul
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: treinsmurf op vrijdag 16 januari 2009, 20:42:54
Temperatuur is ook instelbaar van 150 tot 450 graden. 

Ik heb deze de laatste keer op Eurospoor aangeschaft. (op aanraden van Dennis, die deze ook heeft)
Is inderdaad prettig soldeer apparaat, ik heb alleen wat moeite met de juiste temp. instelling, de draaiknop geeft (net als de Koll! :lol:) meer een indicatie van warmte dan de juiste temperatuur.

Maar verder voor het bedrag van zo'n ?25,- goed(koop) soldeer station.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Zie ook deze links

link-1

link-2


Die LS 50 van ELV heb ik besteld voor een aktie prijs van ? 39,17. 'k heb net bericht gekregen dat het  is verzonden. Gelijk ook meerdere puntjes erbij besteld.

edit Johan: linkjes ingekort
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Volgens mij is de LS50 dezelfde als de Marklin 70910. Ziet er identiek uit en heeft dezelfde specs.
Welk merk reservepunten heb je besteld si dit toevallig ESRA?
Groet,
erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik heb de reservepuntjes besteld bij ELV. Als je doorklikt bij Link2 kun je alle mogelijke puntjes zien staan.

Bij het soldeerstation zit standaard een 0,8mm punt
bijbesteld een extra 0,8mm artnr. 6834484, 1,6mm artnr, 6834485 en 3,2mm 6834486 alle ? 2,95 per stuk.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Dank voor de reactie. Zal eens gaan kijken.
Erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: treinsmurf op vrijdag 16 januari 2009, 20:42:54
Nu, ben zeer tevreden.

Weliswaar geen weller van boven de 200, maar een factor 10 goedkopere Basetech ZD-99 van Conrad.  :lol:
Vandaag uitgeprobeert, en een lekker zoldeerstation.  :D

De punt is ook perfekt. Zowel bruikbaar voor het kleinere SMD werk (1206 Led's) als de normale componentjes.

Temperatuur is ook instelbaar van 150 tot 450 graden. 



Treinsmurf

Deze heb ik ook, echt een aanrader (voor die prijs)
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Mooi toch ?

Mijn Weller-verzameling is eigenlijk professioneel spul (dat heeft met mijn vak te maken) en eigenlijk te duur voor modelspoorders. Als er een goed ding te koop is voor veel minder......

Waar je altijd goed op moet letten zijn je soldeerboutpunten/stiften.
Die moeten perfect zijn en alles gaat (bijna) vanzelf.

Dus de juiste maat gebruiken, geen 1206 met een 6mm brede punt solderen
De bout niet langer aan laten staan dan nodig
De punt schoon vegen in een vochtig sponsje na elke soldeeractie
De punt vervangen als ie niet meer in goede staat te krijgen is

zijn enkele dingen die je veel ergernissen kunnen besparen
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo Huub,

Wat voor punt moet je gebruiken voor het solderen van SMD-componenten 0603, 0805 en 1206?
Wat is jouw advies?
Erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Bijgaand een link naar een SMD aanvulling.
Zou moeten passen op het Märklin soldeerstation en op de LS 50 van ELV.

SMD soldeertang
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Weet iemand misschien of extra soldeerpunten voor het marklin soldeerstation 70910 ook bij Conrad verkrijbaar zijn en onder welk artikelnummer?
Ik zoek eigenlijk de potloodvorm met 0,4 mm punt.
Groet,
Erwin
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo Erwin,

Ik heb zelf geen goede ervaring met een Weller punt in potlood vorm. Het tipje koelt te snel af waardoor het niet prettig solderen is. Ik gebruik veel liever een schroevendraaier type zoals dit. 0.8mm wel zeer  goed te gebruiken. Ik soldeer er ook smd ic's (pitch 1/20inch) mee en ledjes 0603. Een kleinere pitch voor de ic's zal uiteraard wel moeilijker worden.

Ik overweeg echter een reflow oven en dan is dat probleem ook weg.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: buckfast_beekeeper op maandag 19 januari 2009, 19:18:20
Een kleinere pitch voor de ic's zal uiteraard wel moeilijker worden.

daarvoor hebben ze een speciale punt met een holte, hiermee kan je slepen. Je hebt dan wel flux nodig.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Huub heb je hiervan een voorbeeld? Ik ga het dan eens bekijken en eventueel mee bestellen als ik nog eens een voorraad nodig heb.

Normaal gebruik ik soldeer 0.5mm Pb60/Sn40 met flux in. Ik heb een week geleden nog een voorraad gekocht. Niet geheel volgens de normen maar ik heb toch liever met lood om te werken.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: buckfast_beekeeper op dinsdag 20 januari 2009, 11:31:49
Huub heb je hiervan een voorbeeld? Ik ga het dan eens bekijken en eventueel mee bestellen als ik nog eens een voorraad nodig heb.

