Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)

Gestart door Henk donderdag 01 januari 2009, 16:49:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Ik heb in de kerstvakantie geexperimenteerd met een demo baan waarbij automatisch met meerdere treinen gereden kan worden.

De baan is analoog met alleen standaard Marklin-componenten.

Alle besturingselementen kunnen lokaal geplaatst worden. Dit is dus heel geschikt voor een modulebaan. Op iedere module heb je alleen voeding vanaf de trafo met rood, geel en bruin nodig.


Er kunnen 4 treinen rijden. De sporen worden in beide richtingen gebruikt.
De individuele trein wordt niet van richting omgeschakeld.

BaanSchema:


Als jullie geinteresseerd zijn, kan ik de schema's uitwerken en op het forum zetten.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
ziet er wel top uit
mooi gedaan hoor  :shock: :shock:
complimenten
groet robert
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi henk

dat is wel iets
ik heb er wel intresse in

gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Hierbij de eerste:

Beschrijving Sectie 1: 2 richtingsverkeer


Bij deze sectie zijn de wissels vast ingesteld (geen aandrijving !). De trein die van onder naar boven rijdt, komt altijd op spoor 1 (met c1 en stop1)terecht. De trein in tegenovergestelde richting op spoor 2.

Een trein die binnenkomt, zet zijn eigen sein op rood en het andere spoor op groen.
Dus trein op c1 maakt stop1 stroomloos en geeft stop2 vrij. Voor c2 geldt het tegenovergestelde.

Je kunt het bouwen met 2 losse seinen of 1 universeel relais.

Als detectiestuk c1 of c2 kunnen contactrails of schakelrails worden gebruikt. Let hierbij op :
1.
zodra de trein het detectiestuk passeert wordt de andere trein vrijgegeven. Een detectiestuk te dicht bij de wissel en grote snelheidsverschillen kunnen voor een botsing zorgen op de wissel.
2.
als de trein voor het sein stil staat, moet de trein het detectiestuk volledig gepasseerd zijn (met alles wat detectie kan veroorzaken).

Toepassing:
1.
Dit is ook geschikt als automatisering van een keerlus (sporen komen op één spoor uit).
2.
als je dubbelsporig verder gaat (zoals in deze baan), mag je zo'n sectie slechts eenmaal toepassen.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi henk

heb je ook een tekening van het rail plan
welke rails het zijn

groeten,

gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Gerard,

Het is C-rails.


Beschrijving sectie 2: Halteplaats met passeerspoor


Op de halteplaats staat altijd een trein. Deze wordt vrijgegeven zodra de volgende trein aankomt.

De halteplaats bestaat uit een electrische wissel en twee sporen met ieder een detectie en een stopplaats. De stops kunnen met 2 losse seinen of met 1 universeelrelais worden gemaakt.
Omdat de treinen in 2 richtingen rijden is er een vrij passeerspoor voor treinen uit de andere richting (lichtblauw).

Er staat een trein voor het sein. De electrische wissel staat richting het vrije spoor.
Zodra er een trein het vrije spoor op rijdt, passert deze de detector. Deze schakelt de stop en geeft het andere spoor vrij. De wissel wordt omgeschakeld naar het andere spoor.

Als detector kunnen schakel- of contactrails gebruikt worden. Let er op dat de trein de detector gepasseerd is als hij voor het sein staat.
Ook moet de trein de electrische wissel gepasseerd zijn voordat hij de detector bereikt.

In het schema kan ik het bovenste spoor niet als inhaalspoor gebruiken omdat dit ook door de treinen gebruikt wordt die op de halteplaats stoppen. Met vastingestelde wissels zullen dan alle treinen dezelfde richting in gaan rijden (namelijk linksom). De halteplaats wordt dan niet meer gebruikt.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi henk

ik bedoel de nummers van de c rails
dan kan ik kijken wat ik heb liggen en wat ik dan nog bij moet hebben

groeten,

gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Gerard,

Hier is het baanplan van sectie 1:


Sectie 3 kun je hetzelfde maken. Ik had echter geen meegebogen wissels over dus heb ik rechte wissels gebruikt.
De oplossing voor sectie 1 is echter efficienter in ruimte en biedt meer ruimte voor de trein (6x R1 24130 ipv 4x ).

