Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Henk K's treinbaan (beschrijving printplaten etsen)

Gestart door Henk K zondag 04 januari 2009, 20:33:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Het kleurverschil valt wel mee, dat komt doordat het op de foto's nog nat was. Daarnaast, in de echte wereld is er ook kleurverschil, dus ik zie dat niet als een probleem.

Het spul waarmee ik het opgehoogd heb is flexibele tegellijm. Een zak van 25 kilo was iets van 20-30 euro of zo. Ik denk dat ik met 1 zak wel toekom, dus dat is prima te doen.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met een aansturingsprogramma voor op de PC. Ik heb dit eerder al eens werkende gehad, maar dan op basis van punt-contacten. Aangezien ik nu treinen detecteer op complete stukken rails in plaats van op een enkel punt, heb ik (naast nog wat andere redenen)besloten om gewoon opnieuw te beginnen met de PC applicatie.

Mijn treinbaan ziet er nu zo uit in het programma:



<klik op het plaatje voor een vergroting>

Mijn schaduwstation is nu maar liefst twee sporen breed. Dat gaan er ooit zes worden, meer zal ik er toch niet nodig hebben.

Ik hoop binnenkort virtueel treinen op de baan te zetten en dan in simulatie de boel te laten rijden.
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Dit is ongeveer wat ik voor ogen had. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden met de wat lichter-bevlokte stukken, dat moet er meer uit zien als zand of zo en niet als overdreven groot zaagsel. :)





Het proefrijden is gedeeltelijk goed verlopen. Op het buitenste spoor gaat het prachtig, er is 1 klein stukje waar een loc op kruipsnelheid stil valt, maar dat is net na het ingebedde stuk. Wat alleen zwaar minder is, is dat ik een kortsluiting heb in het middelste baanvak (beide sporen hebben drie vakken)van het binnenste spoor. De geisoleerde railstaaf maakt contact met de middengeleider, dus zodra er een loc op staat is het echt kortsluiting. Ik hoop dat ik van onder af het kan vinden, maar anders zal ik moeten slopen. Grrrr. En ik had alles nog wel zo zorgvuldig doorgemeten voordat ik begon... Behalve dit, dus.
Re:Henk K's treinbaan
daanknoben
gast

Re:Henk K's treinbaan
DRIE woorden voor deze foto's:

SCHI

       TTER

            REND


Groeten Daan
Re:Henk K's treinbaan
snoffer
gast

Re:Henk K's treinbaan
tjonge jonge jonge wat mooi! heb je voor dit baan stuk gips gebruikt tussen de rails en niet dat tegelspul?

snoffer :mrgreen:
Re:Henk K's treinbaan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:Henk K's treinbaan
Hoi!
leuke baan hoor, jammer dat je hem afbrak!

ff vraagje: Hoe heb je dat bruin op de rails gedaan?

gr
kevin
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Schrijf ik het nou zo onhandig op? :D

Het stuk van de laatste twee foto's is hetzelfde als waar ik het over flexibele tegellijm had, dus het is nog steeds met flexibele tegellijm. :)

En het afbreken is van bijna een jaar terug...  :shock: :? Het bruin van de foto's hierboven is split die ik op Ebay gekocht heb. Bij de oude versie had ik het ook nog bijgekleurd met een pigment poeder van Anita Decor.

Er is een kans dat ik een deel van mijn meest recente geknutsel los moet halen, maar ik heb de kortsluiting al teruggebracht tot één railstuk. Die heb ik met een frees aan 1 kant (vanaf de onderzijde) bereikbaar gemaakt. Ik kreeg het gisteravond niet voor elkaar om de sluiting daar te vinden, dus het andere uiteinde, of misschien wel de hele lengte van de rail, zal ik ook moeten uitfresen. Hard hopen dat ik het kan vinden. :)
Re:Henk K's treinbaan
snoffer
gast

Re:Henk K's treinbaan
Citaat van: Henk K op vrijdag 23 oktober 2009, 13:29:18
Schrijf ik het nou zo onhandig op? :D

Het stuk van de laatste twee foto's is hetzelfde als waar ik het over flexibele tegellijm had, dus het is nog steeds met flexibele tegellijm. :)

Nee hoor alleen op de eerste paar foto's was het een beetje grijs bruin en hier is het spier wit (vandaag dat ik dacht aan gips oid:P)

snoffer :mrgreen:
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Geeft niks. :)

