Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LOC DECODERS

Gestart door v200marklin zondag 04 januari 2009, 01:44:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoders presteren in jou ogen het best, en waarom vindt je dit ?
Marklin

22 (21.8%)

ESU

68 (67.3%)

Uhlenbrock

3 (3.0%)

Kuehn

1 (1.0%)

Zimo

5 (5.0%)

Lenz

2 (2.0%)

Totaal aantal stemmen: 60

LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
LOC DECODERS
Gelieve dit topic naar eigen inzicht in te vullen, met in acht neming van de keuze/mening van een ander 8), bij voorbaat dank  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Ik vindt in het algemeen ESU het best, op de hielen gezeten door Marklin.

Beide merken zijn zeer betrouwbaar en dat vindt ik wel belangrijk, al wint ESU het prijstechnisch gezien van Marklin, M* is gewoon het duurst.

Op 3 heb ik Kuehn staan, lopen ook zeer mooi, alleen als ik me niet vergis kan je ze niet analoog gebruiken.

Op 4 Uhlenbrock, nadeel vind ik dat ze nogal eens er "vandoor gaan" , echter is dit simpel op te lossen door ze "alleen voor digitaal verkeer" in te stellen.

Heb nog geen ervaring met Zimo, doch ik heb vooral van Johan (Blaussee Mitholz) vernomen dat dit "De Top of the bill" schijnt te zijn, ik ga er zeker 1 proberen.

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Freebee
gast

Re: LOC DECODERS
Ik weet er de ballen van af, maar ik kies voor Marklin. de rest zegt me niks :mrgreen:
(pas 2 maanden bezig)

Barry
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: Freebee op zondag 04 januari 2009, 02:07:14
Ik weet er de ballen van af, maar ik kies voor Marklin. de rest zegt me niks :mrgreen:
(pas 2 maanden bezig)

Barry

Reden te meer om dit topic nauwlettend in de smiezen te houden, is dus leerzaam voor je  8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Freebee
gast

Re: LOC DECODERS
Ik blijf er bovenop zitten! :lol: Heb al vanalles gelezen hier op het forum over decoders. Ik denk dat ik maar eens een trein ga opentrekken en kijken hoe dat eruit ziet :mrgreen:

Barry
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Ik heb geen goede rijervaringen met de gewone M* decoders zoals in de ICE2 (36711) set zit.
De trein springt vooruit als je een stapje hoger regelt.

De NS1200 (37120) rijdt prima maar deze heeft een MFX decoder.

Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Huub

ik heb dezelfde ICE en ben het met je eens, maar het is naar mening niet echt storend, maar echt vloeiend gaat het niet :|

Echter heb ook een 3 tal ESU Locpilootjes die bij aanvang spanning even een sprongetje maken en dan pas gaan kruipen :shock:, ben nog wat aan het experimenteren met de aanvangsspanning, doch als dit geen resultaat heeft gaan ze toch terug.

Ook hier geldt weer, ik vind het niet echt storend, doch als je aan het rangeren bent............................................... :twisted: :mrgreen:

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

online
Re: LOC DECODERS
Hoi Gert,

Geinig topic, maar wel wat verwarrend. Er worden verschillende leveranciers genoemd, maar niet specifiek een decoder type. Elke leverancier heeft natuurlijk meerdere decoders, met verschil in prijs en kwaliteit.
Elke decoder heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Het is dus net als in de auto branche een colt met een Grandis of een polo met een sharan vergelijken.  Of in treintermen : een BR81 uit startset met een BR45 vergelijken.
Decoders zijn er ook in vele uitvoeringen en types. Je kunt een simpele lokpilot nou eenmaal niet over een kam scheren  met een dure loksound mfx decoder.

Ook verschilt het weleens welke firmware versie je hebt, en maakt het natuurlijk uit hoeveel functies een decoder biedt. Daarnaast hebben diverse decoders last van korte massa-onderbrekingen die je vaak weliswaar met eenvoudige technische ingrepen veelal kan verhelpen, maar niet iedereen is in staat deze standaard uit te voeren.

