Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

LOC DECODERS

Gestart door v200marklin zondag 04 januari 2009, 01:44:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoders presteren in jou ogen het best, en waarom vindt je dit ?
Marklin

22 (21.8%)

ESU

68 (67.3%)

Uhlenbrock

3 (3.0%)

Kuehn

1 (1.0%)

Zimo

5 (5.0%)

Lenz

2 (2.0%)

Totaal aantal stemmen: 60

Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
ik heb net de BR03 stoomlok uitgeprobeerd (M*nr.3789, DRG, Blauw).
hierbij kan je het beste gehoorbescherming gebruiken  :shock:

de metalen kap maakt het ook niet beter...
er zit een oud type M*-decoder in, zo'n ding met 2 potmetertjes er op.

ik neem aan dat met een ESU 52610 e.e.a. te verbeteren valt ?

grv Huub
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Inderdaad Huub,

er is veel te winnen met een esu decoder, maar nog meer met een zimo, die zijn er ook voor Marklin Motorola protocol
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: markos op zondag 18 januari 2009, 16:59:51
Inderdaad Huub,

er is veel te winnen met een esu decoder, maar nog meer met een zimo, die zijn er ook voor Marklin Motorola protocol

ik ben eigenlijk niet van plan alweer van merk/type te veranderen, ben overgestapt van Lenz op ESU.
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Met gewone lokdecoders maakt dat toch niks uit?

1 keer instellen en klaar... :lol:

Met Sound decoders vind ik dat wat anders, daar heb je echt een programmer voor nodig...
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Markos,

jij stelt dat de Kroko 04 decoders van Tams zijn en erg snel kapot gaan.
Naar mijn weten worden zijn decoders door zijn studenten (hij geeft electronicales) gemaakt 8)
Ik heb een 10 tal locs met zijn decoders en nog nooit problemen gehad 8)

Heb het voor de zekerheid even per e-mail aan hem gevraagd, ken hem goed, dus antwoord volgt....... 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: v200marklin op zondag 18 januari 2009, 18:08:09
@ Markos,

jij stelt dat de Kroko 04 decoders van Tams zijn en erg snel kapot gaan.
Naar mijn weten worden zijn decoders door zijn studenten (hij geeft electronicales) gemaakt 8)
Ik heb een 10 tal locs met zijn decoders en nog nooit problemen gehad 8)

Heb het voor de zekerheid even per e-mail aan hem gevraagd, ken hem goed, dus antwoord volgt....... 8)

Mvg Gert
Hoi Gert,

Als ik het goed begrepen had van Hans (kroko-04) Was de Tams de basis en heeft hij die wat robuuster gemaakt, en laat die idd door zijn leerlingen maken.
Prima adres overigens, wachten is op een modernere versie :lol:
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Ik denk dat ik eerst maar eens een ESU in bouw, die zijn al in bestelling, een heel stuk goed koper en staan op het forum als betrouwbaar te boek.

ik heb nog een aantal nieuwe Lenz golddecoders en ik overweeg ze op MP te zetten. zo weinig mogelijk spul door elkaar.

grv Huub
Re: LOC DECODERS
Aliebengalie
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: markos op zondag 18 januari 2009, 20:12:18
Citaat van: v200marklin op zondag 18 januari 2009, 18:08:09
@ Markos,

jij stelt dat de Kroko 04 decoders van Tams zijn en erg snel kapot gaan.
Naar mijn weten worden zijn decoders door zijn studenten (hij geeft electronicales) gemaakt 8)
Ik heb een 10 tal locs met zijn decoders en nog nooit problemen gehad 8)

Heb het voor de zekerheid even per e-mail aan hem gevraagd, ken hem goed, dus antwoord volgt....... 8)

Mvg Gert
Hoi Gert,

Als ik het goed begrepen had van Hans (kroko-04) Was de Tams de basis en heeft hij die wat robuuster gemaakt, en laat die idd door zijn leerlingen maken.
Prima adres overigens, wachten is op een modernere versie :lol:

En jij snapt het tenminste....
En zou je er toch een probleem mee hebben , ben je er altijd van harte welkom en word het gelijk gerepareerd.

