Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

extra contacten maken

Gestart door Maarten1975 zondag 04 januari 2009, 14:02:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
extra contacten maken
Maarten1975
gast

extra contacten maken
Op dit moment ben ik bezig een baan te maken met C-rails, hierop komen een aantal locs te rijden met rijgeluiden etc. Om eerlijk te zijn word ik af en toe helemaal gek, de locs met geluid stoppen veel sneller op plaatsen waar de geleiding schijnbaar minder is, dan locs zonder geluid. Op zich niet zo erg, maar de geluiden stoppen ermee, de loc start opnieuw op (met diesel geluid duurt dat even) en gaat weer verder. Het is alleen een vreemd gezicht en ik wil hier vanaf. De baan heeft ook een ringleiding maar ik vraag me af of dat ik door om de 2-3 railsjes een steundraad te maken voor B en O er vanaf ben. Wie heeft er een oplossing zodat ik mijn rondtjes kan maken met geluid zonder dat de loc "hikt"? Mijn baan is 3.30 bij 1.50 met 20-30 mtr rails.
Re: extra contacten maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: extra contacten maken
Hallo Maarten,

Als die locs op dezelfde plekken stoppen is schoonmaken van de rails een eerste vereiste.

Om de hoeveel meter heb je nu een extra aansluiting zitten?

Groetjes

willie
Re: extra contacten maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: extra contacten maken
Mijn ervaring is dat de puko's net zo goed een bron van slecht contact kunnen zijn als de rails. Haal eens een poetsblok of een fijn (!) schuurpapiertje over de puko's heen en kijk eens of dat verbetering brengt.

Maak natuurlijk ook de rails schoon, maar niet met schuurpapier. Als je geen poetsblok hebt gebruik dan een theedoek of keukenrol met een beetje wasbenzine oid.

"Steundraden" (voedingspunten) zorgen er alleen voor dat de spanning niet te ver inzakt als je verder van de voeding af bent. Mijns inziens zou dit niet van invloed moeten zijn op het stoppen van de locs. Om de 2 railsjes is zeker niet nodig; om de 1.5 à 2 meter is genoeg.

Succes!
Re: extra contacten maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: extra contacten maken
Ik denk dat het LUX tijd is. Dat hielp mij direct van al die problemen af.
Re: extra contacten maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: extra contacten maken
Citaat van: Gijs op zondag 04 januari 2009, 14:26:30
Ik denk dat het LUX tijd is. Dat hielp mij direct van al die problemen af.

:?:

Lux als in...



?
Re: extra contacten maken
Kan me niet voorstellen dat je voor 20-30 mtr rail een Lux systeem aan moet schaffen :?

Gr, Ben.
Re: extra contacten maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: extra contacten maken
Oh de Lux railreinigingswagen... :oops: :lol:
Re: extra contacten maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: extra contacten maken
Als je een multimeter hebt kun je eens meten ( wisselstroom ) hoeveel volt er op staat.

Dit hoort rond de 17 volt te zijn, meet eerst bij een aansluitpunt, en dan steeds verder daar vanaf.

Als de spanning onder de 16 volt komt kun je problemen krijgen.

Peter
Re: extra contacten maken
Citaat van: degeluidsman op zondag 11 januari 2009, 09:32:53
Als je een multimeter hebt kun je eens meten ( wisselstroom ) hoeveel volt er op staat.

Dit hoort rond de 17 volt te zijn, meet eerst bij een aansluitpunt, en dan steeds verder daar vanaf.

Als de spanning onder de 16 volt komt kun je problemen krijgen.
Heb je niet iets extra's nodig ?, b.v. een gelijkrichter.

Mvg,
Peter
Re: extra contacten maken
Meten van digitale spanning kun je beter doen met een gelijkrichter er tussen, en dan de meter op gelijkspanningsbereik. zie hier
Re: extra contacten maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: extra contacten maken
Citaat van: KlaasZ op zondag 11 januari 2009, 14:55:31
Meten van digitale spanning kun je beter doen met een gelijkrichter er tussen, en dan de meter op gelijkspanningsbereik. zie hier
Bedankt voor de tip, hebben jullie ook testen gedaan met en zonder gelijkrichter, zo ja wat waren de verschillen.

Peter
Re: extra contacten maken
Zonder het gebruik van een gelijkrichter meet je een lagere spanning dan met gelijkrichter. Met een gelijkrichter wordt eerst de spanning gelijkgericht. Vanwege de spanningval (ong. 1,4V) over de diodes zal de gemeten spanning iets lager zijn.
De meting wordt verricht in de stand DC.

Mvg,
Peter
Re: extra contacten maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: extra contacten maken
Citaat van: Freak op zondag 11 januari 2009, 22:11:53
Zonder het gebruik van een gelijkrichter meet je een lagere spanning dan met gelijkrichter. Met een gelijkrichter wordt eerst de spanning gelijkgericht. Vanwege de spanningval (ong. 1,4V) over de diodes zal de gemeten spanning iets lager zijn.
De meting wordt verricht in de stand DC.

Mvg,
Peter
Peter, dan moet het op mijn baan goed gaan, ik meet gemiddeld 16,5 volt wisselstroom ( dus zonder gelijkrichter ).
Ik zou dus net boven de 17 volt uitkomen.

Peter
Re: extra contacten maken
Hallo Peter,

Wat voor meter heb jij als ik vragen mag ?.

Mvg,
Peter
Re: extra contacten maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: extra contacten maken
Citaat van: Freak op zondag 11 januari 2009, 22:17:40
Hallo Peter,

Wat voor meter heb jij als ik vragen mag ?.

Mvg,
Peter

Een Fluke 87
Re: extra contacten maken
Citaat van: Freak op zondag 11 januari 2009, 22:11:53
Zonder het gebruik van een gelijkrichter meet je een lagere spanning dan met gelijkrichter.
Vergis je je nu niet? 8)
Re: extra contacten maken
Citaat van: degeluidsman op zondag 11 januari 2009, 22:20:43
Citaat van: Freak op zondag 11 januari 2009, 22:17:40
Hallo Peter,

Wat voor meter heb jij als ik vragen mag ?.

Mvg,
Peter

Een Fluke 87
Dan heb jij de V uitvoering zeker.

Mvg,
Peter
Re: extra contacten maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: extra contacten maken
Citaat van: KlaasZ op zondag 11 januari 2009, 23:47:28
Citaat van: Freak op zondag 11 januari 2009, 22:11:53
Zonder het gebruik van een gelijkrichter meet je een lagere spanning dan met gelijkrichter.
Vergis je je nu niet? 8)

Jullie hebben gelijk, het zou een lagere spanning moeten zijn, ik zal eens kijken of ik nog een gelijkrichter heb liggen en dan opnieuw meten.

Ik dacht een Fluke 87 te hebben het blijkt een Fluke 77 te zijn.

Peter