Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)

Gestart door Kroko14253 maandag 05 januari 2009, 20:35:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Hallo,

Voordat ik aan de Ce 6/8 I begin, heb ik "even" dit rytuig in elkaar gezet. Dit rytuig is, met 4 anderen, oorspronkelijk gebouwd voor de Rode Pijlen van de SBB (o.a. 3125 en 37865) De recente Rode Pijl (37866) heeft een goedenwagon als aanhanger. Ook dat kwam voor, zij het minder. Ik koop deze set nog, maar i.p.v. de goederenwagon zal ik waarschijnlijk dit rytuig eraan hangen.
Goed, dit is een tekening van het rytuig:



zo gaat het rytuig eruit zien. Daarvoor heb ik 2 Seetal-rytuigen van Roco gekocht, 2e hands, natuurlijk.
Het rezigersgedeelte werd omgebouwd en het achterste deel werd geheel nieuw opgebouwd van messing. Verder zijn het dak en het onderstel verlengd. Aan 1 zijde werd het open bordes zo gelaten; aan het andere eind is een gesloten overgang, maar zonder vouwbalg. Dat werd bij een Rode Pijl trouwens niet gebruikt.



Hier zien we de onderdelen, gereed voor spuiten en montage. Bovenaan, de kast met het nieuw aangezette deel. daaronder, het verlengde dak en onderstel en interieur, dat enigszins aangepast werd. Verder liggen er nog wat kleinere onderdelen klaar. De grote delen zullen gespoten worden. Kast in groen, dak in aluminiumkleur en onderstel in grijs. Verder komt er ook binnenverlichting in.



Hier een test-samenstelling van bijna alle onderdelen voor dit rytuig. Ik vind het een geslaagde ombouw, nu al. Straks dan nog spuiten en de transfers aanbrengen, en ik heb er weer een mooi rytuig bij.

Groetjes

Harry Stipkes


Edit Gerard: 1e afbeelding verkleind naar max. forumgrootte
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Zo, niet verkeerd deze bouw, het ziet er al goed uit !
Ik ga het eens volgen, nog veel succes !

Robbert.
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Beste Harry,

dit ziet er weer spectaculair uit.

Ik kijk uit naar het eindresultaat.
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Hehe die Harry, doet hij dit projectje er gewoon even bij..  :P :lol:

Zo zeg, dat gedeelte messing zelfbouw moet veel werk zijn geweest!
Ziet er prachtig uit. Ik wou dat ik dat kon...
Ben benieuwd naar het resultaat  :D

Groetjes,
Menno
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Hallo Menno,

Ach ja, gewoon effe doen......nou, er gaat echt wel veel werk in zitten. Soms meer dan je vooraf verwacht.
Hier zie je de delen voor het nieuwe deel uit messing:



Bovenaan de 2 delen met de instapdeur. De flens aan deze delen komt aan het verbouwde kunststof rytuigdeel te zitten. Daarnaast ligt de overloopdeur (kunststof, van Leichtstahlwagen). Eronder ligt een compleet samengestelde zijwand met de kopwand. In de kopwand is de overloop in een nis geplaatst. Daar weer onder ligt de basis voor de zijwand. Daarnaast ligt het deel, dat vooraan komt, tegen de 2 smalle delen met deur.
Dan een smalle strip. Die is onderaan de zijwanden aangebracht, om de afgeronde onderrand weer te kunnen geven.
Tenslotte vinden we de achterwand voor de schuifdeur (ernaast) die toegang geeft tot de bagageruimte.
Eigenlijk best wel veel werk. De ramen zijn allen grof uitgezaagd en toen afgewerkt met vijltjes.

Maar wel eeeeeeeeerrrrruuuugggg leuk om te doen. Het houdt je bezig.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Harry,

Dit ziet er weer mooi uit. Ik zou dit zelf in het geheel niet kunnen dus ik heb veel bewondering voor mensen die op deze wijze zelf iets moois maken.
Gezien jouw vorige project heb ik ook hier behoorlijke verwachtingen van.

