Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouwverslag KleiNSpoor NS 458

Gestart door Vinysie zaterdag 03 januari 2009, 12:24:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
KleiNSpoor Bouwset nr. 803
Diesellocomotief NS 451 - 460 serie

De bouw van mijn NS 3737 is nog niet eens voltooid en ik ben al bezig met een volgend project, of eigenlijk, bezig geweest.
Bij dit project heb ik ervoor gekozen om eerst het project af te ronden en achteraf pas een bouwverslag maken.

Waarom dit model?
De serie 451 ? 460 is op verzoek van de NS door Werkspoor gebouwd, om dienst te doen op de tramlijnen in het Westland en Friesland.
Van deze loc zijn geen fabrieksmodellen te koop, gelukkig wel een bouwpakket van Kleinspoor

Ik heb het bouwpakketje met alle verf, transfers en geëtste nummer en fabrieksplaten gekocht op Eurospoor2008 in Utrecht. Later heb ik beurzen afgezocht naar een redelijk goedkope NS 500/600 serie van Roco, want deze dient als basis voor deze prachtige loc.

Ik heb een mooi groen exemplaar van de NS 521 gevonden en eenmaal thuis begon het allemaal erg te kriebelen. De NS 3737 was net aan gewerkt en de verf moest weer drogen, dus maar begonnen met het strippen van de NS 512.
Alle onderdelen die ik nog nodig heb bij elkaar gelegd.

De beschrijving zegt wat er moet gebeuren maar ik werk een beetje mijn eigen manier, na het afnemen van de kap van de NS 512 de kap van de NS 458 gepast, zo wordt al een stuk duidelijker welke stukken van het frame weggeslepen moeten worden.
De loc verder uit elkaar en van het frame een paar stukjes weg slijpen.

Dan is het onderstel aan de beurt, de stroomafnemers moeten worden aangepast en de verhoging waar ze op liggen weg gevijld,

Dan is het weer tijd om even te passen


Nummers wegkrassen en nieuwe verf over de bufferbalk, terwijl de verf op de bufferbalken droogt ben ik aan de slag gegaan met de kap.


De randjes van de ramen mooi glad maken( vliesjes weghalen) en de gaten voor de verlichting boren en de gaten voor de handgrepen maken.
Als dit gedaan is, de kap ontvetten en in de grondverf gezet.


Geduldig wachten tot de verf op de bufferbalken droog is om verder te gaan aan het chassis, de drijfstangen moeten van hun verf worden ontdaan en de bevestigingnen zwart gemaakt worden. Helaas geen foto.

Na 2 dagen rustig drogen en uitharden van de grondverf is het tijd om de kap de eerste laag groen te geven.


Toen de verf 2 dagen laten drogen zodat ook deze goed kon uitharden om vervolgens de volgende laag groen op de kap te spuiten. Deze laag vervolgens ook weer goed laten drogen en toen even gepast.

Ik vindt het model op deze foto erg lelijk, dat komt later gelukkig weer goed 8)

Terwijl de kap rustig verder droogt de "houten" balken  onder de bufferbalken geplakt.

Deze balken moesten in het echt voorkomen dan de loc weg zou zakken als deze zou ontsporen, en daarbij het frame beschermen.
 
Weer verder met de kap. De sierlijnen erop zetten.
Hier ben ik duidelijk afgeweken van de bouwbeschrijving, die zegt namelijk dat je eerst de kap in de kleur van de bies moet spuiten, dan met afplaktape van 1,6 mm afplakken waar de bies moet komen en dan groen spuiten.

De V op de voor en achterkant heb ik met de hand gedaan.

Als de sierlijnen klaar zijn de boel weer laten drogen en ondertussen de fabrieksplaten schilderen en de nummer platen.
Ook de handgrepen maken en schilderen.


Terwijl de handgrepen liggen te drogen de nummers op de buffers aangebracht.


Als de sierlijnen droog zijn de handgrepen aanbrengen.


De transfers op de kap zetten




De binnenkant van de kap heb ik met de hand zwart geschilderd om het doorschijnen van de verlichting te voorkomen. De verlichting ga ik een keer vervangen door led's.