Normaal gebruik ik soldeer 0.5mm Pb60/Sn40 met flux in. Ik heb een week geleden nog een voorraad gekocht. Niet geheel volgens de normen maar ik heb toch liever met lood om te werken.

Het hangt er vanaf welke bout je hebt.
Het type soldeerpunt heet GULLWING of LOTDEPOTSPITZE op z'n duits.
Deze punten hebben een kuiltje in het schuine vlak, hierin moet tin en met voldoende flux op de print moet je de punt langs de pootjes slepen.
het gaat trouwens ook prima met een desoldeerbout met lange punt; door voldoende tin toe te voegen en eventueel het teveel af te zuigen kan je (na oefening...) solderen, zelfs zonder flux.

Ik soldeer met deze methodes gewoon QFP's met b.v. 240 pootjes. Gaat als een trein maar je punten moeten perfect en schoon zijn.

een stukje tekst:

Mit der Weller Lotdepotspitze NT GW kann jeweils eine ganze Seite des Bauelementes ohne abzusetzen in einem Stück gelötet werden. Da das benötigte Lot aus dem Depot der Lotdepotspitze bereitgestellt wird, ist weder eine Vorverzinnung der Pads noch die Verwendung von Lotpaste notwendig, jedoch die Verwendung zusätzlichen Flussmittels.

harskern soldeertin is wat je moet gebruiken, met als extra die flux.

op het werk gebruiken we ook nog veel loodhoudend omdat we industriele elektronica maken. voor consumentenproducten is loodvrij verplicht.

dat loodvrij solderen valt tegen als je dat voor de eerste keer probeert....
ik heb er (bij een andere vestiging) ruim 3 maanden ervaring mee opgedaan.
desoldeerbouten verstoppen heel vlug en het is allemaal niet geweldig.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo Huub,

Ik heb een Weller WECP-20 met een LR20 50W soldeerbout. Normaal passen hier stiften in uit de ET serie. Ik vind daar niet direct een gullwing.

Welke flux raad je aan? Mijn Elektronica boer heeft purine in zijn rekken staan.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Vandaag heeft Conrad een leuke aanbieding voor 99 euri
Dus tot 23.59 kun je bestellen

John
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: buckfast_beekeeper op donderdag 22 januari 2009, 10:23:48
Hallo Huub,

Ik heb een Weller WECP-20 met een LR20 50W soldeerbout. Normaal passen hier stiften in uit de ET serie. Ik vind daar niet direct een gullwing.

Welke flux raad je aan? Mijn Elektronica boer heeft purine in zijn rekken staan.

Uit een ver verleden kan ik me herinneren dat purine een blikje met vet is..... soldeervet dan, dus niet voor elektronica.

Flux, zoals we het op het werk gebruiken lijkt net op water. doorzichtig, zeer vloeibaar, maar daar houdt de vergelijking op....
de enige aanduiding die ik zo weet is 'low solid' (zo weinig mogelijk resten achterlatend na opdrogen). ik zal kijken of ik een betere aanduiding van het spul kan vinden.

Als bout heb ik ook een LR20, gekoppeld aan een dubbel station( DS701), samen met een de-soldeerbout. Dit is mijn modernste unit, maar oud......

Ik heb ook nog een Weller soldeerbout uit ca. 1980, een WTCP.
de punten zijn van type PT en bepalen de temperatuur.
Dan nog een losse de-soldeerunit VP 800, dezelfde desoldeerbout als bij de DS701.

Prehistorie, maar ja, in de hobbysfeer slijt dat spul nauwelijks, het is nog allemaal in prima conditie, ook de punten heb ik nooit hoeven vervangen.

Alle soldeerbouten zijn 50 Watt types en tegenwoordig is het allemaal 80 Watt.

Ik denk dat we te oude spullen hebben, uit het pre-smd tijdperk.
De bout op het werk waar een sleeppunt bij zit, is ook 80 Watt en zit aan een WMD3 soldeerstation. De bout is een WSP80.

Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Huub bedankt voor de uitleg. Ik ga eens kijken of bijvoorbeeld RS-components geen flux in de aanbieding heeft.

Mijn soldeerstation stamt ook uit de jaren 80. Destijds ook een tijd getwijfeld, koop ik het of koop ik het niet. Tot op vandaag geen spijt van gehad. Misschien toch maar eens nadenken over een nieuw station. Het andere kan dan nog steeds diensten doen op en rond de trein.

