Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)

Gestart door mDDM maandag 29 december 2008, 23:04:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Toch maar een nieuw draadje gestart voor dit wisselstroommodel, want het andere waarin veel over dit treinstel gesproken wordt, heeft als titel "Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123" (beide gelijkstroom), en dat dekt niet echt de lading.

Hierbij nogmaals het bericht dat ik daarin geplaatst had:

Citaat van: mDDM op zaterdag 27 december 2008, 00:38:15
:D :D Met de kerstdagen maar eens een baantje uitgelegd met uitsluitend Märklin R2 (= 437,5 mm) om mijn 69123 eens lekker zonder beperkingen uit te proberen en zo te kunnen genieten van het geweldige geluid en de andere kwaliteiten van dit model.  :D :D

Het treinstel reed uiteraard moeiteloos door de bogen, die immers ruim boven het door Roco voorgeschreven minimum lagen. Dit alles zowel met motorwagen voor- als achterop, totdat...  :o :o ik ontdekte dat het rijtuig dat direct met de motorwagen is gekoppeld, in de bogen naar buiten wiebelt en daarbij de wielen aan de binnenzijde van de boog vrijwel loskomen van de spoorstaaf.  :? :? Het mag een wonder heten dat het treinstel daarbij niet ontspoorde. Hoe kon dit nu????

Na heel veel puzzelen ontdekte ik dat de koppeling van de motorwagen onvoldoende uitslag kon maken. Hierdoor ging het geheel wringen met het naar buiten kantelen van de bak van het rijtuig als gevolg. Hoe kon dit nu?? Zou Roco dan een ontwerpfout gemaakt hebben en kon het treinstel hierdoor zelfs niet door R2? Weer heel lang gepuzzeld en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de vier draadjes die de elektrische verbindingen met de koppeling verzorgen op de een of andere manier het koppelingmechanisme in zijn beweging belemmerde. Daarom de kap maar eens verwijderd en inderdaad: één draadje was te kort en de andere raakten bekneld. Het te korte draadje wat meer speling gegeven en de andere zodanig geplooid, dat de overtollige lengte bij het draaien niet naar beneden maar naar boven een lus vormt. Alles op de baan zonder kap uitgeprobeerd, en inderdaad was het probleem verholpen.  :D :D  Daarom zeer tevreden over dit resultaat de kap weer gemondeerd en de motorwagen weer op de baan geplaatst.  :( :( Maar helaas bleek het probleem weer terug. Het hele circus nog een paar keer herhaald, maar helaas zonder effect. Uiteindelijk wel bereikt dat fenomeen niet meer optreedt bij trekkende, maar nog wel bij duwende motorwagen.

Wie herkent dit probleem?  Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?

Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Citaat van: mDDM op maandag 29 december 2008, 23:04:36Wie herkent dit probleem?  Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost

Citaat van: spoorman op vrijdag 27 februari 2009, 21:46:31
Deze set is bij Grootendorst in de aanbieding voor €359.

3-rail digitaal met sound.

Gr, Ben.

eeeeeeh, volgens mij is dat niet het antwoord op de vraag 8)
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Zal m'n reactie verwijderen.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Misschien een late reaktie, maar ik ben sinds vandaag eigenaar van een 69123.
Mijn TEE gaat in principe probleemloos door de R1 bogen, zolang het K-rails zijn. In mijn schaduwstation had ik nog een R1 boog van M-rails, en daar liep het een na laatste draaistel wel eens uit de rails. Ik heb van dit draaistel het beroemde nokje, zoals in het andere draadje genoemd, weggesneden. De uitslag van het draaistel wordt daardoor sterk vergroot. Sindsdien geen ontsporingingen meer.

groeten, Martin
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Een oud draadje, maar toch een vraag over de Roco 69123, NS DE TEE. Heeft dit treinstel sleperwisseling (ook van toepassing trouwens in de 2-rail versie)?

nmbs < Willy > sncb
===============
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Jazeker. Schitterend mod, wordt voor een habbekrats aangeboden. Enorm veel waar voor je geld.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Citaat van: jeweve op maandag 21 december 2009, 18:00:02
Jazeker. Schitterend mod, wordt voor een habbekrats aangeboden. Enorm veel waar voor je geld.


