Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper

Gestart door Sascha maandag 05 januari 2009, 15:33:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe zouden jullie koploper de boel laten aansturen?
Serieel via de 6051/6021 die als slave aan de CS1 hangen

3 (9.4%)

Via netwerk de CS1 aansturen, waar enkel de 6021 met zijn keyboards aanhangt

8 (25.0%)

Ik zou alleen de CS1 gebruiken

6 (18.8%)

Ik zou alleen de 6021/6051 gebruiken

8 (25.0%)

Verkoop beide centrales en koop een .... (Gaarne toelichten!)

5 (15.6%)

Speciaal voor AlbertJan : Gebruik ze op verschillende banen :)

2 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 17

Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo allemaal,

Ik ben in de fortuinlijke positie om eens met een luxe-probleem te zitten. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Ik ben in het bezit van een 6021 Central Unit met 6051 Interface. Ook heb ik een CS1 met de Marklin Update. Nu rij ik persoonlijk het liefst nog steeds met de 6021 (en 2e rijregelaar 6036) omdat dit naar mijn mening instinctief nog steeds het makkelijkste/fijnste bestuurt. Ook wil ik mijn baan (nog in opbouw) gaan besturen met Koploper via de PC. En nu kom ik langzaam bij mijn vraag.

Ga ik dit doen middels de seriele verbinding naar de 6051 Interface, of ga ik via netwerk naar de CS1? Ik wil de 6021 als 'slave' aan de CS1 gaan hangen, dus ik denk dat beide manieren wel zal werken. Maar wat zijn nu bijv. de (technische) voor en nadelen van beide manieren? Ik denk dat als het zaakje aanstuurt via de CS1, dat je dan bijv. al niet meer de correcte wissel-standen kunt aflezen op de keyboards? Vervolgens zit je met de terugmelders.. Stuur je aan met de 6021/6051, dan moeten deze aan de 6051 hangen, wat weer als nadeel heeft dat je niet alle functies van de CS1 kan benutten etc etc.

Wat is jullie mening, en wat zouden jullie doen?
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Tja, dat is echt een luxe probleem. Ik heb ook bijna met dat probleem te maken, maar heb nog geen CS1, ECOS  of CS2. Wil eigenlijk de CS2 aanschaffen, maar ja, daar werkt koploper nog niet mee. Maar terug naar jouw vraag.
Het is inderdaad zo, dat wanneer je de PC aansluit op de 6021, dat je dan dus wijzigingen van wissels en seinen ook op het keyboard 6040 terugziet. Via de snifferingang op de CS krijgt de CS deze signalen ook door. Maar dit is éénrichting verkeer. Sluit je dus je PC aan op de CS, dan worden wisselopdrachten niet teruggestuurd naar je Keyboard 6040. Dit gaat overigens bij de CS2 wel, als straks daarvoor het kastje 60128 leverbaar is. Dan worden de databussen van de CS2 en de 6021 op elkaar aangesloten en "luisteren" beide apparaten ook naar elkaar.
En de functionele verschillen? Als je de PC via de 6021 aansluit, kun je locs aansturen met de bekende 14 stappen. Via de CS gaat dat met 28 stappen (bij mfx decoders) geloof ik. Bovendien kun je via de CS veel meer functies aansturen. Via de 6021 kun je naast de "function" maximaal 4 extra functies per lok aansturen. Met een trucje kun je in koploper voor locs met uitgebreide functies een stuurrijtuig aanmaken, waarmee dan ook weer 4 functies te bedienen zijn. Zo kun je dan vanuit Koploper per lok 9 functies aansturen. Voor sommige nieuwe modellen nog niet alle mogelijkheden dus. Kost je wel 2 adressen van de maximaal 80. Bij de CS heb je dit soort beperkingen niet.
Tja, luxe problemen ja...  :lol:
Veel plezier ermee. Als je nog nuttige tips hebt, hou ik me ook aanbevolen, aangezien ik dus bijna in een soortgelijke situatie zit.
Daan
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Ha die Sascha en anderen!
Mooi, heel mooi zelfs dat jij dit luxe "probleem" aankaart!
Zelf heb ik exact dezelfde situatie met alleen het verschil dat dit momenteel gescheiden staat op 2 banen, 6021/6051 op de Koploper testbaan en de CS1 op de grote baan in aanbouw. (nu even afgebroken! :()
Maar het moment van koppelen gaat zeker komen, dus kom maar met de oplossingen! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Niet gestemd omdat deze keuze er (nog) niet bij staat. :roll:
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: AlbertJan op maandag 05 januari 2009, 16:57:11
P.s. Niet gestemd omdat deze keuze er (nog) niet bij staat. :roll:

Nu wel :mrgreen:
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo Sascha,

Wat versta je onder CS1 met update ?. De gewone update of de reloaded update.

