Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Overstap van H0 naar Z?

Gestart door kiezel maandag 22 augustus 2011, 11:46:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overstap van H0 naar Z?
Vlak voor mijn vakantie via Ebay een Marklin Z startsetje 'gescoord'. Ovaaltje met een BR89 en 2 wagentjes, plus een handwissel en stootblok. Geweldig wat een mooi spul is dat. Het locje zat vast (tig jaar stilgestaan vermoedelijk) maar ik heb alles uit elkaar kunnen prutsen en de metalen delen in de wasbenzine gelegd. Na schoonmaken en opnieuw oliën rijdt hij super... Ook eigenlijk nauwelijks problemen met slecht contact met de rails ofzo.

Nu ben ik aan het nadenken om mijn M* H0 spullen 'om te ruilen' met spoor Z. Je kunt dan op relatief weinig oppervlak veel meer realiseren en wat mij vooral aanspreekt is dat de bogen en wissels etc. dan ook veel slanker kunnen.

Maar ik moet dan wel een hele verzameling opnieuw gaan opbouwen. En mijn H0 verzameling verkopen (ca. 25 locs en veel reizigers + goederenwagens, en een hele berg M-rails waaronder ook een aantal Modellgleise uit de jaren 50 (de 'slanke' M-rail versie zeg maar)).

Ik ben er nog niet uit... Wel een paar railplannetjes getekend in Wintrack; wat kun je ontzettend veel Z-rails kwijt op dezelfde oppervlakte (L-vorm van ene poot 5,90m en andere 4,00m).

Verder zie ik op dit forum erg weinig mensen met Z spoor.
Is er wellicht iemand die ervaring heeft met zowel Z als H0 en die ervaringen hier wil delen?

Bedankt! En groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
Ik heb er ook al aan zitten te denken om in een koffertje een baantje te maken en dat dan mee te nemen...



groeten Dylan
Re:Overstap van H0 naar Z?
Idem hier: lijkt me leuk om alle ideeën te kunnen realiseren die je maar wil!

Aan de andere kant: dan wordt het wel heel erg klein. De detaillering van het materieel geeft me onvoldoende voldoening, plus het lijkt me ook ontzettend lastig om voor voldoende detaillering in je scenery te zorgen. En dan nog het gepriegel! Jemig, je moet er maar zin in hebben...
Re:Overstap van H0 naar Z?
Probeer dan eens tt  geeft veel ruimte en diverse merken  hebben steeds meer.
Re:Overstap van H0 naar Z?
Misschien is schaal N wel de gulden tussenweg ?

met N heb je meer detail dan z maar toch wat meer ruimte dan ho

persoonlijk heb ik er ook al over zitten denken maar ik blijf bij Ho mooiste detaillering :D

Groeten Tim
Re:Overstap van H0 naar Z?
De charme van Z vind ik dan juist weer dat het geen tussenweg is.

Het is gewoon superklein! En wel Marklin. Dan verloochen ik mijn 3-rail wisselstroom afkomst voor mijn gevoel wat minder. :P

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
Ja daar heb je gelijk in , kleiner kan bijna niet.

gr erik

Re:Overstap van H0 naar Z?
Misschien eens ahw de vraag de vraag omdraaien ? Als je naar een modelspoorbeurs of tentoonstelling gaat kijken : welke banen scoren daar het hoogst vooral inzake detaillering ? Me dunkt H0. Je hebt hier draadjes lopen met erg mooie (gedetailleerde) foto's van banen (oa PAB, etc). Dergelijk iets onder Z realiseren wordt zeer moeilijk. En uw bezoekers telkens een vergrootglas geven om alles mooi te kunnen zien kan toch ook niet de bedoeling zijn dacht ik.

Guy
Re:Overstap van H0 naar Z?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Overstap van H0 naar Z?
Ik zou een compromis zoeken.
Een z gedeelte op je baan en een h0 deel, of een z module.
Op 2m2 kun je al heel wat z spul kwijt.

Wat detailering betreft is natuurlijk alleen spoor 1 voldoende (;)) maar dat rijdt ook bijna niemand.

Dennis
Re:Overstap van H0 naar Z?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Overstap van H0 naar Z?
Hoi Kiezel,

Ik heb ooit een grote Z-baan gehad met vele rijtuigen en loks, maar ben toch op H0 3-rail overgestapt, omdat de loks weinig konden trekken op hellingen en de stoomloks vooral op kruiswissels onspoorden met hun voorloopwielen. Alles met 3-assige draaistellen ging goed. Mijn oorspronkelijke bedoeling was ook om een hele grote baan met Z te maken, maar dat is nu gelukt met H0, omdat ik genoeg ruimte heb kunnen scoren.

