Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Binnenverlichting Plan V
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Binnenverlichting Plan V  (gelezen 2914 keer)

duodenum

  • Gast
Binnenverlichting Plan V
« Gepost op: maandag 16 oktober 2006, 14:15:16 »

Hallo,

Ik rij marklin digitaal C rails met mobile station en heb een Fleischmann Plan V gekocht. Er is binnenverlichting ingebouwd die constant brandt, omdat hij rechtstreeks aan de + en - gesoldeerd is. De sleper zit aan het achterste rijtuig, de decoder (ESU) aan de voorste (vreemd?). Er is een vierpolige koppeling voor front verlichting (wit), sluitverlichting (geel), rood en zwart. Geen ruimte meer in de koppeling voor een functie voor de binnenverlichting. De decoder heeft 8 aansluitingen. De groene en violet zijn niet gebruikt (functie F1 en F2). Er gaan slechts 6 aansluitingen naar de motor???? (front/sluit, rood/zwart en voor de motor oranje/grijs)
Ik wil in het voorste rijtuig de F1 functie van de decoder gebruiken om de binnenverlichting aan/uit te schakelen en in het achterste rijtuig een aparte functiedecoder inbouwen.
Is dat een goed idee? En hoe los ik het probleem met de 6/8 aansluitingen op in het voorste rijtuig? Welke draadjes (rood/zwart) van de binnenverlichting moet ik waaraan vastmaken?
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #1 Gepost op: maandag 16 oktober 2006, 14:56:05 »

Breng de trein naar een specialist. Zie ook Beneluxspoor.

Of een andere goede TIP, Lees het forum eens na over dit onderwerp, wedden dat het al meerdere keren is uitgelegd.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Sprinter

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 oktober 2006, 17:17:55 »

Peter, dat staat toch ook al in zijn bericht dat hij dat wil doen.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

duodenum

  • Gast
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 oktober 2006, 21:44:47 »

Peter,

Bedankt voor het laatste schema wat je me hebt gemaild. Het is me helemaal duidelijk. Ik ga aan de slag en meld hoe het afgelopen is.
Onder de extra opties zie ik geen 'afbeelding toevoegen', anders zou ik jouw schema hierbij doen. Dan hebben andere mensen er ook iets aan.
Overigens vraag ik mij af hoe ik de decoder in de bijwagen moet programmeren naar hetzelfde adres (60). Hij heeft de motorwagen nodig voor de verandering met m'n 6021, maar die staat op een ander adres (03).

Groeten,

Ferdi.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 oktober 2006, 21:50:41 door duodenum »
Gelogd

duodenum

  • Gast
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2006, 12:01:35 »

 :D Gelukt!!  :D
Het heeft me wel een nieuwe decoder in de motorwagen gekost, maar dat lag meer aan mijn gebrekkige soldeerkwealiteiten.... :?
Ik heb de bijwagen voorzien van een Uhlenbrock 76900 functie decoder en de verlichting daarop aangesloten. Met de 6021 kon ik het adres veranderen naar 60. De binnenverlichting functioneerde op F2.
In het motorrijtuig een nieuwe ESU Lokpilot V2.0 met 6-polige stekker en violet aansluiting (F2) op de binnenverlichting gesoldeerd. Ook bij deze decoder het adres op 60 geprogrammeerd.
Het werkt! Met F2 kan ik de binnenverlichting aan/uitschakelen.
De binnenverlichting knippert wel iets. Op de website van ESU (FAQ) las ik dat de CV224 ingesteld kan worden op 10 ipv 0 om dit probleem te verhelpen. Helaas kan ik dat niet met de 6021 (tot maximaal CV80) veranderen.

Nogmaals bedankt Peter voor de heldere uitleg, tekening erbij etc. De specialisten zitten dus in het forum!!

