Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen

Gestart door treinsmurf maandag 29 december 2008, 22:50:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Een stam rijtuigen is pas echt af als deze voorzien zijn van verlichting en preiserfiguren, en..... als de laatste wagon van de stam voorzien is van sluitlichten.

Nu kun je hiervoor b.v. Märklin set 73409 gebruiken, maar voor nog geen 2 euro aan onderdelen kun je deze ook zelf maken. Gezien de kosten vaak toch al aardig oplopen als je wagons van verlichting en stroomvoerende koppelingen wilt voorzien, en ik de componenten nog had liggen, heb ik besloten deze zelf te fabriceren.

Wat heb je nodig:

Stukje strokenprint
2 rode Leds van 2*2mm
1 weerstand 1k2 (1,2 kohm)
4 diodes 1N4001 of 1N4002  (een B80/800 gelijkrichter kun je als alternatief gebruiken)
1 Elco 470 uF/35V



Het schema voor de sluitlichten is vrij eenvoudig, en bestaat uit een "graetz"-schakeling voor het gelijkrichten van de wisselspanning.
Je kunt deze maken met een kant en klare gelijkrichter of ook van 4 diodes 1N4001 of 1N4002.
Ik heb hier voor het gemak even de variant met de 4 diodes als voorbeeld genomen.

Het schema ziet er als volgt uit:



De 4 diodes 1N4002 voor de Graetz-schakeling (gelijkrichter) maakt van de digitale wisselspanning een mooi afgevlakte gelijkspanning van ongeveer 21 Volt.
De Elco van 470uF/35V zorgt ervoor dat ook bij korte onderbrekingen door bijvoorbeeld slecht massacontact, de led?s continue blijven branden. 
Deze Elco kan ook kleiner zijn, maar moet in ieder geval minimaal de 21V gelijkspanning na de gelijkrichter aan kunnen.

Als eerste meten we de maat van de LED?s op en boren met een boortje van dezelfde maat (2mm) de gaatjes waar de LED?s moeten komen (eventueel eerst voorboren met een kleinere boor).
Als je een scherp boortje hebt, kun je het gaatje uit de losse hand boren door het boortje tussen duim en wijsvinger voorzichtig rond te draaien.
Dit heeft als voordeel dat je de boor goed kunt sturen, en na elke mm kan controleren of je netjes in het midden boort.



De gelijkrichter print:

Vervolgens maken we de gelijkrichter-print.
Hiervoor zagen we een stukje printplaat uit met 4 sporen, en welke iets minder breed is als de wagon.



Vervolgens zorgen we ervoor dat op de plek waar de diodes komen, de printsporen worden weggekrast.
Vervolgens solderen we de diodes, draadbrugjes, elco en bedrading (neem zo dun mogelijk draad) aan de print.
Het witte ringetje op de diodes is de kathode (-).
De Elco zit vaak in de weg en is vrij groot. Pas dus even hoe een en ander in de wagon moet gaan passen, anders heb je straks problemen om dit printje met Elco te plaatsen.
Afhankelijk van het type wagon, kun je deze in een gangpad plaatsen, of aan het uiteinde van de wagon. In veel gevallen zal het makkelijker zijn om de Elco middels korte draadjes op de print te bevestigen, zodat je de Elco nog kan positioneren in de wagon.







De Led-print:

De weerstand en de LED?s worden op een apart printje geplaatst van 2 spoortjes.
Deze zagen we pas als we de spoortjes op de aangegeven plekken hebben doorgekrast.



Vervolgens worden de LED?s (in serie) geplaatst en de weestand. Let even op, de LED moet 1mm van de print af gesoldeerd worden aangezien de deurklem er straks voor moet vallen bij het plaatsen van de kap.
De anode (+) is het lange pootje van de LED, de kathode (-) is het korte pootje.
De weerstand solderen we zo, dat we deze naar de kopse kant van de print kunnen buigen. Zo zit deze niet in de weg als we de LED-print in het rijtuig gaan plaatsen.

Gesoldeerd ziet dit er zo uit:



Nu drukken we de LED-print in de binnenkant van de kap in de daarvoor uitgeboorde gaatjes.



