Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"

Gestart door treinsmurf zondag 04 januari 2009, 19:50:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Hoi,

Hier een nieuw projectje voor het aanpassen van rijtuig 4125 "Le Buffet Suisse" van de SBB.
Ik kocht deze wagon een keertje voor een leuke prijs op de beurs in Houten.
Het was me opgevallen dat de wagon voorzien was van ledjes als tafellampjes en dat er preisertjes inzaten evenals een sleper, dus verlichting.

Thuis de wagon geprobeerd, en wat bleek: De preisertjes waren slecht geschilderd, veel nog witte ongeschilderde delen en die delen die geschilderd waren, waren met glanzende verf beschilderd.
Ook knipperde de LED's erg, wat een onrustig aanzicht gaf op de baan.

Ok, tijd voor een nieuw projectje dus. De wagon voorzichtig opengemaakt, en toen begon ik toch bijna te huilen.
De preiser poppetjes waren voor het overgrote deel barbaars van hun benen ontdaan, maar nog erger was hoe ze vastgelijmd zaten. Volgens mij een overvloed aan Velpon lijm gebruikt.
Daarnaast was met het solderen van de gele LED's jammer genoeg een aantal keer de binneninrichting geraakt, waardoor een aantal stoelen wat versmolten waren. Kortom, leuk geprobeerd, maar wel wat prutswerk.

Het knipperen van de LED's is al gauw te verklaren. Deze hangen in serie via een weerstand rechtstreeks aan de wisselspanning, en dus de reden dat deze nogal flikkeren.
Een en ander zat aangesloten conform onderstaande schema:



Hoe nu te beginnen. Als eerste wordt de weerstand losgesoldeerd, en voorzichtig de preisertjes uit de binneninrichting verwijdert. Overtollige Velpon lijm heb ik van de binneninrichting verwijdert met een aardappelschil mesje en een stanley mes. Ook de preisertje worden voorzichtig van de overtollige Velpon verwijdert.

Even gekeken hoe de vorige knutselaar een en ander gedaan had, en op zich was de opzet (het idee) aardig goed, alleen de uitvoering en afwerking wat minder. Hij had in elk tafelblad 2 gaatjes geboord waar de pootjes van de LED's doorheen pasten. Vervolgens onder de stoelen gaatjes geboord, en een draad doorgeleid door het tafelblad naar de gaatjes onder de passagiersstoelen. Vervolgens de LED's aan deze door het tafelblad stekende draden gesoldeerd, waarna deze in de gaatjes van het tafelblad geduwd werden. Vervolgens aan de onderkant van de binneninrichting de draden ingekort en aan elkaar gesoldeerd.
Van onder ziet dat er zo uit:



Ok, nu de aanpassingen: Als eerste schilderen we de binneninrichting. Ik heb hiervoor diverse kleuren gebruikt van Revell, Humbrol en Model Master.



Terwijl een en ander ligt te drogen, beschilderen we de preisertje opnieuw.



Als deze ook droog zijn, plaatsen we ze met een beetje superlijm op de stoelen van de binneninrichting.
Al een heel wat beter gezicht moet ik zeggen:



Ok, nu het electonica gedeelte.  Aangezien ik al van plan was om de verlichting van deze wagon te vervangen door zelfgebouwde LED-strip verlichting met warmwitte LED's, kan ik natuurlijk gebruik maken van de gelijkgerichte spanning door de gelijkrichter van de LED-strip. We tappen dan ook de plus en de min van de print af net na de Elco, en net voor de weerstand van 150 ohm welke voor de LED's op de LED-print dient.
Voor de gele LED's delen we deze in 2 rijen op, één rij van 7 LED's en een rij van 8 LED's. Elke rij krijgt een weerstand van 470 ohm, en wordt aan de 1e LED van de betreffende rij, aan de Anode (+) van de LED aangesloten.
Het uiteinde van beider rijen in serie geschakelde LED's wordt aan de kathode kant (-) een extra diode 1N4148 gesoldeerd, welke weer aan de (-) van de LED-strip wordt gesoldeerd.