Zelf heb ik ervaringen met de volgende decoders (voor wat betreft inbouwen):

Marklin 6603 (Delta)
Marklin 66031 (Delta)
Marklin 6080
Marklin 60760
Marklin 6090
Marklin 60901
Marklin 60902
ESU Lokpilot V3.0
ESU 61600 (firmware V1.0)
ESU 61600 (firmware V3.0)
ESU loksound mfx
TAMS LDW-1
TAMS LDW-3

Voor mij tegenwoordig alleen nog maar ESU en het liefst de mfx varianten (behalve V1.0 en V2.0 want die zijn massa gevoelig).
Andere merken heb ik geen ervaring mee, en gezien de gunstige prijs tegenwoordig van de 61600 heb ik ook geen behoefte om nog met andere decoders te experimenteren.
Met deze decoders en mijn ESU lokprogrammer ben ik zeer in mijn sas. Ik stem dus voor ESU.
Heb jij de lokprogrammer van je nog aan de praat gekregen?

Treinsmurf
Re: LOC DECODERS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Hallo,

Naast de marklin locdecoders(die standaard in de loc zitten) heb ik twee loc's om (laten) bouwen.
De ene met een kuehn decoder(prima, alleen geen analoog bedrijf).
De andere met een Esu lokpilot. Deze bevalt ook prima.

In de nog om te bouwen loks zal hier waarschijnlijk een esu lokpilot in gezet gaan worden. Prima decodertje voor een hele nette prijs.

In een aantal (oudere) loks zit een Tams decodertje. Hier ben ik dus in het geheel niet over te spreken. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat er alleen maar een decoder geplaatst was. De motor is gebleven zoals ie was.

Groetjes

willie
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Treinsmurf

Ja , mijn Locprogrammer werkt OK, al vind ik de mogelijkheid om met MFX decoders CV's te veranderen een ietwat bekrompen, met FX decoders gaat het veel makkelijker.

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
ATSF2
gast

Re: LOC DECODERS
Ondanks ik voor ESU gestemd heb gebruik ik ook Kuehn en Zimo decoders. De laatste alleen voor de treinen in de tuin.

Wat niet veel mensen weten is dat er in de USA rrn decoder op de markt is van NCE type D808 met een uitgang van 10 Amp en en max 30 Amp. Deze decoders gebruik ik voor locomotieven va het merk USAtrains. die motoren hebben die een stroomverbruik kunnen opnemen van 10 AMP. Dit komt voor als je bijvoorbeeld met meerder lokken in een trein rijdt en er een niet start.

Ik regel niet zo veel in bi decoders anders als het adres en de optrek en afremvertragingen. In doorsnee zal elek decoder dus wel voldoen aan mijn eisen; behalve die voor de tuin dan die redelijk bijzonder is.

Jos
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LOC DECODERS
Hallo Gert,

Ontbreekt in dit rijtje niet de decoder van Kroko-04 uit Papendrecht?
Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?
Mijn beeld, géén ervaring: sterk verbeterde rij-eigenschappen,terwijl er geen permanente magneet wordt gebruikt; lastiger te programmeren met Mobile Station.

Ik overweeg sterk er één te proberen, maar info vooraf is welkom.

Tot nu gaat mijn voorkeur  naar de ESU-Lokpilot 3

mvg.
Willem E.


Citaat van: v200marklin op zondag 04 januari 2009, 01:44:00
Gelieve dit topic naar eigen inzicht in te vullen, met in acht neming van de keuze/mening van een ander 8), bij voorbaat dank  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Aliebengalie
gast

Re: LOC DECODERS
Reageer op het bovenstaande bericht van Willem E.
Heb er een van kroko-04 (het model zie mijn avatar).
Met de door hem gebruikte decoder.
Rijd erg lekker zonder probleem van stoten of id.
Maar welke decoder er word gebruikt zou ik niet weten.

Mvg: Alex
Re: LOC DECODERS
2rail-Tim
gast

Re: LOC DECODERS
ik zou kiezen voor Lenz
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Willem E. @ Alex

De decoders van Kroko 04 zijn zeker niet slecht, zijn te bedienen op basis van de 60760 van M*, echter alleen in combi met de oude motor !, zodra je een ***** hoogvermogen motor er in zet wordt het een gelijkstroom motor en kan je de Kroko 04 decoder niet meer gebruiken.