Groet,
Bert
Re:Overstap van H0 naar Z?
Citaat van: treinbert op maandag 22 augustus 2011, 22:08:03
Hoi Kiezel,

Ik heb ooit een grote Z-baan gehad met vele rijtuigen en loks, maar ben toch op H0 3-rail overgestapt, omdat de loks weinig konden trekken op hellingen en de stoomloks vooral op kruiswissels onspoorden met hun voorloopwielen. Alles met 3-assige draaistellen ging goed. Mijn oorspronkelijke bedoeling was ook om een hele grote baan met Z te maken, maar dat is nu gelukt met H0, omdat ik genoeg ruimte heb kunnen scoren.

Groet,
Bert

Bert, je stelt dat de locs weinig konden trekken op hellingen. Ik heb juist elders gelezen dat de Z locs relatief veel trekkracht hebben (alle wielen worden meestal aangedreven). Hoe steil waren jouw hellingen? En hoe lang waren de treinen? Is voor mij wel iets om in de gaten te houden want in Z zou ik juist ook met langere treinen willen rijden (overigens niet met stoomlocs maar met diesel & electrisch materieel).

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
ermindewinkel
gast

Re:Overstap van H0 naar Z?
Even wat opmerkingen van een ervaren beginner.  ;)
Schaal N is stukken goedkoper er er is véél meer te koop.
Ik ben bezig mijn z-Baantje (1 ×2 meter, meer ruimte heb ik niet) aan te sluiten op electronica. Chipjes inbouwen laat ik doen, licht in bouwen in D-treinstellen gaat prima (spoorzreno [apestaartje] gmail.nl) of Passmann in Duitsland.
Als je het baantje een tijd, paar maand) niet gebruikt, dan gaan de spoortjes echt roesten. Ik laat altijd een stuk of wat lokjes in Multitrack (achterelkaar) een twintig keer rondjes rijden. Tegelijk poets ik met geweerolie (Ballistol) dat is geleidende olie die tegen roest beschermd.
Tegenwoordig (na en paar jaar) is rondjes rijden bijna niet meer nodig.
Hellingen: hang er van af wat je er achterhangt. Vier d-treinrijtuigen achterelkaar met één lok is echt wel de max. Maar: vorig jaar in Houten zag ik bij diezelfde spoorzrenon [apestaartje] gmail.com antislipbandjes, waarmee die dingen op een proefstand een ongelooflijke helling aankonden (in de buurt van de 45 graden. Heb er geen ervaring mee, maar als ik William (van der Schouw) van spoorZreno weer tref ga ik het zeker proberen.
Verder ivm met inkoop:
Ik koop mijn spullen op Ebay, maar zorg er verd*** goed voor dat je niet teveel betaald. Soms gaan die dingen weg voor meer dan de nieuwprijs, en dan kun je echt beter nieuw kopen.
Ook van belang: Motorretjes komen in twee soorten Oud: drie polig en nieuw 5 polig. Maakt een wereld van verschil, de 5 polige zijn sterker en lopen veel soepeler. Op Ebay tref je vrijwel alleen 3 polig, tenzij het Neuwahre zijn. Mijn spuillen koop ik uit Europa. Amerikaantjes bieden regelmatig aan, maar die zijn vaak te duur, zeker in verband met de transportkosten.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Ermin

edit wakkie: mailadressen aangepast
Re:Overstap van H0 naar Z?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Overstap van H0 naar Z?
Citaat van: kiezel op donderdag 25 augustus 2011, 09:21:02
Citaat van: treinbert op maandag 22 augustus 2011, 22:08:03
Hoi Kiezel,

Ik heb ooit een grote Z-baan gehad met vele rijtuigen en loks, maar ben toch op H0 3-rail overgestapt, omdat de loks weinig konden trekken op hellingen en de stoomloks vooral op kruiswissels onspoorden met hun voorloopwielen. Alles met 3-assige draaistellen ging goed. Mijn oorspronkelijke bedoeling was ook om een hele grote baan met Z te maken, maar dat is nu gelukt met H0, omdat ik genoeg ruimte heb kunnen scoren.