Mvg: Alex
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: markos op zondag 18 januari 2009, 20:12:18
Citaat van: v200marklin op zondag 18 januari 2009, 18:08:09
@ Markos,

jij stelt dat de Kroko 04 decoders van Tams zijn en erg snel kapot gaan.
Naar mijn weten worden zijn decoders door zijn studenten (hij geeft electronicales) gemaakt 8)
Ik heb een 10 tal locs met zijn decoders en nog nooit problemen gehad 8)

Heb het voor de zekerheid even per e-mail aan hem gevraagd, ken hem goed, dus antwoord volgt....... 8)

Mvg Gert
Hoi Gert,

Als ik het goed begrepen had van Hans (kroko-04) Was de Tams de basis en heeft hij die wat robuuster gemaakt, en laat die idd door zijn leerlingen maken.
Prima adres overigens, wachten is op een modernere versie :lol:

Naar aanleiding van bovenstaande en Hans (Kroko 04) goed kennende, heb ik dit even bij hem nagevraagd.
Hans belde me net, net terug uit de USA, Hans heeft dus NOOIT Tams decoders gehad of gebruikt !, de decoders die hij had werden op de universiteit door zijn leerlingen gemaakt, doch dit is per 01-01-2009 over wegens bezuinigingen op de universiteit.

Hans heeft nu nieuwe decoders uit de USA meegenomen, 1 type voor AC en 1 type voor het DCC gebeuren, m.a.w. zowel voor wisselstroom als voor gelijkstroom kan hij nu aparte decoders leveren/inbouwen.
Ook is hij bezig met Sound decoders, maar dit laat nog even op zich wachten.

Mvg Gert

Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: LOC DECODERS
natuurlijk ESU
Ze moeten wel goed zijn als marklin ze ook gebruikt in de soundloks!
Alleen jammer datze bij de minste geringste stroomonderbrekeing de lok stil staat.

groet,

erik
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: 100%erik op dinsdag 27 januari 2009, 12:25:29
natuurlijk ESU
Ze moeten wel goed zijn als marklin ze ook gebruikt in de soundloks!
Alleen jammer datze bij de minste geringste stroomonderbrekeing de lok stil staat.

groet,

erik
op pagina 18 en 19 van het ESU-manual staat beschreven hoe je er elco's aan kan koppelen om dit probleem op te lossen. in de grotere versie (voor spoor 1) zit het al ingebouwd.

wel opletten ! je kan na ombouw NIET meer op wisselspanning rijden !
Re: LOC DECODERS
Mathijs
gast

Re: LOC DECODERS
Naar mijn mening de M* decoders. Zal er even bij vermelden een loc met M* decoder en een loc omgebouwd met een Uhlenbruck decoder :oops:
Maar toch even mijn meing vermeld :)

Mathijs
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: spoorman op dinsdag 27 januari 2009, 20:52:36
Heeft niets van doen met decoders en Esu in het bijzonder maar alles met de stroomafname van de lok. Lapmiddel kan zijn elco's toepassen echter dit neemt de bron van het probleem niet weg.

Gr, Ben.

Wat bedoel je nou, Ben ?
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: huub op woensdag 28 januari 2009, 16:15:51
Citaat van: spoorman op dinsdag 27 januari 2009, 20:52:36
Heeft niets van doen met decoders en Esu in het bijzonder maar alles met de stroomafname van de lok. Lapmiddel kan zijn elco's toepassen echter dit neemt de bron van het probleem niet weg.

Gr, Ben.

Wat bedoel je nou, Ben ?

De bron is slecht massacontact, met een ELCO kan je dit verhelpen, maar de bron blijft bestaan, n.l. slecht massacontact 8)
Ik heb bij 1 Loc met een 60760 decoder VIJF massapunten gemaakt eer de loc netjes wilde lopen, dus zonder een ELCO.

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: v200marklin op woensdag 28 januari 2009, 16:23:26
Citaat van: huub op woensdag 28 januari 2009, 16:15:51
Citaat van: spoorman op dinsdag 27 januari 2009, 20:52:36
Heeft niets van doen met decoders en Esu in het bijzonder maar alles met de stroomafname van de lok. Lapmiddel kan zijn elco's toepassen echter dit neemt de bron van het probleem niet weg.

Gr, Ben.

Wat bedoel je nou, Ben ?

De bron is slecht massacontact, met een ELCO kan je dit verhelpen, maar de bron blijft bestaan, n.l. slecht massacontact 8)
Ik heb bij 1 Loc met een 60760 decoder VIJF massapunten gemaakt eer de loc netjes wilde lopen, dus zonder een ELCO.

