Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!

Gestart door RichAnt vrijdag 02 januari 2009, 17:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hallo iedereen,

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Roco gelijkstroom BR 189 066-4.
Nu wil ik deze ombouwen naar wisselstroom. Dit moet kunnen omdat ik de gebruikte componenten/onderdelen heb vergeleken met die van de Roco 68432 BR 189 027 en de Roco 68433 ES 64 F4 189 090 MRCE City Night Line.

De gelijkstroomuitvoeringen hebben 4 assen die allen voorzien zijn van een tandwiel, de wisselstroom uitvoeringen hebben daarentegen 4 assen waarvan er maar 3 zijn uitgevoerd met tandwielen. Nu is mijn vraag in hoeverre de draaistellen onderling bij de wisselstroom uitvoering anders zijn?

En heeft iemand voor mij een kopietje/scan van het blad met verschillende tekeningen voor de wisselstroomuitvoering van een BR189 of ES 64 F4 met daarop de volgende tekeningen:
Openen lok, vervangen antislipbandjes, vervangen decoder, vervangen koolborstels enz.

Alvast bedankt!

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik deze PDF bestanden heb gebruikt om de onderdelen te vergelijken.
Alleen omdat ik niet zeker ben over deze draaistellen en de wielassen had ik hier een vraag over.

Nu las ik op Stummiforen dat de nieuwere wisselstroom uitvoeringen geen 3 maar 2 assen met tandwielen en antislipbandjes heeft en dat er dus ook maar 1 draaistel gebruikt wordt voor aandrijving en het andere draaistel heeft 2 assen zonder tandwielen waar dan de sleper onder gemonteerd zit? Weet iemand of dit klopt? Ik heb namelijk zelf geen Roco wisselstroom uitvoering van de 189 of ES 64 F4 om dit te controleren. Het gaat om de nieuwere uitvoeringen.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hallo Richard,

Ik heb even snel onder de 68433 CNL gekeken en deze heeft 1 draaistel met 2 aangedreven assen.
Het andere draaistel waar de sleper zit is bij mij NIET aangedreven.
Ik hoop dat je hier voldoende mee kunt.
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Wilfried bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee.
Nu weet ik, denk ik, wel zeker welke onderdelen ik nog moet bestellen.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Richard,

Als je de wielen even wat dichten bij elkaar zet (op 14mm) is de kans groot dat je ze niet hoeft te vervangen. Wellicht waard om uit te proberen. Heb zelf ook loks rijden op gelijkstroomwielen en dat gaat goed.

Gr, Ben.
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Richard,
Heb ook even bij die van mij gekeken, deze wordt op 3 assen aangedreven en is een originele wisselstroomuitvoering.

Groeten,
Herman
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Citaat van: spoorman op zaterdag 03 januari 2009, 09:24:12
...
Als je de wielen even wat dichten bij elkaar zet (op 14mm) is de kans groot dat je ze niet hoeft te vervangen. Wellicht waard om uit te proberen. Heb zelf ook loks rijden op gelijkstroomwielen en dat gaat goed.
...
Hallo Ben,

Het is het proberen waard maar ik denk dat dat ik toch gewoon de wisselstroomassen bestel. Dit omdat als ik toch die nieuwe draaistel bestel daar wielassen inmoeten zonder tandwielen. Toch bedankt voor je reactie.

Citaat van: Herman05 op zaterdag 03 januari 2009, 10:14:43
...
Heb ook even bij die van mij gekeken, deze wordt op 3 assen aangedreven en is een originele wisselstroomuitvoering.
...
Hallo Herman,

Welke Roco 189 of ES 64 F4 heb jij dan. Is dit een nieuwere of al een oudere versie?

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hoi Richard,

Het onderstel heb ik van de 68432 en heb dus op de site gekeken naar het aantal aangedreven assen. Nu na het douchen iets minder lui geweest en even daadwerkelijk het model uit de doos gehad,.. en je snapt,.. 2 assen aangedreven.  Op de plaats waar de sleper zit wordt de loc dus helemaal niet aangedreven.
Wat ik begrepen heb is het onderstel een nieuwe versie. (Hij was begin dit jaar nog niet leverbaar namelijk).

Excuses voor de onjuiste informatie in m'n vorige post.

Groeten,
Herman
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hallo Herman,

Bedankt dat je voor mij de moeite hebt genomen om je eigen lok nog even te bekijken :D.
Ik ga na het weekend de onderdelen, 9 stuks, bestellen die ik denk te moeten bestellen.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Weet iemand trouwens waarom de drierailmodellen van Roco op minder assen worden aangedreven?
Bij de DKM 2400 was het verhaal altijd dat er anders geen ruimte was voor de omschakelelectronica. Dat kwam in de plaats van één van de cardans. Maar dat probleem speelt bij deze modellen niet meer. Er wordt toch al ruimte vrijgehouden voor een relais. Slepermontage?
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Heeft inderdaad alles te maken met de slepermontage. Bij Roco zitten de aandrijftandwielen altijd in het midden. De onderste afsluitplaat van het draaistel ligt daardoor zo diep dat er gewoon geen sleper meer tussen kan.
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Zo de onderdelen heb ik besteld :D
Nu is het wachten tot ze binnen zijn, hopelijk duurt het niet zo lang.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Als ik heel onbeleefd mag zijn,.. hoeveel kosten de onderdelen? Dan weet ik of ik een beetje een goede deal heb gemaakt, door een onderstel te ruilen met een kleine bijdrage.  :) (mag ook per pb)

Groeten,
Herman
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hallo Herman,

Als ik de Roco prijsgroep bekijk en dit alles optel komt er, voor mij, nog zo'n ?35 bij + een decoder die ik ergens anders al had besteld voor ?25 dus in totaal ?60.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Oké, dan was m'n ?25 bij betalen om een ander onderstel te krijgen geen slecht resultaat. :) (denk ik) Het scheelde me in ieder geval een hoop stressen.

