Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

Gestart door treinsmurf zaterdag 27 december 2008, 20:49:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
voor degenen die de verlichting digitaal willen aan of uitzetten, in elektor van februari 2009 staat ook een led verlichting, met zelfbouw digitale decoder.
link
bij registratie op de site kreeg ik 10 credits gratis (weet niet of dit nu nog zo is), daarmee kan je het artiel downloaden.
het printontwerp is gratis te downloaden, software voor pic ook
of je kan gewoon naar de bib gaan.
mvg,
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Gamesbond op dinsdag 27 juli 2010, 09:33:56
voor degenen die de verlichting digitaal willen aan of uitzetten, in elektor van februari 2009 staat ook een led verlichting, met zelfbouw digitale decoder.
link
bij registratie op de site kreeg ik 10 credits gratis (weet niet of dit nu nog zo is), daarmee kan je het artiel downloaden.
het printontwerp is gratis te downloaden, software voor pic ook
of je kan gewoon naar de bib gaan.
mvg,


Hoi Gamesbond

mooie link voor hen die al wat verder zijn met elektronica, er is niets mooier dan zelf bouwen en programmeren, maar het is ook kostbaar de 230mm print kost zonder onderdelen ?9.50 daar komt de geprogrammeerde pic bij voor ? 7.95 en dan natuurlijk alle onderdelen nog incl. de SMD leds voor hen die nog niet zo handig zijn met de soldeerbout wil ik nog even op deze link wijzen deze decoder koop je bij Conrad voor nog geen tientje in combinatie met de SMD-LED-strips uit deze link ben je goedkoper uit en is het minder werk, maar nogmaals als je plezier in de electronica zit, moet je ze zeker zelf maken met de printjes van elektor, of zoals uitvoerig door treinsmurf in deze topic beschreven is helemaal zelf in elkaar knutselen.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: impulsief op dinsdag 27 juli 2010, 17:44:49
[...] het is ook kostbaar de 230mm print kost zonder onderdelen ?9.50 daar komt de geprogrammeerde pic bij voor ? 7.95 en dan natuurlijk alle onderdelen nog incl.[...]
de printplaat kan gratis gedownload worden. ga naar de site van het artikel, en daarna op download print als pdf ;)
dit is inderdaad wel voor gevorderden, en je moet over o.a. een pic programmer beschikken hiervoor.
ik heb de prijs eens berekend als je bij dickbest.nl besteld:
originele kosten:
Citeer
De kosten voor de LED-print:
SMD LED 1206 Warm Wit (via een forumlid)          :   0,14 p/st    .
406155    SMD-chipweerstand 0805 150Ohm           :   0,08 p/st   
501174    GELIJKRICHTER 80/800                                  :    0,97 p/st
468355    Subminiatuur elco 35V 470µF                        :      0,58 p/st   
529544    RASTERMAT PRINTBAAN FR2   7,29 per plaat van 500 *150 mm (39 banen)
hiervan kan ik dus 26 LED-printen maken                    :         0,28 p/st

Totale kosten komen dus per LED-print uit op           :    2,05 Euro
bij dickbest.nl:
Citeer
>>SMD LED 1206 Warm Wit : niet beschikbaar bij dickbest, dus 0.14/stuk
gelijkrichter: 4x diode 1n4148:     0.04/ gelijkrichter => 0.01/diode
Elco 35V 470µF:    0.12/stuk of elco 35V 1000µF:    .022/stuk
>>529544    RASTERMAT PRINTBAAN FR2   7,29 per plaat van 500 *150 mm (39 banen)
>>hiervan kan ik dus 26 LED-printen maken                    :         0,28 p/st
de totale kosten hier zijn dus 1.42 euro /stuk
SMD leds zijn er niet bij deze webshop, printplaat was er duurder
in totaal dus 0.58 euro per stuk, verzending van dickbest is 88cent, of bij grote bestellingen 1.96 of 3.45

vooral het gebruik ven dioden maakt de verlichting goedkoper,kleine webshops hebben niet alles in hun assortiment, maar zijn meestal goedkoper dan de grote.
voor degenen die hierin geïnteresseerd zijn: www.dickbest.nl
deze site wordt vaak aangeraden vanaf circuitsonline.net, ziehier de beroordeling: link

ook de elektronicaboer van om de hoek kan goedkoper zijn, wegens geen verzendkosten.
mvg,

