KleiNSpoor Bouwset nr. 803
Diesellocomotief NS 451 - 460 serie
De bouw van mijn NS 3737 is nog niet eens voltooid en ik ben al bezig met een volgend project, of eigenlijk, bezig geweest.
Bij dit project heb ik ervoor gekozen om eerst het project af te ronden en achteraf pas een bouwverslag maken.
Waarom dit model?
De serie 451 ? 460 is op verzoek van de NS door Werkspoor gebouwd, om dienst te doen op de tramlijnen in het Westland en Friesland.
Van deze loc zijn geen fabrieksmodellen te koop, gelukkig wel een bouwpakket van Kleinspoor
Ik heb het bouwpakketje met alle verf, transfers en geëtste nummer en fabrieksplaten gekocht op Eurospoor2008 in Utrecht. Later heb ik beurzen afgezocht naar een redelijk goedkope NS 500/600 serie van Roco, want deze dient als basis voor deze prachtige loc.
Ik heb een mooi groen exemplaar van de NS 521 gevonden en eenmaal thuis begon het allemaal erg te kriebelen. De NS 3737 was net aan gewerkt en de verf moest weer drogen, dus maar begonnen met het strippen van de NS 512.
Alle onderdelen die ik nog nodig heb bij elkaar gelegd.
De beschrijving zegt wat er moet gebeuren maar ik werk een beetje mijn eigen manier, na het afnemen van de kap van de NS 512 de kap van de NS 458 gepast, zo wordt al een stuk duidelijker welke stukken van het frame weggeslepen moeten worden.
De loc verder uit elkaar en van het frame een paar stukjes weg slijpen.
Dan is het onderstel aan de beurt, de stroomafnemers moeten worden aangepast en de verhoging waar ze op liggen weg gevijld,
Dan is het weer tijd om even te passen
Nummers wegkrassen en nieuwe verf over de bufferbalk, terwijl de verf op de bufferbalken droogt ben ik aan de slag gegaan met de kap.
De randjes van de ramen mooi glad maken( vliesjes weghalen) en de gaten voor de verlichting boren en de gaten voor de handgrepen maken.
Als dit gedaan is, de kap ontvetten en in de grondverf gezet.
Geduldig wachten tot de verf op de bufferbalken droog is om verder te gaan aan het chassis, de drijfstangen moeten van hun verf worden ontdaan en de bevestigingnen zwart gemaakt worden. Helaas geen foto.
Na 2 dagen rustig drogen en uitharden van de grondverf is het tijd om de kap de eerste laag groen te geven.
Toen de verf 2 dagen laten drogen zodat ook deze goed kon uitharden om vervolgens de volgende laag groen op de kap te spuiten. Deze laag vervolgens ook weer goed laten drogen en toen even gepast.
Ik vindt het model op deze foto erg lelijk, dat komt later gelukkig weer goed
Terwijl de kap rustig verder droogt de "houten" balken onder de bufferbalken geplakt.
Deze balken moesten in het echt voorkomen dan de loc weg zou zakken als deze zou ontsporen, en daarbij het frame beschermen.
Weer verder met de kap. De sierlijnen erop zetten.
Hier ben ik duidelijk afgeweken van de bouwbeschrijving, die zegt namelijk dat je eerst de kap in de kleur van de bies moet spuiten, dan met afplaktape van 1,6 mm afplakken waar de bies moet komen en dan groen spuiten.
De V op de voor en achterkant heb ik met de hand gedaan.
Als de sierlijnen klaar zijn de boel weer laten drogen en ondertussen de fabrieksplaten schilderen en de nummer platen.
Ook de handgrepen maken en schilderen.
Terwijl de handgrepen liggen te drogen de nummers op de buffers aangebracht.
Als de sierlijnen droog zijn de handgrepen aanbrengen.
De transfers op de kap zetten
De binnenkant van de kap heb ik met de hand zwart geschilderd om het doorschijnen van de verlichting te voorkomen. De verlichting ga ik een keer vervangen door led's.
Dan is het tijd de boel in de blanke lak te zetten, Dit mag ook weer 2 dagen drogen, voor ik de puntjes op de i zet.
De ramen gaan er in, zwaailicht op het dak, fabrieksplaten opplakken en de nummerplaten.
Dan alle losse onderdelen die ik van de 521 gehaald heb weer op de loc zetten. en dan ziet ze er zo uit:
Klaar!
Nou klaar..
Bij het maken van foto's ontdekte ik dat ik de fabrieksplaat op de neus op zijn kop heb geplakt
Die moest even losgemaakt worden en goed op opgeplakt.
Nog even een foto met het voor en na moment naast elkaar
Ik moet nog een paar kleine dingetjes bijwerken dan is ze perfect voor mij