Met de 6021/6051 in combinatie met Koploper kun je goed je baan besturen.
Wil je de baan gaan besturen met de CS1 is dat ook mogelijk.
Verder is ook mogelijk om de 6021 (plus 6040) als slave aan de CS te koppelen via de sniffer-ingang. Let wel er is maar éénrichting communicatie en wel van de 6021 naar CS1, dus niet andersom.
De meer mogelijkheden (zoals meer rijstappen e.d.) van de CS1 t.o.v. 6021 zullen je al wel bekend zijn neem ik aan.
Kies je later voor de CS1 ook nog voor de reloaded dan heb je dezelfde mogelijkheden als de ECoS. Wat dan de mogelijkheden zijn zoals DCC en dergelijke kun je nu dus al lezen in de handleiding van de ECoS.

Mvg,
Peter
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Ha die Sascha!
Geweldig, alleen het stemmen schiet zo niet op hè? :roll: :wink:

Serieel via de 6051/6021 die als slave aan de CS1 hangen   1 (16.7%)
Via netwerk de CS1 aansturen, waar enkel de 6021 met zijn keyboards aanhangt   1 (16.7%)
Ik zou alleen de CS1 gebruiken   1 (16.7%)
Ik zou alleen de 6021/6051 gebruiken   1 (16.7%)
Verkoop beide centrales en koop een .... (Gaarne toelichten!)   1 (16.7%)
Speciaal voor AlbertJan : Gebruik ze op verschillende banen    1 (16.7%)

Met de volgende reageerder weer een nieuwe optie? :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
is aan gewerkt AJ 8)

Dennis
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Ik heb voor optie 2 gestemd.

Ik vind dit gezien al het materiaal dat je hebt de mooiste oplossing.

Ikzelf ga deze optie later ook toepassen.

Veel suc6 :wink:
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo Sascha,

hang je 6021 met keyboards aan de snifferingang van het CS, maar sluit je computer aan rechtstreeks aan op je CS dus niet via de interface en de computer. Het CS communicieert in 2 richtingen met de computer, vanuit je computer naar de interface is 1 richtingsverkeer, en van de Control Unit naar het Central Station is eveneens 1 richtingsverkeer. Er is zelfs een moment dat het absoluut fout gaat, namelijk als je baan kortsluiting heeft en dus het Central Station uitgeschakeld is, is de kans aanwezig dat als de computer een commando via via naar de treinbaan stuurt deze nooit aankomt, er wordt namelijk op deze manier geen buffer opgebouwd, je Interface weet namelijk niet dat het Central Station op noodstop staat,

Ook de terugkoppeling rijregelaars en wisselstanden tussen de computer en Cs vallen uit als deze via via aangestuurd wordt, kortom er is slechts 1 juiste manier van aansluiten,

Dus tevens de terugmeldingen aansluiten op het Cs en niet op de interface.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Ik zou alleen de CS1 gebruiken. Ik zie niet het voordeel van optie 2: CS1 met keyboards. Alles is nl te bedienen met Koploper en je ziet wat je doet.

Een andere centrale kopen is geen optie, kapitaalvernietiging en waarom zou je iets anders kopen als je al een prima opstelling hebt, zeker na de ESU update zo je dat wilt.

Gr, Ben.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hoi Sascha,

Ik werk met optie 1: Serieel via de 6051/6021 die als slave aan de CS1 hangen.

Dit werkt op zich goed. Ik kan de optie van Walter niet toepassen omdat ik met Windigital werk.
En deze wordt niet ondersteund door het CS.
Ik gebruik het CS dan ook alleen om extra functies van MFX locs in/uit te schakelen. En om te programmeren.
Keyboards gebruik ik allang niet meer, er is niets mooier als alles op het seintableau op je scherm te bedienen.

