Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR 86 33961 ombouw

Gestart door v200marklin zondag 11 januari 2009, 19:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
BR 86 33961 ombouw
Deze mooie Loc heb ik gedigitaliseerd met een Uhlenbrock 76200.
Keuze voor deze decoder gemaakt, omdat ik A. de originle AC motor wil laten zitten en B. de 2 functies op deze decoder kan gebruiken voor resp. TLX koppeling voor/achter.

Loc deed het prima, licht schakelde goed, tlx deed het perfect, totdat ik hele kleine vonkjes op het printplaatje v/d decoder zag :shock: :twisted:

Nu doet de Loc niets meer :?,
Ik had 1ste de aarde v/d lampjes op de decoder massa v/d decoder gesoldeerd, echter deden de lampjes het toen niet, dus massa lampjes op loc massa gedaan, toen brandden ze wel :?

Dus................gaan we morgen even de decoder omruilen en het nogmaals proberen :x
Als er iemand nog een alternatief heeft i.p.v. Uhlenbrock  :roll:, er rekening mee houdende dat ik de motor NIET wil ombouwen en de TLX koppelingen apart te schakelen moeten zijn 8)

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Spoorman
gast

Re: BR 86 33961 ombouw
Gert,

Zo te lezen is je decoder denk ik overleden doordat je de decodermassa aan de lokmassa hebt gehangen (via de lampjes). Punt 3 van de decoder is denk ik niet lokmassa. Misschien kun je dat zien als je even printspoortje volgt.

Gr, Ben.
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Ben,

volgens de handleiding kan je op punt 3 Decodermassa aansluiten 8)
De bruine draad (Locmassa) zat gewoon op het chassis.
Dus bruin heeft geen contact gemaakt met de Decoder massa.

Lampjes deden het echter niet met decodermassa, dus massa lampjes op locchassis gedaan, waarna de lampjes het prima deden 8)

Aansluiting A1 en A2 gebruikt voor de beiden TLX koppelingen en dit werkte ook goed.
Alles werkte goed, na een 3-tal minuten zag ik hele kleine vonkjes over de decoder gaan :?, en toen was het over :?

Nu heb ik in de afgelopen jaren al zo'n 150 decoders ingebouwd, en ALTIJD fikken de Uhlenbrocks af :mrgreen:, andere decoders geen problemen mee gehad, vandaar de vraag : is er een alternatief ?, met behoud van AC motor en 2 Functies voor de TLX.

Ga hem gewoon morgen even ruilen (is de 6de 76200 al 8))
Garantie is geen punt bij U., krijg altijd zonder morren een nieuwe :P

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Citaat van: v200marklin op zondag 11 januari 2009, 20:13:49
volgens de handleiding kan je op punt 3 Decodermassa aansluiten 8)
De bruine draad (Locmassa) zat gewoon op het chassis.
Dus bruin heeft geen contact gemaakt met de Decoder massa.

Gert, de grijze en gele draad voor de frontverlichting, schakelen naar decodermassa.
Als je dus de andere zijde van de lampjes ook aan decodermasa hangt (3) zullen deze nooit branden.
Je moet ze juist naar de decoder voeding hangen (1) 20Volt.

Heb je wel de middenaftakking van de veldspoel van de motor geisoleerd en van een krimpkousje voorzien?
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Citaat van: Kappa op maandag 12 januari 2009, 03:04:12
Citaat van: v200marklin op zondag 11 januari 2009, 20:13:49
volgens de handleiding kan je op punt 3 Decodermassa aansluiten 8)
De bruine draad (Locmassa) zat gewoon op het chassis.
Dus bruin heeft geen contact gemaakt met de Decoder massa.

Gert, de grijze en gele draad voor de frontverlichting, schakelen naar decodermassa.
Als je dus de andere zijde van de lampjes ook aan decodermasa hangt (3) zullen deze nooit branden.
Je moet ze juist naar de decoder voeding hangen (1) 20Volt.

Heb je wel de middenaftakking van de veldspoel van de motor geisoleerd en van een krimpkousje voorzien?


Ad,

aftakking veldspoel was reeds gerealiseerd 8) :P, rest snap ik ff niet, op de gele en grijze draad staat toch een + spanning , decodermassa is dan toch de - , als ik die op +20 zet krijgen de lampjes toch 2 x een + spanning :shock: :?

Kan het nog proberen, maar zonder de decodermassa te genruiken kan ik de lampjes toch ook via het loc-chassis laten aarden ?, idem voor de aarde v/d TLX koppeling ?

