Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)

Gestart door Henk K zondag 04 januari 2009, 20:33:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Henk K's treinbaan (Update 9-12-2009)
Citaat van: Henk K op donderdag 10 december 2009, 20:10:43Nadat ik de afdruk uit de mal heb gehaald, verf ik hem meteen met zwaar verdunde vieze groene verf.

Citaat van: Henk K op maandag 14 december 2009, 21:20:16
Ik heb het geverfd met een sterk verdunde vieze kleur bruin en heb daarna gips poeder eroverheen gestrooid en dat met een droge kwast tussen de voegen geveegd.

Hallo Henk,

Volgens mij hou jij erg van vieze verf. :mrgreen: :mrgreen:

Maar, zonder gekheid, het resultaat mag er zijn. Jouw rotsen komen door de gebruikte kleuren erg dicht bij kalkrotsen. De bergketen noordelijk van het Inntal bij Innsbruck heeft grotendeels deze kleurschakeringen.

Groet,
Ronald
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Ik zal wel eens wat plaatjes schieten over hoe vies die kleuren van die verf wel niet zijn.... :)

De Kerstvrouw heeft me twee bouwpakketjes van een seinpaal gegeven, en tussen alle bedrijven (lees: bezoeken aan familie en dergelijke) heb ik tijd gevonden om de eerste in elkaar te zetten. :) Was een enorm gepriegel met onderdeeltjes van 3 bij 2 milimeter, maar het is gelukt. :)







Verder nog goed nieuws op het servo-front. Ik had een tijdje geleden al geopperd dat een elco over de voeding van de servo, de performance zou kunnen verbeteren, en inderdaad, mijn ADHD-servo doet het voorbeeldig met een 16V/47uF elco'tje over de voeding. Ik ga binnenkort dus eens een stuk of wat servo's bestellen en dan de hele baan voorzien van servo-gestuurde wissels. :)
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Hoi Henk, een leerzaam draadje, vooral de ballast van de C rail is echt geweldig, succes verder bij de bouw, vr gr Arie
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Henk,

Schitterend draadje en verslag met foto's van het begin, heb het aandachtig doorgenomen.

Wat ik mij wel afvraag als je de rails zo mooi en goed inbed en rond de rails verhoogd met tegellijm e.d.:
waarom gebruik je op die stukken geen K-rails?? Dan had je ook nog stuken met flex-rails kunnen leggen.


Maar wat een bouwtempo, indrukwekkend. En dan hup wat electronica tussendoor. Duidelijk niet de eerste modelbaan die je bouwt.

Hajo
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Hoi Henk,

Leuk draadje met zo af en toe hoogdravende techniek, petje af.

Groet Bert :)
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Hoi henk,

Mooie baan, wil later ook de rails zo inpakken met dat bruin enzo  :P knap werk allemaal!!
Kun je een keer een filmpje over je helebaan maken??  8)

MVG Clint
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Hoi Henk.
Deze seinen maken jouw prachtige baan en scenes weer net wat meer af! 8)
Het zal een bijzonder fraai gezicht zijn, om deze mooie seinen van stoppen naar rijden te zien overgaan.

Veel succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Henk K's treinbaan (Update 26-12-2009)
Op deze twee foto's:





... is mooi te zien dat het randje langs het spoor nog niet afgewerkt is. Aangezien de werkzaamheden met de servocontroller even stil liggen (die is nl. af :) ) heb ik vandaag eens wat tijd gebruikt om lekker te prutsen met scenery. Ik vond dat er wel wat plantjes en dergelijke mochten groeien, en daar zijn wat foto's van... :)















Verder ben ik ook bezig geweest met een huis op basis van mallen van Sporle. Ik weet uit het verleden al dat dat niet mee valt. Ik ben de boel met een airbrush te lijf gegaan, niet overal hecht de verf even goed, maar ik ben vooralsnog niet ontevreden. Er moeten nog raampjes in en ik denk dat het er dan een stuk beter uit ziet.





Dat was hem weer voor vandaag....

Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Complimenten voor je baan  :D :D.

Er zitten echt supermooie stukken scenery tussen.

Niet meer zolang wachten met een update  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Hallo Henk,

Mooie update van je baan, alleen die rotsblokken bij je portaal vind ik een beetje eng  :shock:  stel dat er eentje valt net op je trein.

Ik vind dat wel een leuk idee zo.