Schematisch ziet dat er zo uit. (Bovenste deel van het schema is de LED-strip voor de wagonverlichting, het onderste deel zijn de 2 rijen gele LED's die als tafellampjes dienen).



We sluiten alles even professorisch aan en testen de verlichting. Als alles het doet, kunnen we vervolgens alles in de wagon inbouwen. Ik heb hiervoor stroomvoerende koppelingen gebruikt, en daarbij een draad van de voorkant waar de stroomvoerende koppeling zit, naar de achterkant waar de volgende stroomvoerende koppeling zit gesoldeerd. Hier nog een extra draad aan gesoldeerd, voor de voeding naar de LED-print, aan de keukenkant. Ook een massaveer onder het rijtuig geplaatst aan de keukenkant, waarvan de draad tevens naar de LED-print gaat. De draad van de gele LED's in serie aan de andere kant van de wagon waar de weerstanden zitten, ook doorgetrokken naar de keukenkant middels een draad. Aan de keukenkant wordt de diode 1N4148 in de keuken geplaatst, en beide draden (diode en retour van de weerstanden), worden op de + en - van de LED-print gesoldeerd, net na de Elco en net voor de weerstand voor de LED's op de LED-print.
Nu kan alles netjes weggewerkt worden in de keuken. Ook de Elco van de LED-print past perfekt in de keuken en zit daardoor nauwelijks in het zicht. Deze Elco zetten we vast met een stukje dubbelzijdig kleefband, evenals de LED-verlichting in de binnenkant van de kap.



Nu wordt de wagon weer voorzichtig dichtgemaakt. Vervolgens kunnen we het resultaat bewonderen op de baan:











Weer een geinig project met LED's, met een mooi resultaat.

Treinsmurf






Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Wat een mooi resultaat! Krijg zelf ook zin om de mijn 4217 en 4125 om te bouwen.
Bedankt voor het leuke idee.
Groet,
Erwin
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Mooi hoor!!! Helaas ben ik electrotechnisch niet zo goed onderlegd...

Groet, Peer
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Ik zal toch ook weer eens verder moeten gaan met de restauratie van m'n TEE 3071 teinstel.

Mooi gemaakt, en wat betreft die preizigers , ze willen mee of ze blijven thuis.  :mrgreen: :twisted:
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Ziet er heel mooi uit hoor.
Complimenten.

Mvg: Alex
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
hoi treinsmurf

wat voor maar ledjes zijn het
ik vindt ze aan de grote kant

en geen pb gehad


gerard
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Hoi Gerard,

De maat en typenr. van de LED's weet ik niet exact. (Ze zaten immers reeds in de wagon, ingezet door de vorige eigenaar).

Bij conrad hebben ze ook wel dergelijke LED's .
Bijvoorbeeld deze lijken me hetzelde: LED geel 2mm axiaal KM2520YD01 Bestnr.: 180118 - 89

Treinsmurf
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
hoi treinsmurf

ze lijken zo groot
kan je de set 4228 rheingold daar kijken ze veel kleiner
busch 5981 led geel super mini 1 mm

gerard5663
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Gerard,

Die set ken ik niet, maar geloof je gelijk. Als je 2 mm LED's te groot vindt ogen, zal je op zoek moeten naar kleinere LED's. Bij conrad zijn de kleinste volgens mij 1,9mm, anders val je in de SMD reeks, en die vind ik ook weer niet geschikt voor deze verlichting.

Ik vind de 2mm echter niet misstaan. Zijn misschien niet helemaal op schaal, maar zijn in ieder geval nog goed bewerkbaar. Let wel, hoe kleiner je de LED's kiest, hoe meer priegelwerk het vaak in de praktijk zal worden.

Treinsmurf
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED-verlichting : tafellampjes Marklin wagon 4125 of 4367 "Le Buffet Suisse"
Hi

Ut is welliswaar een oud draadje maar toch ....
Zijn deze LED's "groot" genoeg ?

groet
Harald