Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin booster 6016

Gestart door Annemia dinsdag 30 december 2008, 17:21:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin booster 6016
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Märklin booster 6016
Goedemiddag,

Weet iemand of de booster Märklin 6016, een gelijkstroom-booster en niet meer in de handel, op één of andere manier nog te gebruiken is voor een wisselstroombaan?

In de handleiding van de Intellibox wordt genoemd dat deze booster daarop is aan te sluiten, maar ik neem aan dat je dan verder ook gelijkstroom trafo's etc. daarbij moet gebruiken en voor een Märklinbaan gaat dat moeilijk.

Winus
Re: Märklin booster 6016
Hallo Winus,

De booster 6016 (en ook de 6018) waren bedoeld voor het 2-rail (lenz DCC) systeem. Marklin gebruikt normaal het MM protocol.
Verder is het geen gelijkstroom-booster, ook gelijkstroom trafos' zul je niet snel vinden.

Mvg,
Peter
Re: Märklin booster 6016
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin booster 6016
Beste Winus,

Even voor je goede begrip:

een transformator doet niks anders als de 220V wisselspanning uit je stopcontact terug "transformeren" naar de benodigde 16V wisselspanning, indien de transformator regelbaar is dan is de uitgang 0-16 volt wisselspanning

een rijregelaar voor een gelijkstroombaan heeft achter de regelbare transformator nog een gelijkrichter, die van wisselspanning een gelijkspanning maakt.

een booster is niets anders als een versterker, die zou in principe het ingaande digitale signaal moeten kunnen versterken (=boosten), maar specifieke types kan ik niet beoordelen.

mijn zeer oude Edits booster is ontworpen voor het Märklin (Motorola) systeem maar doet even zo vrolijk Motorola en DCC door elkaar.

Ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt, groetjes, Anne W
Re: Märklin booster 6016
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Märklin booster 6016
Beste Anne,

Bedankt voor je uitleg, maar daarmee ben ik er nog niet uit. 
Als ik de booster aansluit aan een Intellibox en als voeding een 52VA Märklin trafo gebruik, loop ik dan de kans dat ik de Intellibox onherstelbaar neschadig, of zal het gewoon niet of wel werken?
Groet,

winus

Re: Märklin booster 6016
Hier krijgen we weer de bekende spraakverwarring: gelijkstroom / wisselstroom en 2-rail / 3-rail (het is onuitroeibaar). :wink:

Een booster is een versterker van de digitale spanning. Het protocol wat op deze spanning staat en waar o.a de loks naar luisteren kan verschillend zijn (of gecombineerd): MM, DCC, MFX enz.

De 6016 is een DCC booster, kan dus geen MM of MFX praten. Deze kun je aan de IB hangen en voeden met een trafo.

Gr, Ben.

Re: Märklin booster 6016
Citaat van: spoorman op woensdag 31 december 2008, 15:30:17
De 6016 is een DCC booster, kan dus geen MM of MFX praten.
Nou veroorzaak je zelf ook weer een spraakverwarring. Een booster is een booster, oftewel een versterker. Die zal het worst wezen of je DCC of MM als signaal aanbiedt. Hij versterkt gewoon wat er binnen komt.

De kenmerkende verschillen tussen boosters zijn de schakeling van de eindtrap, en de schakeling van de aansturing. En ik vermoed dat die bij deze booster beide afwijken van wat b.v. bij de 6021 gebruikelijk is. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven, dan zijn we al een stap verder.
Re: Märklin booster 6016
Citaat van: KlaasZ op woensdag 31 december 2008, 17:01:15
Citaat van: spoorman op woensdag 31 december 2008, 15:30:17
De 6016 is een DCC booster, kan dus geen MM of MFX praten.
Nou veroorzaak je zelf ook weer een spraakverwarring. Een booster is een booster, oftewel een versterker. Die zal het worst wezen of je DCC of MM als signaal aanbiedt. Hij versterkt gewoon wat er binnen komt.

De kenmerkende verschillen tussen boosters zijn de schakeling van de eindtrap, en de schakeling van de aansturing. En ik vermoed dat die bij deze booster beide afwijken van wat b.v. bij de 6021 gebruikelijk is. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven, dan zijn we al een stap verder.

OK, gecorrigeerd dus.