Mvg Gert

Gert,

dan is het toch een lok-probleem en geen decoder-probleem ?
(het z.g. hippel-syndroom)
Re: LOC DECODERS
Daan!
gast

Re: LOC DECODERS
Niet zoveel ervaring met decoders, maar de ESU bevalt beter dan de marklin. Mijn marklin gaf functies die er niet waren  :o. Wel handig bij marklin is dat je de loc niet op een apart spoor hoeft te programmeren. Bij MM ICM ESU wel.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: LOC DECODERS
Mag ik weer even terug naar de basis: ik heb verschillende oudere locs ( 2870   3001   3005   3013   3019   3021   3029   3055   3071   3161   3168   3324   3326   3327   3356   3366 ) die ik op termijn allemaal wil ombouwen. Geld speelt een rol. Sommige zijn echt gebruikt, en dus wat versleten, anderen zijn bijna nieuw. Ik wil ze in principe allemaal kunnen rijden op IB, en niet in de vitrinekast zetten. Dus sommigen wat mij betreft alleen een decoder, de wat nieuwere een permanent magneet.
Welke decoder neem ik in geval alleen decoder?
Welke decoder plus permanent magneet in de andere gevallen?
En hoe kom ik nu aan de goede (diket etc.) permanentmagneten?
Mijn oude nummers leveren wel drie soorten collectors op ( LFCM, Fscm en  DCM, is dat voldoende om te bestellen?

groet,
Jan Willem


Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Jan Willem:

Ik heb het zo gedaan:
van elk type magneet 1 exemplaar gekocht en gewoon gekeken welke waar in past.

je hebt 3 types:
ESU 51960: die is voor de grote schijfcollectormotor (LCFM)
ESU 51961:  die is voor de kleine schijfcollectormotor (SFCM)
ESU 51962: die is voor de trommelcollectormotor

herkenning:
de trommelcollectormotor is kokervormig en hier gebruik je 2 vierkante koolborstels, die drukken elk aan een kant tegen die trommel, naar elkaar toegericht.

de schijfcollectormotors zijn er in 2 groottes, je herkent ze ook aan de ronde koolborstels, waarvan er eentje een opgerold koperen gaasje is.
de diameter van de collectors is hier verschillend, in mijn lok-park zit de kleine versie alleen in de 3000 (BR89) en de 3077 (zeppelin). alle andere loks hebben een grote motor.

je kan ook e.e.a. bekijken in de database et539h0, daar zitten exploded views in. dit is o.a. te vinden op:
http://www.modellismoferroviario.it/Assistenza/Disegni.htm

dan is er een goedkope, maar moeilijk uit te voeren ombouw naar permanente magneet, zie hier:
http://www.rbd-breslau.de/71-tips/86-stator/stator.html

ESU-magneten zijn uit te verkrijgen voor ca. 8,50 Euro per stuk
ook M* zelf verkoopt magneten, maar die zijn volgens mij duurder.

het vervangen van het anker is mogelijk maar niet noodzakelijk,
en met het anker moet je ook het motorschild vervangen.

wel heb je decoders nodig.
de ESU 52610 is op dit forum een bekend ding en ik bouw ze de laatste tijd ook in. maar zoveel personen, zoveel smaken...
deze ESU kan je vanaf 25 Euro per stuk bemachtigen, al heb ik ze op de beurs in Houten al voor 23,50 gezien, maar dan wel bij afname van 10 stuks.

zoek anders eens op ebay onder genoemde types.

ik hoop dat dit iets duidelijkheid verschaft en als er meer vragen zijn, gewoon stellen hoor !

grv Huub
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: huub op woensdag 28 januari 2009, 16:26:11
Citaat van: v200marklin op woensdag 28 januari 2009, 16:23:26
Citaat van: huub op woensdag 28 januari 2009, 16:15:51
Citaat van: spoorman op dinsdag 27 januari 2009, 20:52:36
Heeft niets van doen met decoders en Esu in het bijzonder maar alles met de stroomafname van de lok. Lapmiddel kan zijn elco's toepassen echter dit neemt de bron van het probleem niet weg.

Gr, Ben.

Wat bedoel je nou, Ben ?