Ik zou in jou geval omdat je met koploper werkt, voor de optie van Walter gaan.

groetjes
Henk
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo Sascha,ik zelf bezit geen Cs 1 of 2,ik werk met de 6021/6051 en koploper(koploper in gebruik sinds de laatste gastendag na de uitleg van Walter Wissels).Daarvoor klungelde ik 2 jaar met M60521 met de addV3 versie(een drama)dit verhaal volgt nog wel is in een nieuw draadje.Als je met de CS 1 of 2 bijvoorbeeld je CV waardes kan uitlezen dan is dat wel makkelijk om erbij te hebben,wat MFX betreft geen ervaring,maar als deze alleen te gebruiken zijn in samenwerking met de CS1 of 2 en je bent in het bezit van MFX locs dan is de keuze makkelijk gemaakt.

groetjes Huib
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo Huib,

thanks heb ik de lezing toch niet voor niks gedaan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Als het puur om het aansturen van de baan gaat, dan is een blackbox dus voldoende.
Dan ging ik voor de oplossing via DDW en Koploper. Kost allebei 0 euries.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Hallo

Alle marklin centrales weg, zo ook koploper.
Maar direct aan Raptor hangen

Geen geemmer meer met de flessehals van de seriele connectie via 6051
Geen PC problemen meer

Teun
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Teun,

Doe jij aan kappitaal vernietiging? Volgens mij was dit niet de vraag van Sascha. Nadeel van Raptor vind ik dat je vast zit aan 1 programma. Terwijl met Pc en 6051 je wel vrijheid hebt van software keuze. Dat laatste vind ik zelf wel heel belangrijk.
Ik zou zelf nooit een centrale kopen waarin al een 'treinbesturingsoftware' is ingebakken.

Mijn advies is dus aan Sascha: geen kapitaal vernietiging doen  :D

Mvg,
Paul.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Niet aan kapitaal vernietiging doen is inderdaad een buitengewoon goed advies!  :mrgreen: Kijk maar naar meneer Marklin. Heb je fijn geinvesteerd in zegmaar de 6021 lijn kan je plotseling niets meer bijkopen.  :shock: Stap u maar lekker over op de CS1.  :| Heb je fijn geinvesteerd in CS1 lijn kan je plotseling van Marklin niets meer bijkopen.  :( Stap u maar lekker over op de CS2.   :cry: Heb je fijn geinvesteerd in CS2 lijn moet je nog maar afwachten of Marklin met een software aansluiting komt.. :evil:

Nee, dan de PC. Microsoft heeft kapitaalvernietiging bij de klant "gepatenteerd"!  :twisted:

Jan.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
De stelling van Paul geldt voor die mensen die van het besturen, en op het computerscherm bekijken, van hun modelbaan hun hoofdoelstelling hebben gemaakt.

De stelling van Paul geldt niet voor die mensen die van het bouwen van, en het rijden op, hun modelbaan hun hoofddoelstelling hebben gemaakt, zij hebben behoefte aan een simpel, maar doeltreffend, systeem om het verkeer op hun baan veilig en efficiënt te laten verlopen en kijken met genoegen naar wat er op hun modelbaan gebeurt.

Ik zal nog moeten gaan stemmen ook.

Jan, ik ben het gedeetelijk met je eens, altijd alles bij het oude houden is stilstand, maar veranderen om te veranderen is weer te veel de andere kant op, wat dit betreft is Raptor conservatief, de principes van het programma zijn oud, maar doeltreffend en bewezen, de centrale komt echter in de problemen als er een echt nieuw digitaal systeem uitgevonden, en heel populair, wordt

Groet, Anne W

Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Nee, ik stem niet, ik kan geen keus maken (zo zie je maar weer dat ik gewoon een open en eerlijke mening geef)

Groetjes, Anne W
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: Anne W op woensdag 07 januari 2009, 12:55:44
De stelling van Paul geldt voor die mensen die van het besturen, en op het computerscherm bekijken, van hun modelbaan hun hoofdoelstelling hebben gemaakt.
Hallo Anne,

Meestal hou ik mij maar ik lees dit echt met gekromde tenen. Dat gelul altijd van het computerscherm bekijken dat is echt iets waar ook al in prehistorie tijd over werd gesproken toen het programma nog Trainbrain heette en het wel gewoon op een Pc kon draaien.

Ik kijk net als jij alleen op het beeldscherm als er iets fout is gegaan alleen doe jij het op de Raptor. Ik kijk zelf liever op een beeldscherm en zie meteen waar het fout is, dan dat ik op een klein display iets moet gaan lezen. Ieder zijn meug....

Mvg,
Paul.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: treinstein op woensdag 07 januari 2009, 12:47:13
Niet aan kapitaal vernietiging doen is inderdaad een buitengewoon goed advies!  :mrgreen: Kijk maar naar meneer Marklin. Heb je fijn geinvesteerd in zegmaar de 6021 lijn kan je plotseling niets meer bijkopen.  :shock: Stap u maar lekker over op de CS1.  :| Heb je fijn geinvesteerd in CS1 lijn kan je plotseling van Marklin niets meer bijkopen.  :( Stap u maar lekker over op de CS2.   :cry: Heb je fijn geinvesteerd in CS2 lijn moet je nog maar afwachten of Marklin met een software aansluiting komt.. :evil:
Hallo Jan,

Daarom snap ik de gebruikers niet echt. Ik lees ook met verbazing aanvragen van gebruikers die net CS1 hebben gekocht en nu zo nodig moeten overschakelen naar CS2. Ik snap niet waar zij het geld vandaan halen.