Gr, Ben.
Re: Märklin booster 6016
De 6016 is een DCC booster. De eindtrap (met stuurversteker) is een H-bridge.
De data-ingang is opgebouwd rond low input current optocoupler, kortsluitdetectie vindt plaats middels een TRIOS optocoupler.
Minder van belang is een andere voedingsschakeling.

Mvg,
Peter
Re: Märklin booster 6016
Citaat van: Freak op woensdag 31 december 2008, 19:30:29
De 6016 is een DCC booster.

Bedankt.

Dat riep ik ook en dat roept dan de vraag op waarom Klaas zegt dat een booster een booster is waarbij het worst is wat je aanbiedt, DCC of MM.

Gr, Ben.
Re: Märklin booster 6016
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Märklin booster 6016
Bedankt voor alle reacties, als ik het dus goed begrijp kan ik deze booster zonder problemen samen met een IB gebruiken.
Groet,

Winus
Re: Märklin booster 6016
Hallo Winus,

Niet als je ook met het Marklin motorola format rijdt.

Mvg,
Peter
Re: Märklin booster 6016
Citaat van: Freak op woensdag 31 december 2008, 19:30:29
De 6016 is een DCC booster. De eindtrap (met stuurversteker) is een H-bridge.
De logica van deze koppeling ontgaat me. Is het een DCC booster omdat de eindtrap een H-bridge is? Dat is toch niet zonder meer zo? De CS1 en CS2 van Märklin hebben ook een H-bridge uitgang, en je kan toch moeilijk zeggen dat dat DCC booster zijn.

Het punt is dat je een H-bridge booster en een booster met common ground (zoals de IB) niet zonder meer kunt combineren. Maar als je die 6016 aansluit op een IB, en je stuurt een MM protocol aan, dan zal de 6016 dat gewoon doorgeven. En als het niet zo is, dan zou ik dat graag nader uitgelegd willen zien.
Re: Märklin booster 6016
Citaat van: KlaasZ op donderdag 01 januari 2009, 10:10:04
Citaat van: Freak op woensdag 31 december 2008, 19:30:29
De 6016 is een DCC booster. De eindtrap (met stuurversteker) is een H-bridge.
De logica van deze koppeling ontgaat me. Is het een DCC booster omdat de eindtrap een H-bridge is? Dat is toch niet zonder meer zo? De CS1 en CS2 van Märklin hebben ook een H-bridge uitgang, en je kan toch moeilijk zeggen dat dat DCC booster zijn.

Het punt is dat je een H-bridge booster en een booster met common ground (zoals de IB) niet zonder meer kunt combineren. Maar als je die 6016 aansluit op een IB, en je stuurt een MM protocol aan, dan zal de 6016 dat gewoon doorgeven. En als het niet zo is, dan zou ik dat graag nader uitgelegd willen zien.
KlaasZ,

Kun je lezen ?. Wat staat er tussen booster en De, juist een punt.

De 6016 kun je niet met een MM-protocol aansturen. Meten is ook weten.
De CS1 heeft net als de ECoS een H-brigde waarbij de massa's van de boosters aan elkaar gelegd mogen worden.
De CS2 heeft ook een H-bridge waarbij je de massa's van de boosters niet aan elkaar gelegde mogen worden.

Verder vraag me af wat het voor zin heeft om een complete schakeling hier uit te leggen.

Mvg,
Peter
Re: Märklin booster 6016
Citaat van: Freak op donderdag 01 januari 2009, 10:21:11
De 6016 kun je niet met een MM-protocol aansturen. Meten is ook weten.
Peter, kun je het nou ook eens echt uitleggen? Waarom kan je een 6016 niet met MM protocol aansturen? Zoals ik al zei, een booster is toch gewoon een versterker. Die geeft domweg door wat je hem aanbiedt. Dus of je er nou MM of DCC in stopt, dat komt er dan gewoon weer uit.

Ook het verschil tussen CS1 en ECoS enerzijds, en CS2 anderzijds begrijp ik niet. Ze hebben allemaal een H-bridge, maar je zegt dat je bij de ene wel de massa's aan elkaar mag leggen, en bij de andere niet. Wat is dan het verschil? En wat bedoel je precies met massa?
Kortom, ik probeer hier nog wat bij te leren, maar als ik om nadere uitleg vraag wordt ik steeds het bos in gestuurd. En dat is niet fijn.