Groeten,
Herman
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Ach, ik kan de onderdelen die ik vervang nog altijd verkopen. En een lok ombouwen lijkt mij wel leuk. Het wordt namelijk de eerste keer dat ik een gelijkstroommodel ombouw naar wisselstroom.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Vandaag de onderdelen opgehaald. De onderdelen tezamen hebben mij ?36,55 gekost.

Van het weekend ga ik mijn BR 189 066 ombouwen. Als ik er aan denk zal ik proberen hier een verslagje van te maken.

Groeten,
Richard
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Ik ben er achter gekomen dat ik de wielassen zowel met als zonder tandwiel 2x had moeten bestellen  :oops:. Dus die heb ik even besteld. Hopelijk dat ik ze zo snel mogelijk binnen krijg. Het ombouwen laat dus nog even op zich wachten.

Groeten,
Richard
Re:Ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Bijna twee weken geleden heb ik de laatste ontbrekende onderdelen voor de ombouw van de 2rail  Roco BR 189 066 naar 3rail binnen gekregen.


Om de ombouw te beginnen heb ik de kap van de locomotief afgehaald.


Omdat de decoder onder de lok hangt/ligt heb ik de kap die erover hangt losgehaald.


Hierna heb ik de decoder losgehaald.


De bedrading die van de geïsoleerde wielassen afkomen heb ik los gesoldeerd, dit omdat later de draaistellen/wielassen ook moeten worden vervangen.


Hierna heb ik de printplaat en de verlichting gedemonteerd.


Vervolgens heb ik de draaistellen losgehaald.


Om vervolgens ook de motor uit het frame te halen.


De complete locomotief gedemonteerd.


Nu kan het opbouwen beginnen.
Het verschil tussen het ouden en het nieuwe frame is duidelijk te zien.


Draaistellen en motor er weer aan.


Printplaat, verlichting er weer op. De bedrading van de draaistellen en sleper op de printplaat gesoldeerd. Hierbij heb ik nu alle 4 de draden die van de wielassen komen aan in kant van de printplaat gesoldeerd en de draad van de sleper  aan de andere kant.
Nu kan ook de decoder er weer in.


Nadat ik de lok had getest of deze functioneerde heb ik de kap er weer opgeplaatst en de extra onderdelen voor de locomotief erop gemonteerd.

Hier wat foto?s van de verlichting, frontsein.


Sluitsein


Het eindresultaat :D.


Heb de lok een uurtje ingereden en hij is nu klaar om mijn staalwagens te gaan trekken.

Ik wil misschien in de toekomst nog wel wat aanpassingen gaan maken aan de verlichting. Ik zou er graag nog een schijnwerper op zetten.

Groeten,
Richard
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Richard,

Ziet er erg goed uit, maar ik heb nog 1 vraag;

Met het bestellen van zoveel onderdelen, loont dit dan nog de moeite t.o.v. direct een WS loc kopen ??

Ik bouw ook regelmatig loc's en treinstellen om, maar gebruik dan altijd de ' oude 'onderdelen.

Grt peter
Re:Ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een gelijkstroom model ombouwde naar wisselstroom.
Dit model, BR 189 066, is er niet in wisselstroom. Ik heb dit model voor een leuke prijs kunnen kopen en heb daarna maar gewoon de onderdelen die voor een wisselstroommodel nodig zijn besteld.

Ik had ook een wisselstroommodel extra kunnen kopen en dan de kapen omruilen maar dat zag ik niet zo zitten.

Groeten,
Richard
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hoi,

Mooi en duidelijk verslag Richard. Veel rijplezier met dit mooie model.

Groetjes

Harry Stipkes
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hoi Richard,

Had je dat frame dan niet zelf kunnen aanpassen?
Het enige verschil dat ik zie is dat tussenstukje links, met gat erin.
Ik weet zo niet waar dit voor dient, maar met een stukje styreen is dat er zo tussen gelijmd.
Verder heb je deze lok keurig omgebouwd.
Veel plezier ermee.
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Heey Richard,

Erg netjes gedaan het ombouwen.
Deze zal zeker niet voor die lange staaltrein van je misstaan! :D
Veel plezier ermee en kunnen we er een filmpje van verwachten met een sleep shimmns? :D

Groetjes,

Antal
Re: Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Citaat van: RichAnt op maandag 09 maart 2009, 13:48:20
Ik ben er achter gekomen dat ik de wielassen zowel met als zonder tandwiel 2x had moeten bestellen  :oops:. Dus die heb ik even besteld. Hopelijk dat ik ze zo snel mogelijk binnen krijg. Het ombouwen laat dus nog even op zich wachten.

Groeten,
Richard

Waarom heb je dat gedaan? Die tandwielen knip je er zo af.
Re:Informatie nodig voor ombouw Roco 189 gelijkstroom naar wisselstroom!
Hoi Richard,

Nou,.. dat ziet er erg indrukwekkend uit. Vind het knap dat je dit allemaal hebt uitgevoerd. Ben toch blij dat ik alleen een kapwissel heb uitgevoerd. Weet namelijk niet of ik dit ook weer terug in elkaar gezet krijg. (al lukt een Märklin loc ook,.. dus waarom een Rocoloc niet  :o)

Veel plezier met je loc, maar dat gaat vast wel goed komen.

Groeten,
Herman