Het gehele baanplan staat hier: http://web.inter.nl.net/users/bravocie/trein/3-demobaan_kerst2008/BaanPlan-g.jpg

Beschrijving sectie 3: halteplaats



Dit is een variant van de halteplaats. Nu wordt het vrije spoor als passeerspoor gebruikt. Hierdoor zijn er 2 electrische wissels nodig. Deze wissels staan zo ingesteld dat de trein nooit op het stuk rails kan komen waar de trein voor de stop staat.

Ook dit kan met 2 losse seinen of 1 universeel relais gemaakt worden. Bij het gebruik van losse seinen kan het zein dat de voeding het zwaar krijgt. Er moeten 4 magneetartikelen geschakeld worden.

Als detectie MOET een schakelrail gebruikt worden. Het mag alleen reageren op treinen die in één richting rijden.
Voor de plaats van de detectie gelden de zelfde opmerkingen als bij sectie 2.


extra variant:

Ik heb hiervan nog een variant bedacht. Dan komt er nog 2 extra stops bij net na de bovenste wissels. Beide stops in één spoor worden tegelijk geschakeld (zijn aan elkaar verbonden). De detectie wordt in 2 richtingen gebruikt. Je krijgt dan een combinatie van 1 en 3.

Door in de schakeldraden van de schakelrails schakelaar op te nemen, kun je leuke varianten maken. Bijvoorbeeld in één richting wordt maar op 1 spoor gestopt; het andere spoor rijdt gewoon door.

Ik heb deze variant echter niet toegepast, omdat ik te ruimte op het binnen spoor heb voor de extra stop.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Henk schrijf jij ook railplanboeken?  :lol:
Geweldige uitleg en mooie illustraties erbij! ik zou het boek kopen :mrgreen:

Barry
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi henk

bedankt

nu eerst kijken of er nog genoeg hout ligt in de garage
ik had ook nog poten liggen
dan kijken of ik alle rails heb

gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Hahaha.. dit is grandioos!
Dit railplan heb ik in uitgerekte vorm nu klaar liggen om er een modulebaan van te maken, incl. de keerlussen met parkeerplek.
Nu parkeer ik de treinen nog met de hand en zat net te bedenken hoe ik dit (for the time being) low-budget zou kunnen automatiseren.

Eigenlijk zou ik ook afremmodules (de maaskant-variant) willen gebruiken, maar eerst de basis maar eens aan de praat krijgen en dat moet met deze uitleg prima lukken.

Thanks!
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
@Freebee,

Nee, dat heb ik nog nooit gedaan. Maar ik zal op deze site eerst nog wat oefenen.

@Gerard,

Succes.
Ik zou voor het railplan van sectie 3 hetzelfde railplan als sectie 1 gebruiken. De treinen kunnen dan iets langer worden. Electrisch als variant 4 bouwen.

@OmeLaurus,
Ik heb deze baan gemaakt als gevolg van de discussie over de 3-rail modulebaan. Ik wilde een eenvoudig maar goedwerkend concept van automatisch bedrijf.  En het werkt goed en geeft toch veel variatie in het treinenverloop.
Ik ben bezig met een filmpje van deze baan, maar dat lukt nog niet echt. Mijn camera en PC werken niet echt mee.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)

Ik wacht in spanning af op '3rail - the movie' ;)
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Volgens mij is volgens tekening in sectie 3 het wissel aan de onderkant
niet nodig om deze elektrisch te bedienen, wordt alleen gebruikt voor het uitrijden toch?