Zover ik weet , laat Kroko 04 de decoders maken door zijn leerlingen, hij geeft n.l. electronicales ergens, dus een echt merk is het niet.
Als er iemand veel van elekronica weet is het Kroko 04 wel 8)

Conclusie : prima decoders voor AC motoren en goedkoop :P

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: 2rail-Tim op zondag 04 januari 2009, 11:50:41
ik zou kiezen voor Lenz

Ja, zie je wel , ik wist dat ik een merk vergeten was  :roll:
Ik kan dat er nu niet meer bijfrommelen, helaas :?

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
Erg interessant topic. Ik heb zelf vooral allerlei Mä-decoders erin zitten, en een oude 1200 met een U 76200 omgebouwd, en dat bevalt op zich prima. Heb een BR 078 omgebouwd met een Mä 60760, maar die heeft last van Alzheimer (en ja, dat is te verhelpen, maar ik weet niet hoe ik aan die componenten kom, heb ik te weinig verstand van).

Volgende stap wordt maar eens een Esu Lokpilot, denk ik. Moet je dan ook de motor ombouwen? (en zo ja, wat kost dan en hoe kom je aan dat spul...)
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Ik heb een aantal hoogvermogen digitaal loks van Marklin en die rijden het best!

Ik heb diverse loks uit budgettaire overwegingen (15 euro p/st) omgebouwd met TAMS, maar dat was een drama, loks reden niet of uit zichzelf..... De TAMS zijn inmiddels allemaal in het grijze archief verdwenen....

Vervolgens ben ik gaan digitaliseren met de marklin 66032 (delta met dipswitches voor 80 adressen), te koop voor ongeveer 35 euro, die decoder is erg betrouwbaar maar de loks maken wel bijzonder veel herrie (motorgeluid) en de loks rijden precies zoals ze dat analoog ook deden.

De 60760 (40 euro) bij een paar loks ingebouwd, zijn ivm alzheimer ook geen groot suc6.

Laatste maand, vooral door dit forum, een aantal loks omgebouwd met diverse ESU decoders (V2.0, V3.0, MFX en loksound MFX), de 3.0 kost in de winkel ongeveer 28 euro, permanen magneet 10 euro, en die bevallen redelijk goed. Minpunt van deze decoder is dat ik de baan regel met een 6021 en dat de met de MS ingestelde afremvertraging (op nul!!) nogal traag werkt waardoor de ESU loks nogal vaak betrokken zijn bij kop-staart botsingen  :(

Mijn voorkeur: Marklin hoogvermogen, maar voor naderhand inbouwen de ESU V3.0.
Re: LOC DECODERS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: v200marklin op zondag 04 januari 2009, 12:00:38
Citaat van: 2rail-Tim op zondag 04 januari 2009, 11:50:41
ik zou kiezen voor Lenz

Ja, zie je wel , ik wist dat ik een merk vergeten was  :roll:
Ik kan dat er nu niet meer bijfrommelen, helaas :?

Mvg Gert

Inmiddels bijgezet.

Groetjes

willie
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Timtrein

de Uhlenbrock 76200 is zeker niet slecht , maar alleen geschikt voor de oude AC motor, niet voor DCC motoren. Bijkomend voordeel !, je kan er zo een soundmodule aankoppelen :P

Esu Locpilootjes kan je alleen gebruiken als je ook je motor ombouwt naar gelijkstroom, op een oude AC motor werkt het niet.
Esu kan je in de meeste modelspoorzaken wel kopen, anders via dit forum bij Chris oftewel Buzz fr Stroke 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LOC DECODERS

