Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)

Gestart door rorail zondag 04 januari 2009, 13:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Nadat ik onlangs een nieuw baanplan heb gerealiseerd voor een mij ter beschikking komende kamer, heb ik besloten eerst een klein baantje op proef te gaan maken. Voordelen van het proefbaantje:

  • Ik heb op korte termijn een baantje om weer eens te kunnen rijden :P
  • Ik kan een en ander uitproberen met digitale technieken
  • Ik kan oude modelbouwtechniek van 20 jaar geleden  :( weer eens ophalen
  • Mijn zoontje van 7 wordt zo ook enthousiast, dan heb ik als excuus dat ik voor hem bezig ben

Bij de bouwmarkt daarom maar eens een plaatje resthout van 1,5 x 1 m "voor weinig" gehaald en hierop een plan ontwikkeld. Uitgangspunt daarbij was, dat ik uitsluitend gebruik wilde maken van de "oude" k-rails serie 2100, waarvan de rails niet massief zijn maar gevouwen blik. Op zich niets mis mee, maar door elkaar combineren van 2100 en 2200 serie rails levert contactproblemen op, hetgeen in het digitale tijdperk onprettig is. De oude rails wil ik daarom ook niet meer in mijn definitieve baan opnemen.

Op een dergelijk formaat heb je niet veel mogelijkheden, toch heb ik een dubbelsporig baanplan met enkele opstelsporen weten te realiseren:



In 3D levert dit de volgende beelden op:




Hiermee maar eens aan de slag gegaan: een houte frame onder de plaat gemonteerd (in plaats van een frame gebouwd waarop een plaat wordt gemonteerd); een 1:1 afdruk op A0 formaat op de plaat geplakt en de rails erop gelegd, met een laagje isolatiemateriaal (voor onder een laminaatvloer) onder de rails. Tenslotte de rails vastgeschroefd met de bekende kleine M* schroefjes.

Dat begint al ergens op te lijken:



Om zowel een MS als mijn ECoS aan te kunnen sluiten zijn meerdere aansluitvoorzieningen gerealiseerd:



Bij mijn leverancier maar eens wat materiaal gekocht om een eerste indruk te krijgen en dat leidt al snel tot enig resultaat:



Nog enkele huisjes uit de oude doos (25 jaar geleden of langer gemaakt) en speelgoedauto's (de Smarts komen uit een verassingsei!) erbij:



En ook rollend materieel (door het station in de boog te leggen past een compleet 4 wagen treinstel langs het perron):



Waaronder ook de Koploper:




De eerste rondjes zitten er op.... 8)

De DB loc 120 is een Roco model voor kinderen; dat blijkt uit de detailering (getekende ramen en eenvoudige kunstof pantografen) en uit de prijs (nog geen 37 euro) maar niet uit de techniek (digitaal geschikt voor M*!).

De vakantie zit er helaas weer op, dus de ontwikkeling zal wel enigzins stagneren. Wel is inmiddels een wisseldecoder aangesloten en de eerste 2 wissels zijn reeds via de Ecos aan te sturen. Mocht er weer wat te melden zijn zal ik dat langs deze weg weer doen; dit ook indien ik tegen problemen aanloop.

Groet,
Ronald
Die eindelijk ook eens wat laat zien
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Leuk idee, Ronald

ik denk dat ik ook maar eens een plaat moet halen om iets te kunnen maken dat niet iedere keer afgebroken moet worden. zo groot of klein dat je het kan verplaatsen en recht op kan bewaren. of zo iets.
het beruchte plaatsgebrek en een tamelijk onbruikbare zolder hebben tot nu toe alles lam gelegd.

bij mij wordt het dan een M-railbaantje; heb massa's van dat spul.

grv Huub
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Huub,

Het is inderdaad aardig om zo af en toe eens een model (NS1200 bv  :wink:) te kunnen laten rijden (na al die jaren) op een baan die klaarstaat, in plaats van dat allerlei rails uit een doos op zolder tevoorschijn getoverd moeten worden.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Citaat van: rorail op zondag 04 januari 2009, 23:52:57
Huub,

Het is inderdaad aardig om zo af en toe eens een model (NS1200 bv  :wink:) te kunnen laten rijden (na al die jaren) op een baan die klaarstaat, in plaats van dat allerlei rails uit een doos op zolder tevoorschijn getoverd moeten worden.