Gr Einte
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Hoi Henk,

Zeer fraaie update weer. 8)

Gr.
René
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Misschien dat ik een vangnetje boven het portaal moet hangen. ;)

Anyway, ik kon het even niet laten om raampjes te kopieren, knippen en er in te zetten (ze zijn nog niet geplakt)



Het ziet er echt uit als een zwaar verpauperd huis. En dat was precies de bedoeling. :)

Nu moet ik alleen nog iets intelligents doen met de naden tussen de verdiepingen. Ik weet alleen nog niet precies wat.
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Citaat van: Henk K op zondag 28 maart 2010, 22:02:23Nu moet ik alleen nog iets intelligents doen met de naden tussen de verdiepingen. Ik weet alleen nog niet precies wat.

Henk, misschien is Gerard's topic een inspiratie voor jouw probleem . . . .

Groeten,

Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 28-03-2010)
Mooie update !!!!!!!  8)

Misschien zijn banen verweerd pleisterwerk een idee ??...lekker vuil !!



SUCCES !!

Hans ;)
Re:Henk K's treinbaan (Update 07-01-2011)
Goeiedag zeg, ik heb al ruim 9 maanden niets meer in mijn eigen topic gepost. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik niet zo gek veel aan de baan heb gedaan, ik ben meer met de elektronica bezig geweest. Daar gaat deze update ook over, ik heb namelijk een en ander op de baan aangesloten.

Er mocht ook wel wat veranderen: als je zag hoe het was, dan werd je niet vrolijk:





Dat laatste ziet er nu zo uit:



Daar moeten nog wel de S-44s (homebrew halve S-88s :) ) aangesloten worden (ze liggen er wel al) en de servo decoders moeten er nog komen. Aan de andere kant kunnen de verlengingen aan de servo's rechts er allemaal af.

Verder is onder mijn baan het volgende ook te vinden:

Mijn digitale centrale met de eerste S-44:



De eerste servo decoder:



En nog een S-44 en een servo decoder bij elkaar.



Hier komen best wel veel draden bij elkaar, maar ik vind dat het redelijk netjes is gebleven.

Deze elektronica is voldoende om het hele rechter gedeelte (industrie terrein + wat er naast en onder ligt) aan te sturen: 14 massa detectie stukken en 8 wissels. Op mijn PC heb ik een (zelfgeschreven) SRCP server draaien (die praat dus het zelfde protocol als DDW), en die stuurt mijn (wederom zelfgemaakte) digitale centrale aan. Deze kan Marklin Motorola commando's genereren waarop de wissels kunnen worden geschakeld, en hij leest de sensoren uit en rapporteert als een geisoleerde railstaaf aan de massa komt.

Bij 1 railstaaf is helaas een sluiting waardoor hij altijd als 'bezet' wordt aangemeld. Misschien dat ik er van onderaf nog probeer bij te komen. Ik heb niet zo veel zin om het uit te breken. :S

Dit weekend hoop ik het middelste deel te kunnen aansluiten op mijn S-44's en servo decoders (waarvan ik er nog twee in elkaar moet zetten, trouwens).

Edit: Dit is er trouwens geworden van mijn gipsen huis:



Moet het nog verder afwerken... de groeven zijn nog te diep.
Re:Henk K's treinbaan (Update 07-01-2011)
Dat is al een hele verbetering betreffende die draden...ik heb er zelf ook wel eens last van, maar die boekbinders doen wonderen  8)

Dat huis is echt prachtig gemaakt zeg, groot compliment !!!!

Groeten en fijn weekend.

Hans ;)
Re:Henk K's treinbaan (Update 07-01-2011)
Hoi Henk,

Mijn petje af voor je eigenbouw decoders. 8)
Het ziet er netjes uit.
Succes verder.

Gr.
René
Re:Henk K's treinbaan (Update 07-01-2011)
Prachtige baan !


groeten minitreintje/Dylan
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Zoals jullie weten ben ik regelmatig bezig met het maken van printjes. Ik krijg hier wel eens vragen over, dus bij deze een uitleg over hoe ik dat aanpak.

In de eerste plaats moet je weten wat je gaat maken. Daar maak je een schema van, dat ziet er voor mijn servo-decoder zo uit:



Ik maak dit in Diptrace, waar ik ooit een licentie tot 500 pins voor heb aangeschaft. Tegenwoordig is een goed alternatief 'Kicad', een programma dat ik in een latere fase overigens evengoed gebruik.

Van het schema maken we een PCB layout. Dat ziet er bij mij zo uit.



Ik heb het wat ruimtelijker opgezet dan strikt noodzakelijk. Omdat het toch handwerk is, is de kans op kortsluiting aanwezig, en door wat meer ruimte te pakken, kan je dat risico een stuk kleiner maken.