Dan is het tijd de boel in de blanke lak te zetten, Dit mag ook weer 2 dagen drogen, voor ik de puntjes op de i zet.

De ramen gaan er in, zwaailicht op het dak, fabrieksplaten opplakken en de nummerplaten.
Dan alle losse onderdelen die ik van de 521 gehaald heb weer op de loc zetten. en dan ziet ze er zo uit:



Klaar! 8)

Nou klaar.. :oops: Bij het maken van foto's ontdekte ik dat ik de fabrieksplaat op de neus op zijn kop heb geplakt  :lol:


Die moest even losgemaakt worden en goed op opgeplakt.

Nog even een foto met het voor en na moment naast elkaar


Ik moet nog een paar kleine dingetjes bijwerken dan is ze perfect voor mij  8)
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
er staat ook een bouwverslag van dat model in een railmagazien gister nog gelezen
heel erg mooi gedaan trouwens gr alex
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Mooi werk aan een leuke loc! Complimenten! :-D

Levert KleiNSpoor alleen de kap en de transfers, of zit er nog meer in hun ombouwkit? Zwaailicht en zo komt allemaal van de Roco-loc? En de handgrepen? Trouwens, aan de laatste foto te zien had je stiekum twéé groene 500-en :-P

CiteerDan is het onderstel aan de beurt, de stroomafnemers moeten worden aangepast en de verhoging waar ze op liggen weg gevijld
Dit snap ik niet helemaal... Bedoel je de opstaande randjes aan weerszijden van de koperen strips? Of moeten de strips eraf om eronder materiaal weg te halen?

By the way... heb je meteen wat aan de slechte stroomafname gedaan toen je 'm toch open had liggen? (al kan dat ook zonder de loc open te maken) ;-)

Martijn
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Bedankt !  :D

Bouwset 803 bevat de kunststof kap, vacuüm gevormde ramen, de hersporingsbalken typhonen, licht geleiders en metaaldraad.
Fabrieks en nummer platen moet je los kopen net als de transfers en de verf.
Totaal kom je op iets van 67 euro ofzo, en dan nog een 500/600

De koperen strips moeten losgehaald worden en een stuk afgehaald, omdat de kap van de 450 smaller is. en waar dan eerst een stuk strip zat moet worden weggevijlt.

Ik heb verder niets aan de stoom afname gedaan behalve deze goed schoon gemaakt, er zaten olie en verf resten op. Ze rijd sonder stotteren tot nu toe.

Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Hoi,

mijn complimenten voor je geslaagde ombouw. Het is een prachtig model geworden.
Goed verslag, ook. Van de meeste ombouw projecten die ik doe, houd ik ook een verslag bij. Meestal een bepaalde stap doen en dan een beschrijving maken van wat je gedaan hebt. Dat ga ik straks ook weer doen met de aanstaande ombouw tot Ce 6/8 I

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Citaat van: tjoektjoek op zaterdag 03 januari 2009, 12:27:49
er staat ook een bouwverslag van dat model in een railmagazien gister nog gelezen
heel erg mooi gedaan trouwens gr alex
In  welke raimagazine dan?  want in die van mij kan ik niets vinden. ben wel benieuwd natuurlijk
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Ziet er goed uit. Ook die V-vormige lijn is mooi gelukt zeg, uit de vrije hand!

Roy
Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Hallo Vinysie

mag dit naar de

Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Kan dat niet via PB in plaats van al die topic's te kicken?  :|

Gr, Ben.
Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Citaat van: Spoorman op zondag 13 februari 2011, 22:31:22
Kan dat niet via PB in plaats van al die topic's te kicken?  :|

Gr, Ben.

Dat kan vast wel :|
Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bouwverslag KleiNSpoor NS 458
Citaat van: Spoorman op zondag 13 februari 2011, 22:31:22
Kan dat niet via PB in plaats van al die topic's te kicken?  :|

Gr, Ben.

Hallo Ben en BMW-Fan

dat kan


maar nu weten jullie het gelijk ook

(en de oude topics worden weer even neergezet)

maar ik ga wel weer pb'en