Groet,
Ronald
Ronald, geen treffender voorbeeld mogelijk :mrgreen:
dat wordt dan de 37120.
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Huub,

Zodra de baan enige aankleding heeft (in elk geval geballast spoor) zal ik eens wat foto's maken van mijn 1200-en bij elkaar alsmede ander mooi spul dat nu maar werkeloos in de doos zit.

De NS/SBB DE1002/Ram komt in elk geval de bogen niet door heb ik al gemerkt. De 2121 is te krap helaas (terwijl in mijn boekje toch echt staat dat de minimum boogstraal 360 mm bedraagt). Gelukkig staan op dit geweldige forum diverse tips om dat te verhelpen.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
hoi Ronald,

Zie ik toch nog je koploper :wink:
Maar het ziet er al goed uit voor een proef baantje!

GR Mike
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Hee Mike,

Beste wensen nog voor 2009.

Als je nog eens deze kant op komt, neem gerust wat mee om te rijden! Nu kan het. :P

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Hallo Ronald,

Nauw nauw over je proefbaantje niet te klagen gaat goed en nog veel variatie ook nog waarbij je zoontje van zeven nog trots op mag zijn ook.
En ga je het ook nog afwerken met scenery?

Veel succes bij het uitproberen van je digitale technieken.

Groet Wim.
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Zeker leuk proefbaantje maar 1 op/aan merking

het spoortje met de aansluitbox voor de MS waarom heb je dat lelijke ding midden op je baan zitten?

Wat je ook kunt doen is de aansluitbox onder de plaat maken en de draden zwart en rood aan je ringleiding solderen. zo heb je gelijk wat ruimte voor scenery die je dan niet kapot maakt omdat je snoer van de MS over de baan zwaait.


Bas
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Citaat van: bas op donderdag 08 januari 2009, 09:41:20
Zeker leuk proefbaantje maar 1 op/aan merking

het spoortje met de aansluitbox voor de MS waarom heb je dat lelijke ding midden op je baan zitten?

Wat je ook kunt doen is de aansluitbox onder de plaat maken en de draden zwart en rood aan je ringleiding solderen. zo heb je gelijk wat ruimte voor scenery die je dan niet kapot maakt omdat je snoer van de MS over de baan zwaait.


Bas

Bas je hebt helemaal gelijk voor wat betreft die aansluitbox. Ik heb dit puur gemakshalve gedaan :oops:: aansluiten en snel rijden maar. Het wegwerken van de aansluitbox gaat zeker nog gebeuren. Alle bedrading onder de baan moet nog worden verzorgd: wissels en ontkoppelrails zijn nog niet aangesloten. Zodra ik daaraan begin verwijder ik de C rails en schroef ik de C aansluitrail onder de baan waarbij ik de draden van de onderkant van de rail aftak.

Citaat van: Wim N op donderdag 08 januari 2009, 08:27:40
Hallo Ronald,

Nauw nauw over je proefbaantje niet te klagen gaat goed en nog veel variatie ook nog waarbij je zoontje van zeven nog trots op mag zijn ook.
En ga je het ook nog afwerken met scenery?

Veel succes bij het uitproberen van je digitale technieken.

Groet Wim.
Wim, ik ben zeker van plan de baan af te werken met scenery, juist omdat het al zoveel jaar geleden is dat ik me daarmee bezig heb gehouden. Dus gras, aarde, huisjes, seinen, ballast, een zelf te bouwen perron en een stationsgebouw. Pas als ik daarmee een beetje tevreden ben wil ik beginnen aan mijn definitieve baan, waarvan mijn min of meer definitieve baanplan in een ander draadje is opgenomen. Dit baantje kan ik dan mooi aanhouden voor mijn zoontje. En MS2 zou in de toekomst een mooie optie zijn om dit baantje mee te bedienen, omdat ik dan ook de wissels kan laten schakelen. Vooralsnog maar even met de huidige MS. Ook kan ik mijn ECoS erop aansluiten, wel eraan denken mijn MS los te koppelen!

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Citaat van: rorail op maandag 05 januari 2009, 11:57:21
Huub,

Zodra de baan enige aankleding heeft (in elk geval geballast spoor) zal ik eens wat foto's maken van mijn 1200-en bij elkaar alsmede ander mooi spul dat nu maar werkeloos in de doos zit.

De NS/SBB DE1002/Ram komt in elk geval de bogen niet door heb ik al gemerkt. De 2121 is te krap helaas (terwijl in mijn boekje toch echt staat dat de minimum boogstraal 360 mm bedraagt). Gelukkig staan op dit geweldige forum diverse tips om dat te verhelpen.