De bron is slecht massacontact, met een ELCO kan je dit verhelpen, maar de bron blijft bestaan, n.l. slecht massacontact 8)
Ik heb bij 1 Loc met een 60760 decoder VIJF massapunten gemaakt eer de loc netjes wilde lopen, dus zonder een ELCO.

Mvg Gert

Gert,

dan is het toch een lok-probleem en geen decoder-probleem ?
(het z.g. hippel-syndroom)


Het is ook een loc probleem, maar ook een beetje een decoder probleem, er zijn immers decoders waar je er geen last van hebt 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
Heeft iemand toevallig locs met 60760 die eigenlijk weinig problemen geven? (bijvoorbeeld draaistellocs, kan ik me zo voorstellen?)
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: timtrein op vrijdag 30 januari 2009, 20:15:48
Heeft iemand toevallig locs met 60760 die eigenlijk weinig problemen geven? (bijvoorbeeld draaistellocs, kan ik me zo voorstellen?)

Ik heb er een stuk of 50 met de 60760 set, waarvan er misschien 5 problemen hadden/hebben 8), m.a.w. het valt reuze mee :P

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: huub op vrijdag 30 januari 2009, 17:46:56
Jan Willem:

Ik heb het zo gedaan:
van elk type magneet 1 exemplaar gekocht en gewoon gekeken welke waar in past.

je hebt 3 types:
ESU 51960: die is voor de grote schijfcollectormotor (LCFM)
ESU 51961:  die is voor de kleine schijfcollectormotor (SFCM)
ESU 51962: die is voor de trommelcollectormotor

Dank Huub voor je reactie,
dus geen AC decoder nemen (zonder dus de magneet te vervangen) waarmee (bijna) alles het zelfde blijft?
En als ik het anker niet vervang, krijg ik ook nooit problemen met de grootte van de nieuwe permanentmagneet?
En voor de digitalisering van het LIMA en ROco arsenaal alleen deESUdecoder?
groet,
JanWillem

Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Dus geen AC decoder nemen (zonder dus de magneet te vervangen) waarmee (bijna) alles het zelfde blijft?

Heb ik zelf geen ervaring mee. Er staan berichten op het forum dat het niet super werkt, maar de een is kritischer dan de ander. Dit is de goedkoopste oplossing, maar als je achteraf meer wil is het geld van deze ombouw weggegooid.

Een verschil is: de veldspoel staat in serie met de motor (dit is eigenlijk een electromagneet) en daardoor is het opgewekte magnetisch veld niet altijd het zelfde: langzaam rijden = weinig spanning en stroom = weinig magnetisch veld.
Een permanente magneet heeft wel altijd maximale sterkte, daarom lopen de motortjes na het inbouwen ervan al stukken beter (maar uitsluitend nog maar op gelijkspanning, of digitaal met een decoder natuurlijk)

En als ik het anker niet vervang, krijg ik ook nooit problemen met de grootte van de nieuwe permanentmagneet?

Nee hoor.
Een 5-polig anker zorgt voor (nog) meer power, verder niks.

En voor de digitalisering van het LIMA en ROco arsenaal alleen deESUdecoder?

Ik bouw dezelfde decoders in ALLE loks, maar tot nu toe alleen in M*.
Ik heb op het forum gelezen dat Roco zelf nieuwe loks voorziet van ESU's. ?

Op dit moment weet ik niet door ervaring of de ESU's ongeschikt zijn voor al die andere merken, maar het lijkt mij van niet.
Re: LOC DECODERS
Henk K
gast

Re: LOC DECODERS
Ik heb tot nu toe alleen ervaring met Marklin decoders en Kuehn, en dan wint Kuehn het toch voor mij. :) Desalniettemin denk ik dat mijn volgende decoders van ESU zullen zijn.
Re: LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: LOC DECODERS
Citaat van: Henk K op zaterdag 31 januari 2009, 10:50:26
Ik heb tot nu toe alleen ervaring met Marklin decoders en Kuehn, en dan wint Kuehn het toch voor mij. :) Desalniettemin denk ik dat mijn volgende decoders van ESU zullen zijn.