Dan komt Kicad aan de beurt: om van de layout in diptrace naar een print op een transparant te komen, moet ik nogal wat stappen ondernemen. Ik begin met het exporteren van de layout in 'gerber' formaat. Dat kan ik in Kicad inlezen, en die kan ik alleen de laag die ik wil etsen, laten printen naar 'XPS' file. Dit kan ik met XPS-convertor naar een hires PNG file converteren, en die lees ik in in Paintshop Pro. Dat ziet er dan weer zo uit:



Hiermee ga ik knutselen. Ik wil sowieso twee keer dezelfde layout op transparant over elkaar heen leggen, want dat geeft een betere belichting. Daarnaast kan ik meerdere printjes uit een 10x16 printplaat halen, en daar maak ik graag gebruik van. En of dat nog niet genoeg is, ik wil alvast de gaatjes die ik moet boren, ge-etst hebben, zodat het boortje makkelijk op de juiste plaats valt. Al met al, krijg ik dan een transparant die er zo uit ziet:



We pakken dan een printplaat, halen de bescherming eraf en leggen de transparanten op de juiste manier er op (als je het fout doet, dan heb je je layout in spiegelbeeld en dat schiet niet op :) ). Ik leg het onder een gezichtsbruiner en laat de UV stralen de fotogevoelige laag van de printplaat bewerken. Omdat ik er een plaatje plexiglas op leg, duurt de belichting lang: het plexiglas houdt meer dan 95% van het UV licht tegen, hier moet ik nog eens iets anders voor vinden. Na het belichten moet het ontwikkeld worden. Dit gebeurt in een badje met natronloog, wat we ook vinden in.... gootsteen ontstopper. Van dit stukje had ik even geen foto's gemaakt.

Dan gaan we echt etsen. Dit gebeurt in een bad met natriumpersulfaat oplossing. Daar waar de lichtgevoelige laag niet is aangetast, is het koper beschermd, en al het andere wordt wegge-etst. Aangezien dit op een temperatuur moet gebeuren van ca 40 graden, heb ik wat babyspullen gerecycled. :)





En daar gaan we... Het lijkt al alsof we een heel eind op weg zijn, maar zodra je de printplaat in het etsbad legt, tekent de layout zich af. Waar ge-etst wordt, wordt het doffer.



Na verloop van tijd zien we al dat de randjes vrij komen....



... terwijl we het wel op temperatuur proberen te houden. :)



Alweer een stukje verder,...



en langzaam ...



... maar zeker...



... wordt de hele printplaat ....



.. ge-etst.



Klaar!



Dan moeten we de boel uitzagen,...



.. en gaatjes boren.





En dan kunnen we beginnen met solderen. De volgorde die ik daarbij hanteer, is de lage dingen eerst, zodat je de printplaat op zijn kop kunt leggen en de componentjes er gewoon in blijven steken.



De eerste vier weerstandjes...



Nog meer laag grut...



... en wat hoger grut....



... en dan zijn we klaar. Voordat ik de twee 7805's (die grote dingen zowel links als rechts) er in gezet had, had ik al wat tests gedraaid met de microcontroller er in. Nadat ik de 7805's er in had gezet, de microcontroller er even uit, spanning op de pins gezet en gekeken of er netjes 5 volt achter de 7805's kwam. En dat was heel netjes het geval, in tegenstelling tot eerdere prints waarbij ik een handvol microcontrollers om zeep heb geholpen.



En dan de test met de servo's er aan. En dat ging vandaag in 1 keer goed.



Het printje wat er op geklikt zit, is een RS232 level-convertor die er voor zorgt dat ik via een seriele poort met de laptop kan communiceren. De layout van dat printje is hier ook voorbij gekomen: ik had namelijk nog ruimte over en heb 2 level convertors gecombineerd met 4 servo decoders op een 16x10 printplaat kunnen zetten.

Nou was dit ook niet de eerste die ik maakte van dit ontwerp. Ik had er namelijk al vier. :)



Zo, dat was hem weer.
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Hallo Henk,

Wat een mooi uitgebreid verslag van jou printbouw  :thumbup: :thumbup:.

Ik ben al blij als ik een bouwpakket in elkaar krijg maar jij gaat vele stappen verder, je ontwerpt je eigen printen en schakelingen.

Het lijkt mij wel een hoop werk maar des te groter is het plezier als alles goed werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Hoi Henk,

ik ben het helemaal met Peter eens, een mooie rapportage :)

Het is ook leuk om te zien dat de baby uitzet aan z'n tweede leven begonnen is :D

Groetjes, John
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Hoi Henk, mooi verslag gaat mijn verstand ook te boven, vr gr Arie
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)

mooie printb(r)ouwerij  :P :thumbup:

gr,
Matthijs
Re:Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)
Ik zou het in boekvorm op de markt brengen  :) :thumbup:

Mooi foto-verslag inderdaad !!

Groeten en succes !!

Hans ;)