Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.

Gestart door treinsmurf vrijdag 02 januari 2009, 22:54:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Als je wagonverlichting inbouwt heb je de keuze uit kant en klare LED-verlichting, de oudere echte lampjes of om zelf LED-verlichting in te bouwen. Het makkelijkste is natuurlijk om de kant en klare LED-verlichting aan te schaffen, want zelf bouwen kost wel wat meer tijd. Het voordeel van zelf bouwen is echter dat je enigszins meer keuze hebt in welke kleur LED's je gaat toepassen.
Bij de kant en klare LED-verlichting heb je keus uit gele LED's (die als nadeel hebben dat deze wel erg geel licht geven en van je geschilderde preisertjes erg weinig kleurcontrasten overblijven), of witte LED-strips, welke vaak een erg veel blauw hebben, en meestal dubbel zo duur zijn als de gele.

Smaken verschillen natuurlijk, ieder moet zelf kiezen wat hij/zij het mooist vindt.

Zelf heb ik, omdat ik de kant en klare LED-strips niet echt mooi qua kleur vind, (geel is te geel en wit is te blauw), er voor gekozen om de LED-strips zelf te bouwen met de warmwitte 1206 LED's die nog goed te solderen zijn.
(zie topic "Zelf wagonverlichting / LED-verlichting maken).

Deze LED's zijn wit, en hebben niet zo'n blauwe uitstraling als de kant en klare LED-verlichting.
Ik vind ze perfekt voor de wagons uit tijdperk IV en V.
Aangezien ik ook wel gele verlichting erg mooi vind voor de wat oudere rijtuigen uit tijdperk III, zat ik te twijfelen of ik deze ook van de warmwitte LED-verlichting zou voorzien. Eerlijk gezegd vind ik deze nog wat te modern overkomen en zou ik liever een iets gele tint willen hebben.
De stoute schoenen dus aangetrokken en een potje gele verf van zolder gehaald.

Wat heb je nodig:

- een penseel
- een potje gele verf (ik had nog humbrol matt 24 staan)


Als eerste sluiten we een gebouwde warmwitte LED-strip aan.


Vervolgens doen we wat goed verdunde gele verf op een dekseltje en mengen dit goed.
We dopen de kwast in de gele verf en smeren de kwast een beetje af.
Eerst schilderen we de zijkanten van de LED's dun met gele verf. Daarna de bovenkant, en afhankelijk van de dikte die je erop smeert wordt de verlichting meer of minder geel. Een teveel kun je met je vinger gelijk wegvegen. Doe het er niet te dik op, anders wordt de verlichting weer te geel. Het gaat er om, om maar net het felle wit er een beetje af te krijgen.
De volgende foto is de geschilderde versie. Denk daarbij dat eenmaal in de wagon ingebouwd, de verlichting nog wat geler zal overkomen dan op tafel.


Na het drogen kunnen we de verlichting inbouwen. Het resultaat is een gelere uitstraling dan de warmwitte voorheen. Op de laatste foto kun je mooi het verschil zien.









Door het schilderen wordt de lichtopbrengst van de LED's natuurlijk wel wat minder.
Toch ben ik tevreden met het resultaat.

Treinsmurf


Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Treinsmurf: alternatief is korrektielak voor witte leds bij Conrad. Geeft een wat natuurlijker tint.

KLIK

Gr, Ben.
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Hoi Ben,

Goeie tip. Jammer genoeg staat er geen plaatje van op de conrad site.
Heb je ervaring met deze lak? Is het een spuitbusje of een potje?

De prijs valt met mee, dus ik ga er maar eens één bestellen de volgende keer.
Als iemand een foto heeft van een behandelde wagon met deze led-correctie lak zou het leuk zijn als hij deze plaatst, dan hebben we wat vergelijkingsmateriaal.

Treinsmurf
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Heb het voor me staan. Is een klein smal glazen flesje.

Je kunt het aanbrengen met een kwastje. Eventueel meerdere malen voor het gewenste resultaat.