Hallo Gert, Alex & all,
Nog wat vraagjes ingevoegd.... :P


De decoders van Kroko 04 zijn zeker niet slecht, zijn te bedienen op basis van de 60760 van M*, echter alleen in combi met de oude motor !, zodra je een ***** hoogvermogen motor er in zet wordt het een gelijkstroom motor en kan je de Kroko 04 decoder niet meer gebruiken.
Duidelijk.
Zover ik weet , laat Kroko 04 de decoders maken door zijn leerlingen, hij geeft n.l. electronicales ergens, dus een echt merk is het niet.
Als er iemand veel van electyronica weet is het Kroko 04 wel 8)
Inderdaad!
Conclusie : prima decoders voor AC motoren en goedkoop :P
Op welk niveau kun je ze plaatsen? Vergelijkbaar met een standaard DC/digi combi? Véél beter dan Delta? Welke functies/rijbeinvloedingen zijn er?zijn deze programmeerbaar met MS?


mvg.
Willem E.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: wakkie op zondag 04 januari 2009, 12:07:10
Citaat van: v200marklin op zondag 04 januari 2009, 12:00:38
Citaat van: 2rail-Tim op zondag 04 januari 2009, 11:50:41
ik zou kiezen voor Lenz

Ja, zie je wel , ik wist dat ik een merk vergeten was  :roll:
Ik kan dat er nu niet meer bijfrommelen, helaas :?

Mvg Gert

Inmiddels bijgezet.

Groetjes

willie

Thanks  :wink:
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
@ Willem E

naar mijn weten zijn de Kroko 04 decoders ZONDER extra functie !.
In vergelijk met een Delta decoder, kan je bij de Kroko 04 de verlichting WEL schakelen, en heb je OOK optrek/afrem vertraging.

De echte specs. ken ik ook niet, wil je dit weten kan je hem een mailtje sturen.

Ik ben er 3 jaar terug mee begonnen en heb aardig wat locs met de Kroko decoders gehad, ten volle tevredenheid, maar ik wilde OOK hoogvermogen motoren, ja en dan scheiden onze wegen 8)

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
redskin
gast

Re: LOC DECODERS
Ik heb alleen maar ervaring met inbouwen van marklin decoders. Vandaar mijn keuze voor marklin.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: spoorman op zondag 04 januari 2009, 13:02:54
Met Lenzen heb ik slechte ervaringen. Zowel de oude LE1024/LE130 die bij bosjes uitvielen als ook de nieuwe Gold. Van de laatste heb ik er nog één rijden die af en toe stil valt. Baanspanning eraf en hij doet het weer.
zoals ik al eerder meldde, bedankt voor de waarschuwing, Ben.
ik heb helaas 12 golddecoders en als ze uitvallen zal ik ze vervangen.
die had ik trouwens al voor ik dit forum vond, heb nog geen uitval gehad.

ik heb momenteel ook 2 ESU's ingebouwd (multiprotocol natuurlijk, 52610) aan de hand van de ervaringen op dit forum en die doen het ook prima dus ga ik die richting maar uit.

ik heb geen zin in peperdure M* decoders die ook nog eens geen DCC herkennen.

de ESU MFXen zijn niet interessant omdat ze weliswaar als multiprotocol aangeprezen worden maar kunnen volgens mij geen DCC aan.

Ik wil dat zoveel mogelijk treinen op beide systemen werken. Mijn MFX-loks kunnen dit uiteraard niet, maar is voor MRDirect geen probleem.

Trouwens voor de Trix TEE heb ik de 21-polige versie van de ESU 52610 besteld; de 52614.

Omdat er een ESU-update komt voor de CS1, heb ik naast MRDirect ook een CS1 gekocht. Die kan dan ook allebei de systemen aan. Een van de voordelen is dat als het ene systeem uitvalt, ik met het andere gewoon verder kan.

o ja, ik heb dus op ESU gestemd
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: LOC DECODERS
Ik heb op esu gestemd omdat ik 2 loks op esu heb rijden en deze doen het voortreffelijk, verder rij ik nieuwe loks van m* allemaal mfx en ben zeer tevreden. Met de andere heb ik geen ervaring.

Groet Herman
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Deze Poll is veels te algemeen, dus kan nooit een goed beeld geven.
Re: LOC DECODERS
Aliebengalie
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: Sprinter op zondag 04 januari 2009, 16:30:31
Deze Poll is veels te algemeen, dus kan nooit een goed beeld geven.