Groet,
Bert

Bert, je stelt dat de locs weinig konden trekken op hellingen. Ik heb juist elders gelezen dat de Z locs relatief veel trekkracht hebben (alle wielen worden meestal aangedreven). Hoe steil waren jouw hellingen? En hoe lang waren de treinen? Is voor mij wel iets om in de gaten te houden want in Z zou ik juist ook met langere treinen willen rijden (overigens niet met stoomlocs maar met diesel & electrisch materieel).

Groetjes,
Kiezel :)
Hoi Kiezel,

Ik hou van lange treinen en inderdaad is 4 rijtuigen wel een maximum. Ik rij nu bijna standaard met 9 rijtuigen. Bij goederentreinen nog veel meer, tot wel 50 wagons. De hellingen waren meestal binnen de 3%. Het is wel een hele tijd geleden, dus het kan, dat de huidige loks betere capaciteiten hebben.

Groet,
Bert
Re:Overstap van H0 naar Z?
Beste mensen,

Indien er geen hellingen te overbruggen zijn kan een z-lokje bijvoorbeeld de 88040 gemakkelijk 2 sets 86302 Set stortgoedwagens. ( totaal 10 wagonnetjes) trekken.
Wat ik wel als tip wil meegeven. Neem een rijregelaar oa van Jorger oid. de trein kan dan als het ware kruipen over de rails. En een prachtig gezicht dat dit is!

GroetZels

Paul
Re:Overstap van H0 naar Z?
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Dat de Z-locs geen lange treinen kunnen trekken (wanneer je hellingen gebruikt) is voor mij een groot nadeel. Ik wil zeker meer niveaus realiseren en ik zou treinstammen willen met toch zeker 8 rijtuigen (heb er nu max. 7 in H0 vanwege de max. lengte van de blokken). Maar dat gaat dus problemen opleveren.

Anyway, dan kan ik tenminste voor mezelf onderbouwen dat ik waarschijnlijk beter bij H0 kan blijven. Houd ik mijn Z-spoor ovaaltje als speelbaantje voor af en toe op de salontafel. ;)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
ermindewinkel
gast

Re:Overstap van H0 naar Z?
Hallo Kiezel,
In verband met de treinlengte:
Afgelopen zaterdag net William van der Schouw gesproken (spoorzreno(at)gmail.com).
Deze kan wieltjes met antislip leveren. Ben op het moment bezig bij hem een aanvraag te doen. Die dingen worden dan echt onnoemelijk veel sterker. De motortjes zijn sterk genoeg, vooral de 5 polige, het probleem zit in de overbrenging op de rail.
Er is dus een oplossing voor dit probleem.
Ermin
Re:Overstap van H0 naar Z?
Alleen... Maak je dan door de oplossing van het ene probleem het andere niet groter?
Ik bedoel: als je antislip gaat toepassen dan gaat dit denk ik ten koste van het elektrisch contact met de rails (dus de bedrijfszekerheid)?

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
ermindewinkel
gast

Re:Overstap van H0 naar Z?
Is in (de meeste gevallen) in voorzien: Meeste lokjes zijn BoBo of CoCo (bij stoom uiteraard anders). Er worden twee wieltjes van antislip voorzien, de rest zorgt voor het contact. Volgens William is dat meer dan zat. De meeste loks zijn alle wielen aangedreven.
Re:Overstap van H0 naar Z?
philippe_007
gast

Re:Overstap van H0 naar Z?
Z is leuk als testbaan, en een niet te grote oppervlakte. Een privé baan in L van 5x4 lijkt mij een project van heel lange duur met als risico dat het nooit af zal zijn en dus ook niet leuk meer. Zelf heb ik een klein vitrine baan in z, naar de hoofdbaan blijft h0. Mss maak ik nog wel eens een z of n baan.
Re:Overstap van H0 naar Z?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:Overstap van H0 naar Z?
Ik heb ivm ruimtegebrek nu een z-baantje liggen ( H0 ligt in de kast te wachten op ruimte)
Het is best leuk, zal hem wanneer H0 weer in beeld komt ook weer gaan gebruiken in de achtergrond van de baan voor het diepte effect.
Enkele zaken om rekening mee te houden:
Aanbod ( scenery, rollend materieel ) is beperkt dus zélf pietepeuterig knutselen is een must.
Ik ben digitaal gegaan en dat biedt wat mogelijkheden, maar gaat ten kostte van rij-eigenschappen.
Hellingen moet je gewoon niet te stijl maken.
Natuurlijk zijn andere schalen ook leuk, maar het moet in je huis passen!