Groeten,

Ferdi.
Gelogd

duodenum

  • Gast
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 31 oktober 2006, 20:42:11 »

Dag Peter,

Ik heb besloten dat ik het durf!
Ik heb er nog eens goed naar gekeken.
Motorwagen: binnenverlichting zwart gaat rechtstreeks naar violet (F2) van de decoder en de decoder zwart uit. Binnenverlichting rood gaat naar de sleper (via de koppeling).
In het Lokpilot boekje staan de volgende 8 aansluitingen vlnr:
oranje, geel, groen, zwart, grijs, wit, blauw en rood. Op mijn decoder:
violet, oranje, rood, geel, open, open, wit, zwart, grijs. Welke van de twee 'open' is nu groen (F1) en welke blauw? Kan ik dat gewoon uitproberen?
Maar heb ik nu niet al de binnenverlichting via de decoder naar massa gezet? (ipv eerst massa naar verlichting) of snap ik het toch niet....
Mocht dit niet werken, dan kan ik via CV 224 programmeren. Hoe dat weet ik nog niet, ik heb de vraag bij Marklin neergelegd. Dit stond op de website van Lokpilot:

Die Lichter meiner Lok flackern nach dem Einbau eines LokPilot V2.0 / LokPilotDCC 2.0 Decoders! Was kann ich tun!?
Ursächlich ist ein für Ihre Lok zu empfindlich eingestellter Überstromschutz. Dieser spricht bereits im Normalbetrieb an und lässt die Lichter flackern.
Abhilfe schafft die CV224: Schreiben Sie dort den Wert "10" hinein (statt des Werkswerts "0"), so wird einerseits die Ansprechschwelle des Überstromschutzes erhöht, andererseits wird der Decoder von nun an nur noch für die ersten 300ms nach dem Einschalten des Funktionsausgangs auf Überstrom prüfen.
Dies wird das Problem dauerhaft beheben und stellt keinen funktionellen Nachteil dar, da Birnchen nur beim Einschalten kaputt gehen (Kaltstrom!).
Alternativ lässt sich das Problem auch durch Einbau einer Drossel von mindestens 47 uH in die Zuleitung zwischen Decoder und Birnchen beheben.
Nur die neuesten LokPilot(DCC) V2.0 Decoder unterstützen die CV 224. Ob Ihr Decoder die CV bereits kennt, können Sie leicht testen: Schreiben Sie dort die "10" hinein und lesen die CV224 wieder aus. Ist der Wert wieder auf "0" gesprungen, so kennt Ihr Decoder die CV noch nicht.

Op de Uhlenbrock 76900 van het achterste rijtuig gaat zwart van de binnenverlichting via de decoder naar de wielen en rood rechtstreeks. Ook daar staat in de handleiding dat er twee manieren zijn: zwart rechtstreeks aan zwart van de decoder of 'oder mit dem Lötpunkt für die 20V Rückführung verbunden'. Is dat gemeenschappelijk blauw of heeft dat met het wisselen van de front/sluit verlichting te maken?
Deze decoder kan niet via CV224 geprogrammeerd worden (tenminste dat staat niet vermeld).

Bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Ferdi.
Gelogd

duodenum

  • Gast
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 november 2006, 19:36:59 »

Er is uiteindelijk een simpeler oplossing gevonden voor de lichtflikkering (met dank aan H&H modelbouw, Gouda):
Ik heb in het achterste rijtuig een extra massa (zwart) draad gesoldeerd op de voorste wielen (op de achterste zit de sleper). Dat is voldoende om de knippering van de binnenverlichting te elimineren.

Groeten,

Ferdi.
Gelogd

duodenum

  • Gast
Re: Binnenverlichting Plan V
« Reactie #7 Gepost op: maandag 16 juli 2007, 00:17:17 »

Laatste update:
Toch binnenverlichting zwarte draad via de blauwe draad van de decoder laten lopen: probleem definitief van de baan (leuke woordspeling?).

Groeten,

Ferdi.
 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 24 queries.