Edit: rekenfoutje aangepast
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Gamesbond op woensdag 28 juli 2010, 11:26:05
de printplaat kan gratis gedownload worden. ga naar de site van het artikel, en daarna op download print als pdf ;)


En als ik die print dan gedownload heb, voor niks als PDF, kan ik de print dan printen op papier en daarop die goedkope onderdelen solderen?

Nee dan moet je gaan belichten en etsen en weet ik veel wat al niet meer, leuk als je het allemaal hebt staan maar, kostbaar als je het voor 20 wagon verlichting printjes allemaal aan moet kopen, of ga jij de printjes maken en leveren tegen kostprijs? dan ben ik je eerste klant.

Ook de berekeningen die je citeer kloppen niet, bij een print met 7 leds ben je al ? 0.98 alleen voor de leds kwijt, mits op dat moment leverbaar op het forum.

ik blijf er daarom bij dat dit voor 98 % van onze forummers niet interessant is, de 2% die hier wel mee aan de slag wil, zullen vast voor raad en daad bij jou terecht kunnen. 
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: impulsief op woensdag 28 juli 2010, 16:26:34
Citaat van: Gamesbond op woensdag 28 juli 2010, 11:26:05
de printplaat kan gratis gedownload worden. ga naar de site van het artikel, en daarna op download print als pdf ;)


En als ik die print dan gedownload heb, voor niks als PDF, kan ik de print dan printen op papier en daarop die goedkope onderdelen solderen?

Nee dan moet je gaan belichten en etsen en weet ik veel wat al niet meer, leuk als je het allemaal hebt staan maar, kostbaar als je het voor 20 wagon verlichting printjes allemaal aan moet kopen, of ga jij de printjes maken en leveren tegen kostprijs? dan ben ik je eerste klant.

Ook de berekeningen die je citeer kloppen niet, bij een print met 7 leds ben je al ? 0.98 alleen voor de leds kwijt, mits op dat moment leverbaar op het forum.

ik blijf er daarom bij dat dit voor 98 % van onze forummers niet interessant is, de 2% die hier wel mee aan de slag wil, zullen vast voor raad en daad bij jou terecht kunnen. 
tja. ik denk ook niet dat alle modelbouwers een pic programmer e.d. hebben liggen,  dus voor velen zou dit niet gemakkelijk zijn. de links zijn ook voral handig voor mensen die
-het materiaal hebben, of het de moeite vinden het aan te schaffen
-mensen die, bv. van een club, iemand kennen die over deze geraadshappen en materialen beschikt.

nu terug ontoppic!
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Mooi verslag, alvast bedankt hiervoor
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ik had een vraagje, als ik nou conrad led nr 180113 - 89  led gebruik, wat voor een weerstand moet ik er dan tussen zetten?

rob
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Rob

zie deze link

groet,

peter
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
bedankt peter daar kan ik wat mee

rob
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
nog een vraag: kun je de leds niet parallel schakelen, dus dat je de baan niet niet op al die plekken hoeft door te krassen, of vergeet ik hier iets belangrijks?

rob
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Rob

Het kan maar dan loopt er een grotere stroom, dus meer verbruik, en over het algemeen willen we het gebruik op de baan zo laag mogelijk houden zeker bij analoog bedrijf omdat je de verlichting dan niet op afstand uit kunt schakelen
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
bedankt, dan doe ik dat dus toch maar niet

rob
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik heb mijn eerste strip gemaakt en het werkt. Weliswaar met experimentele 3 mm leds groen en rood feesttrein  :), omdat de smd leds nog niet binnen zijn. Maar het werkt en dat is wat ik wilde weten. DANK aan de maker van deze handleiding. Je bent een held ! Voor de beginnende knutselaar/soldeer-dummie is dit een zeer geweldig goede instructie.