In ieder geval is er veel plezier te beleven aan Z spoor!!!
Re:Overstap van H0 naar Z?
Gisteren een testje gemaakt voor hellingen in Z-spoor.
Heb inmiddels een leuk setje aangeschaft met BR 110 (4 aangedreven assen, 5-polige motor) en 5 rijtuigen.

Vervolgens deze op verschillende rechte trajecten met gemeten hellingspercentage laten rijden.

Resultaat:

  • Bij 1% helling gaat het nog prima. Wel soms wat wielslip bij vertrek vanuit stilstand.
  • Bij 2% merk je, zeker vanuit stilstand, al behoorlijk wat slip. Als ik nog 2 goederenwagonnetjes achter de rijtuigen hang (meer heb ik niet) wordt het al duidelijk slechter: hij komt dan soms maar met moeite weg.
  • Bij 3% is het voor mij niet meer acceptabel; dit haalt hij alleen als hij al vaart heeft. Niet meer vanuit stilstand.
  • Bij 4% komt ie meestal niet meer boven, ook al begint hij op topsnelheid.

Let wel, dit is op een recht traject (geen bogen) met een mooie geleidelijke helling (constante stijging over een lengte van 1 meter), met 5 rijtuigen (en ik zou er eigenlijk toch zeker 8 willen).

Mijn conclusie: dramatisch. Als je je locs niet modificeert met andere (antislip) wielen, zoals hierboven al eens gemeld, kun je dus eigenlijk geen lange treinen rijden bij het gebruik van hellingen. En om terug te gaan naar max. 1% dat gaat me te ver, ik moet dan 5 meter gaan stijgen op recht spoor om een niveau hoger te komen; en weg is de ruimtewinst van Z...

Wat ik wel grappig vond: als ik mijn kleine stoomlocje (beginsetje) bij koppelde racete de trein in dubbeltractie de helling op! Nu is dat kleine 3-assige locje vanwege de metalen bovenbouw ook zwaarder (!) dan de twee keer zo lange 4-assige E-loc....

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Overstap van H0 naar Z?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Overstap van H0 naar Z?
het enige waar ik z voor gebruik is voor smalspoorbaantjes in HO, bijv. bij een kolenmijn is dat grappig. (modellen van busch zijn uit te breiden met z-spoor)
om een baan ermee te bouwen vnd k te klein en te ongedetailleerd.
Re:Overstap van H0 naar Z?
Hoi Kiezel

Als ik jou was zou ik de ho spullen nog niet weg doen.
Ik wilde een tijdje geleden overschakelen van ho naar z of n.
Het is n geworden,maar na een tijdje toch weer met ho aan de slag gegaan.
Gelukkig had ik nog niks verkocht.
Ho vind ik toch leuker ,ik werd de kleine schaal snel zat.
Had ik niet gedacht.

Tony
Re:Overstap van H0 naar Z?
Ben ik de enige oude 'hark' hier? Ik behoor tot de generatie leesbrilplichtig. Ik vind dat kleine spul prachtig, maar... van afstand. Met een leesbril kan ik het wel zien maar is je scherptediepte weg. Niks voor mij.
Re:Overstap van H0 naar Z?
Aliebengalie
gast

Re:Overstap van H0 naar Z?
Als je mijns inziens 1 x Ho hebt gehad,en je daarna over stapt op kleiner spul,krijg je meestal spijt en ga je na een tijdje met aardig wat kosten weer lekker terug naar je oude vertrouwde Ho.

Heb een x dat Z 3 maanden gehad....maar ik vind het niets....vind het gewoon niet mooi.
Je kunt uiteraard heel veel rails wijt,maar het gezicht wil toch ook wel is wat.

En om constant via een loep te kijken , is ook 3 x niets.

Maar nogmaals , is mijn mening he.

Bezint eer gij begint,zeker na die jaren sparen,en een mooie keuze aan materiaal.

Mvg: Alex
Re:Overstap van H0 naar Z?
Geen angst... :D

Ik blijf bij H0 en heb n.a.v. de 'hellingproef' vorige maand besloten om mijn Z spulletjes die ik inmiddels verzameld had de deur uit te doen. Voor de liefhebber: hier nog mijn laatste Z-setje te koop.

Ik blijf die superkleine techniek heel mooi vinden. Maar houd het zelf op het oude vertrouwde H0 (waar ik zoals gezegd al een mooie verzameling van heb liggen). Nu alleen (ooit) nog eens beginnen met de baanbouw...

Groetjes,
Kiezel :)