Ik heb vanavond de kortsluiting eruit weten te halen, maar de geisoleerde railstaaf van twee stukken rails is nu niet meer met elkaar of een draadje verbonden, en het gaat niet makkelijk worden om dat nog ondersteboven door een klein gaatje in de MDF plaat te solderen. Ik heb al geprobeerd om een draadje in te klemmen, maar dat is nog niet gelukt.
Re:Henk K's treinbaan
snoffer
gast

Re:Henk K's treinbaan
tja daar is maar een oplossing voor hè    gewoon het gat groter maken 8)  8)

Is het trouwens moeilijk om de rails onbeschadigd uit de tegellijm te bevrijden?

snoffer :mrgreen:
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Als je de rails uit de tegellijm of gips haalt, is het nog wel bruikbaar, maar het is niet zo dat het altijd nog op elkaar past. Echt schoonmaken heb ik nog nooit geprobeerd, dus of het helemaal schoon kan weet ik niet. Ik heb nog wat rails liggen uit mijn vorige baan, dus misschien dat ik het nog eens ga proberen.

De afgelopen week ben ik bezig geweest met de elektronica.

Het feit dat 1 sensor het niet gaat doen heb ik maar zo gelaten, bij nader inzien heb ik hem (en zijn tegenhanger op de parallelbaan) hoogst waarschijnlijk niet nodig.

Mijn doel voor dit weekend was om alle subsystemen naast elkaar aan de praat te krijgen, te weten: wisselaandrijving met servo's, massa detectie en het genereren van een digitaal signaal dat op de baan komt te staan. Dit levert drie modules op, die met elkaar worden verbonden middels een seriele verbinding (RS232), waarbij de laatste aan de computer vast hangt.

In de eerste plaats massa detectie: dit heb ik in het verleden al aan de praat gehad, de module hiervoor ligt gewoon klaar, maar in een doorgeluste RS232-situatie, heeft dit nog niet gefunctioneerd.

Dan de wisselaandrijving: ik heb zes wissels (waarvan 2 engelse wissels) voorzien van een servo aansturing. De servo's zitten op afstand, en de overbrenging van de beweging geschied met verenstaal door een plastic buisje heen. Met de servo-control direct op computer heeft dit gisteren gewerkt. Dat was stap 2.

Dan stap 3: het genereren van de Marklin Motorola commando's. Ik had dit een half jaar terug ook al aan de praat, maar de delta control (als booster) accepteerde het signaal op 3.3V niet. Ik wist uit het verleden dat 5V wel zou werken, maar ik heb toen gekozen om het op te pompen met een MAX232 bordje dat ik nog had liggen, tot 12V. Een maand of wat geleden heb ik besloten om het wat netter aan te pakken, en het signaal, plus de signalen voor de massa detectie (wat in dezelfde module plaatsvind) op te krikken naar 5V met een aantal inverters. Een week geleden heb ik dat eindelijk eens echt aangesloten, en gezien dat het werkte.

Helaas is het doorlussen met RS232 me nog niet gelukt. Ik heb wel een proof-of-concept, want met 2 servo-controls is dit al gelukt. Het probleem zat hem 1) in het gebrek aan tijd en 2) een kapot RX circuit op 1 van mijn microcontrollertjes. Ik heb nog geprobeerd die te vervangen, maar toen lag er boven al 1 op bed, dus toen dat niet in 1 keer werkte, heb ik het maar opzij gelegd.

Desalniettemin, ben ik erg blij met de vorderingen. Alles heeft nu onafhankelijk van elkaar gewerkt, en om het met elkaar door te lussen is nu alleen nog een soldeer-technische-uitdaging en ervoor zorgen dat ik hardware gebruik die het ook doet. :)

Er kan nog wel wat aan de stabiliteit gedaan worden, met name het reset-gedrag van de microcontrollers moet beter. Misschien dat er een low-voltage-detection bitje op zit of anders dat het gebruik van een watchdog de boel kan verbeteren. Dit is een circuit dat elke zoveel milliseconden aangezwengeld moet worden, anders vindt er een automatische reset plaats. Het voelt alleen niet goed om afhankelijk te zijn van een watchdog.