En waarom staat er dan: en waarom vind U dat??
Iedereen heeft gelukkig zo zijn eigen mening.
Ik heb er net weer vandaag 2 om laten bouwen door kroko-04 en dit bevalt me prima en zeker kwa prijs niet duur.

Mvg: Alex
Re: LOC DECODERS
Blausee-Mitholz
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: Sprinter op zondag 04 januari 2009, 16:30:31
Deze Poll is veels te algemeen, dus kan nooit een goed beeld geven.

Wim, ben ik volledig met je eens.

Mvg, Johan
Re: LOC DECODERS
Freak
gast

Re: LOC DECODERS
De meeste decoders zijn bij mij ESU's en een aantal Zimo's.

Je zou het dan per merk en type moeten doen.


Mvg,
Peter
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
Ik heb in mijn "kladblok" nog het volgende gevonden:

Type ESU permanent magneet voor:
ESU       Motortype
51960   LFCM (grote schijfcollector motor)
51961   SFCM (kleine schijfcollector motor)
51962   DCM (trommelcollector motor)

En welke Lokpilot 3.0 heb je nodig voor een Märklinlok? De 52610 ?
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: timtrein op zondag 04 januari 2009, 17:59:24
Ik heb in mijn "kladblok" nog het volgende gevonden:

Type ESU permanent magneet voor:
ESU       Motortype
51960   LFCM (grote schijfcollector motor)
51961   SFCM (kleine schijfcollector motor)
51962   DCM (trommelcollector motor)

En welke Lokpilot 3.0 heb je nodig voor een Märklinlok? De 52610 ?
klopt helemaal, zit hier in een 3077 (railzeppelin) en het werkt.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
ESU.
pracht van een decoder.
veel in te stellen enz. enz.

mijn marklin loks hebben (blijkbaar) ook ESU's en daar is in het algemeen niks op aan te merken.

Dennis
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: LOC DECODERS
Zelf ervaring met:
de maerklin delta
de 60760
de esu V3.0
de esu V3.0 mfx
maerklin mfx
tams ld_w_11 (inmiddels niet meer leverbaar, heeft een opvolger LD-W-32))
de standaard in de BR86 uit een startset.

Delta, laat maar zitten. geen max snelheid instelbaar

De TAMS, leuke decoder voor eenvoudige locs, de motor kan blijven zitten. Wel meteen een elko bijkopen die direct op de decodergesoldeerd kan worden. hierdoor geen last meer van alzheimer. Nadeel, ze zijn wat lastiger in te regelen. maar verder een mooie budget decoder (ongeveer EUR 15,- ex porto (www.tams-online.de))

de 60760 heeft last van alzheimer
de standaard BR86 is van extra massa voorzien volgens systeem riny. nu goed massacontact.

esu v3.0 mfx leuke decoder, makkelijk in gebruik. ja kan alleen minder inregelen als bij de gewone esu v3.0

de esu v3.0 leuke decoder doet zijn werk
de maerklin mfx (af fabriek) doet zijn werk ook.

Conclusie:
Voor een goedkope lok, neem een TAMS
Voor de rest de esu lokpilot versie 3.0
Re: LOC DECODERS
Kroko14253
gast

Re: LOC DECODERS
Hallo,

Ik heb zelf ooit een TAMS decoder in mijn 3029 gebouwd, maar deze reed slecht.
Vanaf toen heb ik alleen maar Märklin en ESU decoders ingebouwd en ben er zeer tevreden mee.
Loks, die ik ombouw, worden alleen nog maar met een ESU Lokpilot 3 omgebouwd, nu bij voorkeur met de 21-polige stekker.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: LOC DECODERS
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
Hoi,

Ik heb diverse decoders ingebouwd, Tams voor de wat oudere locs om niet meteen een gehele ombouw met permanente magneet te hoeven doen. Rijeigenschappen met Tams zijn zeer wisselend, ze kunnen wel tegen een stootje heb ik gemerkt.

De 60760 voor iets jongere locs en dat valt niet tegen. Marklin MFX decoders vanaf fabriek laat ik uiteraard zitten.