Jan-Willem,

Inderdaad een schitterend model voor weinig geld.
Maar het model heeft GEEN sleperwisseling.
Nochtans toen ik het bij de stand van Kuijper's Hobbyhuis in Houten kocht beweerde de verkoper dat het treinstel wel sleperwisseling had. Niet dus, en dit is bevestigd via de telefoon door een andere verkoper van Kuijper's Hobbyhuis.
Ik kan nu het model retourneren en mijn geld terugkrijgen.
Andere optie is een ESU Schleiferumschaltung in te bouwen. Of daarvoor voldoende ruimte onder de kap is, weet ik (nog) niet. Bovendien weet ik ook (nog) niet of de huidige 4-draads doorverbinding bruikbaar is voor de omschakeling.

nmbs < Willy > sncb
==============
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Eigenaardig. Zelfs de tweerailversie wisselt tot mijn sjagrijn van stroomafname bij het veranderen van de rijrichting. Nou ja wisselde, want ik heb even de soldeerbout ter hand genomen.

Van die vier polen zijn er twee voor de binnenverlichting en twee voor het doorgeleiden van de stroomafname uit het stuurstandrijtuig.
Er is overigens plek zat in de motorbak.

Hangt een en ander misschien samen met de versie? Ik heb er eentje uit de eerste productieserie.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Citaat van: nmbssncb op donderdag 24 december 2009, 14:05:45
Citaat van: jeweve op maandag 21 december 2009, 18:00:02
Jazeker. Schitterend mod, wordt voor een habbekrats aangeboden. Enorm veel waar voor je geld.


Jan-Willem,

Inderdaad een schitterend model voor weinig geld.
Maar het model heeft GEEN sleperwisseling.
Nochtans toen ik het bij de stand van Kuijper's Hobbyhuis in Houten kocht beweerde de verkoper dat het treinstel wel sleperwisseling had. Niet dus, en dit is bevestigd via de telefoon door een andere verkoper van Kuijper's Hobbyhuis.
Ik kan nu het model retourneren en mijn geld terugkrijgen.
Andere optie is een ESU Schleiferumschaltung in te bouwen. Of daarvoor voldoende ruimte onder de kap is, weet ik (nog) niet. Bovendien weet ik ook (nog) niet of de huidige 4-draads doorverbinding bruikbaar is voor de omschakeling.

nmbs < Willy > sncb
==============


tja, eigenlijk heel simpel. Als het model geen sleperwisseling heeft, waarom dan wel aan elk uiteinde een sleper? Als hij geen wisseling heeft, dan is 1 sleper voldoende. De mijne (en ook mijn Northlander) heeft wel degelijk wisseling.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Jan-Willem,


De sleper aan het andere uiteinde (niet gemotoriseerde deel) heeft een sleper voor de front- en sluitlichten aan die kant.

Als er sleperwisseling is dan gaat het treinstel niet rijden wanneer het gedeelte met de "voorste" sleper opgetild wordt. Dan hoort het treinstel door de sleper aan het andere uiteinde geen stroom te voeren naar decoder en motor.

Het zou mij verbazen als jouw 69123 wel sleperwisseling zou hebben.

Ik heb trouwens nog geen model van Roco voor 3-rail gezien dat beschikt over sleperwisseling, en dan praten we vooral over de treinstellen.

Misschien zijn er andere forumleden die dit model hebben en kunnen die aangeven of hun treinstel een "werkende" sleperwisseling heeft vanaf de aankoop.


nmbs < Willy > sncb
===============
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Citaat van: nmbssncb op donderdag 24 december 2009, 22:08:03

Het zou mij verbazen als jouw 69123 wel sleperwisseling zou hebben.