Helaas eventjes geen foto's. Die zouden ook niet zo gek veel toevoegen ben ik bang. :)
Re:Henk K's treinbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Henk K's treinbaan
mmm, klinkt allemaal zeer knap.
eigen programma's, elektronica,... the sky is the limit? ;)

succes, ik blijf dit volgen :D

Dennis
Re:Henk K's treinbaan
Lokkie
gast

Re:Henk K's treinbaan
Mijn petje af voor deze zelfbouw modelbaan besturing. 8)
Succes met de verdere stappen.

Gr.
René
Re:Henk K's treinbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Henk K's treinbaan
Hoi Henk

Ik ben benieuwd hoe het precies in elkaar zit met de servo's en de engelse wissels, heb je daar wat meer info over of een plaatje?
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Ik heb in de vorm van een Marklin wisselaandrijving, mijn eigen overbrenging van de beweging gemaakt. Foto's had ik toevallig nog online staan, gaat hier wel om twee gewone wissels, maar het idee is wel duidelijk.

Eerst een origineel maken,


en daar een mal van gemaakt met siliconen rubber


Een afgietsel ervan maken, met het buisje er al in zodat ik alleen nog het verenstaal erdoor hoef te trekken,


en na het vormen van het verenstaal, kan je hem zo inbouwen.


Er zijn twee "maar"-en. Ten eerste is dit voor een Engelse wissel net iets te breed, maar dat is niets wat niet verholpen kan worden met een goede vijl. Daarnaast is het een crime om het verenstaal dusdanig te vormen dat het lusje netjes over het pinnetje van de wissel blijft zitten. Met die reden heb ik uiteindelijk voor de gewone wissels een andere overbrenging gemaakt (wat overigens wel een streep trok door de handschakelaar en een wissellantaarn).
Re:Henk K's treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan
Henk,

Complimenten, wat maak jij veel werk van je eigen electronica :D.

Ook de wisselaandrijvingen met servo,s is een behoorlijk bouwwerk geworden.

Succes verder,

Peter / degeluidsman.
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
We staan op het punt om naar de sinterklaas viering op mijn werk te gaan, dus even snel, later misschien wat meer commentaar.

Dit krijg ik n op mijn scherm.



Een puntje (sensor) is rood gekleurd, dat komt doordat deze loc er staat.



En dan nu wat onsamenhangende foto's van de baan en de elektronica die er nu loopt. Er moet e.e.a. nog in een behuizing gedaan worden. :)

























Re:Henk K's treinbaan
Hansje
gast

Re:Henk K's treinbaan
Hoi Henk,

Je gaat lekker, ziet er goed uit hoor !!

Fijne viering nog, jullie zijn er vroeg bij  :lol:

Groet en succes !!

Hans ;)
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Zo, we zijn terug, kinderen blij met de cadeautjes en papa eigenlijk best wel moe. :)

Dan kan ik nu eindelijk zeggen wat er zoal op de foto's te zien is. :D

In de eerste plaats is blijkbaar mijn selectie mislukt en heb ik alle foto's geupload. Nah ja, zal wel. Anyway, wat we allemaal zien is: onder de baan ligt een aantal modules die met elkaar verbonden zijn. Het verhaal begint op deze foto:



Hier zie je linksbovenaan mijn ringleiding ontspringen (kroonsteentje, erg onscherp). Daarnaast zie je iets met twee blauwe puntjes, dat is de seriele kabel die richting mijn PC gaat. Het signaal wordt omgezet naar 3V3, en dat wordt door de module rechts ervan geinterpreteerd. Vanuit hier ontspringen drie dingen: de seriele verbinding wordt verder doorgelust naar een servo-control, het digitale signaal voor aansturing van de locs gaat de delta control in, en bovenlangs loopt een 12-aderige kabel (waar er voor nu nog maar 5 worden gebruikt) waar de sensor-schuifregister-modules aan vast hangen.