Samenvatting wat ik heb gedaan:
- gezaagd met figuurzaag met achterzijde boven
- smd elco gebruikt en de pootjes naar beneden gebogen en zwarte beschermplaatje verwijderd > makkelijker solderen
- 0.5m tin gebruikt, is precies goed om alles netjes op het raster te krijgen.

Dit was met een NS wagon (plastic) waar een massaveer onder zit gemonteerd. Nu wil ik verder met een metalen wagon (4024) waar nog gloeilampjes in zitten. Nu is mijn vraag waar de connectie van de metalen wagon de wielen wordt gemaakt? Is dat een metalen stripje aan de zijkant van de wielen waar ze in worden geklikt?
Ik kan dus de massa van de verlichting op een willekeurig punt aan de wagon vast solderen?

Alvast dank voor het antwoord.
Marcel.

PS: als iemand me in een pb kan uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen in dit forum, dan kan ik gerichter vragen stellen met een foto'tje erbij. Thanks.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Marklin vrienden ,kan dit ook worden gebruikt bij digitaal rijden ? Op de baan  rij ik met MS ,Hoe werkt het dan?

vrg Robert
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
CiteerNu is mijn vraag waar de connectie van de metalen wagon de wielen wordt gemaakt? Is dat een metalen stripje aan de zijkant van de wielen waar ze in worden geklikt?
Ik kan dus de massa van de verlichting op een willekeurig punt aan de wagon vast solderen?

klopt

CiteerMarklin vrienden ,kan dit ook worden gebruikt bij digitaal rijden ? Op de baan  rij ik met MS ,Hoe werkt het dan?

Ja geen probleem, doe ik ook. als je de verlichting los aan en uit wilt schekelen, zul je een functiedecoder moeten toevoegen, die dan in het MS wel een locplaats (1 van de 10) consummeert. Als iemand daar een andere tip voor heeft, hoor ik het ook graag.

Roland
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hangt een beetje van het type decoder af.

Je zou de decoder alvast hetzelfde adres als de loc kunnen geven.
Als de loc bevoorbeeld geen F4 heeft, en die extra decoder wel, kan je zodoende je verlichting via die F4 van de
oorspronkelijke loc in/uit schakelen ...
Verder zou je de functie van een extra decoder parallel kunnen schakelen met een functie van de locdecoder ...


succes,
Kris
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Misschien een domme vraag maar alla. Ik heb inmiddels een aantal stripjes gemaakt. Met dank aan treinsmurf. Ik vraag mij nu het volgende af. Kan ik op de plaats van de diode of het draad bruggetje niet een gewone  150 ohm weerstand plaatsen?

Groet
Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Populier op maandag 27 december 2010, 20:10:27
Misschien een domme vraag maar alla. Ik heb inmiddels een aantal stripjes gemaakt. Met dank aan treinsmurf. Ik vraag mij nu het volgende af. Kan ik op de plaats van de diode of het draad bruggetje niet een gewone  150 ohm weerstand plaatsen?

Groet
Hennie

Hoi Hennie

je kunt inderdaad de diode vervangen door de weerstand, en dan op de plaats waar de weerstand nu getekend staat geen onderbreking maken in de print en de weerstand daar laten vervallen
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
de diode is hier eigenlijk overbodig.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Inderdaad had ik geen diodes gekocht maar maakte ik een draad bruggetje op die plaats totdat ik bedacht dat een gewone weerstand daar hetzelfde effect zou hebben. Vandaar mijn gedachte(van een electrobeet) Bedankt voor de reacties. (net doende alle commotie over de verkoopacties te lezen.... had het gemist)

groet
Hennie

na 2 pogingen en 2 kapotte ledjes voorlopig maar op de oude manier. Dat werkt tenminste. :twisted: :twisted:
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wat een geweldig topic is dit. Dankzij het vraag en antwoordspel van Lokje 23 en Treinsmurf denk ik dat ik weet wat ik zou moeten doen. Op elektronica gebied heb ik geen enkele kennis maar hier is ALLES wel behandeld. Echt top!
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Golfer op donderdag 03 februari 2011, 22:12:40
Wat een geweldig topic is dit. Dankzij het vraag en antwoordspel van Lokje 23 en Treinsmurf denk ik dat ik weet wat ik zou moeten doen. Op elektronica gebied heb ik geen enkele kennis maar hier is ALLES wel behandeld. Echt top!

