Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Goedkope kabelleverancier gevraagd.

Gestart door ERIK SALDEN zondag 04 januari 2009, 10:35:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Hallo,

zou iemand mij een adres of een site kunnen vertellen waar men kabel op rol kan kopen. Ik ga deze week beginnen aan mijn terugmelders en heb hier erg veel kabel voor nodig.
Alvast erg bedankt voor jullie tips.

Mvrgr:

Erik
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Mijnheer,

Wat dacht u van Conrad? Of we rijden even samen naar Salden Electro groothandel in Born?
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Hallo Erik,

Wat voor kabel zoek je eigenlijk? dikte, kleur?

Groet René
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Hallo Erik,

http://www.mecktronics.nl

Montagedraad 0,14mm2 op rol van 100m voor EUR 6,50.
Staat ook op de beurs in Houten.

Mvg,

Herwin
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Erik Salden op zondag 04 januari 2009, 10:35:52
Hallo,

zou iemand mij een adres of een site kunnen vertellen waar men kabel op rol kan kopen. Ik ga deze week beginnen aan mijn terugmelders en heb hier erg veel kabel voor nodig.
Alvast erg bedankt voor jullie tips.

Mvrgr:

Erik

Erik,

Gewoon kijken of je ergens UTP kabel kan krijgen, dik genoeg en is verkrijgbaar per rol. Zitten 8 adertjes met elk een aparte kleur in. Sascha kent het vast wel denk ik.

Gr. Fred.
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Ik heb nog een rol ( haspeltje ) liggen.
De kleur is geel en is ongeveer 0,2 dik.
er zit ongeveer 500 / 1000 mtr op denk ik. staat er niet op.
Als je interesse hebt stuur maar een Pb.

Groet René
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Marklindak op zondag 04 januari 2009, 14:22:19
Citaat van: Erik Salden op zondag 04 januari 2009, 10:35:52
Hallo,

zou iemand mij een adres of een site kunnen vertellen waar men kabel op rol kan kopen. Ik ga deze week beginnen aan mijn terugmelders en heb hier erg veel kabel voor nodig.
Alvast erg bedankt voor jullie tips.

Mvrgr:

Erik

Erik,

Gewoon kijken of je ergens UTP kabel kan krijgen, dik genoeg en is verkrijgbaar per rol. Zitten 8 adertjes met elk een aparte kleur in. Sascha kent het vast wel denk ik.

Gr. Fred.
UTP kabel is niet handig, de harde kern is lastig te monteren en kan snel afbreken, neem dan 8 aderige stuurkabel deze is wel flexibel.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: degeluidsman op zondag 11 januari 2009, 09:29:22

UTP kabel is niet handig, de harde kern is lastig te monteren en kan snel afbreken, neem dan 8 aderige stuurkabel deze is wel flexibel.

Peter

Als UTP kabel goed wordt aangestript dan breken kernen niet af! Op de MTS werd dit in de praktijklokalen er in geramd!
UTP kabel aanstrippen gebeurt in de netwerkomgeving niet, hier worden de draden in de juiste volgorde in de plug gestoken en dan gaat de tang er op. Op dat moment is alles klaar.
Van een UTP kabel moet je even de buitenmantel er af pellen, daarna met een stripmes alle kernen afstrippen. Goed gereedschap en het afbreken is (bijna) uitgebannen!

Als de kernen breken is er hoogstwaarschijnlijk een zware striptang gebruikt die een beetje te krap staat afgesteld waardoor er een kerf in de kern ontstaat. Bij een zwakstroomdraadje is dat een bron van afbreuk, in het 220 installatiewerk heb je er iets minder last van omdat hier dikkere draden worden gebruikt.

Gr. Fred.
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Marklindak op zondag 11 januari 2009, 11:15:07
Citaat van: degeluidsman op zondag 11 januari 2009, 09:29:22

UTP kabel is niet handig, de harde kern is lastig te monteren en kan snel afbreken, neem dan 8 aderige stuurkabel deze is wel flexibel.

Peter

Als UTP kabel goed wordt aangestript dan breken kernen niet af! Op de MTS werd dit in de praktijklokalen er in geramd!
UTP kabel aanstrippen gebeurt in de netwerkomgeving niet, hier worden de draden in de juiste volgorde in de plug gestoken en dan gaat de tang er op. Op dat moment is alles klaar.
Van een UTP kabel moet je even de buitenmantel er af pellen, daarna met een stripmes alle kernen afstrippen. Goed gereedschap en het afbreken is (bijna) uitgebannen!

Als de kernen breken is er hoogstwaarschijnlijk een zware striptang gebruikt die een beetje te krap staat afgesteld waardoor er een kerf in de kern ontstaat. Bij een zwakstroomdraadje is dat een bron van afbreuk, in het 220 installatiewerk heb je er iets minder last van omdat hier dikkere draden worden gebruikt.

Gr. Fred.
In grote lijnen ben ik het wel met je eens Fred, maar het blijft een fragiele kabel die toch snel breekt.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
UTP (of FTP of STP) kabel bestaat ook in soepele uitvoering.
Maar eigenlijk maakt het niet veel uit. Als je zorgvuldig werkt breken massieve aders ook niet zomaar. Het hele telefoonnet is met massieve aders aangelegd, en daar gebeurt zelden wat mee.
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
IK ben het helemaal met KlaasZ eens, ik heb in mijn werk al duizenden kilometers utp. ftp. stp weggelegd, maar een draadje gebroken????
nee kan ik me niet heugen.
Mijn motto is wel": goed gereedschap is het halve werk.

