Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.

Gestart door Rene zondag 28 december 2008, 21:20:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die in de buurt van Hilversum woont en mij
in de praktijk kan uitleggen hoe ik mijn treinbaan beveilig.

Ik heb een dubbel hoofdtracee die ik in blokken verdeel, dat begrijp
ik allemaal nog wel, maar wat als er op het hoofdtracee op 1 punt 2 rijbanen bijkomen? er komt een moment dat er 3 loc`s tegelijk het tracee opwillen
Is dit te realiseren met het gebruik van een CS in combinatie met s88 module`s en zoja hoe programmeer ik dat?
Ik begin net met het bouwen van mijn baan, dus alle hulp is welkom.

Groeten, René
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Hallo René,

Gaat het om de CS1 of CS2?

Beide kunnen blokbeveiliging aan ,maar alleen als de CS1 een update achter de rug heeft.

Dan kun je de S-88 decoder op je CS1/2 aansluiten.

Als je een traject hebt verdeelt in drie blokken zou ik voor de veiligheid kiezen en er maximaal twee treinen laten rijden.

Een derde erbij betekent dat alle blokken bezet zijn.
Anders wordt het als je meerdere blokken kan maken(let op de lengte van je langste trein/loc).

Mvg Hans V200.0
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Hallo Hans,

Bedankt voor je bericht, ik hoop deze week het CS2 binnen te krijgen.
Rij nu met Het CS1 met laatste update.
Hetgeen je schreef is bij mij bekent, maar niet echt het antwoord op
mijn vraag.
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Beste René,

Ik moet je zeggen dat ik niet weet of het CS2 een situatie aan kan dat 3 verschillende sporen (is blokken) uitkomen op één spoor (is één blok).

Op zich is het principe simpel:  3 treinen "vragen als het ware" tegelijkertijd toestemming om naar dat ene spoor te vertrekken en iemand/iets moet beslissen wie van de drie mag en dus welk twee moeten blijven wachten.

Ik weet nagenoeg zeker dat elk treinautomatiseringsprogramma dat kan (en ook R* vanzelf), maar zoals gezegd ik weet niet of beide CS'en (en de Ecos) dat kunnen.

Er zijn ongetwijfeld forumcollega's die je dat wel kunnen vertellen.

Groet, Anne W

Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Hallo René,

In een blok heb je ook een stroomloos stukje waar de trein uiteindelijk tot stilstand komt.

Deze situatie had ik ook bij het oude memory.

Door de decoder K84 ook op te nemen in de programmering kon ik een volgorde bepalen.

En d.m.v geisoleerde railsecties die door de trein bezet werden kon ik ook een volgorde in de schakeling van de wissels (voorkomen botsingen)brengen.

Je kunt tegenwoordig ook i.p.v. K84 decoders ook werken met een softwareprogramma werken (bijv koploper) om de trein tot stilstand te brengen.

Aangezien ze bij tante M de structuur van de programmering van de CS2 aangepast hebben is deze wat makkelijker te programmeren dan de CS1.

Hierbij doel ik op de Tabbladen boven in het scherm van de CS2.

Komend jaar ga ik ook over op de CS2 dus lees ik veel in de bladen (Miba extra ausgabe 9) en kijk ik regelmatig op het forum.

Bij deze hoop ik wat meer antwoord op je vraag te hebben gegeven en als je prijs stelt op mijn hulp stuur dan even een PBtje.

Mvg Hans V200.0
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Beste Hans,

Denk je dat het CS2 een situatie aan kan als ik heb omschreven, dat is volgens mij de vraag.

Groet, Anne W

Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Beste Renee,Anne en Hans.
Volgens mij kun je geen echte blok besturing toepassen bij een cs1/2
het gaat gewoon via terugmelders, dus de volgorde blijft  altijd het zelfde.
of doe ik het niet goed? hoe doe je dat trouwens met een k84? ik vind die stroom loze sectie"s helemaal niks.
Aart
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Citaat van: aart op dinsdag 30 december 2008, 18:54:02
hoe doe je dat trouwens met een k84? ik vind die stroom loze sectie"s helemaal niks.
Aart

Met een K84 stel je ook een deel van het spoor spanningsloos dit is voor de oudere seinen die niet 2 rode draadjes heeft voor de secties volgens mij

groeten Fabian
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Hallo Aart,

Ik gebruik de K84 alleen om mijn afremsecties te schakelen icm
de seinen die van het oude type zijn.
De baan wordt dus niet echt spanningsloos gemaakt.

Mvg, René
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
 @ Aart,
Citaat van: Rene op dinsdag 30 december 2008, 21:40:30
Hallo Aart,

Ik gebruik de K84 alleen om mijn afremsecties te schakelen icm
de seinen die van het oude type zijn.
De baan wordt dus niet echt spanningsloos gemaakt.

Mvg, René

Hierbij moet ik zeggen dat ik alleen de CS2 ken en dus blokrijden mogelijk is,alleen je moet het èèn en ander programmeren in het tabblad Memory van de CS2.

Je kunt nl. bij een terugmeldcontact,aangeven wat dit contact moet schakelen (wissels en of bezetmelding).
Dit kun je ook grafisch laten weergeven in het display van de CS2.

Aangezien de CS1(mij niet zo bekend) een update heeft gehad om een s88module aan te sluiten zal het ook hier mogelijk zijn om te kunnen blokrijden,alleen hoe je het in het display ziet van de CS1 is mij nogmaals niet zo bekend.

Nog niet zo lang geleden heb ik bij zowel de CS1,alsCS2 gezien hoe terugmelding in zijn werk gaat,maar er is wel een verschil.

Bij de CS2 hoef je de massa op de s88module niet meer aan te sluiten,alleen het terugmeldcontact in de rails.

René gebruikt een soort remmodule zoals bijv. 72442.
De opbouw(pricipe)werkt hetzelfde als bij de Märklin module.

Je kunt ook een K83decoder gebruiken alleen bij zelfbouw is dit afhankelijk van de relais die je gebruikt.
Deze decoder kun je wel combineren met de 72442 module.

De k84decoder gebruik je als je een relais hebt die op permanente spanning werkt en niet op pulsspanning.

Mvg Hans V200.0



 
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulp bij beveiliging spoorbaan gezocht.
@ Anne W,

De situatie zoals je beschreven hebt klopt wel,alleen zowel jij als ik kende de situatie niet zoals die bij René van toepassing is.

Je kunt wel degelijk rijwegen schakelen om meerdere treinen te laten rijden en je kan de blokken zo op nemen in het verhaal dat ook dat goed loopt,zonder botsingen zoals wij dachten.

Het geval wil dat René niet met een software programma (die dit overigens prima kunnen) wil werken.

Maar of dit de beste manier is .......
Je kan wel rijden in blokken zonder te botsen met een trein extra die het blok in wil maar met de hand is dit een lastige kwestie,gezien het feit dat een programma behalve de rijwegen ook de snelheid e.d. kan regelen per blok als je dit wilt.

Maar zoals gezegt niet iedereen valt hiervoor :P
Dat is het mooie aan deze hobby ,ieder geeft zijn eigen draai eraan.

Mvg Hans V200.0