Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd

Gestart door fjvanasch dinsdag 30 december 2008, 11:06:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Beste Z-spoorders,

Ik ben erg benieuwd hoe andere z-spoorders hun baan gebouwd hebben of in aanbouw zijn. Ik zie alleen H0-banen in het forum Modelbouw.
Re: Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Hierbij een paar fotootjes van mijn kerstbaantje op kantoor:


Re: Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Hier wat fotootjes van mij (nog in opbouw) z baan.
De foto's zijn niet echt goed maar zal binnenkort wat goede er op zetten.





Momenteel staan er 10 locs en zo'n 62 wagons op (zou je niet zeggen)
Heb er meer maar dan wordt het een beetje (ahum) vol.....


Groeten,

Dennis


---UPDATE---    deze baan bestaat helaas niet meer maar ben bezig met een andere  :D   ---UPDATE---
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd




Meer foto's www.z-spoorbaan.tk of  www.z-spoormodules.tk

Succes

Paul
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
ok bij deze dan wat foto's van m'n z probeersel, van inmiddels al weer 20 jaar geleden. Een wnterlandschap dat precies pas was voor een buffetkast. volledig automatisch met een paar reedrelais, twee seinen en 2 normale relais, zodat twee treinen (treintjes) tegen elkaar in kunnen rijden van passeerspoor naar paseerspoor, om en om. Was echt heel errug leuk om te maken. Het vergt wel veel onderhoud om het schoon te houden, dat viel me wel tegen, en krijg je weer extra plezier in onze puko's :-)



Het landschap heeft inmiddels wel wat verse sneeuw nodig :-( .



Station



het baantje heeft een poosje op m'n werk gestaan, en van collega's moet je het hebben:

Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Ondanks dat je aangeeft dat er weer verse sneeuw gestrooid moet worden, vind ik dat het baantje er geweldig uitzien.
Aangezien ik op elektronicagebied een volslagen leek ben, ben ik toch benieuwd hoe je de schakelingen gemaakt hebt.

groet

Paul 
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Paul,

dank je! En sneeuwen gaat het wel weer hoor binnenkort.....

De schakeling is vrij eenvoudig, op 4 plaatsen zijn isolatie stukken aangebracht, vlak voor ieder sein, en bij het schaduwstationnetje op dezelfde manier. Verder zijn er reedrelais aangebracht aan het begin van ieder (schaduw)stationsspoor. Onder de achterste wagon van beide treinen zit een magneetje gelijmd, waarmee de reedrelais worden geschakeld bij het passeren van dat laatste wagonnetje. Daarmee wordt in feite het sein vrijgegeven voor het tegenoverliggende spoor. het relais schakeld het sein op groen, en stelt de uitrij wissel van het spoor waar net een trein is binnengekomen, en het inrij wissel van het bestemmingsspoor. Verder wordt het isolatiestuk van het uitrijspoor bekrachtigd, en van het inrij spoor stroomloos gezet. 
zo, als je nu het spoor nog niet kwijt bent, begin je het al aardig te snappen :-) :lol: :lol: :lol: :lol: :shock:

Als je wilt zal ik proberen het met plaatjes te verduidelijken

Walter
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Beste Walter,

Ik ben het spoor niet bijster en snap het, echter ik ben benieuwd naar schakelingen opzich.
Z-gebruikt 10v en werken de ralais enz hierdan op?

een schematische tekening is natuurlijk ook nooit weg.
Ik zit nl te denken om een bloksysteem te gaan maken in de modules ( voor meer info over de modules zie www.z-spoormodules.tk)
gr
Paul
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Zal ik mijn laatste toestand van de baan ook maar eens tonen hier:

Dit is het totaal:


De autosloperij:


Het station:


De wijk:


En de omgeving:


Mijn complete draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12211.0
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Dat ziet er ook erg leuk uit, met name de kleine details zoals het zwembad maar ook het riviertje.
En ik zie dat je baantje nog niet helemaal af is. Of is dit ondertussen oud nieuws?

In ieder geval succes

Paul
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd





ons Spoor Z baantje, een Noch koffertje speciaal gemaakt voor Tetrapak

Dick

Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Hierbij dan weer een paar foto's van de module in aanbouw.







Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Aaaaarrgh, H0 is al zo klein.
Wat een ontzettend gepriegel moet het niet zijn om in zo'n mooie banen zo'n kleine details te steken.
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Ik ben een z-spoor-beginner en probeer mijn vorderingen vast te leggen op een eigen site:

www.z-spoor.nl

Ik ben op dit moment nog echt bezig technieken te proberen, en mijn eerste huisjes en boompjes zelf de maken. Erg leuk allemaal.

ET
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Klein overzichtje van "Zoffenstein am Fluss"
Is nog in aanbouw zoals je ziet..