Groet,
Ronald
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 06 januari 2009, 20:53:14
De ramen zijn allen grof uitgezaagd en toen afgewerkt met vijltjes.

Hoe zaag je het messing eigenlijk? Het lijkt me erg kwetsbaar...
Gebruik je hiervoor een Dremel of toch een soort handzaagje?

Groetjes,
Menno
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Ik gebruik een normale figuurzaag, maar wel met zeer fijne zaagjes. Het dunne messing (0,5 mm) is wel wat lastig zagen (stottert, als het ware) maar het gaat nog. Afmetingen van de raampjes op het messing krassen met een hobbymes, binnen de lijnen een gat boren en dan ongeveer een mm binnen deze lijnen gaan zagen. De rest wordt dan weggevijld. Zo kun je de raampjes heel mooi maken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Hallo,

Ook in dit project is weer schot gekomen. De bovenbouw is in elkaar gezet en groen gespoten. Nadat ik het dak in de grondverf had gezet, bleek de voeg nog goed zichtbaar te zijn. Die heb ik moeten wegwerken door er nog wat vulmiddel in te doen en glad te schuren. Daarna opnieuw een laagje grondverf erover heen en dan in alu-grijs spuiten. Voordat ik verder ga, moet ik eerst even de ramen aanbrengen en binnenverlichting inbouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Mooi hoor Harry,

Ik geniet altijd geweldig van jouw "ombouwwerk"  :)

Dat effe doen, zoals jij zegt, klinkt volgens mij eenvoudiger als het in werkelijkheid is  8)

Maar ik blijf het bijzonder knap vinden en volg het met veel interesse  :)

Groetjes Fulco
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Dit ziet er uit alsof ik dit heel goed moet gaan volgen  :o
Vindt het heel interessant wat je van plan bent dus ik ben benieuwd naar de volgende update :wink:

Mathijs
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Héé,

Ik ben niet zo goed in dat zwitserse spul, maar zat er achter die Rode Pijl een groen wagentje en niet mooi rood?
Achter die marklinset zit nu een goederenwagen.

Robbert.
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Citaat van: Robbert op maandag 06 april 2009, 08:47:06
Ik ben niet zo goed in dat zwitserse spul, maar zat er achter die Rode Pijl een groen wagentje en niet mooi rood?
Achter die marklinset zit nu een goederenwagen.

Kan in principe allbei, dat rode wagentje wat jij bedoelt zal dat eenassige bagage wagentje zijn?
Wat harry bouwt is een echte personen wagen. Dat wagentje wat M* erachter heeft slaat nergens op, hij zal zo vast wel gereden hebben maar hiet ziet er niet uit.

Harry, veel succses!
Re: Bouw aanhanger rytuig voor Rode Pijl (SBB)
Citaat van: joostboudewijns op maandag 06 april 2009, 09:32:12
Citaat van: Robbert op maandag 06 april 2009, 08:47:06
Ik ben niet zo goed in dat zwitserse spul, maar zat er achter die Rode Pijl een groen wagentje en niet mooi rood?
Achter die marklinset zit nu een goederenwagen.

Kan in principe allbei, dat rode wagentje wat jij bedoelt zal dat eenassige bagage wagentje zijn?
Wat harry bouwt is een echte personen wagen. Dat wagentje wat M* erachter heeft slaat nergens op, hij zal zo vast wel gereden hebben maar hiet ziet er niet uit.

Harry, veel succses!

Zoiets als in set 33865??
Ik heb nog geen foto's van een Rode Pijl gezien met een goederenwagen erachter. Ik heb er wel eentje met een 2-assige personen- en een idem bagagewagen. Het rytuig dat ik bouw, heeft er zeker achter gereden, al was het maar voor enkele jaren.

Ik heb de ramen ingezet en het interieur ingebracht. Aan het onderstel moest nog een kleine correctie worden aangebracht. Om de schaargeleiding van de kortkoppeling goed te geleiden, moest ik een klein plastic plaatje aanbrengen. De diverse handgrepen zijn metaalkleurig geverfd. Binnenkort de transfers bestellen en dan is het rytuig af.

Groetjes

Harry Stipkes