Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Boodschappenlijst

Gestart door Rogier Loenen vrijdag 09 januari 2009, 20:09:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Boodschappenlijst
Hallo!

Ik lees veel over koploper etc. maar wat moet ik precies op het boodschappenlijstje zetten om met koploper te kunnen rijden?

Ik heb reeds een PC met 2 tft schermen, CS1, C-rails.

Ik ben benieuwd!

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

een zeer scherp tangetje om de verbindingen in de C rail door te knippen, een soldeerbout, snoeren, S88 decoder voor de terugmeldingen , en K83 decoders voor de wissels, en bij voorkeur een netwerkkabel om het CS1 aan de router van je computernetwerk te kunnen hangen. er verder van uitgaande dat je locs al digitaal zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Ok!

Daar kan ik al wat mee. Ik ben echter aan het sparen (ik heb er al heel wat) om orginele marklin decoders en motortjes in de wissels te monteren, heb ik dan nog steeds k83 decoders nodig?

Moet het CS1 op de router of kan hij rechtstreeks met een "cross cable" aangesloten worden?

Walter alvast bedankt

Rogier
Re: Boodschappenlijst
buckfast_beekeeper
gast

Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

De decoder in de wissel is natuurlijk wel mooi. Vergelijk echter eens de prijs van 4 je wisseldecoders en 1 K83.

Indien je wat van elektronica af weet, zijn de decoders van Robert Evers misschien een betaalbaar alternatief.
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Roger,

de orginele marklin wissel decoders vervangen de K83 decoders, nee je hebt niet allebij nodig, de aandrijving in beide gevallen uiteraard wel. Echter een K83 wissel is gemiddeld net zo duur als 2 inbouwwisseldecoders, want 1 K83 kan 4 wissels aansturen.

Ja je kan ook een crosscable gebruiken, dit betekent wel dat je handmatig je ip instellingen in je verbinding in moet stellen, dit gebeurd via een netwerk automatisch,

met vriendeljke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
Lid sinds: 2007

offline
Re: Boodschappenlijst
hoi mensen


waarvoor niet de decoder van viessmann de 5211


gerard5663
Re: Boodschappenlijst
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Boodschappenlijst
Citaat van: wissels op vrijdag 09 januari 2009, 20:41:44
...
Ja je kan ook een crosscable gebruiken, dit betekent wel dat je handmatig je ip instellingen in je verbinding in moet stellen, dit gebeurd via een netwerk automatisch,
...

Als IT'er wil ik hier toch ook even op reageren :-)

Dit gebeurt in een netwerk alleen automatisch als je ergens een DHCP server draaien hebt.
Als je dus een router ofzo staan hebt, heb je normaliter wel een DHCP servertje draaien,
als je echter alles gewoon via een netwerk hub of switch verbindt, en je geen eigen (DHCP)-server draait, moet je vooralsnog
je IP-adressen manueel instellen.

Als je zelf IP-adressen gaat toekennen aan een PC, zorg dan dat de eerste 3 cijferreeksen identiek zijn, en alleen
de laatste cijferreeks verschilt op beide PC's.
bevoorbeeld de eerste PC 192.168.123.1 en de 2de 192.168.123.2 (of 10.0.0.1 en 10.0.0.2 respectievelijk voor PC 1 en PC 2)
Als je de PC's ook nog aan't internet wil hangen, kan je niet zomaar eender welke IP-range nemen, dit zou ervoor
zorgen dat je bepaalde sites op't internet niet zou kunnen benaderen.
(192.168.123.x en 10.0.0.x zijn "veilige" ranges, er zijn er nog een heleboel, maar ik ken ze niet allemaal uit m'n hoofd)


groeten,
Kris
Re: Boodschappenlijst
buckfast_beekeeper
gast

Re: Boodschappenlijst
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 09 januari 2009, 20:49:24

(192.168.123.x en 10.0.0.x zijn "veilige" ranges, er zijn er nog een heleboel, maar ik ken ze niet allemaal uit m'n hoofd)


groeten,
Kris

CiteerPrivate network addresses (RFC1597/RFC1918 addresses):
10.0.0.0 - 10.255.255.255 A 24-bit block, /8, class A network
172.16.0.0 - 172.31.255.255 A 20-bit block, /12, set of 16 contiguous class B network numbers
192.168.0.0 - 192.168.255.255 A 16-bit block, /16, set of 255 contiguous class C network numbers

Hier te vinden inclusief calculator voor subnetmask als je wil gaan subnetten of supernetten.
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Whooo,

Dat word ingewikkeld of zie ik het te moeilijk. Als ik de kabel naar de router moet leiden moet ik 2 verdiepingen zakken het lijkt mij dus handiger om een cross cable te gebruiken?

Rogier
Re: Boodschappenlijst
buckfast_beekeeper
gast

Re: Boodschappenlijst
Hallo Roegier,

2 verdiepingen is natuurlijk niet niks. Waarom bekijk je niet de mogelijkheid van een goedkope router?

Ga je werken met vaste ip adressen, dien je dit wel steeds uit te schakelen voor je weer op internet kan. Is dit niet meer de bedoeling? Dan is het natuurlijk aangewezen om een crosskabel te gebruiken.