Op deze foto:



... zie je een sensor module. Er zijn er nu twee actief met potentieel 16 massa detectie sensoren, ik heb er alleen slechts 14 in gebruik. De twee kleine printplaatjes die links en rechts van de module liggen, zijn een elektrische beveiliging. Als er een trein ontspoort en de middengeleider zou contact maken met de geisoleerde railstaaf, dan staat er +/- 18V op mijn schuifregister. Dat trekken ze niet. :) Door gebruik te maken van een diode, een weerstand en een TVS (Transient Voltage Suppressor) weet ik ervoor te zorgen dat het voltage op de ingang van het schuifregister in elk geval niet boven de 6.8 uit komt. Dat is nog steeds meer dan de 5V waarop de ICs zijn gespect, maar tests hebben uitgewezen dat die daar wel tegen kunnen. De diode snoept er ook nog altijd 0.7V vanaf en de weerstand zal ook nog wel e.e.a. extra bijdragen dus ik geloof het verder wel. :D

Op dit plaatje:



... zie je een servo-module rechtsbovenin, die de drie servo's (in het midden) aan stuurt. Er ligt links een sensor-module en voor de rest is het een lekkere wirwar aan draden die heel binnenkort mooi opgebonden gaat worden.

Dan zijn er nog foto's van dat perron. Dit is een afgietsel van een mal van Sporle, en ik wilde erg graag dat dat paste. De afstand tussen mijn sporen was alleen te groot dus met de dremel heb ik ervoor gezorgd dat de sporen n zover uit elkaar liggen dat de breedste wagons er nog door kunnen als ik dit perron gebruik.

Zo, dat was het weer even. :)
Re:Henk K's treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan
Hoi Henk,

Leuke serie foto,s van jou baan.

Ziet er erg leuk uit, ik moet toch ook een aan een klein stukje scenery beginnen als ik dit zo zie.

Ik was al blij dat ik een Silverstar wagon had, maar jij hebt de hele voorraad op je baan staan.

Afgelopen zomer heb ik deze achtbaan nog gedaan :D en de nieuwe bleu fire echt een aanrader :P :P

Succes met de verdere bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Henk K's treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Henk K's treinbaan
Hallo Henk.
Op deze bewolkte zondagmorgen eens de tijd genomen, om jouw hele draadje eens goed door te lezen en te kijken.
Van de afbraak hele mooie baan, naar weer een hele nieuwe baan is altijd fascinerend om te lezen en te zien.
Mooi om te zien hoe er steeds weer nieuwe toevoegingen, veranderingen en verbeteringen zijn.
Het balasten van jouw C-rails is prachtig om te zien, dit menigeen zeker tot navolging doe besluiten.

Succes met de verdere opbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Gisteravond nog een stuk geballast, ik begin er steeds beter in te worden. :)

Minpuntje: er was lijm in twee engelse wissels terecht gekomen en ik moest nogal wat halsbrekende toeren uithalen om die weer schakelbaar te krijgen. Eentje kon ik nog uit het gips krijgen zonder brokken te maken en de ander moest ik onder komen. Dat werd een stuk van de plaat wegdremelen. :) Maar het is gelukt en alles doet het weer. :)

Hier een foto'tje van het resultaat:



Wel een beetje donker maar het gaat om het idee... :)
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Ondertussen gaan we ook lekker verder met de automatisering en digitalisering. De volgende stap: een batch wissels ombouwen voor aansturing met een servo.

Hier zijn de patienten, al ontdaan van alle niet meer nodige onderdelen.



Dan heb ik een gaatje geboord en met kit de boel zo afgezet, dat ik met giethars een buisje kan vastzetten. De kit is ervoor bedoeld dat de giethars niet meteen wegstroomt.



Close-up...



En dan heb ik vanmorgen nog ééntje voorzien van een stuk verenstaal, en daar hebben we ook nog een close-up-je van. :)



En nu eens nadenken hoe ik de boel zo compact mogelijk aan een servo verbind. De manier die ik gebruikt heb voor de andere 6 wissels is nogal log.
Re:Henk K's treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan
Hoi Henk,

Dat is een hele verbouwing zo, al mijn wissels hebben de standaard aandriving aan boord en nog nooit een probleem gehad :D.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze ombouw.

Succes.

Peter / degeluidsman.

Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
De laatste paar dagen wat met scenery bezig geweest. Kort samengevat, ik heb een hele goede manier om asfalt te maken ontdekt, maar een rotswand moet ik nog even over nadenken. :)

Ik heb een overgang gemaakt, zo dicht mogelijk tegen de rails aan.





Ik heb er nog geen loc over laten rijden (de baan is nogal geblokkeerd op andere plaatsen, omdat ik dingen kwijt moest waar ik anders geen plaats vor had :) ) maar een wagon gaat er zonder moeite overheen.