Groet,
Ronald
Ronald,

Is dat een Trix TEE ?
Ik heb er in ieder geval eentje gekocht; mooi ding en erg veel trein voor maar 179 Euro.
Ik wacht nu op de decoder (ESU 52614) die ik besteld heb.
Nou ziet mijn 3070/4070 set er niet meer uit.....

Ik heb trouwens (nog) maar 2 NS1200-en; die originele uit 1965 en de 37120.
Bij gelegenheid moet ik toch de 37121 en de 37122 zien te bemachtigen.
Een gelegenheid is iets waarbij de prijs in de buurt van de 200 Euro komt......

Maar ja, binnenkort moet ik een koploper betalen, een ESU-update voor de CS1 en heb net een LIMA zilverbuik gekocht en een paar weken geleden die TRIX.

grv Huub

Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Hee Huub,

Nee, het is niet die van Trix. Mijn exemplaar is van Roco. Ik zal hem bij gelegenheid eens op de baan zetten voor een paar mooie foto's.

Zojuist heb ik nog een paar rondjes gereden met de ACTS 1251. Rijdt mooi langzaam rond maar blijft dan op heel lage snelheid wel steken op mijn oude wissels.  :(

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen
Ja Ronald,

Die Roco is zeker de mooiste, maar ook de duurste.
In Houten zag ik de set voor rond de 350 Euro, dubbele prijs van de Trix.

grv Huub
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
Hierbij een update van mijn proefbaantje. Ik ben maar eens begonnen met het maken van ballast.

Ik heb dit voor het laatst zo'n 25 jaar geleden gedaan. Daarna moest ik mijn onvoltooide baan afbreken vanwege het verlaten van het ouderlijk huis, waarna er nooit meer een nieuwe baan is gekomen.
Ik had zelfs nog een doos met diverse zakjes strooisel, waaronder een kleur ballast die mij wel bekoorde destijds (en nog). Met deze spullen ben ik maar eens aan de slag gegaan.

Zo zag het er dus eerst uit.


Daarna met een penseel de ballast netjes verdelen.


Nu ligt het er netjes bij.






Nog even een controle of het spoor wel waterpas ligt... ja dat gaat goed. Overigens veel leuker om foto's van loc's te maken op een aangekleed stukje spoor.


Vervolgens injecteren met verdunde houtlijm met een scheutje afwasmiddel. In het begin had ik te weinig water en afwasmiddel gemengd, waardoor het mengsel niet goed doorsijpelde in de ballast. Na de mengverhouding te hebben aangepast verliep het een stuk beter.


Kletsnatte ballast, ziet er niet uit als je net klaar bent. Ik weet echter van "toen" dat dit maar tijdelijk is dus ik heb vertrouwen in het eindresultaat.


Het wissel is reeds 25 jaar geleden van ballast voorzien, op de aandrijving is dit nog steeds te zien.


Nog even een foto van een rijtuig op een stukje showspoor.


Volgende keer meer aanvullingen.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
ziet er al goed uit....., volgens mij werkt dit genezend voor je maag!! in ieder geval beterschap!!
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
Hee Jacques, dank je wel.

Zodra ik een paar meter ballast achter de rug heb, zal ik eens de VT11.5 plaatsen voor een mooie foto. Met 7 rijtuigen zal het treinstel echter bijna met beide neuzen aan elkaar kunnen koppelen.
:mrgreen:

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
beterschap en natuurlijk complimenten
mooie kleur en ook een mooie overgang tussen gras en ballast
erg mooi
ben benieuwd naar de rest
groet robert
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
Robert ook bedankt!

Ik heb dat gras nog snel gelegd, op de foto waarbij ik met de penseel de ballast verspreid zie je nog geen gras. Ik heb dat alsnog gauw aangebracht (had ik ook nog over van vroeger). De ballast heb ik vervolgens over het gras laten vallen om zo een mooie overgang te verkrijgen.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update ballast aanbrengen)
Citaat van: rorail op zaterdag 10 januari 2009, 16:47:44
Hee Jacques, dank je wel.

Zodra ik een paar meter ballast achter de rug heb, zal ik eens de VT11.5 plaatsen voor een mooie foto. Met 7 rijtuigen zal het treinstel echter bijna met beide neuzen aan elkaar kunnen koppelen.
:mrgreen:

Groet,
Ronald

beetje foto-truken kan wonderen doen......... :lol:
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding aanbrengen)
Vandaag een héél klein stukje bovenleiding aangebracht om eens uit te proberen. De bovenleiding is van Viessmann. Even met de mallen de stand van de masten bepaald. En wat toen bleek: de onlangs aangebrachte ballast moest ter plaatse van de mastvoetjes worden verwijderd! :(
Dus als les voor de volgende keer: eerst de mastvoetjes bepalen, daarna de masten weer verwijderen en de ballast aanbrengen.