Jan
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Mooie baan!
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
plate service: mijn 1e marklin (z) baantje:

Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
beste fjvanasch
waar heb je het binnen vaartschip gekocht en wat is de sta hoogte van je brug :) :)
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
binnenvaartschip heb ik bij Meijer en Blessing (Rotterdam) gekocht
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Weliswaar een slapend topic maar ik doe toch een poging. Voor de kerst heb ik een baantje in Z-spoor gemaakt die onder de glasplaat van onze salontafel een plaatsje heeft gekregen. Het baantje heeft als afmetingen 82 x 52 cm.
Het verzamelen van alle zaken is nog een van de leuke bezigheden. Begonnen met een startsetje van Marktplaats voor een leuk prijsje , 2 reeds gebouwde huisjes via Ebay Duitsland voor 5 Euro bemachtigd (ex verzendkosten natuurlijk) een railpoetswagen via MP en nog 2 personenwagonnetjes voor weinig op Marktplaats. De rest van de zaken via MP verkopers, zoals lantarens autootjes met led verlichting etc. etc. Een kampvuur via de instructies op project N=spoor.
Het kerkje heb ik zelf in elkaar geknutseld . Het is een gratis gedownloade bouwplaat die ik op karton heb geprint. Het is niet meer de origine kerk, want deze had een z.g.n. ui-toren en deze was te hoog voor onder de glasplaat. De insteekdennen heb ik groen gekocht bij een grote modelspoorzaak en zelf met latex van sneeuw voorzien. Voor de rest veel met purschuim triplex en latex gewerkt. De baan gaat direct weer in een grote doos naar zolder tot voor de kerst van 2012.
Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Leuk gedaan!
En zelfs verlichting in de autootjes... Mooi!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Toen ik vroeger, lang geleden, geen ruimte had voor modelspoor, heb ik een aantal jaren Marklin schaal Z verzameld. In een stofdichte houten bak onder mijn bed. Omdat het afhalen van het bed en dan in een diepe bak knutselen niet echt fijn was (er was geen ruimte om de bak onder het bed vandaan te schuiven) is mijn Z spoorbaan nooit wat geworden. Na die tijd had ik weer voldoende ruimte voor Ho en wacht de schaal Z verzameling al jarenlang in een bananendoos en in een kleine houten stofdichte bak op betere tijden.



De huisjes zijn origineel Marklin (korte tijd heeft marklin gietharshuisjes verkocht), liliput lane, blokker of als souvenier gekocht.



Toch vind ik Marklin Z altijd nog fascinerend om te zien, hieronder een aantal plaatjes van een grote Z modulebaan die te zien was bij Intermodellbau in Dortmund in 2006.



















Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Citaat van: kiezel op woensdag 11 januari 2012, 09:21:13
Leuk gedaan!
En zelfs verlichting in de autootjes... Mooi!

Groetjes,
Kiezel :)
Dank je Kiezel,
en dan te bedenken dat de Chinezen die ledjes inbouwen in een autootje van 2 centimeter wat je hier koopt voor 2,98 dan is dat helemaal leuk. Ik ben nu 62 jaar. Toen ik dertien was had ik een krantenwijk . Van de opbrengst daarvan kocht ik spullen voor mijn TT treinbaan (Rokal) die ik toen aan het opbouwen was. Ik kocht toen voor 15 NLG een lantaarnpaaltje (omgerekend een kleine 7 Euro). Daar koop je nu een setje van 5 van die lantarens voor.
De kwaliteit zal wellicht minder zijn, maar ze hebben het tot nu toe iedere avond gedaan vanaf begin december.
Ik heb begin 2011 voor het eerst weer treinspullen gekocht. Marklin HO digitaal. Had het plan een baan te gaan bouwen en had uit een Marklin banenboek een Schwarzwald baan geselecteerd. Ik heb een groot deel van de K-rails hiervoor al liggen en beschik inmiddels over 3 locs compleet met sound. Zit nu toch een beetje met de ruimte die een dergelijke baan inneemt. Bovendien hebben we het plan om over een paar jaar naar een appartement te verhuizen. Zit nu sterk te twijfelen of ik mijn HO spullen niet moet gaan verruilen voor kleiner spoor. Het alternatief is natuurlijk een dioramabaan die uit verschillende makkelijk verhuisbare modules bestaat.

Ik ben er nog niet uit
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
goedenavond,

hier een paar foto`s van mijn Z-baan in aanbouw.
links in de hoek komt een berg.
ik heb rechts boven en rechts onder een wissel aangebracht want ik ben van plan om later een uitbreiding te maken (een soort  module bak).
Re:Oproep: Foto's van Z-spoor banen gevraagd
Mooie foto's, bedankt daarvoor.
Heb zelf H0 van Marklin maar ook niet echt voldoende plaats....dus alles in de vitrine.
Spoor Z zou wel een oplossing zijn!