Hier zie je nog een deel zwart, dat is schoolbordverf, op een dun laagje flexibele tegellijm. Het grijze is ingewreven met krijt (eerst met mijn vingers en daarna met een kwast). Ik vind het er goed uitzien als asfalt. Minpuntje is alleen wel dat als ik met de stofzuiger in de buurt kom, het asfalt opeens drie tinten donkerder is. Ik moet het dus nog fixeren. Blanke lak of zo???



... vijf minuten en vier witte vingers later....


Re:Henk K's treinbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Henk K's treinbaan
Als je blanke lak gebruikt, dan liefst matte blanke lak. Ik vraag me dan wel af hoe het krijt reageert als het nat word van de lak. En blaas je het krijt niet weg met de airbrush??
Re:Henk K's treinbaan
Henk K
gast

Re:Henk K's treinbaan
Vooralsnog heb ik het krijt nog niet gefixeerd, het lijkt beter te blijven liggen als het al een tijdje ligt. :)

Ondertussen ben ik verder gegaan met het industrieterrein, de eerste bomen zijn al geplant en er is ook al wat wegverlichting, waar overigens nog wel een kwastje langs moet. :)

Hier zijn de foto's:







En verder ben ik bezig geweest met de overgang om de stroomvoorziening door te laten lopen. Het werkt uitstekend zo! :)



Re:Henk K's treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Henk K's treinbaan
Mooi resultaat Henk.
Was de extra draad bij de puko's noodzakelijk?

Groeten,

Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Helaas wel. Op de overgang ligt een stukje karton waar de puko's doorheen komen, maar niet ver genoeg. Locs kwamen er volledig tot stilstand, dus heb ik het zo opgelost. Ik heb er niet zo gek veel problemen mee.

Ondertussen is de groendienst verder gegaan. Ze hebben zelfs een paar schuurtjes neergezet. :) Een paar foto'tjes.










Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Geweldige scenery!

Vooral die laatste foto met die Citroen DS erop. Daar hou ik wel van :)

Wat voor brouwsel gebruik je voor de opvulling tussen de sporen? Houtlijm en...?

Ga zo door! Super!

Groetjes,

Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Wow, wat een mooie vorderingen. Het wordt echt heel erg realistisch zo onderhand. Klasse!
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Henk,

dat ziet er allemaal heel mooi uit.

Groetjes, John
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Hallo Henk,

Dat ziet er allemaal mooi uit. De industrie ziet er realistisch uit, vooral omdat je het goed de ruimte geeft en niet op enkele vierkante centimeters bij elkaar probeert te proppen.

Door de gebruikte kleuren en materialen past het geheel goed in lang vervlogen tijden.

Groet,
Ronald
Re:Henk K's treinbaan (Update 9-12-2009)
Het ziet er erg mooi uit. En hoe heb je overgang gemaakt gewoon gips met een ijzerendraadje of wat anders?

MVG Dewey
Re:Henk K's treinbaan (Update 9-12-2009)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 9-12-2009)
Erg mooi, inderdaad. Mooi 'gevulde' hoek met industrie met het juiste kleurenscala. Komt natuurlijk ook door de mooi genomen foto's!

Groeten Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 9-12-2009)
Dank voor de complimenten. :)

Vandaag een klein updateje: ik ben de rotswand onder handen aan het nemen:





De rotsen zijn van modelbouwgips. Ze zijn gegoten in de welbekende zwarte mallen waar ik er vier van heb. Oppassen dus dat je niet twee dezelfde naast elkaar zet. :)

Nadat ik de afdruk uit de mal heb gehaald, verf ik hem meteen met zwaar verdunde vieze groene verf. Die verdeelt zich zo, dat het net lijkt alsof we algen aanslag hebben. Niks drybrushen, ik vind het netjes zo. :) Nu nog wat vegetatie ertussen op strategische plaatsen en ik ben dik tevreden.
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
Complimenten Naamgenoot,

Je scenery ziet er fantastisch uit.