Om gelijk eens te zien hoe dat nou staat heb ik er een loc bijgeplaatst met de pantograaf omhoog.



Daarnaast heb ik de tip van Bas ter harte genomen. De MS aansluitrail is van de baan verwijderd en aan de onderzijde aangebracht. Op de twee vrije aansluitlippen van de rail zijn twee draden aangebracht die verbonden zijn met een oude k aansluitrail. Ik heb er nog geen foto van, dat komt de volgende keer wel.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding aanbrengen)
Ziet er allemaal goed uit Ronald,moet zelf ook snel aan de gang met de bovenleiding   :D 
Meer foto's zijn altijd welkom...

groetjes Huib
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
We hebben weer een kleine uitbreiding.

Eerst mastposities bepalen met de hulpmiddelen van Viessmann.


Dan weer wat masten plaatsen, zodat we weer een wat leuker plaatje krijgen.


De 1251 voelt zich lekker onder de draad.


Een ca. 25 jaar oud onverkort Liliput rijtuig (toen al) met een tien jaar jongere Roco erachter. Het sein staat nog los en daarom scheef. De mast met groene isolatoren is van Sommerfeldt, de rest van Viessmann.


Als alle mastposities vastgesteld zijn en de e-locs rijden correct onder de draad worden alle masten weer verwijderd en de rails volledig geballast. Dt is dan weer voor een volgende update.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)

Ronald, Komt die ene mast (ter hoogte van het wissel) niet te dicht bij het linker spoor?

Citaat van: rorail op maandag 26 januari 2009, 12:57:54
Eerst mastposities bepalen met de hulpmiddelen van Viessmann.

Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Hee Eric-Paul,

Ja, normaal gesproken gaat dat hartstikke fout,  :? :? doch in mijn geval is het linker spoor een kopspoortje waarop alleen al vanwege het korte uithaalspoor om er te komen slechts korte wagonnetjes kunnen staan. Een vierasser zou al tegen de mast kunnen tikken heb ik gemerkt.

Wel weer iets om van te leren als ik aan mijn definitieve baan ga beginnen.
Nog een ander leermoment: de bekende Gamma/Karwei isolatieplaten voor onder laminaatvloeren, zoals ik die heb gebruikt om een railbedding te maken, moet een volgende keer wel worden voorbewerkt zodat én de blauwe kleur niet meer doorschijnt én het materiaal minder water doorlaat (waardoor de verdunde houtlijm grotendeels in het isolatiemateriaal terechtkomt).

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Beste Ronald,

Welke mengverhouding heb je gebruikt voor het ballastbed? Ik wil komend weekend ook wat k-rails van ballast gaan voorzien.

Vr. Gr.
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Hallo BR86,

Ik heb geen mengverhouding gebruikt, doch gebruik gemaakt van één kleur: dark brown B85 van Woodland Scenics. Ik vind het resultaat echter te donker (op de foto oogt het lichter dan het is). Daarom wil ik de boel verbeteren door met een lichtere kleur brown B86 ( 8)) te mengen. Wellicht probeer ik ook een nog lichtere kleur erbij. Iets voor de komende dagen.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Mooi om te zien dat je alweer zo'n eind bent opgeschoten, ga zo door het ziet er goed uit :)

Mathijs
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Maar weer even een update: ik ben door mijn bovenleidingmateriaal heen, dus kan ik even niet verder daarmee. Ook is het ballasten iets opgeschoten, doch het gaat nog niet zo snel.

In elk geval genoeg gedaan om weer wat plaatjes te kunnen schieten.

Eerst in helicopterview het deel waar de bovenleiding hangt en het ballasten vordert.


De ACTS Vos in zwart aan het begin van de bovenleidingsectie.


Even de focus wijzigen toont een drukte op het spoor.


De ACTS combi van opzij. Nu nog een zwarte 1250...


Dat was hem weer voor nu.

Groet,
Ronald
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
ziet er erg mooi uit
complimenten
groet robert
Re: Eerst maar eens een proefbaantje bouwen (update bovenleiding uitbreiden)
Zier er weer goed uit :)
Inderdaad, het is een beetje druk op het spoor, maar dat is toch juist leuk :P

Mathijs