Diverse locs voorzien van ESU en dat is het toch wel, ze kunnen tegen een stootje en als je iets uit wilt proberen zoals de F3 en F4 functie activeren dan gaat dat wonderbaarlijk eenvoudig.

Ik ben vooledig ESU minded geworden en ga langzaam de gehele vloot van deze decoders voorzien, is echter een duur grapje.

Gr. Fred.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS

   Hallo,

   Kan iemand mij vertellen of er aan de decoder ESU 61600 (frimware v3.0) de spoeltjes gemonteerd worden wel/niet.
   
   Alvast bedankt .

   Mvg

   Peter
Re: LOC DECODERS
Freak
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: De Digitale Trein op zondag 04 januari 2009, 21:46:29Kan iemand mij vertellen of er aan de decoder ESU 61600 (frimware v3.0) de spoeltjes gemonteerd worden wel/niet.
Is niet echt noodzakelijk maar kan verder geen kwaad.

Mvg,
Peter
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
   
    Hallo Peter,

    Bedankt voor je reactie.

     Mvg,

     Peter
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Avond allen,

ESU spant voor de meesten de kroon, dat is op zeker 8), maar wat mij opvalt is dat er weinig animo is voor Uhlenbrock, wat ik toch wat vreemd vind.

Ik ben begonnen met Uhlenbrock , 4 - 5 jr terug , met de 75000 en de 76200, beiden voor standaard AC motor.
De 75000 heeft geen functies, de 76200 wel, doch de motoren maken aardig wat geluid 8)
De 76200 heb ik er een 4 tal van terug gebracht, die werden te heet en pas na afkoelen gingen ze weer verder :?, onder garantie vervangen.

Voor hoogvermogen gelijkstroom motoren heb ik een paar 76320 en 76420,
en deze presteren prima !, al jaren !.
Wat je wel altijd even met elke U. decoder moet doen, is ze puur op digitaal bedrijf zetten , anders willen ze wel eens in de anloge modus schieten en er als een speer vandoor gaan :mrgreen:

Ik vind de 60760 van Marklin ook een prima decoder, soms wat massa problemen, maar is simpel op te lossen, ook het anti/alzheimer is simpel op te lossen, en de functies gangbaar maken stelt ook niets voor 8)
Wel de V max halveren, dan is deze decoder prima in te stellen.

Afgelopen jaar me pas echt in ESU verdiept, en dat blijft voorlopig toch wel mijn favoriet, al ga ik wel binnenkort eens een Zimo proberen.

Mvg Gert
Re: LOC DECODERS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Hallo Gert en mede geïnteresseerden.
Eigenlijk zou je ervaring met al deze decoders moeten hebben om een echte keuze te kunnen maken en aangezien ik dat (nog) niet heb ga ik voor de decoders die mij erg goed bevallen!
En dat zijn de ESU decoders maar ook de Märklin (ESU?) decoders, met beide heb ik goede ervaringen en de andere heb ik alleen maar "van horen zeggen"! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. En zelf nog steeds niets ingebouwd, al heb ik een paar setjes al wel klaar liggen! :roll:
Re: LOC DECODERS
joostboudewijns
gast

Re: LOC DECODERS
Ik ga voor ESU en Zimo.

De zimo heb ik maar in 1 loc, dat is omdat ik momenteel geen DCC centrale heb. Na de ESU update komen er ongetwijfeld meer 8).

Gr Joost
Re: LOC DECODERS
OmeLaurus
gast

Re: LOC DECODERS
Ik heb me aangesloten bij de overgrote meerderheid: ESU

Heb er een paar van TAMS geprobeerd (want tja goedkoop lokje uit startset ombouwen) maar daarvan was of de decoder af fabriek al kaduuk (2x) of er viel na kort gebruik een functie uit (3x)..

Ook nog een lok voorzien van een Kuehn decoder (voor wisselstroommotor), rijdt ook fantastisch, maar die Kuehn zijn niet te proggen met een Mobile station en het prijsverschil met een ESU kitje is niet zo groot dus vanaf dat moment alleen maar ESU en daar heb ik echt geen moment spijt van gehad..
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2006

offline
Re: LOC DECODERS
Doe mij maar ESU, tot nu toe goede ervaringen met rijden en programmeren...