Mij niet.

En ik heb dit model niet. Wel zie ik op de print een 2-tal relais zitten. Volgens mij regelen die de stroomafname voor c.q. achter zowel in 2-rail als in 3-rail versie zoals HenkV vermeld. Er zitten ook jumpertjes om het aan of uit te zetten.


foto: Chris van Diesen.

Wie het echt weet: de bezitter van dit treinstel. Het staat vast in de gebruiksaanwijzing. 8)

Gr, Ben.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Staat inderdaad op pagina 11 van de gebruiksaanwijzing. De twee buitenste bruggen moet je verwijderen.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Zoals ik al zei, mijn TEE en Northlander hebben sleperwisseling.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Ik meen mij te herinneren dat het model wel sleperwisseling heeft, maar dat ik daarvoor inderdaad eerst in de motorwagen een brugstekker (jumper) moest omzetten.

De rijstroom wordt dan vervolgens altijd via de voorste sleper afgenomen. Alleen de front- en sluitlichten van het stuurijtuig blijven altijd via het sleepcontact van het stuurrijtuig gevoed. Omschakeling van front- en sluitseinen van het stuurrijtuig gebeurt met een mechanisch rijrichtingafhankelijk schakelaartje op het draaistel van het stuurrijtuig. Bij mij flikkeren deze seinen a.g.v. de digitale baanspanning. De seinen van de motorwagen worden gevoed en omgeschakeld via de decoder en flikkeren niet.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Heren,

Inderdaad staat e.e.a. vermeld op pagina 11.
Zoals altijd, eerst boekje lezen en dan pas mopperen (maar het went maar niet!).
Ik had natuurlijk wel verwacht dat sleperwisseling de standaardinstelling zou zijn...

Allen bedankt.


nmbs < Willy > sncb
===============
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Graag gedaan, en heel veel plezier met deze beauty!
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Ik heb het model zelf niet, maar mijn schoonvader heeft hem sinds vorige week en die klaagde vandaag dat de verlichting niet correct werkt.

Alles hierboven gelezen over de sleperwisseling en pagina 11 die we moeten lezen :D dat ga ik ff doorgeven!

Lost het omzetten van de jumper het probleem op dat de front/sluit verlichting niet met de rijrichting mee omschakeld??? Volgens mijn schoonvader brandt 1 kant correct, maar gaat ie de andere kant op rijden, brand er niets ?

Dacht zal eerst hier eens even kijken en info inwinnen over het treinstel scheelt zoeken :wink:
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Citaat van: Brigitte op dinsdag 29 december 2009, 20:18:33
Ik heb het model zelf niet, maar mijn schoonvader heeft hem sinds vorige week en die klaagde vandaag dat de verlichting niet correct werkt.

Alles hierboven gelezen over de sleperwisseling en pagina 11 die we moeten lezen :D dat ga ik ff doorgeven!

Lost het omzetten van de jumper het probleem op dat de front/sluit verlichting niet met de rijrichting mee omschakeld??? Volgens mijn schoonvader brandt 1 kant correct, maar gaat ie de andere kant op rijden, brand er niets ?

Dacht zal eerst hier eens even kijken en info inwinnen over het treinstel scheelt zoeken :wink:


Nee, die jumper heeft daar niets mee te maken. Op de motorwagen werkt de lichtwisseling electronisch bij het omschakelen, hoe de jumper ook staat. Op het stuurrijtuig wisselt de sluitverlichting mechanisch, met een wippertje op de as (als je het ziet, snap je het). De lichtwisseling werkt dan pas als je een halve centimeter de andere kant op hebt gereden. Overigens knippert de verlichting op de stuurstand (digitaal knipperen). Dat hoort op dit model en is dus geen afwijking.