Hoi Henk, ik vind de ESU lokpilot een stuk stiller dan de Kuhn, omdat de ESU met een hogere PWM frequentie werkt.
Re: LOC DECODERS
Henk K
gast

Re: LOC DECODERS
Vandaag kwamen er vier Lokpilots V3 binnen, en de eerste heb ik ingebouwd in een 34157 die al een 5 polig anker en permanent magneet uit een 60760 setje had. De ombouw is nog niet helemaal compleet (ik ben waarschijnlijk schroeven kwijt, of ik snap niet hoe de schroeven die ik heb, de boel moeten vast houden :S ) maar ik heb hem eventjes op 2 stukjes 24188 heen en weer laten pendelen in kruipstand. Hemeltjelief, wat rijdt dat netjes. Vannacht laat ik de wielstellen in de wasbenzine staan en dan hopelijk morgen alles afronden en dichtschroeven.

Mijn eerste indruk van de ESU Lokpilot is in elk geval zeer positief. :)
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Weer iemand waarvan de schillen van de ogen vallen ;-)

die 60760 laten idd een lok vooruitkomen, daar heb je het net mee gezegd...
Zimo's en Esu's laten een lok stil en zonder schokken rijden, dat is echt een heel andere wereld... :lol:
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
1 ding is duidelijk ! ESU steekt er met kop en schouders boven uit :P

Toch vind ik de M* 60760 decoders niet echt slecht, je loc moet A een goed massapunt hebben , sommige locs meerdere ! en B moet je de V-max op 40 zetten en de optrek/afrem op 10, dan is het prima te doen 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Eddie E69
gast

Re: LOC DECODERS
Ook ESU hier, de 52610.
Kwaliteit prijs verhouding zéér goed!
Al menigeen met succes ingebouwd.
Re: LOC DECODERS
Bert-1958
gast

Re: LOC DECODERS
Hallo alle, mijn keuze is ook esu, ben zelf ook niet zo lang bezig maar heb op dit moment al 4 decorders ingebouwd. en alle werken ze zonder problemen.
echter wel even een vraag ik stuur aan met een ms, nu is het wel zo dat de rijrichting bij enkele niet kolpt met het pijltje op de display. is dit gewoon simpel op te losse door de kabeltjes op de motor te wisselen.

gr bert :P
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: Bert-1958 op vrijdag 20 februari 2009, 07:24:28
Hallo alle, mijn keuze is ook esu, ben zelf ook niet zo lang bezig maar heb op dit moment al 4 decorders ingebouwd. en alle werken ze zonder problemen.
echter wel even een vraag ik stuur aan met een ms, nu is het wel zo dat de rijrichting bij enkele niet kolpt met het pijltje op de display. is dit gewoon simpel op te losse door de kabeltjes op de motor te wisselen.

gr bert :P

Ja , dat kan je doen, dan rijdt de loc bij start de andere kant op 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
kiezel
gast

Re: LOC DECODERS
En als bijkomend 'special effect' hebben ze dan brandende achterlichten in plaats van frontverlichting... Vooropgesteld natuurlijk dat de verlichting op dit moment klopt met de rijrichting van de loc. Dus je moet de lampjes ook even verwisselen.  :P :P

Groetjes,
Kiezel :)
Re: LOC DECODERS
Bert-1958
gast

Re: LOC DECODERS
die had ik al veranderd, kan ik dus weer veranderen :P :P :P

gr bert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Weet iemand welke decoder er in een DRG BR03 - M* 3789 - blauwe versie zit ?
(M* bestelnr. 614090 volgens onderdelen lijst)

Als je die lok laat rijden heb je gehoorbescherming nodig.

Een woord - drie lettergrepen: VRE-SE-LIJK !

Een kandidaat voor een ESU 52610 dus.....
Re: LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: LOC DECODERS
Citaat van: huub op zaterdag 21 februari 2009, 01:19:17
Weet iemand welke decoder er in een DRG BR03 - M* 3789 - blauwe versie zit ?
(M* bestelnr. 614090 volgens onderdelen lijst)

Die heeft een 6090 decoder in de tender, zoals hier.
Deze zou toch redelijk mooi moeten lopen dacht ik.
Loopt ie droog?
Re: LOC DECODERS
Freak
gast

Re: LOC DECODERS
In de BR03 zit de een C90 Marklindecoder met het nummer 673308 (V 1.0).

Mvg,
Peter
Re: LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: LOC DECODERS
Citaat van: Freak op zaterdag 21 februari 2009, 10:00:29
In de BR03 zit de een C90 Marklindecoder met het nummer 673308 (V 1.0).