Heb je ook een foto van de mallen die je gebruikt voor de rotsen. Kan ik er eens om kijken op een beurs. Ziet er namelijk heel realistisch uit zo.

groetjes
Henk
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
ik zou ook wel die mallen willen hebben.Moet nl Luxemburgs landschap namaken om mijn zijlijn onder weg te bergen.Ik moet dus rotsmuurformaties maken om tussenin mijn wijngaardvelden aan te brengen.Die rotsen zien er perfekt uit.Ik moet ze wel roestkleur (roodachtig ) geven.
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
Ze komen uit deze serie:



Ik zie er op dit moment maar 1 bij conrad (deze, die ik overigens nog niet heb) + eentje van woodlands, maar ik weet niet hoe goed die bij elkaar passen.
Re:Henk K's treinbaan (Update 14-12-2009)
De afgelopen dagen:


  • Ik heb nog twee wissels voorzien van een servo-aansturing. Dit zijn alleen kleinere servo's en na een testje (4 verschillende geprobeerd) blijken ze niet allemaal even goed te reageren op het signaal. Ik zou trouwens nog eens kunnen proberen om een dikke elco op de voedingsspanning van de servo te zetten, misschien dat dat helpt. Anders gaan we alles met de grotere servo doen, wat ik op zich wel jammer zou vinden. Kwa kosten maakt het niets uit.
  • Het stukje rotswand is nu ook voorzien van vegetatie. :)
  • De rest van de wand is nu ook voorzien van rotsblokken, maar nog geen vegetatie.
  • Ik ben begonnen met een dubbelsporig tunnel portaal. Het ligt nog in een bocht ook, dus dat is extra lastig, maar mijn langste rijtuig komt op beide sporen met nog ruime marge door het portaal.
En dat vraagt natuurlijk om wat foto'tjes...











Het portaal is gemaakt met mallen van Spörle (Anita Decor) en wat stevig zaag- en vijlwerk. Ik heb het geverfd met een sterk verdunde vieze kleur bruin en heb daarna gips poeder eroverheen gestrooid en dat met een droge kwast tussen de voegen geveegd. De bruin zelf is ook lichter geworden (en gebleven) door het gipspoeder. Ik ben best wel tevreden met het resultaat tot nu toe. :)
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 10-12-2009)
Hallo Henk,

Die update ziet er weer mooi uit, moet ook zelf binnen kort beginnen met bergen en rotsen.
Dit is een voorbeeld voor mij  :D

Gr Einte
Re:Henk K's treinbaan (Update 14-12-2009)
Ziet er allemaal weer prachtig uit Henk. Zeker de schildertechnieken die je gebruikt geven een mooi resultaat.
Re:Henk K's treinbaan (Update 14-12-2009)
Henk,

mooi tunnelportaal, is dit ook van Noch?

Groetjes, John
Re:Henk K's treinbaan (Update 14-12-2009)
Citaat van: Tilly op dinsdag 15 december 2009, 18:25:39
Henk,

mooi tunnelportaal, is dit ook van Noch?



Citaat van: Henk K op maandag 14 december 2009, 21:20:16

Het portaal is gemaakt met mallen van Spörle (Anita Decor) en wat stevig zaag- en vijlwerk. Ik heb het geverfd met een sterk verdunde vieze kleur bruin en heb daarna gips poeder eroverheen gestrooid en dat met een droge kwast tussen de voegen geveegd. De bruin zelf is ook lichter geworden (en gebleven) door het gipspoeder. Ik ben best wel tevreden met het resultaat tot nu toe. :)



ehhh nee, van Spörle dus :-)

Is MMOOOOOOIII!
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Even een korte foto-update om te laten zien hoe het met het tunnelportaal staat.. :)






Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Dat is erg mooi geworden.

Leuk om de scenery zo te zien groeien.

Succes met de bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Wat een schitterend tunnelportaal is dat geworden!
Zijn de lantaarns werkend of dummy?

Groeten,

Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Erg erg mooi hoor.
Complimenten. Ben benieuwd naar de volgende updates.

Groeten

Erik
Re:Henk K's treinbaan (Update 6-12-2009)
Citaat van: Henk K op woensdag 09 december 2009, 20:30:47
Ondertussen is de groendienst verder gegaan. Ze hebben zelfs een paar schuurtjes neergezet. :) Een paar foto'tjes.
nee dat was de timmerman uit de buurd, die verveelde zich nogal 8)
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Prachtig gedaan die tunnelingang + wand! :D
Re:Henk K's treinbaan (Update 19-12-2009)
Hallo Henk,

Even het draadje doorgekeken, erg mooi wat je aan het maken bent.
Blijf het volgen.

Eric