De print van de gelijkrichter plaatsen we in de wagon aan de achterkant, of in het midden indien daar meer plaats is.
Vervolgens solderen we de doorgetrokken draden van de sleper en massacontact welke de wisselspanning geven vast aan de print.
Hierna solderen we de 2 korte draadjes van de LED-print vast op de + en - uitgang van de gelijkrichter-print.

Even testen of de sluitverlichting werkt alvorens we de kap erop gaan plaatsen.



Nu plaatsen we het geheel en doen voorzichtig de kap erop. Net zolang passen,meten en fatsoeneren totdat de wagon netjes sluit en niet wijkt.
Nu kunnen we als laatste de deurklemmen weer op de wagon klikken.

Even testen of alles werkt, klaar.





Een leuke klus met een tevreden resultaat.

Knutsel ze!

Treinsmurf  :D

Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
dit zoek ik al heel lang voor mijn autotreinwagon.

als ik die platte leds vindt wil ik dat ook eens proberen.

Dennis
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Hoi Dennis,

De LED's heb ik een keer bij de electronica handelaar gekocht in Houten.
Ik zie hem echter al een paar maanden niet meer op de beurs staan.

Bij conrad hebben ze ook 2 mm LED's die je er wel voor kunt gebruiken. Je moet dan alleen bij de langere zorgen dat deze niet door de gaten uitsteken, en je zult ze dan waarschijnlijk met een beetje superlijm moeten vast zetten.

Bestnr.: 180483 - 89
Bestnr.: 180276 - 89  lichtsterkte 10 mcd
Bestnr.: 180275 - 89  lichtsterkte 1,5 mcd

Treinsmurf
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Hoi,

Heel duidelijk weergegeven.
Alleen ik heb een vraag, waarvoor zijn de diodes, ik bedoel wat is hun werking?
De elco is een soort van tijdelijke stroomopslag om het knipperen te voorkomen? Zie ik dat zo goed?

Ik heb zelf ook in een aantal wagons leds als sluitverlichting ingebouwd, gewoon met een weerstandje ertussen en het werkt perfect. Dus was is het "nut" van de diode en/of gelijkrichter?

Groetjes

Mark

Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Hallo Treinsmurf,

Is het niet mogelijk om de twee sluitlichtlampjes(leds) rechtstreeks op je strokenprint voor binnenverlichting(die je immers ook zelf gebouwd hebt) aan te sluiten.

Het gaat dan niet zozeer om kosten uit te sparen, maar wel om ruimte. Die elco is een beetje aan de grote kant. Je moet er dan twee in je wagon zien te proppen.

Groetjes

willie
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Citaat van: Mark147 op woensdag 31 december 2008, 03:18:52
Alleen ik heb een vraag, waarvoor zijn de diodes, ik bedoel wat is hun werking?
Op de baan staat wisselspanning, en de diodes dienen om er gelijkspanning van te maken. Dat is zeker nodig als je er een bufferelco aan wilt hangen.
Je kunt een led wel met een weerstand direct op de baanspanning aansluiten, maar dan zal hij alleen maar branden op de positieve pulsen van de spanning.
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Keurig gedaan hoor! :D
Die LEDjes lijken er ook wel speciaal voor gemaakt met die vorm  :P

Dit geeft veel inspiratie om zelf ook maar eens verder te gaan met verlichting!

Groetjes,
Menno
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Hoi Klaas en Peter,

Dank voor de uitleg. Ik snap em.
Alleen als men dat allemaal in een wagon wil proppen en het liefst nog redelijk onzichtbaar, dan zal dat best lastig gaan worden lijkt me.