Dacht het wel toch. Na avonden zitten solderen , toch maar lekker die strips gekocht.
Is niet zonde van het geklungel met die soldeer bout,zeker niet.
Je kunt er heel wat van opsteken,zoals blaren en kapotte vingers en defecte onderdelen....maar je leert ervan hoor.
Nu geen enkel probleem meer om netjes te solderen ipv bak en braad werk.
Maar mijn zelf gemaakte strips , maken nu plaats voor de fabrieks strips.
Mooi alles gelijk kwa verlichting en geen geknipper meer.
Gebruik over al een extra condensator voor als er toch ergens een stroom onderbreking is.
Maak gebruik van stekkertjes van Conrad,en plaats de strips op 3 plekken met dubbelzijdig tape...echt prima zo.

Nu blijft het licht netjes branden zonder geknipper van een vuile baan.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Nee, dat waren zeker geen domme vragen. Ik kan me voorstellen dat je links en rechts wel ergens tegenaan loopt maar met voortschreidend inzicht kom je dichter bij je doel. Eerst nog wat andere klussen afmaken maar dan ga ik ook interieurs verlichten.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Mijn zelfgebouwde LED verlichting. Ik heb er geen flikkerbeveiliging in gebouwd, want tijdens het testen zijn er 3 elco's opgeblazen die ook een deel van het interieur hebben vernield.


De Led-strookjes voordat ze gesoldeerd waren


Het eindresultaat van 1 wagon

Er zijn in totaal 6 wagons verlicht, maar een foto daarvan heb ik nog niet omdat ik domweg geen rails ervoor heb. Deze foto komt als ze bij mijn opa op de rails staan.

Grtzz Jessendelft/Jesper
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
De verlichting is prima,maar hoe kun je nu die elco s opblazen,je zet er toch wel een brug gelijk richtertje tussen,want anders is het boem,en let ook wel goed op de + en - op de elco.
Die komt op de + en - van de brug gelijkrichter.
Heb er zo meer dan 20 omgebouwt en nog nooit boem geweest.
Let uiteraard ook op de goede waarde van al je artikel.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik heb een 16V elco gebruikt, terwijl de topspanning hoger lag ;)
En ik had geen zin meer om nieuwe te kopen, dus laat ik het maar zo. Heb nu al meer dan 20 uur getest, en het werkt perfect :)
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Oeps,ja dan loop je een groot risico.
Het uit elkaar spatten is zonde van de rijtuigen,maar daar heb je al ervaring mee. >:-D
Let op de juiste gegevens,voorkom je hoop trammelant.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
hallo mede hobbyisten

Ik heb net op de beurs in veendam ledverlichting gekocht maar nu is het moeilijker om in te bouwen dan dat ik dacht zijn er ook leden in veendam of omgeving die hier wel verstand van hebben en die mij eventueel willen helpen?

mijn emailadres is
h0rnbelatgmail.com
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
haal mss die @ uit je email adres om massa's spam te vermijden.[at]
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo allemaal,

Een geweldig topic is dit, heb zelf ook 15 rijtuigen met verlichting waarvan 2 stammetjes (elk 5 wagons) voorzien zijn van een decoder en een relais. Ook heb ik de Rheingold met de verlichting op de tafeltjes.
Heb zelf weinig verstand van elektronica maar probeer via dit forum een hoop te leren.