Mvg
paul.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Paul, ik denk bij Leen. Mijn streven is nog altijd, om het met middelen te doen welke mij het minste geld kosten.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Beste Paul,

Dit wordt een echte serieuze discussie, ik open vanavond even een nieuw topic.

Oh ja, van gekromde tenen krijg je kramp en likdoorns.

Groet, Anne W
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: Anne W op woensdag 07 januari 2009, 17:23:37
Beste Paul,

Dit wordt een echte serieuze discussie, ik open vanavond even een nieuw topic.

Oh ja, van gekromde tenen krijg je kramp en likdoorns.

Groet, Anne W
Anne,

Bespaar je de moeite; ik zal er niet aan mee doen. Als je twee mensen hebt die ieder zeer achter hun eigen mening staan heeft een discussie echt geen nut. Van die twee ben ik er zelf 1.  :)

Mvg,
Paul.
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: Anne W op woensdag 07 januari 2009, 12:55:44
De stelling van Paul geldt voor die mensen die van het besturen, en op het computerscherm bekijken, van hun modelbaan hun hoofdoelstelling hebben gemaakt.

Groet, Anne W

Beste Anne, hiermee moet ik het volstrekt oneens zijn. Ik ben een enthousiast Koplopergebruiker, maar ben toch echt een (model)treinenman en geen computerfanaat. Ik kan de PC als hulpmiddel en gereedschap voor van alles en nog wat best wel waarderen en ben redelijk bedreven in de omgang er mee, maar als bij mij de (28) treinen rijden, staat 95% van de tijd de schermbeveiliging aan en ligt het toetsenboord in de la en laat Koploper mij (en anderen) genieten van een realistische en gevarieerde treinenloop.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Ik heb gekozen voor:

Verkoop beide centrales en koop een .... (Gaarne toelichten!)

Ik heb alleen maar een 6021/2x control F / 2x Keyboard en een interface. De CS komt er ook niet.

Ik zou een oude PC kopen en daarop MrDirect zetten. Ik ben nu bezig dit voor elkaar te maken.

De test booster is een Deltacontroler 6604 rechtstreeks aan de Comm Poort van de computer.

Als programma Koploper.

Ik heb net de componenten voor de S88LPT opgehaald. Deze ga ik dit weekend in elkaar zetten.

Daarnaast heb ik in een groot aantal treinen DCC / Motorola decoders zitten. Deze werken nu ineens met 28 stappen ipv de 14 van de 6021.

Een kleine investering met een groot plezier (voor mij dan :))

Meine

Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Beste Meine,
Wat je schrijft is voor mij ongeveer abakadabra.  Zelf  bestuur ik op dit moment alles met een cs1 waarvan ik nog lang niet alle mogelijkheden gebruik.....

Daan
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Citaat van: DB op woensdag 07 januari 2009, 20:30:28
Wat je schrijft is voor mij ongeveer abakadabra.  Zelf  bestuur ik op dit moment alles met een cs1 waarvan ik nog lang niet alle mogelijkheden gebruik.....

MrDirect Zie http://www.mrdirect.nl/ is een programma wat een centrale kan 'nadoen'.
Met deze software kan het DCC protocol en het Motorola I en II protocol nagedaan worden.
Deze software draait onder MSDOS, dus een oude computer is voldoende. MFX ondersteund het programma (nog??) niet.
Wel kunnen de MFX decoders aangestuurd worden omdat deze ook Motorola II 'spreken' (tot 9 functie's = F + F1 tm F8)

Op een van de poorten aan de achterzijde van de computer worden drie draden verbonden met de 6604 (of een andere booster) en een transformator. Even wat instellen en rijden maar.


Uiteraard is dit minder luxe dan een mooie CS1/CS2 of zelfs een Ecos, maar voor veel minder geld kan ik bijna net zoveel.

De oorspronkelijke vraag was wat ik zou doen,...
Eerst dit en misschien in de (verre) toekomst een Ecos. (mijn 6021 hou ik voor test doeleinden)

Meine
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Luxe probleem met CS1, 6021/6051 en Koploper
Beste Paul,

Dan heeft het geen zin, voor een open discussie zijn er minimaal twee nodig.....

Beste Aldert,

Heel goed, ik krijg vaak een andere indruk.

Groet, Anne W