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Citaat van: v200marklin op maandag 12 januari 2009, 03:10:49
rest snap ik ff niet, op de gele en grijze draad staat toch een + spanning , decodermassa is dan toch de - , als ik die op +20 zet krijgen de lampjes toch 2 x een + spanning :shock: :?

Nee, de gele en grijze draad schakelen altijd naar decodermassa.
Vergelijk het maar met Marklin decoders waar de lampje gevoed worden door de oranje draad, dit is namelijk ook decodervoeding + en niet de decoder massa -.
Je kunt de lampjes natuurlijk aan de chassismassa hangen, maar dan zullen ze wel enigzins flikkeren.
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Ad,

ik probeer het te snappen 8), maar als ik de lampjes nou massa laat maken gewoon via het chassis !, wat voor een spanning loopt er dan door de gele en grijze draad ? , een + spanning toch ?, de Locmassa is dan toch massa en dus een - ?

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Om dat te begrijpen, heb je wat kennis nodig over elektronica.
Hieronder staat een schema van een dubbelzijdige of  bruggelijkrichter, die ook op de decoders wordt toegepast.

De "AC input" staat voor het digitale signaal dat op de rail staat, dit is een blokvormig sinaal tussen +18 en -18 Volt. (Deze waarde weet ik niet 100% zeker).
De onderste poot van de "AC Input" is de rail- of lok- of chassismassa.
Rechts zie je "DC output" en de - is de decodermassa.
Als je het ene pootje van het lampje nu met de gele of grijze draad naar decodermassa (-) schakelt en het ander pootje naar lokmassa, dan zal het lampje gaan branden op de negatieve pulsen van het digitale signaal van de "AC Input".
De stroom zal dan namelijk vanaf de - door het lampje naar lokmassa lopen en weer terug door de diode rechtsonder.
En omdat tijden de positieve puls geen stroom door het lampje kan lopen, gaat deze dus flikkeren.

Snap je het nog?  :lol:
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Ad,

ik doe m'n best :? 8), maar het heeft nu geen zin meer, daar ik al kleine blauwe vonkjes over de decoder heb zien springen :shock: :mrgreen:

Ik ga morgen de decoder even omruilen voor een nieuwe en dan meld ik me wel weer  :lol:

Maar voor lampjes op de Decodermassa (tegen flikkeren) moet dus de gele naar 1 lampje en de grijze naar 1 lampje , en van elk v/d lampjes een draadje naar de decoder-massa, wat dus de naar aansluiting 1 (+20V) moet en NIET naar aansluiting 3 (Decodermasse) ?

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Spoorman
gast

Re: BR 86 33961 ombouw
Citaat van: v200marklin op maandag 12 januari 2009, 17:36:32Ik ga morgen de decoder even omruilen voor een nieuwe en dan meld ik me wel weer  :lol:

Maar voor lampjes op de Decodermassa (tegen flikkeren) moet dus de gele naar 1 lampje en de grijze naar 1 lampje , en van elk v/d lampjes een draadje naar de decoder-massa, wat dus de naar aansluiting 1 (+20V) moet en NIET naar aansluiting 3 (Decodermasse) ?

Mvg Gert
Gert, wat ik bedoelde te zeggen in antwoord #1: in oude modellen ligt één kant van de lampjes aan het chassis. Dit bedoel ik met lokmassa. Als je ook nog een een draad legt van lokmassa naar punt 3 op de decoder heb je lokmassa en decoder massa met elkaar verbonden en dat overleeft je decoder niet.

Wat Kappa zegt klopt: lampjes sluit je aan enerzijds op de gele en grijze draad en anderzijds naar lokmassa aan OF enerzijds op de gele en grijze en anderzijds de decoder+. Bij M* is dit de oranje draad, bij ESU de blauwe en op jouw Uh* is dat de +20V.

Gr, Ben.
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
@ Ben,

ik snap em 8), in deze Loc zitten de grijze geisoleerde lamphoudertjes dus als ik de nieuwe decoder heb, sluit ik die op de +20V aan, dan zijn die flikkervrij.

De massa v/d TLX koppelingen sluit ik gewoon op het Locchassis aan.

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
Gelukkig zijn ze bij U. ook erg snel, nieuwe decoder nog steeds niet binnen :(
Doch ESU kan er ook wat van, is al 6 weken weg :(

We wachten rustig af 8)

Mvg Gert
Re: BR 86 33961 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 86 33961 ombouw
We wachten nog steeds op de nieuwe Uhlenbrock decoder 76200 :?, snel is anders :|

Mvg Gert