Nu heb ik een paar vragen hierover:

1 Kan er een Elco geplaatst worden in de wagons waarvan de verlichting geschakeld wordt via de decoder, en zo ja, moet er dan in iedere wagon een Elco op de ledstrip geplaatst worden en waar moet dan de Elco geplaatst worden, of mag dit op een willekeurige plaats op de ledstrip ???

2 Kan in de Rheingold wagons ook Elco's geplaatst worden ?? hier zitten nl. geen ledstrips in.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Elektronika is niet mijn sterkste kant.
Solderen gaat prima.
Nu wil ik ook graag verlichting in mijn wagons bouwen.
Ik heb er een paar gekocht, (nogal prijzig) maar deze knipperen.
Heeft er iemand een schema hoe ik dit moet doen en wat ik nodig heb.
Het gaat ook om verschillende lengtes
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: D. Eshuis op donderdag 28 juni 2012, 11:28:17
Elektronica is niet mijn sterkste kant.
Solderen gaat prima.
Nu wil ik ook graag verlichting in mijn wagons bouwen.
Ik heb er een paar gekocht, (nogal prijzig) maar deze knipperen.
Heeft er iemand een schema hoe ik dit moet doen en wat ik nodig heb.
Het gaat ook om verschillende lengtes
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Dirk,

Dit topic doorgenomen? Kijk eens in de startpost.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Bram op vrijdag 16 december 2011, 13:41:47
Hallo allemaal,

Een geweldig topic is dit, heb zelf ook 15 rijtuigen met verlichting waarvan 2 stammetjes (elk 5 wagons) voorzien zijn van een decoder en een relais. Ook heb ik de Rheingold met de verlichting op de tafeltjes.
Heb zelf weinig verstand van elektronica maar probeer via dit forum een hoop te leren.

Nu heb ik een paar vragen hierover:

1 Kan er een Elco geplaatst worden in de wagons waarvan de verlichting geschakeld wordt via de decoder, en zo ja, moet er dan in iedere wagon een Elco op de ledstrip geplaatst worden en waar moet dan de Elco geplaatst worden, of mag dit op een willekeurige plaats op de ledstrip ???

2 Kan in de Rheingold wagons ook Elco's geplaatst worden ?? hier zitten nl. geen ledstrips in.

Bram.
Voor Elco's plaatsen op een lichtstrip kun je lezen in oa mijn topic.
Een Elco mag alleen aangesloten worden op gelijk stroom , je hebt namelijk voor een Elco een - (min) en dan uiteraard ook een + (plus) zijde....de min zijde word het meest gebruikt (staat dus een - teken op de Elco). En nogmaals , moet geplaatst worden achter de gelijkrichter.
En zeker kan dat na het gebruik van bv een decoder.

Als je hier en daar in mijn topics kunt lezen , hoeft led verlichting niet duur te zijn (en van goede kwaliteit).

Hiervoor kan ik ze zelf niet zo netjes maken.

Mvg: Alex
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: D. Eshuis op donderdag 28 juni 2012, 21:31:46
Citaat van: D. Eshuis op donderdag 28 juni 2012, 11:28:17
Elektronica is niet mijn sterkste kant.
Solderen gaat prima.
Nu wil ik ook graag verlichting in mijn wagons bouwen.
Ik heb er een paar gekocht, (nogal prijzig) maar deze knipperen.
Heeft er iemand een schema hoe ik dit moet doen en wat ik nodig heb.
Het gaat ook om verschillende lengtes

Dirk.

Als je de strips prijzig vind , zijn er volgens mij veel meer mogelijkheden die echt niet zo duur zijn (en soms zelfs van een betere kwaliteit).

Lees is wat stukjes bij mijn topics .....zie in me onderschrift.

Zijn te koop in Houten , maar ook rechtstreeks bij een mede forummer.

