Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

haperende loc

Gestart door janfrek zaterdag 14 oktober 2006, 09:52:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
haperende loc
janfrek
gast

haperende loc
hallo,

Sinds enkele dagen hapert mijn nog maar een jaar oude loc en soms verliest hij zelfs al het contact met het mobile station. Het licht niet aan de sporen of andere aparatuur (meerdere testritten met andere loc), maar dus aan de locomotief zelf. Het enige vreemde dat er te zien is zijn drie zwarte puntjes op de sleepschoen. Heeft er iemand nog zo'n probleem of kent er iemand een oplossing zonder dat ik hem moet binnenbrengen voor een dure reparatie?

Jan-Frederik

ps: Hoe moet je die sleepschoen trouwens onderhouden?
Re: haperende loc
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: haperende loc
Ik zou zeggen de sleepschoen vervangen en zorgen dat de loc goed gesmeerd is..
Re: haperende loc
Davy
gast

Re: haperende loc
Wat voor type loc is het? Wat voor motor? Wat voor decoder?
Maar schoonmaken wielen en sleper is altijd goed.
Re: haperende loc
janfrek
gast

Re: haperende loc
ik heb de sleper vervangen en hem eens gekuist. Nu loopt hij weer gesmeert.

bedankt  :)

Jan-Frederik
Re: haperende loc
Davy
gast

Re: haperende loc
Volgende keer het motorschild losmaken, (eerst koolborstels verwijderen) daarna de driepolige of vijfpolige anker er uit halen en schoonmaken van het koolstof van de koolborstels. Bij een vijfpolig anker ook de dunne spleetjes aan de kant van het motorschild met een dunne speld vrijmaken van koolstof. (Dit moet je doen als je loc een stukje rijdt en dan stopt enz en je ook merkt dat de decoder heet wordt. Doe je dit niet dan blaas je je uiteindelijk je decoder op.)

Daarna de boel weer in elkaar zetten, koolborstels erin of deze dan vervangen door nieuwe en de boel lichtje olien net zoveel totdat de loc niet meer piept. Maar beter 1 druppel olie te weinig dan te veel. Teveel olie maken je koolborstels kapot. Ze worden dan zacht.

Bij locs met een onderhoudsvrije motor hoeft dit niet. Daar hoef je alleen maar schoon te maken en olien.

En als de motor versleten is vervangen door een nieuwe. Maar dan moet je wel veel rijden hoor.

Re: haperende loc
JanPieter
gast

Re: haperende loc
misschien, héél misschien zit er stof in de station, je weet maar nooit?