De Marklin rookgeneratorDe rookgenerator die in Marklin locomotieven zitten zijn niets meer dan staafjes met een elementje erin die door stroom van de lok verhit wordt. Rookvloeistof verdampt onder deze temperatuur snel en daardoor ontstaat er een rookpluim.
Je hebt de generator zelf die je dus in de schoorsteen van de lok duwt. In de generator zit een staafje die groen gekleurd is als die nog nooit gebruikt is. Aan de bovenkant van dit staafje zit ook een uitlopertje als het goed is.
In dit groen gekleurd staafje zit geen ijzerdraad (!!!!!) maar een miniscuul hol naaldje die aan de onderkant schuin afgeslepen is. Door dit naaltje komen uiteindelijk de rookwolkjes die eruit 'gelanceerd' worden. Haal je dit miniscule naaldje eruit, dan doet je rookgenerator het niet.
In een rookgenerator setje zit een pincet, een stukje vlosdraad en een reserve holle naaldje. Met de pincet kun je het miniscule naaldje uit de rookgenerator trekken en met het vlosdraadje kan je dit naaldje vrij maken van ontstoppingen. Als je dat gedaan hebt dan zet je het naaldje weer terug in de rookgenerator. Hou er rekening mee dat de schuine kant onder zit!!
Daarnaast moet je de rookgenerator niet te vol stoppen met rookolie. Ik heb een injectienaald met een schaalverdeling van 0,2 ml en een maximum van 5ml. Ik spuit er (als die op is gehouden met roken) 0,2ml in en dat is altijd genoeg om een mooie pluim te krijgen met weinig spetters. Meer rookvloeistof erin en ook mijn loks beginnen te sputteren (de lak! de lak!

), maar na een tijdje komt de rook er toch wel uit.
Ik hoop hiermee geholpen te hebben.