Hoi Peter, op de decoderprint van X-train staat nummer 673380 en geen 673308.
Is dat dan een andere print, of een typefoutje? :wink:
Re: LOC DECODERS
Freak
gast

Re: LOC DECODERS
Hallo Ad,

Inderdaad, een type foutje. Er zijn ook BR44's en een BR43 die deze decoder hebben. Verder ook de B303 (37951).

Mvg,
Peter
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 februari 2009, 09:21:55
Citaat van: huub op zaterdag 21 februari 2009, 01:19:17
Weet iemand welke decoder er in een DRG BR03 - M* 3789 - blauwe versie zit ?
(M* bestelnr. 614090 volgens onderdelen lijst)

Die heeft een 6090 decoder in de tender, zoals hier.
Deze zou toch redelijk mooi moeten lopen dacht ik.
Loopt ie droog?


Sorry voor de late reactie, Ad

hij loopt niet droog volgens mij.
je hoort de decoder gewoon de motor aansturen, behoorlijk duidelijke tikken, de frequentie van de tikken afhankelijk van de gereden snelheid. aan-uit, aan-uit denk ik.
en natuurlijk maakt die metalen kap het er niet beter op.

het overbekende krijsen bij droge tandwielen is het niet.
rijden doet ie overigens prima !
langzaam, maar dat hoort zo, schaalsnelheid.

en ja, ook ik ben reeds behoorlijk verpest met de rijgeluiden - of beter gezegd de afwezigheid er van - van b.v. mijn krokodil (die uit een megastartset stamt)....

hmmmm, misschien toch maar eerst een drupje olie om zeker te zijn.......

verder moeten jullie me maar niet kwalijk nemen dat ik weinig ervaring heb met 'tussentijdse' modellen: mijn eerste loks zijn uit de jaren 60 en 70 en ik ben weer op grote schaal gaan verzamelen sinds najaar 2007. Ik heb inmiddels de nodige 'tussentijdse' spullen gekocht maar die BR03 valt wel erg op.

In ieder geval bedankt (ook Peter natuurlijk) voor de reacties

grv Huub
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Weet iemand waar de Kroko 04 decoders verkrijgbaar zijn en wat ze kosten?
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: LOC DECODERS
 :idea: Goedemiddag, Kroko 04 bouwt decoders in die hij, zo heb ik begrepen, zelf heeft laten fabriceren.
Ze rijden er heel behoorllijk op, ik vind ze niet zo heel erg verfijnd, overigens kan dat ook komen
omdat hij ze veelal in oude tijpe locs inbouwd. Hij heeft een atelier in Papendrecht , zijn naam is
Hans v/d Voort-v/d Kleij en hij is goudeerlijk, vr gr Arie Alderliesten
Re: LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: LOC DECODERS
Wie is Kroko 04?
Enne, ik zou hier geen telefoonnummers van een ander plaatsen, ik denk dat Hans je dat niet in dank af zal nemen.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Arie,

Dank voor je info, zal er tzt discreet mee omgaan!
Re:LOC DECODERS
Lid sinds: 2018

offline
Re:LOC DECODERS
"Hoest!"...*Stof*  :lol:

Ik kwam een adverteerder tegen die (nieuwe) ombouwsetjes 6090 aanbood.
Weet iemand wat dit zou moeten/mogen kosten?
Of is het (qua kosten/mogelijkheden) misschien toch beter om ESU-decodertjes met magneet en ankertje aan te schaffen?
Re:LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:LOC DECODERS
De 6090 is nog van de eerste generatie decoders met discreet op gebouwde HV regeling.
Ze zijn gebaseerd op het oude Motorola I protocol, 14 stappen, geen absolute rijrichting en geen funties (alleen F0).
Dus uitgaande van de prijs van een 5 polige motor á ?25,00 zou ik niet meer dan ?75,- bieden voor de 3 setjes.
Is het deze aanbieding?
Re:LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:LOC DECODERS
Ja :)
Re:LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:LOC DECODERS
Even goed navragen of het per ongeluk toch geen 609X decoders zijn, die zijn nogal eens 27 staps, met het exacte nummer kan Freak(Peter) je vast wel raadgeven.

Groet, Anne W
Re:LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:LOC DECODERS
Anne je bedoelt zeker 6090x.
Ik denk het niet want op de tweede foto zie je 6090 op de doosjes staan.