Voor het knipperren tegen te gaan , met al het werk dat je er aan hebt gehad , kun je het best een brug gelijk richter aanschaffen (kost rond de 75 - 90 cent) daar zitten 4 pootjes aan. 2 met een wissel stroom teken (golfje) en een + en - teken.
De 2 voedings draadjes plaats je op die golf tekentjes en de afgaande 2 draadjes word de + en de - naar je lichtstrip - als je hier dan ook nog is een elco plaatst dan ben je zeker van je geknipper af.
Maar heel belangrijk is dus die + en de - (omgedraaid werkt de strip niet) en Elco + en - verkeerd aansluiten geeft een boem en mogelijk een zwart rijtuig.

Elco - bv bij Conrad - 446186 = Radiale Elco 35V 470uF maar je hebt tegenwoordig zelfs kleinere modellen met dezelfde waarden.

Brug gelijk richter bv: bij Conrad - 501441 = b80c1500 2A
Mvg: Alex
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Het kan nog goedkoper... Alleen moet je dan wat kunnen experimenteren met wat weerstanden... Ik heb de waarde van 400 Ohm voor 5 cm Ledstrip dus als ik 10 cm wordt de weerstand gehalveerd en bij 20 cm is dat maar 100 Ohm.

De ledstrips kost 7 - 8 euro op Ebay en dat voor 5 METER :P. Nadeel is wel dat je zelf wat moet doen en niet direct kan aansluiten want deze zijn 12V DC.

groeten Dylan
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: minitreintje op vrijdag 29 juni 2012, 07:52:13
Het kan nog goedkoper... Alleen moet je dan wat kunnen experimenteren met wat weerstanden... Ik heb de waarde van 400 Ohm voor 5 cm Ledstrip dus als ik 10 cm wordt de weerstand gehalveerd en bij 20 cm is dat maar 100 Ohm.

De ledstrips kost 7 - 8 euro op Ebay en dat voor 5 METER :P. Nadeel is wel dat je zelf wat moet doen en niet direct kan aansluiten want deze zijn 12V DC.

groeten Dylan

Tja.... 7-8 euro incl. verzenden?
En welke kleur, en welke kwaliteit?

Want ik prefereer eigenlijk de warmwitte.
Koop ik het op E-bay in bulk, dan krijg je de B-kwaliteit, waarbij onderling verschillende licht-intenties waarneembaar zijn.

Gr. Marcel
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:15:29
Citaat van: minitreintje op vrijdag 29 juni 2012, 07:52:13
Het kan nog goedkoper... Alleen moet je dan wat kunnen experimenteren met wat weerstanden... Ik heb de waarde van 400 Ohm voor 5 cm Ledstrip dus als ik 10 cm wordt de weerstand gehalveerd en bij 20 cm is dat maar 100 Ohm.

De ledstrips kost 7 - 8 euro op Ebay en dat voor 5 METER :P. Nadeel is wel dat je zelf wat moet doen en niet direct kan aansluiten want deze zijn 12V DC.

groeten Dylan

Tja.... 7-8 euro incl. verzenden?
En welke kleur, en welke kwaliteit?

Want ik prefereer eigenlijk de warmwitte.
Koop ik het op E-bay in bulk, dan krijg je de B-kwaliteit, waarbij onderling verschillende licht-intenties waarneembaar zijn.

Gr. Marcel

Warmwitte, als je één dezelfde rol koopt dus geen aparte SMD leds zie ik geen verschil...

groeten Dylan
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi!

Sinds dinsdag heb ik 2 Heris Slaaprijtuigen in mijn bezit. Gister heb ik met wat hulp van hier de wagons open gekregen, en er bleek een heel interieur in te zitten. Gelijk maar even een verlichtingssetje van Digirails gepakt, maar dit bleek toch niet het gewenste effect te hebben. Toen kreeg ik het idee om de verlichting op maat te maken en daarna zelf te frezen.