Groetjes

Mark
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Citaat van: Mark147 op woensdag 31 december 2008, 11:23:08
Alleen als men dat allemaal in een wagon wil proppen en het liefst nog redelijk onzichtbaar, dan zal dat best lastig gaan worden lijkt me.
De voorbeelden op de foto's hier, en ook in het draadje over de interieurverlichting, laten zien dat het best meevalt. Maar je moet compact bouwen, en de printstrook zo hoog mogelijk in het rijtuig monteren. De dikste component zal meestal de elco zijn, daarvoor zoek je een hoekje dat niet zo in het zicht ligt, b.v. een balcon of een toiletruimte. In deze dingen moet je ook een beetje je eigen creativiteit laten werken.
Re: Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Ja dat is waar wat betreft de ruimte.
Ik zal dit eerst eens gaan proberen op een oud goederenwagonnetje. Ruimte zat van binnen :)

Ik ben een volstrekte electronica leek op dit gebied maar met wat hulp hier en daar kom ik er vast wel uit hahaha.

Dank jullie wel.

Mark
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
kleine correctie op dit topicje
heb de greatsch schakeling nagebouwd en deze werkt perfect.
had de leds eerst zonder met alleen een weerstand getest.(leuk hoogfrequent strobo licht krijg je dan :P)
maar nou stond er in topic dat je minste 21 v na de gelijkrichters moet kunnen hebben.
kan t mis hebben maar meting met met voltmeter wees maar 16,6 uit dus zou je t toch ook met lichtere elco af kunnen dus ook weer kleiner.

als ik her en der de marklin printjes v bv zwitsere lichtwisseling bekijk zit er zelfs maar 16v elco
kan het mis hebben hoor als jullie duidelijk idee hebben wat er in gaat aan ac en er uit als dc mag je t me laten weten
ga nog wel even proefopstelling maken en laat mn bevindingen hier wel achter
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
De hoogte van de gelijkgerichte spanning is direct afhankelijk van de hoogte van de digitale spanning. Dus als jij maar 16,6 volt meet, dan is je digitale spanning aan de lage kant. Maar wat ook kan is een kapotte diode in je gelijkrichtbrug. Of je meter staat op wisselspanningsbereik. Zomaar een paar mogelijkheden.
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Knap gedaan :D
Het maakt een sleep rijtuigen inderdaad af!

Groeten, Peter
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Citaat van: Freak op dinsdag 01 december 2009, 10:34:00
Houdt ook rekening met de spanningsval over de gelijkrichtdiodes.
Daarin verlies je maar 0,8 volt, dus dan kom je op 17,4 volt.
Zit je toch nog een eindje van de 20volt af.
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
he jongens heb foutje al gevonden staat dus gewoon 30v op  de baan
(me meter stond idd verkeerd :?)
zo zie je maar eerste ding alweer geleerd
ben nu bezig met mini gelijkrichter te maken met de n4002 diode
ben t kleine soldeerwerk al gewend van mn rc modellen.
dus vond ik t hoog tijd dat wel wat kompacter kan.
resultaat laat ik jullie wel zien misschien nog idee vd gene
die met ruimtegebrek zitten of t echt strak in hun wagon of waar dan ook maar willen
plaatsen.
ik bouw m op zonder printplaat dus scheelt ook al weer id kosten (waar wij hollanders toch zo :lol: dol op zijn)



kleine correctie blijkbaar had ik zootje nie helemaal goed maar de beide verbouwing
v zowel sluitlicht en interieurverlichting (incl lampjes op de tafell) zijn gelukt


anyway bedankt vd tips
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Citaat van: technick op dinsdag 01 december 2009, 15:22:39
he jongens heb foutje al gevonden staat dus gewoon 30v op  de baan
30 volt, dat is wel erg veel. Weet je dat zeker?
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Ik heb ff gezocht naar de led's die treinsmurf heeft gebruikt en heb deze gevonden bij Farnell:
http://be.farnell.com/kingbright/l-1034id/led-flat-top-2mm-he-red/dp/1142481
Volgens mij zijn dat dezelfde.
Re:Zelf wagon sluitverlichting bouwen en inbouwen
Goedenmiddag mensen.
Leuk verslag.
Ben me een beetje aan 't orienteren op gebied van sluitverlichting.
Zie dat M* de hier genoemde 73409 nog steeds heeft, en ook de 73407.
Wat zijn hier de verschillen....?
Hat zal toch niet zo zijn dat de hartafstand van de LED'jes verschillend is, dit is bij mijn rijtuigen namelijk 23/24mm...
Lees graag.
Dolf