René
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Citaat van: Rene op vrijdag 09 januari 2009, 22:50:28
Volgens mij is volgens tekening in sectie 3 het wissel aan de onderkant
niet nodig om deze elektrisch te bedienen, wordt alleen gebruikt voor het uitrijden toch?
De treinen rijden in 2 richtingen.
Zonder tweede electrische wissel, rijdt de tegentrein tegen de trein aan, die voor de stop staat.
Door 2 electrische wissels te gebruiken, wordt het lege spoor als passeerspoor gebruikt.
Anders zul je een los passeerspoor moeten aanleggen zoals bij sectie 2.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Hallo Henk,

Zoals ik het zie rijdt in sectie 3 de trein alleen van boven naar beneden
er staan 2 pijltjes van de rijrichting alleen naar beneden.
Anders als de trein ook van onder aan komt rijden zal de stopsectie ergens anders dan in het begin van het spoor moeten worden geplaatst.

Of is het de bedoeling dat een trein van onderaf niet stopt? en een
trein van bovenaf juist wel ?



René
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Citaat van: Rene op zaterdag 10 januari 2009, 18:54:45
Hallo Henk,

Zoals ik het zie rijdt in sectie 3 de trein alleen van boven naar beneden
er staan 2 pijltjes van de rijrichting alleen naar beneden.
Anders als de trein ook van onder aan komt rijden zal de stopsectie ergens anders dan in het begin van het spoor moeten worden geplaatst.

Of is het de bedoeling dat een trein van onderaf niet stopt? en een
trein van bovenaf juist wel ?

René
Rene,

De treinen rijden beide kanten op.

Het is de bedoeling dat de trein van onderaf niet stopt. Deze passert deze sectie zonder gevolgen.

De schakelrail werkt alleen als een trein van bovenaf passeert. Hij schakelt dan de stop (die hij nog tegen moet komen) op rood.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Hier een filmpje van de demobaan. Er zit geen geluid bij.

http://www.youtube.com/watch?v=4Mr8IBr_FiU

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Hoi Henk,

erg leuk bedacht en gemaakt :lol:. Vind dit toch altijd leuker dan alles digitaal.
Vooral als je alles bedenkt en het vervolgens goed werkt 8).

Ik zelf rij digitaal maar mijn beveiliging is ook nog helemaal analoog.

Groetjes Sander
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Henk,

Zoiets dacht ik al, maar was onduidelijk omdat er in  je schema alleen 2 pijltjes naar beneden staan als rijrichting.

René
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Rene,

Met de kleine blauwe pijltjes wil ik de richting aangeven waarbij de schakelrail zijn puls afgeeft.

Het was duidelijker geweest als ik in het schema ook 2 grote pijlen had getekend. Dus heb ik het schema even aangepast:


Nu is het een stuk duidelijker, denk ik.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi henk

dat vierkante grijze blok wat is dat voor schakelaar of relais


gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Dat is een relais.

Mvg,
Peter
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
hoi

ja welke


gerard
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Ik vermoed dat hier de Marklin 7244 gebruikt is.

Mvg,
Peter
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Er is slechts één wisselkontakt nodig.
Ik heb het oude model Marlin Universeel relais gebruikt.
Marklin 7244 kan ook.

(Als je meer wisselkontacten hebt (zoals bij de 7244) kun je ook seinlampen aansluiten).

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Heel duidelijk Henk, ben je trouwens beperkt in de maat van de baan?
Ik persoonlijk zou ervoor kiezen om de wissels eerder te plaatsen, bv net na
het eerste bochtstuk vanaf midden gezien, je kunt dan de sporen langer maken en langere treinen laten rijden als de rest van de baan dat ook aan kan natuurlijk.
De modules worden dan wel breder uiteraard.

René
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Ik heb me beperkt tot 2 rechte bakken (ieder 122x60 cm, die had ik toevallig liggen).
De inhaalsporen in de eindlussen, beperken de lengte van de treinen.