Zo gezegd, zo gedaan. Eerst bepaald wat er op moest komen. Dat is eigenlijk heel simpel:
- 2 connectoren (aan beide zijdes van de wagon 1)
- een bruggelijkrichter
- 12 Leds (10 zitkamers + 2 in de loopgang)
- een condensator tegen het knipperen

Hieruit een simpel schemaatje gemaakt:




Vanuit dit schema heb ik in de boardeditor eerst een lay-out van de muren gemaakt, zodat ik daarna simpel alle onderdelen neer kon zetten:



En daarna de onderdelen erin gezet




Vanmiddag op school even wat tijd gemaakt om te frezen. Ik heb ze daarna nabehandeld met een speciale vloeistof die tegen roestvorming werkt en ook beter soldeert. Deze laat een zilveren laag op de print achter.


de 2 printen die ik heb gemaakt. 1 los en 1 met ingestoken onderdelen.



In elke kamer zit een led


En 2 leds in het looppad


Nu heb ik alleen tijdens het opmeten me heel erg vergist in de breedte van de wagon. De kunststof ramen zorgen voor een iets kleinere wagon, wat als gevolg heeft dat de strips nét niet onderin de wagon gelegd kunnen worden.




Dat wordt dus dit weekend/na het weekend de strookjes aanpassen. Ik denk dat ik er een stuk af ga zagen. Hiermee wordt 1 van de 2 voedingslijnen weggezaagd, maar gelukkig zitten er aansluitingen aan beide kanten van de print.

Wordt vervolgt dus!


Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
heb een zelfklevende ledstrip (zelf op maat te snijden per 3 leds kleur warmwit) aan het dak van metalen NS rijtuig geplakt. In totaal 12 leds.
voeding via gelijkrichter en spanningsregelaar (1A) die de gelijkspanning op max 6 volt houdt. de spanningsregelaar zit met schroefje vast aan rijtuig zodat de warmte weg kan...alles werkt, maarrrr de wielen vonken als het rijtuig over de rails rijdt? ra ra ...bij de oude verlichtingsmethode (twee lampjes per rijtuig met zo'n klemmetje etc geen vonken en ook bij andere rijtuigen met van die 'verlichtingsbalken van kunststof met aan de uireinden twee lampjes) geen gevonk...
wat zou dit kunnen veroorzaken?
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hou je wel rekening met het feit dat de schroefaansluiting van een stabilisator verbonden is met de massa ?
Die aansluiting is niet elektrisch gescheiden.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ja daar zit denk ik het probleem...mijn (test)transformator schakelt de boel ook uit na een paar tellen...de spanningsregelaar wordt ook wel erg warm...ik dacht hem mooi te kunnen koelen aan het metaal van de wagon...
dat moet dan wel anders...
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
inmiddels aangepast en het werkt prima zo...spanningsregelaar wordt ook niet zo warm meer (kwam denk ik doordat de circuits niet gescheiden waren... maar het licht mag nog iets je minder fel...ik zal eens ee testje doen met het overplakken van de ledstrip met van dat witte 'ziekenhuis' tape
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
of misschien een hoger weerstandje ertussen? Hou je er ook rekening mee dat je een METALEN kap hebt, dus een geleidend ondermateriaal ;)

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Let wel op dat als je de ledstrip met een (functie) decoder wilt schakelen en je de massa per wagon afvoert, dat je een diode zet tussen de functieuitgang en de ledstrip. Dit om te voor komen dat de stroom de andere kant op door je decoder gaat. Leds gaan anders namelijk licht branden ondanks dat de functie uit staat.

Groeten,

Rauke
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Vandaag bij action  kerst 40 smd ledslinger gekocht warmwit ,2 eurie wou eerst even kijken hoe ze branden , denk dat ik ook maar paar van 100 ophaal om in toekomst binnenverlichting van te knutselen  :D
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik heb ze ook van de q tjonge gehaald. dan wel 100 stuks.
ingeval dat er 1 kapot gaat.
die dingen geven een berg licht !
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ja zijn voor veel doeleinden geschikt , en er zitten al vast draadjes aan   :P
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ik heb ze ook gebruikt:
5 volt oude telefoon oplader eraan et voila
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49967.msg927286#msg927286
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Dit is een prachtig verslag. Ga er in de toekomst zeker gebruik van maken. Kan iemand mij vertellen wie die Joost is waar wel of niet de SMD leds besteld kunnen worden?
Ton