Gr, Ben.
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Tamiya clear oranje is ook een heel goed alternatief
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 03 januari 2009, 07:55:18
Tamiya clear oranje is ook een heel goed alternatief

Alternatief?

That's the stuff to use! :mrgreen: ;-)

Tamiya X-26 Clear Orange is te verdunnen met Tamiya X-22 Clear.

Als je dat in een verhouding doet van 1 oranje op 2 helder krijg je warmwit wanneer je dat toepast op witte LEDs.

Als je oranje onverdund toepast op witte LEDs krijg je een kleur die lagedruk natriumlampen perfect imiteert.

Met één potje oranje kun je zo duizenden LEDjes behandelen :-D

Op de foto hieronder zie je...
- op de achtergrond: onbewerkte witte LEDs bij de werkplaats (-> wit)
- in de locloods: met verdund oranje bewerkte witte LEDs (-> warmwit)
- op de voorgrond: met onverdund oranje bewerkte witte LEDs (-> natrium-geel/oranje)



De Tamiya Clear verven zijn speciaal voor dit doel (kleur geven aan lampen of LEDs) gemaakt. Er is ook bv. helder rood en helder groen. Die zijn onverdund prima te gebruiken om witte gloeilampjes rood of groen mee te maken. Ideaal voor oudere modellen met "verbleekte" rode lampjes voor de sluitseinen, of oudere Märklin seinen met gloeilampjes bijvoorbeeld :-)

Martijn
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Bedankt Chris en Martijn. Ga dit eens uitproberen

Gr, Ben.
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen.
Hoi,

Weer een ervaring rijker. Vandaag even geëxperimenteerd met het bewerken van de warmwitte LED's.
Het volgende spul wordt door Conrad geadviseerd om een wittere kleur te krijgen als LED's een teveel aan blauw hebben.


Even uitproberen dus. Omdat de vloeistof erg dun is, durf ik de LED's niet op spanning te laten bij het toepassen, ivm eventuele kortsluiting.
Dus maar op de gok 3 van de 6 LED's behandeld. Na even laten drogen de spanning erop en kijken wat het resultaat is. Het valt een beetje tegen, ik zie nagenoeg zo geen verschil. Nog maar een laagje erover en ook de andere LED's maar meegenomen (lekker dik).
Na het drogen de wagon weer dichtgemaakt en op de proefrails gezet.
Nu valt op dat ze toch een wat wittere uitstraling hebben. Ik kan nu niet zeggen dat het een wereld van verschil is, maar misschien komt het omdat de LED's al van het type warm wit waren en mogelijk al niet zo'n blauwe schijn van zichzelf hadden.
Hier een foto van het resultaat:

Ik heb ook nog ergens een paar Digirails LED-strips liggen (warm wit) die ik zelf weer uitgebouwd heb omdat ik deze echt TE blauw vond. Misschien dat ik het weekend met deze ga proberen of hier het verschil groter is.

wordt vervolgd.....

Treinsmurf
Re: Geel te geel en warmwit te wit of blauw?:Zelf LED-wagonverlichting aanpassen
De eerste reeks LEDS via Joost zijn helemaal niet warm-wit, wel gewoon wit en gelukkig niet blauw-wit. ze zijn dus prima te gebruiken.
Wil je meer tint dan hier een dure oplossing : Yoldal Golden White of Sunny White. ik heb ze in diverse loks ingebouwd en tot volle tevredenheid, maar die krengen kosten 1,39 per stuk.
wil je licht zoals uit de bekende originele gloeilampjes dan wordt het een stuk moeilijker.

ik heb nog enkele soorten leds liggen, op proef gekocht.
er zitten ook types tussen die een betere tint hebben.
kijk zelf maar eens:
http://stores.ebay.de/ledbaron
alles is afgebeeld, maar je kan alleen vergelijken;  de kleur die je op je scherm ziet kan/zal heel anders zijn als de LEDS ingebouwd zijn, afhankelijk van de omgeving waar het licht tegenaan schijnt.