succes!
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
In aanvulling op wat J-W schrijft (als je het ziet snap je het) :P:


Foto van Groterdam

Gr, Ben.
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hallo Mddm,

Ik las jou draadje en ik heb inderdaad hetzelfde probleem op de vereniging gehad. Als ik met de trein een route over de baan maak, dan ontspoort het eerste rijtuig na de motorwagen. Ik denk inderdaad dat het komt door de krappe boogstraal op de vereniging. Die is op sommige plaatsen minder dan R3. Ik verbaas me erover dat de trein volgens anderen zelfs R1 moet halen. Dat haalt de mijne zeker niet. Ik ga na aanleiding van dit draadje even kijken wat ik eraan kan veranderen.

Groet, Jasper
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hallo,

Ff het stof eraf blazen pfuuuuuuuuuuuu

Heb ook een vraagje.

Ik heb sinds vandaag ook dit mooie treinstel gekocht, nu is mijn vraag zit er standaard binnen verlichting in?
Ik tij met een 6021 dus weet niet of dit de reden is dat ik geen binnen verlichting heb... of dat je dit later als setje er nog moet bij kopen?
Neem aan dat het dan wel met die goedkope leds uit China ook kan  ;)

Gr Ruud
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Zit er niet standaard in.
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hoi Wijbe,

Oke dacht et al wel, naja dan zelf derin knoeien..... moet er wel bij zeggen dat ik dat niet zelf durf te doen hoor ;)


Gr Ruud
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Is wel voorbereid.
Elke wagon heeft twee draadjes waarop de binnenverlichting aan te sluiten is.

In de motorwagen twee jumpers verzetten en hij is nog schakelbaar ook :D.

Groeten Sander
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hoi Sander,

Bedankt voor die info, en dat gaat allemaal over de zelfde koppeling?

Gr Ruud
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Inmiddels ben ik ook blije eigenaar van dit mooie treinstel geworden.
Alleen vind ik het geknipper van de front/sluit verlichting bij de stuurstand nogal storend.

Dus ik wil/ga dit aanpassen.
Maar voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden, is er al iemand die dit gedaan heeft?
Zo ja, hoe en zijn er misschien ook wat foto's van?

Groeten Sander
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hoi,

Ik heb 2 PDF's voor je maar dan moet je me even je mailadres sturen.

Gr, Ben.
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
In dit draadje bij de buren komt het uitgebreid aan de orde.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23199.0.html

Als je over DCC beschikt is een Lenz standaard locdecoder de gemakkelijkste optie. Die is inzetbaar als functiedecoder met ompolende uitgangen. Hoef je niks aan het lichtprintje te veranderen.
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Dat van die omplolende uitgangen is wel een terugkerende uitdaging.
Zijn er nog meer decoders bekend die dit aan kunnen sturen?

Robin
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Heb het nou opgelost door zelf een printje te maken.
Hierop zitten rode en witte smd ledjes en wordt aangestuurd door een TAMS functiedecoder.

Deze hetzelfde adres gegeven als de trein(1002) en het werkt naar volle tevredenheid.
Jammer dat het zo moest, maar kon de Zimo niet vinden op internet.

En ik had ook geen geduld :D.

Groeten Sander
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hoi Sander,

Mooi dat je het voor elkaar hebt, we verwachten hier wel wat foto,s of een filmpje van.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Komt goed :D.

Filmpje is in de maak.
Waarschijnlijk na de kerst >:-D.

Groeten Sander
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Heel goed. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Is nog voor de kerst geworden :D.



Groeten Sander
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco 69123 (TEE NS DE-IV, ofwel de Nederlandse Ram)
Hi Sander,

Gezocht en gevonden, deze info, dit draadje dus.
Inmiddels wel een half jaar later maar ik ben blij met deze info.

groet
Harald

p.s.
Zou graag ook die PDF-jes van Ben ontvangen.