René
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Rene op zondag 11 januari 2009, 21:13:05
IK ben het helemaal met KlaasZ eens, ik heb in mijn werk al duizenden kilometers utp. ftp. stp weggelegd, maar een draadje gebroken????
nee kan ik me niet heugen.
Mijn motto is wel": goed gereedschap is het halve werk.

René
Goed gereedschap....... klopt als een bus rene maar dan wordt de kabel vaak gekrompen, solderen komt toch veel minder voor.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Solderen is inderdaad niet meer van deze tijd, krimpen doe je als je zelf een stekkertje aan een kabel wilt maken, normaal worden de kabels voorzien van een connector die met een dogger wordt aangesloten of met een kliksysteem, ligt aan het merk.
Als ik een dunne kabel wil aanstrippen gebruik ik nooit een striptang, maar gewoon een scherpe zijkniptang, die laat geen inkeping achter in de draad zodat de draad ook minder snel breekt.

René
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Rene op zondag 11 januari 2009, 21:32:44
Solderen is inderdaad niet meer van deze tijd, krimpen doe je als je zelf een stekkertje aan een kabel wilt maken, normaal worden de kabels voorzien van een connector die met een dogger wordt aangesloten of met een kliksysteem, ligt aan het merk.
Als ik een dunne kabel wil aanstrippen gebruik ik nooit een striptang, maar gewoon een scherpe zijkniptang, die laat geen inkeping achter in de draad zodat de draad ook minder snel breekt.

René
Je kan ook met je soldeerbout een klein stukje van de kabel verwarmen waarna de isolatie er gemakelijk vanaf gaat zonden de ader te beschadigen.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Ik gebruik telefoon kabel, bij een gebouw wat gesloopt wordt liggen tientallen meters met zachte en harde kernen.


                                                                       Arie
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: trein op vrijdag 16 januari 2009, 22:12:26
Ik gebruik telefoon kabel, bij een gebouw wat gesloopt wordt liggen tientallen meters met zachte en harde kernen.


                                                                       Arie
Arie, dat is mooie kabel om te gebruiken lekker soepel.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 17 januari 2009, 08:51:18
Citaat van: trein op vrijdag 16 januari 2009, 22:12:26
Ik gebruik telefoon kabel, bij een gebouw wat gesloopt wordt liggen tientallen meters met zachte en harde kernen.


                                                                       Arie
Arie, dat is mooie kabel om te gebruiken lekker soepel.

Peter
Telefoonkabel met harde kernen lijken wel een beetje op UTP kabel, alleen andere kleurcodes!

Gr. Fred.
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
ik weet niet of je al voorzien bent, maar deze firma zit met 50 filialen door heel nederland, en daar kunnen ze je vast wel helpen.
ze hebben daar allerlei specifieke onderdelen, dus wie weet kan men hier wel wat mee.
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: VMC op zondag 04 januari 2009, 11:15:07
Hallo Erik,

http://www.mecktronics.nl

Montagedraad 0,14mm2 op rol van 100m voor EUR 6,50.
Staat ook op de beurs in Houten.

Mvg,

Herwin

Goede site,

Thanks,

Mvg,
Mark
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
ik heb laatst een rol telefoonsnoer gehaal om me wissels mee aan te gaan sturen, kabel is 4 aderig (dus 2 wissels per kabel).

100 meter van die kabel kosste 25 euro, kon  ook voor 19.50 maar dan waren het stukken van 25 meter, en dat wou ik niet.

Suc6.

mvg,
mark
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Heren,

toevallig heb ik in houten vorige week even met de man van "olba products" gesproken. (bekend van de lijmsoorten). Hij demonstreerde een tangetje waarmee je kon knippen en aanstrippen. Ongeacht de dikte van de draad (natuurlijk beperkt) werd de kern nooit beschadigd.

Ik kan er op internet niets over vinden, maar het werkte op zich wel mooi. hij kosten 10 euro.

Bij interesse zou je eens contact op moeten nemen met olba. (www.olba.nl)

Roy
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Big-Roy op zondag 25 januari 2009, 18:53:35
Heren,

toevallig heb ik in houten vorige week even met de man van "olba products" gesproken. (bekend van de lijmsoorten). Hij demonstreerde een tangetje waarmee je kon knippen en aanstrippen. Ongeacht de dikte van de draad (natuurlijk beperkt) werd de kern nooit beschadigd.

Ik kan er op internet niets over vinden, maar het werkte op zich wel mooi. hij kosten 10 euro.

Bij interesse zou je eens contact op moeten nemen met olba. (www.olba.nl)

Roy
Hoi Ray,

Ik was in Houten op zoek naar zo,n tangetje maar kon ze niet vinden.
Kun je mij vertellen waar deze man staat op de beurs.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Peter,

als je vanuit de ingang naar de linker hal loopt, en dan linksachterin de hoek.

Roy
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Citaat van: Big-Roy op maandag 26 januari 2009, 16:13:49
Peter,

als je vanuit de ingang naar de linker hal loopt, en dan linksachterin de hoek.

Roy

Dank je voor je info Roy, ik zal hier de volgende keer beter zoeken.

Peter
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Probeer deze eens:
http://jensis-modellbau-shop.de
In Typen, Schaltlitze
Ik heb net decoder-draad LiFY 0.05 m2 besteld.
Wat jij nodig hebt is LifY 0.14 m2
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Tot 0,5mm2 lukt het mij altijd wel aardig om de draadjes met mijn voortanden te strippen, nog nooit een ingekerft draadje gehad
Re: Goedkope kabelleverancier gevraagd.
Je kunt natuurlijk ook een echte striptang kopen. Beter voor je tanden. 8)