Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Anker voor 3048?

Gestart door Acido maandag 29 december 2008, 16:05:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Anker voor 3048?
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal oudgedienden op bezoek voor groot onderhoud. Daar zit een 3048 bij (BR01) waarvan het anker totaal versleten is.

Gek genoeg staat dit onderdeel niet op de exploded view (klik hier). Heb het drie keer nagekeken... :?

Het is 'gewoon' een anker met een grote schijfcollector, maar als ik bij andere locs ga kijken met een dergelijke motor vind ik (op zijn minst) twee verschillende artikelnummers:

20 580(0)
en
21 745(0)

De vraag is nu: Zit daar verschil in en zo ja, welke moet ik hebben voor de 3048?

Vast bedankt voor het meedenken :-)

Martijn
Re: Anker voor 3048?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Anker voor 3048?
Hoi Martijn,

ja er zit verschil in.
Het ene anker is een 7-tands anker en het andere een 8-tands anker

Ik vermoed dat er een 7-tands anker in zit, maar je zal even moeten tellen om het zeker te weten.

groeten, Martin
Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Anker voor 3048?
Hoi Martin,

Volgens mij is het een 7-tands. Ik heb ze geteld maar ik kan het nu ff niet controleren omdat de loc weer in elkaar zit op het moment.

Weet je toevallig ook welke van de twee bestelnummers de 7-tands is?

Thanx,

Martijn
Re: Anker voor 3048?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Anker voor 3048?
Hoi Martijn,

nee helaas weet ik het niet.  Op internet heb ik het niet kunnen vinden, en in mijn 'papieren' archief ook niets kunnen vinden.
Ik denk dat je het anker er gewoon uit moet halen, tandjes tellen, en desnoods meenemen naar een treinenwinkel. Waarschijnlijk hebben ze het nog wel op voorraad.

groeten, Martin



Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Anker voor 3048?
Haha :-) Dat heb ik dus vanmiddag gedaan maar m'n dealer was er niet. Samen met een verkoper hebben we wel zijn rommelbakje gevonden maar daar zat-ie niet in (het anker bedoel ik). Ik heb toen gezegd dat ik morgen wel terug kom met een bestelnummer... Ik denk dat ik het anker er dus inderdaad maar weer uithaal en morgen eens voorleg aan m'n dealer, want die is er dan weer.

Dank voor de hulp tot zover! :-)

Martijn
Re: Anker voor 3048?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Anker voor 3048?
Beste Martijn,

Wat bedoel je met helemaal versleten.
Als de collector wat ingebrand is kan iemand met een draaibank hem wel wat afdraaien.
Heb je gelijk een nieuwe. Heb ik ook al laten doen.
Wel voorzichtig doen.

Mvg

Olivier
Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Anker voor 3048?
Nou... er zitten enorm diepe groeven in de collector. Hij is niet ingebrand maar ik ben bang dat er domweg te weinig koper overblijft als je 'm tegen een draaibank zet. Bovendien heeft de loc zijn sporen wel verdiend en mag-ie van mij een nieuw anker ;-)
Re: Anker voor 3048?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Anker voor 3048?
@ Martijn

wat ik heel vaak toepas is het volgende, zet het anker in de kop van je boortol, laat het met een gemiddelde snelheid draaien en houdt er een stukje fijn schuurpapier tegenaan totdat hij weer helemaal mooi glimt, spleetjes even schoonmaken en rijden met die hap  8)

Mvg Gert
Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Anker voor 3048?
Citaat van: v200marklin op dinsdag 30 december 2008, 13:30:29
.........een stukje fijn schuurpapier tegenaan..............

En hiermee bedoeld Gert (hoop ik) een stukje WATERPROOF van +/- korrel 600 die enigzins vochtig is. Dit is namelijk de korrel die ik zelf ook gebruik.
Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Anker voor 3048?
Dank voor de tip maar wasbenzine was voldoende om hem weer mooi glimmie te krijgen, er zijn zelfs geen sporen van inbranden. Ik wil 'm vervangen omdat er diepe groeven in zitten, spoorvorming waar de snelweg tussen Antwerpen en Gent niks bij is :-P ;-)

Deze loc heeft duidelijk zeer veel kilometers gemaakt en er komt nou eenmaal een punt dat de collector "op" is... Ik weet niet of dat punt echt al bereikt is, maar het kan niet ver weg meer zijn ;-)
Re: Anker voor 3048?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Anker voor 3048?
Ik heb inmiddels via mail een reactie gehad van iemand die geen lid is maar wel op ons forum komt. Hij gaf mij, het artikelnummer 202930. Die is gewoon leverbaar, dus ik hem 'm zojuist besteld bij Den Uyl :-)

Het nummer heeft hij van een exploded view die vrijwel gelijk is aan die op de Märklin-site maar waar het anker wél op staat. Deze exploded view blijkt van september 1967 te zijn, terwijl die op de Märklinsite van april 1964 is.