Ik ben uitgegaan van betrekkelijk korte treinen, omdat het een tijdelijke demobaan betreft. Ik wilde kijken of het goed functioneerde en er leuk uitzag. Belangrijk was dat er een afwisselend treinenverkeer ontstaat, wat leuk is om na te kijken.

Voor langere treinen heb ik meer ruimte nodig.
Bij een lange trein (bv loc+10 wagons) komt het onnatuurlijk over als de loc  in de lus langs de staart van de trein komt.

Bredere modules zijn natuurlijk mogelijk. Let er wel op dat de baan dan ook minder transportabel wordt.

Mijn eerste demobaan bestond uit 3 delen (2 delen 122 cm lang, 1 deel 160 cm lang, 1 meter breed). Hiervoor had je een combibus nodig om deze te transporteren. Het probleem is het netjes wegwerken van de eindlussen.

Deze baan is gemaakt ten behoeve van een tentoonstelling met militaire voertuigen in de Brabant Hallen in 2003. Op de baan reden automatisch 3 treinen. Een ervan was een militaire trein. De baan reed langs een militaire kazerne en oefenterrein. De eindlussen heb ik onder plateaus verstopt. Op de plateaus stonden modellen van militaire voertuigen en tanks in diverse schalen.

groetjes
Henk
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
erg leuk
\gedaan
en erg mooie foto
groet robert
Re:Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Beste Henk,
De demobaan van 1 Januari j.l. met keerlussen (analoog) heb ik toegepast met gebruik
van schakelrails. Nu heb ik een probleem, de loc met sleper schakelt de wissels
etc. en een wagon met sleper voor verlichting schakelt nogmaals de aangesloten wissels
en dergelijke. Uiteraard gaat dan alles goed fout, is hier een oplossing voor?
vr.groeten, Jack
Re:Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Jack,

Je kan dit oplossen door de schakelrail te beveiligen tegen dubbel gebruik.
Dit kan met een extra schakelrail en een universeelrelais.
Als het relais 'aan' staat, schakelt de eerste schakelrail de wissel.
De tweede schakelrail, er direct na, schakelt het relais 'uit', zodat alle slepers, die daarna over de eerste schakelrails gaan, niets meer doen.
Uiteraard moet op enige afstand de relais weer 'aan' worden gezet.
Ik heb dit op schema in een bloksysteem met seinen, waar om dezelfde reden een sein niet twee maal op groen gezet mag worden.

De baan zonder de beveiliging:


De baan met de beveiliging:


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Rob
Re:Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Je kunt bovengenoemde beveiliging aanbrengen door overal extra relais te plaatsen.
Je kan ook de plaats van de schakelrails aanpassen. Een trein met meerdere slepers geeft meerdere pulsen af. Een wissel of sein wordt dan twee keer geschakeld en dit is in principe niet erg. Het geeft wel een probleem als tussen de 2 pulsen een andere trein iets geschakeld heeft.

In het voorbeeld van M75 zonder beveiliging schakelt schakelrail S1b sein S1 op groen. schakelrail S1a schakelt deze weer op rood. S1a bevindt zich heel kort na het sein S1. Dus een snelle trein zou bij S1 weg kunnen rijden en S1a kunnen passeren, voordat de laatste wagon van de eerste trein S1b gepasseerd heeft. Het gevolg is dan dat S1 weer op groen gezet wordt en de snelle trein achterop gereden kan worden. Ik zou S1a en S1b vlak bij elkaar leggen op enige afstand van het sein.

groetjes
Henk
Re:Demobaan met analoge besturing (meertreinen bedrijf)
Rob en Henk bedankt voor jullie oplossing.Het voorbeeld wat je aangeeft doet
zich n.l. bij voor  in sectie 2 van de demobaan. Ik ga het bestuderen!
groeten
Jack