Natuurlijk is een reflow oven ongeveer net zo duur als een nieuwe Weller. Het zal toch weer even wikken en wegen worden.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo,

Ik wil de Weller ws51 aanschaffen maar wat voor soldeerpunten en soldeertin moet ik erbij bestellen. Kan iemand mij raad geven
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hallo Bram,

Overweeg ook eens de WS81. Deze is slechts een fractie duurder dan de 51. Bij Conrad is dat slechts 4? meer. Bij zulk een aankoop mag je naar mijn mening op dit luttele bedrag niet kijken. Bij RS-components is de WS81 nog goedkoper. De WS81 heeft een WSP80 soldeerbout, de WS51 een LR21. De keuze van de punten is daar dan afhankelijk van.

Voor de soldeer moet ik hier eigenlijk schrijven dat je alleen nog soldeer zonder lood mag gebruiken. Zo lang ik aan soldeer met lood kan geraken, zal ik die blijven gebruiken. Meestal soldeer ik met een draad van 0,5mm Pb60Sn40 met harskern. Dit is dus soldeer van 60% lood en 40% tin. Loodvrij soldeer heeft een iets hogere temperatuur nodig dan loodhoudend. In de betere zaak vind je nog wel loodhoudend. 3 weken geleden nog 1 kilo gekocht.



Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Een prima voorstel van Theo.
Een modernere bout, dus langer onderdelen beschikbaar, meer vermogen wanneer nodig, een stuk dunner en meer handelbaar dus  en meer punten voor beschikbaar.

LOOD....

We produceren op dit moment nog steeds loodhoudende PCA's hoor.
Maar die zijn o.a. voor medische toepassingen. Loodvrij is nu alleen verplicht voor consumentenelektronica. Zoals lok-decoders.....
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: huub op zaterdag 31 januari 2009, 21:10:44
LOOD....

We produceren op dit moment nog steeds loodhoudende PCA's hoor.
Maar die zijn o.a. voor medische toepassingen. Loodvrij is nu alleen verplicht voor consumentenelektronica. Zoals lok-decoders.....
Verdere is uitgezonderd militaire apparatuur en reparaties aan loodhoudende elektronica. Voor zelfbouwelektronica voor derden is men ook verplicht gebruik te maken van loodvrij soldeer. Over het laatste heeft een lange tijd geleden in Elektuur een artikel gestaan.

Even opgezocht staat in elektuur 1/2006.

Mvg,
Peter
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Ik heb zelf deze van de conrad :


Op zich best te vreden, maar vraag me af hoe het komt dat het warmste punt niet de punt zelf is, maar iets meer aan de zijkant (2mm van de punt vandaan).
Dat is zeker met fijn werk best lastig.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: treinsmurf op vrijdag 16 januari 2009, 20:42:54


Ik heb deze een paar jaar geleden voor ?14,95 meegenomen.
Kun je geen buil aan vallen, alleen kun je er bijna geen accessoires voor krijgen.
En de beschermlaag op soldeerpunt laat wat los.
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: markos op maandag 02 februari 2009, 21:59:35
vraag me af hoe het komt dat het warmste punt niet de punt zelf is, maar iets meer aan de zijkant (2mm van de punt vandaan).
Dat is zeker met fijn werk best lastig.

Nou Marco,

je begrijpt dat het warmste punt in de bout het verwarmingselement is.
dat zit rond het deel van de punt dat je niet kan zien.
hoe verder daar vandaan (en ook hoe dunner de punt), hoe hoger de warmte-weerstand is.
Nou is een punt gemaakt van koper (met dan een dun laagje ter bescherming zodat ie langer mee gaat).
De warmte-weerstand van koper is vrij laag maar niet nul.
Hoe meer warmte-vraag er is, hoe lager de temperatuur van de tip van de punt is.

Maar hoe weet je dat 2 mm verderop de temperatuur hoger is ?
Is de punt misschien slecht of (gedeeltelijk) slecht vertind ?

grv Huub

Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Hoi Huub,

als ik mijn tin tegen de punt doe gebeurd er niks, als ik dat iets hoger doe smelt het wel.
Daar blijft ook altijd de gesmolten tin zitten

Kan het zijn dat ik dan te warm zit? (hij staat op max:450 graden) dit omdat de punt niet warm wordt.... :oops:
Re: Op zoek naar goedkoop maar goed soldeerstation
Citaat van: markos op dinsdag 03 februari 2009, 17:23:53
Hoi Huub,

als ik mijn tin tegen de punt doe gebeurd er niks, als ik dat iets hoger doe smelt het wel.
Daar blijft ook altijd de gesmolten tin zitten

Kan het zijn dat ik dan te warm zit? (hij staat op max:450 graden) dit omdat de punt niet warm wordt.... :oops:
450 graden is zowiezo desastreus voor printplaten en componenten. 315 graden is de standaard.
is die punt dan niet defect, een breuk binnenin of zo ?
je hebt geen andere of reservepunten ?
als een bout te lang zonder hem te gebruiken heet staat te zijn en zeker veel te heet, zijn punten al gauw naar de haaien.

ik ken die bout natuurlijk niet en het soort problemen ook niet met mijn (stokoude) Weller.