Koen
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2007

offline
Re: LOC DECODERS
Heb maar eens een LoPi 3 gekocht, maar het geld voor permanentmagneet en de andere meuk was helaas op  :oops:
Iemand een adres waar dat voordelig te krijgen is? eBay ken ik.

En hoe rijdt een omgebouwde loc met alleen een permanentmagneet en geen motorombouw?
Re: LOC DECODERS
OmeLaurus
gast

Re: LOC DECODERS
Ik heb m'n NS 1607 omgebouwd met ESU/ZIMO/5-polig/aangepast motorschild. Sindsdien koop ik geen 5-polig anker meer, want hij loopt hetzelfde als modellen die ik alleen voorzien heb van ESU/ZIMO en oorspronkelijk anker en motorschild.
Re: LOC DECODERS
Lid sinds: 2008

offline
Re: LOC DECODERS
Citaat van: OmeLaurus op zaterdag 17 januari 2009, 23:01:24
Ik heb m'n NS 1607 omgebouwd met ESU/ZIMO/5-polig/aangepast motorschild. Sindsdien koop ik geen 5-polig anker meer, want hij loopt hetzelfde als modellen die ik alleen voorzien heb van ESU/ZIMO en oorspronkelijk anker en motorschild.


Die ervaring heb ik ook, het werkt prima met een 3-polig anker, ESU magneet en een ESU (of Lenz) decoder. de loks met de 5-polige ankers gaan zelfs meer schokkerig optrekken omdat ze meer power hebben. bij een stap omhoog zie je de lok een sprongetje maken (in snelheid) misschien moet ik eens wat gaan morrelen aan de CV-waardes....
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Ik gebruik eigenlijk alleen nog ESU (loksounds v3,5)

Dit vooral door het prachtige programma samen met de programmer.
Ik heb ook Zimo's, die maken je Marklin rumoer motortje nog veel stiller dan een goed afgestelde Esu!

Ook de nieuwe Zimo sounddecoder ziet er erg goed uit, nu nog een mooi gevulde sound database, en dan zou ik zo maar eens Esu kunnen gaan verlaten....

Uhlenbrock sound decoder heb ik ook gehad: Sound is erg goed, maar rijden is waardeloos (in vergelijk met anderen):



en hier een "vergelijk" van Uhlenbrock Intellisound met Esu Loksound



Tams (wordt ook toegepast door Kroko04) rijden slecht, en gaan erg snel kapot

Kuehn is een prima decoder, vooral voor diesels....
Hij heeft een licht diesel geluid.. (prima voor in mijn railbus zonder speakertje... :lol:)
Verder een stuk beter dan Uhlenbrock en veel beter dan Tams, maar geen Esu


Re: LOC DECODERS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LOC DECODERS
Ik heb je filmpje bekeken, maar snap niet wat je duidelijk wilt maken.
Je vergelijkt namelijk een rijdende stoomlok met een stilstaande diesel????
Of laat je die TEE nu tegen die Br 86 aan slippen? :roll:
Dat is niet erg bevorderlijk voor je TEE.

Ik heb zelf één lok met een Kuhn, maar die is wel rumoeriger dan een lokpilot van ESU.
Verder heb ik geen ervaring met TAMS of Uhlenbrock, ik heb over deze decoders al zoveel negatiefs gelezen, dat ik er geen geld aan wil verspillen.
Re: LOC DECODERS
markos
gast

Re: LOC DECODERS
Citaat van: Kappa op zondag 18 januari 2009, 12:47:17
Ik heb je filmpje bekeken, maar snap niet wat je duidelijk wilt maken.
Je vergelijkt namelijk een rijdende stoomlok met een stilstaande diesel????
Of laat je die TEE nu tegen die Br 86 aan slippen? :roll:
Dat is niet erg bevorderlijk voor je TEE.

dat was een testje om het verschil te horen.
Beide speakers zitten in de TEE en idd dat stoomlokje staat even te slippen... :lol: