Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter

Gestart door M.Badoux dinsdag 11 november 2008, 15:36:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hallo allemaal,

Heb vandaag mijn rails vastgelegd op MDF en daarboven op een geluidsdempend materiaal en daarop het C-rails. Omdat ik het rails goed vast wil hebben heb ik gebruik gemaakt van de voorgeboorde gaatjes in het C-rail. Elk gaatje voorzien van een schroefje dus je kan wel nagaan dat dit erg goed vast ligt :P. Toen dit klusje eindelijk geklaard was mijn Eloc 29151 op de baan gezet en een testrit gemaakt helaas viel deze testrit erg tegen de Eloc loopt naar mijn mening slechter dan toen het rails nog niet vast lag. Ik het rails nagekeken of ik het niet te vast had gedraaid misschien dat het wel verbogen was. dit was niet het geval assen van andere locs en wagons hebben genoeg speling en lopen niet zwaar of zelfs aan. Voor de zekerheid toch de schroefjes iets lichter aangedraaid. De Eloc weer getest en nog steeds loopt deze niet goed.
De Eloc is net 2,5 maand oud en heeft denk ik net 2 a 3 uurtjes in totaal gereden. Heb de Eloc nog nooit geolied kan dit misschien het probleem zijn??

hoor graag van jullie wat mogelijk het probleem is

MVG,

Martijn
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hallo Martijn,

Het lijkt me niet dat het aan te weinig olie ligt bij een nieuwe loc. Meestal kan je dat dan ook wel horen aan de extra herrie die de motor dan maakt.
Het ligt denk ik eerder aan een slecht massa contact van de lok met de rails.
Hoe constateer je dat her rijgedrag slecht is? Stopt de lok op bepaalde punten, of houdt ie af en toe in?
Is het steeds op dezelfde plekken waar de verschijnselen optreden?
Valt de verlichting van de lok uit wanneer het probleem optreedt?
Rijdt je analoog of digitaal, (ik vermoed met een MS, maar zeker weten doe ik het niet) en hoe zwaar (hoeveel VA) is de gebruikte trafo? Komt er veel vuil van de rails af als je er met een tissue overheen wrijft?

Zo zijn er nog wel tig vragen te bedenken, maar het zou al een stuk helpen als je een iets duidelijker/gedetailleerdere  beschrijving geeft van de problemen.

Treinsmurf 

Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hallo martijn

Wat ook wel eens wil helpen is meerdere aansluitpunten aanbrengen op je baan. Hier bedoel ik mee om meerdere voedingspunten te maken, zodat je minder spanningsverlies hebt over je baan.

Zelf heb ik om de 3 tot 4 meter een aansluitpunt gemaakt. Hiermee voorkom je een verlaging van de spanning op je rails, waardoor de loc langzamer of beroerder gaat lopen
succes

groetjes uit beetje krom
cees
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hoi Martijn,

ik lees dat je ook met MDF bezig geweest ben. Dat brengt mij op het idee dat er misschien een stoffig laagje MDF poeder op de rails kan liggen.
Ik heb zelf de ervaring gehad dat de treinen nog maar nauwelijks willen rijden als ik met hout zagen/schuren etc. bezig geweest was in de hobbyruimte.
Vooral MDF geeft na bewerking veel stof, die soms lang in de ruimte kan hangen en neerdalen op de rails. De rails goed stofzuigen zal waarschijnlijk wel verbetering geven.

groeten, Martin
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
De loc stopt niet op bepaalde plaatsen en de lichten branden goed en vallen niet weg.
De baan is schoon en in goede conditie. (rij met een 60VA transformator).

De loc maakt zeker wat herrie en komt langzaam op gang lijkt net als of de loc moeite heeft met opgang komen gewoon niet soepel loopt.

Nu zei een vriend dat het ook te maken heeft dat het een grote goederenloc is en Marklin daar ook de rijeigenschappen naar maakt. de top is lager maar de trekkracht groter. want als de loc op topsnelheid rijd rijd hij even hard als de eloc uit 26512 die maar 3 streepjes open staat. omdat het een mfx decoder is en ik optrekkracht, remkracht en topsnelheid kan aanpassen kan het daar niet aanliggen alles staat goed.

heeft iemand anders ervaring dat deze loc en ook last dat het net lijkt dat deze er gewoon ff de kracht er niet voor heeft :P

MVG,

Martijn
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Martijn,

Klinkt alsof het inderdaad aan de lok zelf ligt. (Zeker als je andere loks nergens last van hebben).
Als het een olie-kwestie is kom je daar wel achter.
Laat de lok met grote snelheid maar een aantal rondjes 'racen'.
Als hij te weinig olie heeft dan hoor je vanzelf een soort kreisend geluid en gaat de lok (meestal als je hem weer wat langzamer laat rijden) af en toe schokkerig rijden.
Als dit het geval is, dan is het hoog tijd voor een drupje olie op de assen van het anker.

Treinsmurf
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Citaat van: treinsmurf op dinsdag 11 november 2008, 18:56:05
Als dit het geval is, dan is het hoog tijd voor een drupje olie op de assen van het anker.

Treinsmurf

Ankerlager moet zo wie zo olie hebben. Let wel één drupje anders krijg je problemen met olie verzadigde koolborstels die je collector vervuilen.......... (zou nu ook al de oorzaak kunnen zijn als je in het verleden al eens rijkelijk ge-olied hebt!)

P.s. wat een vervuilt ankertje is lees je hier

Mvg, Johan

Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Mensen bedankt voor de hulp jullie zijn top :D

ga idd olie kopen bij de marklinstore en rustig aandoen met de olie gebruik het zoals het in de gebruiksaanwijzing staat. ik denk dat het ook te maken kan  hebben nu het rails vast ligt en onder aan de tafel alles flink hol is en het vast zit tegen de muur dat het geluid wat harder overkomt.

maar nogmaals bedankt voor de info

MVG,

Martijn
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hou er ook rekening mee dat de nieuwe locs van Marklin beter op schaalsnelheid zijn ingesteld.

Dus het zijn geen racemonsters meer.

Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Eloc uit startset 29151 rijd steeds slechter
Hallo Martijn, Ik heb ook dezelfde lok en mij is het ook opgevallen dat de lok niet zo hard rijdt. Als ik hem op een analoge baan laat rijden dan rijdt hij goed mee. Om het probleem op te lossen heb Ik geprobeerd om de cv 05 in te stellen op de hoogste waarde maar dat haalt niets uit. Misschien kan je een andere tandwielverhouding in de lok bouwen. Dat heb ik nl. ook eens ergens gelezen. Verder zou ik het ook niet weten. Jasper