Stel dan de ip adressen als volgt in. 192.168.x.y. x dient bij beide apparaten hetzelfde te zijn (waarde tussen 1 en 254). y is verschillend. Subnetmask 255.255.255.0. Dit is meestal al standaard.
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Ik bedoel met 2 verdiepingen naar beneden naar de router die staat er dus al. Als mijn PC op zolder nou 2 netwerk kaarten heeft. Kan ik dan wel op internet en CS1 aansluiten?

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

heb je al 1 netwerkkabel op zolder? Dat werkt dit namelijk ook, haal de netwerkkabel los van je pc op zolder, zet deze aan een 2e router, op de 2e router kan je dan weer de pc en het cs aansluiten,

Boodschappenlijstje wordt dan uitgebreidt,

1 simpele router a +/- 15 Euro
2 netwerkkabels,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Hoi Walter,

Kan dat als de kabel die boven ligt ook al vanaf een router komt?

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

ja dat kan, doe het namelijk zelf ook op deze manier,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
dikken
gast

Re: Boodschappenlijst
zonder kabels te trekken kan het ook: Powerlan bvb dus uw internet over uw electriciteitsleidingen. Werkt perfect!

een tweede router in eenzelfde netwerk is af te raden. gebruik liever gewoon een switch. is ook goedkoper en werkt zelfs beter.
Re: Boodschappenlijst
buckfast_beekeeper
gast

Re: Boodschappenlijst
Citaat van: dikken op vrijdag 09 januari 2009, 22:33:36
zonder kabels te trekken kan het ook: Powerlan bvb dus uw internet over uw electriciteitsleidingen. Werkt perfect!


Wat als je 3-fase in je woning hebt en de powerlan beneden staat op een andere fase dan boven?

Een switch of zelfs een hub moet ook werken.
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Ok;

dus als ik het goed begrijp en uitleg kan ik het volgende;


==> vanaf de router beneden een kabel naar de zolder (treinenkamer) deze in de hub steken.

==> De PC in de hub steken

==> CS1 in de hub steken


Als dit zo is hoef ik niets aan te schaffen! :D

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Spoorman
gast

Re: Boodschappenlijst
Helemaal goed Rogier.

Gr, Ben.
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

Theo heeft gelijk, ik heb mij vergist in de term, ik bedoelde een hub ipv een router,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Heren!

Super bedankt voor alle antwoorden en tips! Volgende week ga ik de laatste benodigde rails halen in Houten en dan de baan uitleggen. Ik hou jullie op de hoogte!

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Ik had graag geweten wat er bedoelt word met een hub is dat een USB ding of ben ik verkeerd.
Re: Boodschappenlijst
Citaat van: Johnnytrein op maandag 12 januari 2009, 16:05:09
Ik had graag geweten wat er bedoelt word met een hub is dat een USB ding of ben ik verkeerd.
Johnny,

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hub_(computernetwerk)
Sorry maar op een of andere manier wil de link niet het laatste teken meenemen.


Mvg,
Peter
Re: Boodschappenlijst
Spoorman
gast

Re: Boodschappenlijst
Citaat van: Johnnytrein op maandag 12 januari 2009, 16:05:09
Ik had graag geweten wat er bedoelt word met een hub is dat een USB ding of ben ik verkeerd.
Effe plat gezegd: een hub is een stekkerdoos voor netwerk kabels. Als je dus op zolder maar één netwerkkabel hebt van je router maar 2 pc's hebt welke je beide op het netwerk wilt hebben koop je een hub (of een switch maar dat voert alweer te ver).

Gr, Ben.
Re: Boodschappenlijst
Dat is dus niet het zelfde als een USB hub waarmee je een USB poort kan uitbreiden naar meerdere poortjes?
Re: Boodschappenlijst
modeltreinpaul
gast

Re: Boodschappenlijst
hub is word voor al aangeduid voor vermeerdering van een aansluiting.

hub is dus voor vermeerdering van het netwerk.

usb- hub voor meerdere usb aansluitingen.
Re: Boodschappenlijst
Bedankt voor deze info :D
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Hey,

Ik heb er nog is over nagedacht maar als het goed lees en begrijp heb ik niet eens de kabel vanaf de router nodig. PC en CS1 in de hub en klaar?

Vinden ze elkaar dan ook? Of moet je dat instellen?

Rogier
Re: Boodschappenlijst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Boodschappenlijst
Hallo Rogier,

CS krijgt automatisch een Ip adres van de router, dit ip adres moet dan alleen nog in je software programma ingegeven worden. Bij Koploper is dit onder instellingen per database, onder aanvullende gegevens. Voorbeeld 192.168.1.2 (laatste cijfer is bijna nooit gelijk) Dit Ip adres kan in jouw cs na het opstarten aan het netwerk teruggevonden worden onder instellingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Boodschappenlijst
Rogier Loenen
gast

Re: Boodschappenlijst
Wat is het verschil tussen

Viessmann 5217

Marklin 60880

Alleen de prijs??