Gerard,
Hier is het baanplan van sectie 1:
Sectie 3 kun je hetzelfde maken. Ik had echter geen meegebogen wissels over dus heb ik rechte wissels gebruikt.
De oplossing voor sectie 1 is echter efficienter in ruimte en biedt meer ruimte voor de trein (6x R1 24130 ipv 4x ).
Het gehele baanplan staat hier:
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/trein/3-demobaan_kerst2008/BaanPlan-g.jpgBeschrijving sectie 3: halteplaatsDit is een variant van de halteplaats. Nu wordt het vrije spoor als passeerspoor gebruikt. Hierdoor zijn er 2 electrische wissels nodig. Deze wissels staan zo ingesteld dat de trein nooit op het stuk rails kan komen waar de trein voor de stop staat.
Ook dit kan met 2 losse seinen of 1 universeel relais gemaakt worden. Bij het gebruik van losse seinen kan het zein dat de voeding het zwaar krijgt. Er moeten 4 magneetartikelen geschakeld worden.
Als detectie MOET een schakelrail gebruikt worden. Het mag alleen reageren op treinen die in één richting rijden.
Voor de plaats van de detectie gelden de zelfde opmerkingen als bij sectie 2.
extra variant: Ik heb hiervan nog een variant bedacht. Dan komt er nog 2 extra stops bij net na de bovenste wissels. Beide stops in één spoor worden tegelijk geschakeld (zijn aan elkaar verbonden). De detectie wordt in 2 richtingen gebruikt. Je krijgt dan een combinatie van 1 en 3.
Door in de schakeldraden van de schakelrails schakelaar op te nemen, kun je leuke varianten maken. Bijvoorbeeld in één richting wordt maar op 1 spoor gestopt; het andere spoor rijdt gewoon door.
Ik heb deze variant echter niet toegepast, omdat ik te ruimte op het binnen spoor heb voor de extra stop.
groetjes
Henk